Nieuwstopic Artis

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Joost »

Mr. Gharial schreef:
01 sep 2025, 22:28
Ah, ok. Tijdens mijn vorige bezoek zaten ze allebei achter hetzelfde hek waar je niet overheen kon kijken dus ik dacht dat het hetzelfde was. Het duivenhuisje is al gerenoveerd tot pofferkraampje, heb het zelf ook geprobeerd omdat het lekker rook maar ik had mijn lesje moeten leren dat je in Artis niet wilt eten...

Er was nergens een kaart met wat je kon bestellen dus ik moest een beetje ongemakkelijk aan de medewerkster vragen wat er te halen valt.

"Wat zou je willen?"
"Uh, wat heb je eigenlijk?"
"Alleen poffertjes"
"Ok, hoeveel kan ik er bestellen?"
"15, 30, of 50"

Nou heb ik op z'n Engels Social anxiety en dat is vooral met horecamedewerkers zo, dus ik had veel liever gewoon een mini-menukaartje waar ik meteen had kunnen zien wat er was. Ook kon je van te voren de prijs niet zien.

De poffertjes zelf waren volgens mij Gluten- en Suikervrij, want ze smaakten ongeveer nergens naar :bah . Ik moest wat extra suiker pakken, uit een potje wat eigenlijk bij de koffie hoort denk ik. Ik had gewoon mijn eigen broodjes moeten eten... :doh:
Wat jammer dat dit zo'n tegenvaller was! Het gevoel van Social anxiety herken ik helemaal, als ik geen menukaart of bord zou zien met wat je kon kopen zou ik het waarschijnlijk al links laten liggen. Je zou denken dat het maar een kleine moeite is om zoiets toe te voegen en ik vind het ook best klantonvriendelijk om niet op voorhand duidelijk aan te geven hoeveel iets kost.

Of de poffertjes Gluten- en Suikervrij zijn weet ik niet, maar op de website van Artis staat aangegeven dat ze zonder melk en eieren worden gemaakt. Het zou geen invloed hebben op de smaak, maar dat kan ik mij eigenlijk niet voorstellen..

Overigens ben ik het er niet mee eens dat je in Artis niet moet willen eten. Het is misschien soms wel wat beter zoeken. Ik ben zelf geen vegetariër, maar de vega hotdog met pittige saus, rode kool en uitjes sla ik echt niet over als ik in Artis ben. Ik heb inmiddels in veel verschillende parken gegeten, maar dit blijft voor mij een van de betere dierentuinsnacks die ik de afgelopen jaren gehad heb.

Dennistopaz
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Dennistopaz »

Oh dat verklaard wel waarom ik de poffertjes ook wat minder vond hier bij mijn laatste bezoek een paar maanden geleden.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Mr. Gharial schreef:
01 sep 2025, 21:46
- Een paar terraria in het reptielenhuis zijn nu weer gevuld. Hier de dieren die zijn verdwenen en er bij gekomen:

Bijgekomen:
Vietnamese krokodilsalamander (mogelijk nog achter de schermen)
Luristan beeksalamander (mogelijk nog achter de schermen)
Jamaicaanse boa
Marmeranolis
Marokkaanse doornstaartagame
Borneose oorkikker
Neushoornrattenslang
Pantsergordelstaarthagedis
Afgaande op foto's uit meerdere Artis Facebookgroepen zijn de Vietnamese krokodilsalamander en Luristan beeksalamander al een tijdje voor de schermen te zien. Al wordt er wel vaak bij gezegd dat ze lastig te vinden zijn.

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

MennoPebesma schreef:
02 sep 2025, 10:43
Afgaande op foto's uit meerdere Artis Facebookgroepen zijn de Vietnamese krokodilsalamander en Luristan beeksalamander al een tijdje voor de schermen te zien. Al wordt er wel vaak bij gezegd dat ze lastig te vinden zijn.
Toen ik op ZC aan het posten was zag ik inderdaad een ouder berichtje dat ze al voor de schermen zitten. Ik heb zelf heel lang gezocht maar niet gevonden.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Weet iemand trouwens iets meer over de namen van de gebouwen en gebieden bij Artis? Bijvoorbeeld het kleine stukje met Hoornraven, Kaalkopibissen en Pauwkalkoen dat apart staat van de Fazanterie? Ben bezig met de nieuwe Dierentuingidsen en zou wel leuk zijn om daar de 'officiële' namen bij te hebben, zoals ook bij de Metzelaarskas, 't Veentje, 't Stekje, etc.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Mr. Gharial schreef:
03 sep 2025, 12:03
Weet iemand trouwens iets meer over de namen van de gebouwen en gebieden bij Artis? Bijvoorbeeld het kleine stukje met Hoornraven, Kaalkopibissen en Pauwkalkoen dat apart staat van de Fazanterie? Ben bezig met de nieuwe Dierentuingidsen en zou wel leuk zijn om daar de 'officiële' namen bij te hebben, zoals ook bij de Metzelaarskas, 't Veentje, 't Stekje, etc.
Dat is het Masmanhuisje. Het is in 2014 volledig gerestaureerd: https://www.architectuur.nl/nieuws/masm ... weer-roze/

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

MennoPebesma schreef:
03 sep 2025, 12:26
Dat is het Masmanhuisje. Het is in 2014 volledig gerestaureerd: https://www.architectuur.nl/nieuws/masm ... weer-roze/
Dank! Is er toevallig een website met meer informatie over de monumenten van Artis? Als ik op deze website Artis op zoek krijg ik ook alle resultaten met "Artist" :doh:

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Mr. Gharial schreef:
03 sep 2025, 12:35
MennoPebesma schreef:
03 sep 2025, 12:26
Dank! Is er toevallig een website met meer informatie over de monumenten van Artis? Als ik op deze website Artis op zoek krijg ik ook alle resultaten met "Artist" :doh:
Op de vorige website had Artis daar geloof ik een pagina over, maar op de nieuwe website kan ik die niet meer vinden helaas. Deze twee linkjes zouden kunnen helpen:

https://monumentenregister.cultureelerf ... xen/518277
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... n_in_Artis

Plaats reactie