Nieuwstopic Monde Verde

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Re: Nieuwstopic Monde Verde

Bericht door Apenarend »

"Planetaire gezondheid" ;) en maar klagen over te weinig middelen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Staat dat park over te nemen, je hoort daar niets meer van.
Veldhoven staat nog steeds te koop, al gaat hij moeten zakken met zijn prijs.

Het valt me op dat er steeds meer parken komen met een bedenkelijke reputatie. Best, Olmen, Monde Sauvage, Monde Verde,...
Zijn er misschien teveel parken in de Benelux?

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Re: Nieuwstopic Mondo Verde

Bericht door MennoPebesma »

ᴇᴇɴ ᴋʟᴇɪɴᴇ ʙɪᴊ ᴅᴇ ᴡɪᴛʜᴀɴᴅɢɪʙʙᴏɴ

🐒 Lisa en Borat hebben enige tijd geleden een kleine gekregen. De draagtijd bij de Withandgibbon bedraagt 7 maanden en er komt per keer 1 nakomeling ter wereld. Met de ouders en het jong gaat alles goed. #ontdekjouwwereld

Bron: Facebook Mondo Verde

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Bite Back heeft naar eigen zeggen een diepgaand onderzoek gedaan naar het dierenwelzijn in Mondo Verde. Daarvoor hebben we gesproken met oud werknemers, uren aan beeldmateriaal bekeken, undercoverwerk gedaan en overheidsdocumenten opgevraagd. Het resultaat laat zich raden, en ook niet geheel onverwacht als we eerlijk zijn toch?

https://www.biteback.nl/campagne/dieren ... hoXRrvXIgQ
Steeds weer onderweg enzo(o)!

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Gorilla Gust schreef:
30 mei 2024, 18:18
Bite Back heeft naar eigen zeggen een diepgaand onderzoek gedaan naar het dierenwelzijn in Mondo Verde. Daarvoor hebben we gesproken met oud werknemers, uren aan beeldmateriaal bekeken, undercoverwerk gedaan en overheidsdocumenten opgevraagd. Het resultaat laat zich raden, en ook niet geheel onverwacht als we eerlijk zijn toch?

https://www.biteback.nl/campagne/dieren ... hoXRrvXIgQ
Als wat ze schrijven echt waar is (en de foto's niet in scene gezet) dan kan ik niet anders dan denken dat voor het dierengedeelte in Mondo Verde het einde in zicht is... Ik ben er nooit geweest en heb er nooit behoefte aan gehad om daarnaartoe te gaan maare dit klinkt erger dan ik altijd gedacht heb..

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Boots »

Ik ben zelf 1x in mondo verde geweest. De beleving zelf kon ik toen waarderen, maar ik schrok toen ook van het dierenwelzijn op een aantal punten. Waaronder papegaaien die in een kleine kooi zaten en die zowat kaal waren. Wat ik kon zien was dus alleen voor de schermen. Als de beelden van deze organisatie kloppen dan schrik ik mij kapot. Shockerend dat dit in Nederland kan en dat er dus schijnbaar zo ontzettend weinig toezicht is. Als dit dus waar is, en ik ben bang van wel, dan moet er keihard ingegrepen worden en dat betekent voor mij dat alle dieren zo snel mogelijk weg moeten uit Monde Verde.

Yapok
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Zoo Praag

Bericht door Yapok »

Radar maakte een reportage over het dierenwelzijn in Mondo Verde. En ook dit was niet echt positief te noemen. Ik ben er zelf nooit geweest, dus ik kan er moeilijk over oordelen. Maar waar rook is, is er meestal vuur.

https://radar.avrotros.nl/artikel/diere ... tijd-60724

corotauria
Favoriete dierentuin: Tiergarten Berlin, Vogelpark Walsrode
Contacteer:

Bericht door corotauria »

Afgelopen weekend voor het eerst (en laatst) in dit park geweest. Moest in de buurt zijn en had na GaiaZoo nog een 2 uur over. Nog nooit eerder zo een teleurstellende dierentuin ervaring gehad (zeker in contrast met het prachtige GaiaZoo), wat een vervelende verzameling aan onprettig aanvoelende dierenverblijven, zeker in combinatie met de attracties (tijgers letterlijk tussen de attracties in, kabelbaan tot op het te kleine ringstaartmaki eiland, etc). Zelfs de grote volière en tropenkas waren vergane glorie en voelde naar aan. De beste en mooiste delen van het park, waren de tuinen zonder attracties en zonder dieren.

Mogelijke nieuwtjes:
- Wolven verblijf was men aan het vernieuwen;
- Hoenderganzen op nest;
- veel jongen bij de vogels in de tropenkas (m.n. Spitskuifduiven, Rode Ibissen)
- de volière tegenover de zwarte panters had nog steeds ook de ibissen, Afrikaanse lepelaars, zwarte ooievaars, nimmerzatten en was echt vol, wat hierboven genoemd werd als mogelijk tijdelijke situatie

Had bovenstaande berichten niet scherp, anders had ik het park wellicht toch gepasseerd. Al kreeg ik al even twijfel bij het oprijden van de parkeerplaats, daar voelde het al niet goed. Daar toch doorgezet om een nieuwe zoo aan de lijst toe te voegen. Dat zou echt de enige reden kunnen zijn voor een bezoek aan dit park. En mocht je het willen combineren met GaiaZoo, begin dan in Mondo Verde - dan eindig je de dag in ieder geval positief...

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Welke soorten vogels heb je allemaal gezien in de Tropenhal? Hebben ze nog veel zeldzaamheden zoals ze op ZTL vermeld staan?
You can find me in the zoo :)

corotauria
Contacteer:

Ik zag in de tropenhal qua vogels de onderstaande soorten.
Ik heb ter plaatse slechts enkele bord(jes) gezien, dus als je het lijstje niet hebt, weet je ook niet waarnaar je moet zoeken.

Vrijlevend:
- Amethistspreeuw
- Chileense Flamingo
- Roze Flamingo
- Rode Ibis
- Rode Lepelaar
- Spitskuifduif (talrijkste vogel)
- Bartletts Dolksteekduif (1)
- Bronsvleugelduif (1)
- Smaragdduif (1)
- Treurmaina (1)
- Driekleurglansspreeuw
- Hybride ? Diadeemkievit x Maskerkievit ?
- Groenvleugelara (op stammen, niet vliegend)
- Grijze Roodstaart (op stammen, niet vliegend)
- Grijsvleugeltrompetvogel
- Smalstaartparadijswida
- Napoleonwever
- Grote Textorwever

In volieres:
- Blauwvleugelkookaburra (paartje)
- Kookaburra (paartje)
- Rosse Neushoornvogel (paartje)
- Lori van de Blauwe Bergen (volgens ZTL kennelijk van een zeldzamere ondersoort)
- Zilverwangneushoornvogel (+Argusfazant - die niet gezien)
- Papoeajaarvogel + Chileense Kievit + Maskerkievit
- Roelroel + Guyanapepervreter (paartje)
- Luzonneushoornvogel

Niet gezien, wel genoemd op ZTL (mogelijk niet in Tropenhal):
- Himalayaanse Zwarte Buulbuul
- Waaliaduif
- Bonte Muskaatduif (hangt wel een bordje van)
- Victoriakroonduif
- Californische Kuifkwartel
- Capuchonvogel (volgens ZTL achter de schermen)
- Kroeskoparassari (wel een lege volière waar deze mogelijk gezeten kan hebben in afgesloten binnenverblijf)
- Azara-Arassari (volgens ZTL achter de schermen in de tropenhal)
- Bleeksnavelarassari (volgens ZTL achter de schermen in de tropenhal)
- Sonnerathoen
- Japanse Kwartel
- Gewone Neushoornvogel (de combi zoals op ZTL genoemd, was met Papoeajaarvogel)
- Zijdestaart
- Grijskopijsvogel
- Japanse Nachtegaal (hangt wel een bordje van)
- Groene Toerako
- Grijze Bananeneter (hangt wel een bordje van)
- Witwangtoerako (hangt wel een bordje van)
- Witkruintapuit
- Shamalijster

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Kan me niet inbeelden dat er nog kan wat je allemaal leest en ziet over dit park.
Waarom grijpt de wethouder hier niet in?

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Limburg vooruit schreef:
09 okt 2024, 15:19
Kan me niet inbeelden dat er nog kan wat je allemaal leest en ziet over dit park.
Blijkbaar voldoen ze nog steeds aan alle eisen of worden de punten die niet voldoen wel aangepakt.

De podcast "Ik zeg maar Zoo" is ook op bezoek geweest en die waren toch enthousiast over het park en zagen geen grote problemen. Dat is natuurlijk ook een momentopname en als het mooi zomers weer is oogt een park toch anders dan met druilerig herfstweer.

Ik deel jouw mening maar er is ook positieve ontvangst van het park :s Ik ben er nog niet geweest en om eerlijk te zijn trekt het mij ook helemaal niet, dus ook voor de bingo zal ik er niet snel komen...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

JvG schreef:
09 okt 2024, 19:37
Limburg vooruit schreef:
09 okt 2024, 15:19
Blijkbaar voldoen ze nog steeds aan alle eisen of worden de punten die niet voldoen wel aangepakt.

De podcast "Ik zeg maar Zoo" is ook op bezoek geweest en die waren toch enthousiast over het park en zagen geen grote problemen. Dat is natuurlijk ook een momentopname en als het mooi zomers weer is oogt een park toch anders dan met druilerig herfstweer.

Ik deel jouw mening maar er is ook positieve ontvangst van het park :s Ik ben er nog niet geweest en om eerlijk te zijn trekt het mij ook helemaal niet, dus ook voor de bingo zal ik er niet snel komen...
Als tuinliefhebber moet het nog steeds de moeite zijn, maar ik ben er nog steeds niet geweest.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Mondo Verde en dierenrechtenorganisatie Bite Back hebben samen een nieuwe woonplaats gevonden voor de Afrikaanse leeuw Mannie. Hij mag naar een natuurpark in Zuid-Afrika verhuizen. Dat maken de twee partijen maandagochtend bekend.

Mondo Verde en Bite Back denken verschillend over het dierenwelzijn in het park, maar besloten elkaar te helpen waar het leeuw Mannie betrof.

Bite Back erkent daarbij ook dat ze bij de totstandkoming van een eerder algemeen rapport over het park de directie van het park niet heeft betrokken. De dierenrechtenorganisatie laat weten dat ze daarmee, los van de inhoud van het rapport, onzorgvuldig heeft gehandeld jegens Mondo Verde.

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2796270/ ... dCmjaCnOYw

Steeds weer onderweg enzo(o)!

FotoWilliam
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Bericht door FotoWilliam »

Mooi om te lezen dat twee organisaties die qua visie op dieren houden mijlenver uit elkaar staan elkaar toch nog kunnen vinden voor het welzijn van een dier, en samen kunnen werken!
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

corotauria
Contacteer:

rick04 schreef:
09 okt 2024, 14:00
Welke soorten vogels heb je allemaal gezien in de Tropenhal? Hebben ze nog veel zeldzaamheden zoals ze op ZTL vermeld staan?
Ik zie in jouw dierentuin jaar 2024 dat jij Mondo Verde in december bezocht hebt. Wat heb jij in de tropenhal kunnen vinden aan soorten?

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door rick04 »

corotauria schreef:
20 feb 2025, 08:28
rick04 schreef:
09 okt 2024, 14:00
Ik zie in jouw dierentuin jaar 2024 dat jij Mondo Verde in december bezocht hebt. Wat heb jij in de tropenhal kunnen vinden aan soorten?
Klopt, na mijn bezoek heb ik ZTL geüpdatet. Daar kan je dus alles vinden.

De tropenhal vond ik persoonlijk heel gaaf ingedeeld, soorten en specifieke verblijven konden misschien wat beter. De paadjes door de hal waren echt heel leuk gedaan.

corotauria
Contacteer:

ZTL is helaas niet zo gebruiksvriendelijk dat ik met een klik op de knop kan zien welke van bovenstaande soorten ik gemist heb... 0:-)

Qua indeling was de hal inderdaad best leuk opgezet; maar het stof op alle beplanting maakte het tijdens mijn bezoek maar een grauwe bedoeling eerlijk gezegd. Hoe was dat in december? Kan mij voorstellen dat dit met wat aandacht (en een sproeier) de boel ook zo weer kan worden opgefleurd.

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door rick04 »

corotauria schreef:
20 feb 2025, 14:47
ZTL is helaas niet zo gebruiksvriendelijk dat ik met een klik op de knop kan zien welke van bovenstaande soorten ik gemist heb... 0:-)

Qua indeling was de hal inderdaad best leuk opgezet; maar het stof op alle beplanting maakte het tijdens mijn bezoek maar een grauwe bedoeling eerlijk gezegd. Hoe was dat in december? Kan mij voorstellen dat dit met wat aandacht (en een sproeier) de boel ook zo weer kan worden opgefleurd.
Soorten die ik tegenkwam waren o.a. Amethistspreeuw, Barletts dolksteekduif, Maskerkievit, Grijze bananeneter, Grijskopijsvogel, Nijlroezetten (heel gaaf om zo te zien!) en heeeeel veel Spitskuifduiven. In losse kooien in de Tropenhal vind je verschillende ondersoorten van de Regenbooglori en verschillende neushoornvogels.

De hal lag er wat somber bij door het gebrek aan zonlicht, maar verder viel het stof opzich wel mee.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Geen Capuchonvogels gezien? Volgens zootierliste hebben ze er,maar niemand heeft ze al gezien.

Plaats reactie