Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Dennistopaz
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Bericht door Dennistopaz »

Luipaardhaai schreef:
06 feb 2025, 11:21
Boots schreef:
06 feb 2025, 08:08
Zoo Inside meldt dat Pairi Daiza dit jaar ook fossa's zal gaan houden. Uiteraard nog even afwachten of dit waar is.
Maar ach waarom niet. Voor de rest gebeurt er toch niet zo veel in de tuin.
Dit is echt zo een nietszeggende toevoeging voor Pairi Daiza. Fossa's zijn voor mij niet super interessante dieren, alleen in de context van een compleet madagaskargebied als Overloon vind ik het wel weer heel passend. Ik verwacht dat als ze deze soort krijgen, hij ergens in Oasis weggestopt wordt en het vervolgens daar bij blijft.
Misschien ook weer een investering voor een eventuele latere verplaatsing naar the sanctuary?

Hoewel ik moet zeggen dat er ondertussen zoveel soorten voor the sanctuary genoemd zijn dat het nogal een volle boel aan het worden is en er nog maar gezien moet worden wat er daadwerkelijk kan komen (lamatijnen, haaien, krokodillen, dwergnijlpaarden, komovaranen, jaguars, reuzenotters, tapirs/miereneters/capibara's, met nog een aantal speculaties).

Over de prijzen, ja alles is veel te duur aan het worden. Naar mijn idee is Pairi Daiza daar niet abnormaal in of een uitzondering.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

Dennistopaz schreef:
06 feb 2025, 13:53
Luipaardhaai schreef:
06 feb 2025, 11:21
Boots schreef:
Zoo Inside meldt dat Pairi Daiza dit jaar ook fossa's zal gaan houden. Uiteraard nog even afwachten of dit waar is.
Dit is echt zo een nietszeggende toevoeging voor Pairi Daiza. Fossa's zijn voor mij niet super interessante dieren, alleen in de context van een compleet madagaskargebied als Overloon vind ik het wel weer heel passend. Ik verwacht dat als ze deze soort krijgen, hij ergens in Oasis weggestopt wordt en het vervolgens daar bij blijft.
Misschien ook weer een investering voor een eventuele latere verplaatsing naar the sanctuary?

Hoewel ik moet zeggen dat er ondertussen zoveel soorten voor the sanctuary genoemd zijn dat het nogal een volle boel aan het worden is en er nog maar gezien moet worden wat er daadwerkelijk kan komen (lamatijnen, haaien, krokodillen, dwergnijlpaarden, komovaranen, jaguars, reuzenotters, tapirs/miereneters/capibara's, met nog een aantal speculaties).

Over de prijzen, ja alles is veel te duur aan het worden. Naar mijn idee is Pairi Daiza daar niet abnormaal in of een uitzondering.
Er was toch ook een buitengebied aangekondigd voor Sanctaury? Dan is er toch een grote kans dat er van de genoemde dieren daar terecht gaan komen. En vergeet niet dat de hal 4 hectare groot is en er nog met verdiepingen gewerkt wordt ook (waardoor het dus ook mogelijk is dat er verblijven bovenop de kamers gebouwd worden ;) )

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Onze wildste dromen wat dierenverblijven betreft kunnen hier mee gerealiseerd worden. Wat o wat gaan ze ons presenteren eens alles af is. Een grote verrassing wat mij betreft. Zoveel mogelijkheden. Dit is een project dat heel veel potentieel heeft.

Lars2462
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Antwerpse/Pairi daiza/Planckendael

Bericht door Lars2462 »

Er zijn op facebook beelden gekomen van de zwarte panters. Als ik me niet vergis zitten deze waar de servals zaten. ( Of ben ik mis?) Waar zouden de servals dan heen verhuist zijn?

https://www.facebook.com/share/v/1SY7VVeNWN/

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Lars2462 schreef:
06 feb 2025, 19:57
Er zijn op facebook beelden gekomen van de zwarte panters. Als ik me niet vergis zitten deze waar de servals zaten. ( Of ben ik mis?) Waar zouden de servals dan heen verhuist zijn?

https://www.facebook.com/share/v/1SY7VVeNWN/
Waarschijnlijk is hun verblijf in The land of Origins dan eindelijk klaar. Als ik het goed heb zouden ze daar in het dorp bij Au Bon Foufou in de buurt moeten komen

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Had het gedacht dat deze hier zouden komen, hoor. Altijd luipaarden gezeten. Eerste de Afrikaanse luipaarden, dan Javaanse panter Pelangi en nu de zwarte panters. De cirkel is rond. Maar met de tijd een nieuw onderkomen waar nu het oude olifantenbad is lijkt mij niet slecht.

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

GANESHA schreef:
06 feb 2025, 12:11
lintworm schreef:
06 feb 2025, 11:32
GANESHA schreef:
06 feb 2025, 09:43
Boots schreef:
Niet zo véél ??
De dino's, zwarte panters, de nieuwe gangbrug, niet zo slecht voor een park dat amper één maand gesloten is, + wat er nog allemaal gaat bijkomen...

Als je ziet dat ze in Antwerpen, al maandenlang stil liggen, enkel om een tijger en sneeuwluipaardenverblijf...
1. Sarcasme

2. Waarom telkens Antwerpen erbij halen, dat voegt niets toe aan de discussie.
Oei, de Zoo blijft kennelijk een gevoelig punt...
Het stoort me omdat het gewoon niet te zake doet in een nieuwstopic over nieuwigheden in Pairi Daiza. wat er al dan niet in Antwerpen gebeurt

Ik gun iedereen zijn favoriete tuin, maar het is geen wedstrijdje.

En als het wel een wedstrijd zou zijn, dan zou Pairi Daiza de wedstrijd voor serieuze dierentuin glansrijk verliezen. Trots zijn op 3 zwarte panters (geen EEP dieren, geen zuivere ondersoort) in een verblijf wat in de jaren 90 acceptabel was... Nu maar hopen dat de panters met elkaar overweg kunnen, want serieuze separatie is er niet...

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

lintworm schreef:
06 feb 2025, 21:22
GANESHA schreef:
06 feb 2025, 12:11
lintworm schreef:
06 feb 2025, 11:32
GANESHA schreef:
06 feb 2025, 09:43
Boots schreef:
Niet zo véél ??
De dino's, zwarte panters, de nieuwe gangbrug, niet zo slecht voor een park dat amper één maand gesloten is, + wat er nog allemaal gaat bijkomen...

Als je ziet dat ze in Antwerpen, al maandenlang stil liggen, enkel om een tijger en sneeuwluipaardenverblijf...
1. Sarcasme

2. Waarom telkens Antwerpen erbij halen, dat voegt niets toe aan de discussie.
Oei, de Zoo blijft kennelijk een gevoelig punt...
Het stoort me omdat het gewoon niet te zake doet in een nieuwstopic over nieuwigheden in Pairi Daiza. wat er al dan niet in Antwerpen gebeurt

Ik gun iedereen zijn favoriete tuin, maar het is geen wedstrijdje.

En als het wel een wedstrijd zou zijn, dan zou Pairi Daiza de wedstrijd voor serieuze dierentuin glansrijk verliezen. Trots zijn op 3 zwarte panters (geen EEP dieren, geen zuivere ondersoort) in een verblijf wat in de jaren 90 acceptabel was... Nu maar hopen dat de panters met elkaar overweg kunnen, want serieuze separatie is er niet...
Of de vergelijking steeds moet gemaakt worden in een nieuwstopic met de Zoo is inderdaad maar de vraag. De twee tuinen zijn moeilijk met elkaar te vergelijken, net als de discussie is pd te duur voor wat het is. In deze context kan je wel de vergelijking maken, en dan vindt ik de zoo momenteel te duur voor wat er momenteel nog overblijft met de verbouwingen die bezig zijn. Alhoewel dit ook ook moeilijk punt is. Als het iets is dat jou interesseert, dan vindt je sommige zaken niet duur, interesseert het jou niet kan je het duur vinden. Ik kan bv geen geld uitgeven aan een auto, als die mij van punt A naar punt B brengt is dat meer dan voldoende, mensen die zot zijn van auto's die zullen daar totaal anders over denken, maar die snappen dan weer niet dat ik wel geld kan uitgeven aan een abbo van pd en daar maandelijks heen gaan en dan alsnog een overnachting boeken in pd of in het hotel van SBB.

Of het park de wedstrijd zou verliezen voor serieuze dierentuin lijkt mij toch ook wel kort door de bocht. De drie pantertjes moeten toch ook ergens terecht kunnen, ook al is er geen EEP of zijn ze geen zuivere ondersoort. Als dierentuinen enkel zuivere (onder)soorten zou mogen huisvesten, dan zouden er veel moeten inslapen denk ik. Je kan ze ook zien als een ambassadeur voor hun wilde soortgenoten, zo maken de mensen toch een beetje kennis met de biodiversiteit die er is. Is dit verblijf een toppertje voor drie dieren zeker niet, maar voor drie jonge dieren zal dit nog voldoen, mss verhuizen ze inderdaad naar The Sanctuary, of wordt er in de toekomst een nieuw en groter verblijf gerealiseerd.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Alles is duur de dag van vandaag he. Naar de winkel gaan tegenwoordig is duur, al die rekeningen die een mens binnen krijgt, kranten, magazines, een auto, dieren houden is ook duur, en zo kunnen we blijven doorgaan. Als je ziet wat je er voor in de plek krijgt bij Pairi Daiza is het zeker in zijn geld waard. Betaal dan graag iets meer om dan ook meer dieren te zien. De zoo van Antwerpen is ook niet goedkoop meer, maar blijft toch haar publiek trekken. Als je tegenwoordig naar een concert of festival gaat, ook niet goedkoop meer. En veel mensen hebben het er ook nog altijd voor over.
Laatst gewijzigd door MClaeys op 07 feb 2025, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Hier dacht ik nog niet gemeld;
Abonnementhouders krijgen ook dit seizoen wederom 10% korting in alle horecagelegenheden

https://www.pairidaiza.eu/fr/carte-de-membre/

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

En zoals in de lijn der verwachtingen sijpelt er richting de heropening weer wat nieuws door.

Vulcain, het dinosaurus skelet, staat opgesteld in de gallery of the worlds. Dit vind ik dan wel weer een adembenemend mooi gezicht.
Wel roept het bij mij vraagtekens op of alle bezoekers zich netjes aan de afzetting gaan houden.

https://www.facebook.com/share/p/15xPVKsuwy/

Michielsken
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Michielsken »

Op Facebook staan foto's en video's van de plaatsing van de Dino's. Ze staan op de oud picknickplaats aan het water, tussen het eiland van de doodshoofdaapjes en de vliegtuighangaar. Op zich wel bijzonder want dat was altijd de plaats om veel volk te zetten rond de waterprojectie, dus dan denk ik dat die dit jaar niet meer door zullen gaan...

kdockx
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door kdockx »

De nieuwe plattegrond staat op de site!
Enkele dingen die mij persoonlijk opvielen:
- Een ottersoort die naar de chinese tuin in verhuisd.
- De 'dino zone' lijkt over twee gebieden te zijn gespreid. De picknick zone aan het water en tegenover de Izba een tweede zone.
- De kraagberen hun verblijf is uitgebreid. Alleen het derde verblijf, waar vroeger dan een van de panda's zat, lijkt er niet bij betrokken.
- Zwarte panters op de plaats van de Servals.
- Servals naar het Afrikaanse dorp.
Voor de rest zie ik nog niet direct veel nieuws.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Ik vind het vergelijken met Antwerpen niet zo absurd.
Antwerpen en PD hebben ongeveer evenveel diersoorten, ook het aantal dieren gaat bij mekaar in de buurt liggen.
Ik ga ervan uit dat qua personeel voor de dieren dit ook bijna gelijk.
Ook de prachtige tuinen hebben ze gemeen.

Wat hebben ze niet gemeen:
De oppervlakte
De soms absurd grote groepen
Het aantal bezoekers
De inkomprijs
De 2 stinkend rijke gekken die ook maar wat graag hun rijkdom tonen in soms nutteloze aankopen.

Maar dat is mijn mening natuurlijk.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

kdockx schreef:
07 feb 2025, 12:33
De nieuwe plattegrond staat op de site!
Enkele dingen die mij persoonlijk opvielen:
- Een ottersoort die naar de chinese tuin in verhuisd.
- De 'dino zone' lijkt over twee gebieden te zijn gespreid. De picknick zone aan het water en tegenover de Izba een tweede zone.
- De kraagberen hun verblijf is uitgebreid. Alleen het derde verblijf, waar vroeger dan een van de panda's zat, lijkt er niet bij betrokken.
- Zwarte panters op de plaats van de Servals.
- Servals naar het Afrikaanse dorp.
Voor de rest zie ik nog niet direct veel nieuws.
Er staan ook weer pelikanen ingetekend in het paaldorp zie ik. Benieuwd of dit een foutje is, of dat de pelikanen weer van het grote meer zijn weggehaald.
De otters zijn misschien de klein klauw otters die bij de kuifmakaken zitten. Die hadden natuurlijk zo goed als geen water om in te zwemmen in dat verblijf.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Vandaag een groot artikel in HLN van Mark coucke over het dinoskelet in PD dat huj gekocht heeft.

Willen ze ook het statuut van museum verkrijgen? Daar een Mummy, daar een grote edelsteen, daar een dinoskelet.
Dit hoort thuis in een museum, geen dierenpark. Maken ze een museum zoals Antwerpen in lang vervlogen tijden, geen probleem mee.
Maar nu vind ik het weggegooid geld.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door lintworm »

snoopy11 schreef:
07 feb 2025, 07:40

Of het park de wedstrijd zou verliezen voor serieuze dierentuin lijkt mij toch ook wel kort door de bocht. De drie pantertjes moeten toch ook ergens terecht kunnen, ook al is er geen EEP of zijn ze geen zuivere ondersoort. Als dierentuinen enkel zuivere (onder)soorten zou mogen huisvesten, dan zouden er veel moeten inslapen denk ik. Je kan ze ook zien als een ambassadeur voor hun wilde soortgenoten, zo maken de mensen toch een beetje kennis met de biodiversiteit die er is. Is dit verblijf een toppertje voor drie dieren zeker niet, maar voor drie jonge dieren zal dit nog voldoen, mss verhuizen ze inderdaad naar The Sanctuary, of wordt er in de toekomst een nieuw en groter verblijf gerealiseerd.
Bij panters (en andere dieren) is er ook zoiets als vraag en aanbod. Zolang kwekende tuinen afnemers kunnen vinden, blijven ze kweken.

Ik zeg ook niet dat elke tuin alleen zuivere ondersoorten van alles mag houden, dat is niet realistisch en vaak niet nodig. Maar juist bij panters zijn er 4! EEPs voor zuivere ondersoorten waarvan een deel zit te springen om nieuwe houders. Als je als tuin van voor zwarte panters kiest, is dat duidelijk een keuze die 100% voor de show is en dan neem ik een dierentuin minder serieus.

Ik hoop ook voor die panters dat ze een nieuw verblijf krijgen, ook voor 3 jonge dieren is dit gewoon te klein. Dat blijft toch wel de grootste zwakte van Pairi Daiza: het binnenhalen van soorten voordat er een geschikte plek, waardoor dieren soms jaren in ongeschikte verblijven worden gepropt.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
07 feb 2025, 14:01
Vandaag een groot artikel in HLN van Mark coucke over het dinoskelet in PD dat huj gekocht heeft.

Willen ze ook het statuut van museum verkrijgen? Daar een Mummy, daar een grote edelsteen, daar een dinoskelet.
Dit hoort thuis in een museum, geen dierenpark. Maken ze een museum zoals Antwerpen in lang vervlogen tijden, geen probleem mee.
Maar nu vind ik het weggegooid geld.
De ironie is dat veel "echte" musea zich dergelijke grote dinoskeletten vaak niet meer kunnen veroorloven omdat "rijkere individuen" er op de veilingmarkt zulke enorme bedragen voor neertellen.

Nu, door ze in Pairi Daiza te plaatsen blijven de stukken tenminste nog zichtbaar voor het publiek. Al blijft het de schijn hebben van "verzamelen om te verzamelen" zonder dat er echt een visie achter zit - buiten het gegeven dat de spektakelwaarde niet hoog genoeg kan. Met de dieren lijkt het soms niet anders, getuige die zwarte panters nu.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Pairi Daiza: bezoekersrecord in 2024, dino-tentoonstelling en verhuizingen van diersoorten

De Belgische dierentuin Pairi Daiza gaat morgen weer open na een wintersluiting. De dierentuin trok het vorige seizoen meer dan 2,6 miljoen bezoekers, een record voor het park. Net als vorig jaar kunnen bezoekers ook dit seizoen veel veranderingen en grote nieuwigheden verwachten.

De teller kwam voor Pairi Daiza uit op 2.651.270 bezoekers, waarmee het de best bezochte dierentuin van de Benelux blijft. In 2023 verwelkomde het park nog 2.279.000 bezoekers. Pairi Daiza zag afgelopen zomer al een groei in het aantal Nederlandse bezoekers, mede door investeringen in een Nederlandse marketingcampagne.

Bron & meer: ZooFlits

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door lintworm »

Daarmee zijn ze dus ook de best bezochte dierentuin van Europa (buiten Rusland (Moskou)) gerekend. Dat wordt nog wat als de Sanctuary geopend is.

Plaats reactie