Apenarend schreef: ↑04 sep 2021, 16:58
Heb je enig idee wat de afmetingen van de verschillende verblijven zijn? Zo lijkt het alsof de aquaria 7 en 9 groter zijn dan het Brazzameerkattenverblijf 6. Het is net iets te lang geleden dat ik nog in Blijdorp ben geweest om het mij nog goed te herinneren. Wat bevindt er zich onder nummers 6 en 8 (gearceerd verblijf): is dit een buitenverblijf voor de meerkatten? Die zullen dat hoe dan ook nodig hebben.
Ik heb geprobeerd alles op schaal te tekenen (tegenover andere onderdelen). Het met ruitjes bedekte verblijf onder 6 en 8 is inderdaad een buitenverblijf voor de meerkatten. De ruitjes zijn het net van het verblijf, omdat er veel klimtoestellen en een grote boom onder komen. Er staat een cijfertje 6 in dit verblijf maar je ziet het niet goed, dus mijn fout

. 5 is de kijkruit voor dit buitenverblijf vanuit de middenbeuk.
Moeten de neushoorns niet elk over een buitenperk beschikken volgens de husbandry regels?
Geen idee, maar in Blijdorp houden ze toch ook 2 volwassen Indische neushoorns bij elkaar met een apart verblijf voor de man (na het vertrek van Gujarat (welke nu in Planckendael is) is dit verblijf voor de man samengevoegd met het andere verblijf). Bij mijn masterplan worden mannen en vrouwen geroteerd tussen het binnen- en buitenverblijf.
Enig idee of de dwergnijlpaarden toegang zouden kunnen hebben tot het gorilla buitenverblijf? Ik vraag mij al een tijdje af of zo'n combi mogelijk zou zijn. De meeste gorillaverblijven bevatten wel wat water dat de door de primaten logischerwijze niet wordt benut. Idealiter kunnen de dwergnijlpaarden dit als 'verkeersweg' gebruiken tussen twee aparte verblijven (ik herinner me een docu uit Taï NP dat deze dieren graag zwervend zwemmen doorheen hun stuk rivier).
Plan je nog iets met de gorilla's en de koepelvolière?
Dit komt aan bod in mijn volgende masterplan welke het gorillaverblijf inhoud. De dwergnijlpaarden worden hierbij inbegrepen.
Welke zijn de precies de plannen die Blijdorp nu heeft met het middengedeelte (en dat jij wenst te behouden)? Ik ben zelf geen voorstander om muziekpodia in te planten dichtbij bij dierenverblijven. Zelfs indien de akoestiek optimaal zou zijn (wat ik betwijfel gelet op de oorspronkelijke functie van de hal) lijkt het mij toch geen echt goede mix.
Wel... dit zijn de plannen:
2021-09-06 (2)
Ik vermoed dat je de Werners regenboogvissen niet zal samenhouden met de krokodillen in een en hetzelfde aquarium? Deze relatief kleine krokodil eet immers ook zeer kleine dieren zoals insecten en kleine vissen. Een dicht begroeiing zal cruciaal zijn maar ik weet niet in welke mate de krokodillen dit dan ongemoeid laten.
Eigenlijk was dit wel mijn idee

. Ik heb vaak combi's tussen vissen en krokodillen gezien, dus ik dacht dat dit wel kon. Ik wist niet dat zoetwaterkrokodillen (Australische krokodillen) kleine vissen aten, dus dit idee is geschrapt en dat laat de zoetwaterkrokodillen alleen achter in het verblijf (of toch bij mijn masterplan

). Ik heb alleen dichte begroeiing ingetekend in de randen om dezelfde reden+ze zo meer landruimte zouden hebben.
Zie je de doorwandelvolière 32 als een gemeenschapsverblijf of hou je de soorten hier ook apart? Het lijkt me wel een moeilijke combi tussen toerako's, toekans, papegaaien en neushoornvogels, zeker als je met deze soorten wil kweken.
Ja dit is inderdaad een gemengd verblijf met jaarvogels (al zouden deze verhuisd zijn), reuzentoekans, Hyacinthara's en Viollettoerako's. Ik denk dat niet echt problemen gaat geven door de relatief zachtaardige aard van de vogels en de vele ruimte en vooral begroeiing die er is (hier heb ik dan ook rekening mee gehouden).