Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Re: Verzameltopic(nieuws) Overige Duitse tuinen
Wel zonde dat ze het orang gedeelte dan niet gewoon met een aantal jaar uitstellen en dan als volgende fase aan het project toevoegen.
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Peta Deutschland heeft blijkbaar zijn pijlen gericht op tierpark Donnersberg.
Onderstaande beelden spreken voor zich, onbegrijpelijk dat dit in Europa nog kan:
https://youtube.com/shorts/1raN6Em_ue8? ... MqMZ-aj2NF
Onderstaande beelden spreken voor zich, onbegrijpelijk dat dit in Europa nog kan:
https://youtube.com/shorts/1raN6Em_ue8? ... MqMZ-aj2NF
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
Europa's laatste gevlekte bunzing (Vormela peregusna) is overleden in Zoo Magdeburg.
Bron: Facebook Zoo Magdeburg
Bron: Facebook Zoo Magdeburg
- Rafiaan
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Tierpark Berlin-Friedrichsfelde
Zo'n twee weken geleden was ik in Nürnberg. De tuimelaars zijn voorlopig (en eigenlijk al een hele tijd) alleen binnen in het oude dolfinarium te zien. De Lagune zijn ze aan het renoveren.
Nieuw sinds vorig jaar is het 'Klimawaldpfad', helemaal in de noordoostelijke hoek van de tuin. Dit is een houten wandelbrug die een rondje maakt door een beboste omgeving, met educatie over bos en klimaat en uitzichten over het omliggende woudgebied. Het pad klimt of daalt nergens, maar door de hoogteverschillen in de dierentuin verheft de burg op het hoogste stuk zich echt heel erg hoog boven de bodem. Onder een deel van de route is een nieuw verblijf voor 3.0 bosrendieren. Aan de in- en uitgang van het pad is een volière voor alpenkraaien en rode patrijzen, en ook een adderverblijf. In de buurt zijn ze ook bezig aan een nieuw verblijf voor inheemse reptielen en amfibieën. Hier leek me niet al te veel werk meer aan te zijn.
Bij het waterbuffelverblijf stond een bordje dat ze deze zone in de nabije toekomst zullen herontwikkelen. Er zullen meerdere gemengde verblijven komen voor bedreigde Aziatische dieren. Ik snap deze keuze wel, nu gaat er best veel oppervlakte (en esthetisch bovendien ook een aantrekkelijk verblijf) naar 'maar' gedomesticeerde buffels, terwijl bv. de kweekprogramma van de Javaanse banteng en de laaglandanoa op nieuwe houders zit te wachten. Dan is dat ergens een logische wissel. Anderzijds is een van de aantrekkelijkste factoren aan het verblijf wel de waterpartij met het eilandje. Ik betwijfel of soorten als bv. een banteng daar zo veel gebruik van gaan maken. Ik vermoed dat dan ook de babiroessa's hierheen zullen komen - de tapirs kunnen de extra buitenruimte aan het Tapirhaus wel gebruiken - en wellicht ook de Prins-Alfredherten. En misschien voorzien ze ook wel iets in de bomen en kunnen de withandgibbons er ook in geïntegreerd worden.
Verder was het genieten van dit uitgestrekte park met zijn grote hoefdierperken, vaak gevuld met grote groepen en heel dikwijls met nakweek. Zo liep er jong grut rond bij de zebra's, alpensteenbokken, blauwschapen, manenschapen, Afrikaanse buffels, Dybowskiherten, wisenten, prairiebizons, West-Afrikaanse dwerggeiten, elandantilopen, Negroswrattenzwijnen enz. Er waren drie jongen bij zowel de lynxen als de Californische zeeleeuwen en ook bij de veelbesproken bavianengroep waren er jonge dieren te zien.
Nieuw sinds vorig jaar is het 'Klimawaldpfad', helemaal in de noordoostelijke hoek van de tuin. Dit is een houten wandelbrug die een rondje maakt door een beboste omgeving, met educatie over bos en klimaat en uitzichten over het omliggende woudgebied. Het pad klimt of daalt nergens, maar door de hoogteverschillen in de dierentuin verheft de burg op het hoogste stuk zich echt heel erg hoog boven de bodem. Onder een deel van de route is een nieuw verblijf voor 3.0 bosrendieren. Aan de in- en uitgang van het pad is een volière voor alpenkraaien en rode patrijzen, en ook een adderverblijf. In de buurt zijn ze ook bezig aan een nieuw verblijf voor inheemse reptielen en amfibieën. Hier leek me niet al te veel werk meer aan te zijn.
Bij het waterbuffelverblijf stond een bordje dat ze deze zone in de nabije toekomst zullen herontwikkelen. Er zullen meerdere gemengde verblijven komen voor bedreigde Aziatische dieren. Ik snap deze keuze wel, nu gaat er best veel oppervlakte (en esthetisch bovendien ook een aantrekkelijk verblijf) naar 'maar' gedomesticeerde buffels, terwijl bv. de kweekprogramma van de Javaanse banteng en de laaglandanoa op nieuwe houders zit te wachten. Dan is dat ergens een logische wissel. Anderzijds is een van de aantrekkelijkste factoren aan het verblijf wel de waterpartij met het eilandje. Ik betwijfel of soorten als bv. een banteng daar zo veel gebruik van gaan maken. Ik vermoed dat dan ook de babiroessa's hierheen zullen komen - de tapirs kunnen de extra buitenruimte aan het Tapirhaus wel gebruiken - en wellicht ook de Prins-Alfredherten. En misschien voorzien ze ook wel iets in de bomen en kunnen de withandgibbons er ook in geïntegreerd worden.
Verder was het genieten van dit uitgestrekte park met zijn grote hoefdierperken, vaak gevuld met grote groepen en heel dikwijls met nakweek. Zo liep er jong grut rond bij de zebra's, alpensteenbokken, blauwschapen, manenschapen, Afrikaanse buffels, Dybowskiherten, wisenten, prairiebizons, West-Afrikaanse dwerggeiten, elandantilopen, Negroswrattenzwijnen enz. Er waren drie jongen bij zowel de lynxen als de Californische zeeleeuwen en ook bij de veelbesproken bavianengroep waren er jonge dieren te zien.
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: de BBB's
Is er daadwerkelijk sprake van bantengs, of is dat een vermoeden van jou?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com
- Rafiaan
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Tierpark Berlin-Friedrichsfelde
Gewoon een spontaan vermoeden.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Schönbrunn
Die waterbuffels zijn altijd al bedacht als tijdelijke invulling, het doel is om in dat deel van de tuin iig 1 bedreigde Aziatische rundersoort te gaan houden. Behalve banteng worden ook anoa's genoemd. Verder moeten er nog meer bedreigde Aziatische hoefdiersoorten in die hoek landen.
Maar het hele "Mittelspangenproject" (het gedeelte van blauwschaap tot waterbuffels) daar duurt eindeloos. Schijnbaar gebeurt het meeste werk met interne mensen.... Dus wanneer die waterbuffels vervangen worden is onduidelijk.
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: de BBB's
Toch alvast een mooi perspectief. De ruimte daar is perfect voor 1 of 2 Aziatische runderen en de potentiële holders voor bantengs lopen al niet dik gezaaid.lintworm schreef: ↑24 sep 2025, 21:50Die waterbuffels zijn altijd al bedacht als tijdelijke invulling, het doel is om in dat deel van de tuin iig 1 bedreigde Aziatische rundersoort te gaan houden. Behalve banteng worden ook anoa's genoemd. Verder moeten er nog meer bedreigde Aziatische hoefdiersoorten in die hoek landen.
Maar het hele "Mittelspangenproject" (het gedeelte van blauwschaap tot waterbuffels) daar duurt eindeloos. Schijnbaar gebeurt het meeste werk met interne mensen.... Dus wanneer die waterbuffels vervangen worden is onduidelijk.
Extinction is forever!
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Alle runderen kunnen extra houders gebruiken. Het is spijtig dat er zoveel problemen zijn om deze te vinden.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.
Zoo Heidelberg heeft 7 witoogeenden (Aythya nyroca) uitgezet
https://www.facebook.com/share/v/1BXJy1fvyG/
https://www.facebook.com/share/v/1BXJy1fvyG/
-
- Laafsekikkertje (VU)
Na al langere tijd gezondheidsklachten te hebben gehad, ging jachtluipaard Tino de afgelopen tijd dusdanig hard achteruit, dat ze in Krefeld hebben besloten hem in te laten slapen.
Tino werd geboren in ZooParc Overloon en was een indrukwekkende verschijning. Hij heeft geen nakomelingen gekregen en is uiteindelijk op 14 jarige leeftijd heengegaan.
Op dit moment weten ze nog niet of er een vervolg komt met het houden van jachtluipaarden. Die soort is namelijk nu uit de collectie. Als je het mij vraagt gebruiken ze het huidige verblijf als uitbreiding voor de jaguars of komt er een veel kleinere diersoort voor terug.
Tino werd geboren in ZooParc Overloon en was een indrukwekkende verschijning. Hij heeft geen nakomelingen gekregen en is uiteindelijk op 14 jarige leeftijd heengegaan.
Op dit moment weten ze nog niet of er een vervolg komt met het houden van jachtluipaarden. Die soort is namelijk nu uit de collectie. Als je het mij vraagt gebruiken ze het huidige verblijf als uitbreiding voor de jaguars of komt er een veel kleinere diersoort voor terug.
Laatst gewijzigd door Boots op 05 okt 2025, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
Of de sneeuwluipaarden daar een nieuw fatsoenlijk verblijf geven.Boots schreef: ↑05 okt 2025, 15:34Na al langere tijd gezondheidsklachten te hebben gehad, ging jachtluipaard Toni de afgelopen tijd dusdanig hard achteruit, dat ze in Krefeld hebben besloten hem in te laten slapen.
Toni werd geboren in ZooParc Overloon en was een indrukwekkende verschijning. Hij heeft geen nakomelingen gekregen en is uiteindelijk op 14 jarige leeftijd heengegaan.
- aardvarkentje15
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Hoelang is dat al bezig daar, en hoe lang zal dat nog gaan duren? Voor zover ik me kan herinneren zijn ze al 5 jaar bezig of zoiets.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough
-
- Laafsekikkertje (VU)
Volgens ingewijden staat daar wel een nieuw verblijf voor op planning. Al lijkt mij op die locatie de ruimte zeer beperkt.daniel1109 schreef: ↑05 okt 2025, 16:11Of de sneeuwluipaarden daar een nieuw fatsoenlijk verblijf geven.Boots schreef: ↑05 okt 2025, 15:34Na al langere tijd gezondheidsklachten te hebben gehad, ging jachtluipaard Toni de afgelopen tijd dusdanig hard achteruit, dat ze in Krefeld hebben besloten hem in te laten slapen.
Toni werd geboren in ZooParc Overloon en was een indrukwekkende verschijning. Hij heeft geen nakomelingen gekregen en is uiteindelijk op 14 jarige leeftijd heengegaan.
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
Dat is het daar zekerBoots schreef: ↑05 okt 2025, 17:12Volgens ingewijden staat daar wel een nieuw verblijf voor op planning. Al lijkt mij op die locatie de ruimte zeer beperkt.daniel1109 schreef: ↑05 okt 2025, 16:11Of de sneeuwluipaarden daar een nieuw fatsoenlijk verblijf geven.Boots schreef: ↑05 okt 2025, 15:34Na al langere tijd gezondheidsklachten te hebben gehad, ging jachtluipaard Toni de afgelopen tijd dusdanig hard achteruit, dat ze in Krefeld hebben besloten hem in te laten slapen.