Inderdaad, iets van Kirk's dikdiks, stekelsvarkens en/of schildpadden zouden er prima bij moeten passen.Boots schreef: ↑18 jun 2025, 10:34Het verblijf lijkt mij in ieder geval groot genoeg om een mooi combiverblijf van te maken. Alleen grootoorvossen lijkt mij wat magertjes.MClaeys schreef: ↑18 jun 2025, 10:29Jammer om de Afrikaanse wilde honden in te ruilen voor grootoorvossen. Had de wilde honden graag zien blijven.MennoPebesma schreef: ↑17 jun 2025, 13:36Nieuwe roofdiersoort voor leegstaand verblijf in Artis
Artis krijgt er een nieuwe diersoort bij. De Amsterdamse dierentuin nam vorig jaar afscheid van zijn Afrikaanse wilde honden, die verbleven in een perk nabij het olifantenverblijf. Het dierenpark heeft nu een nieuwe invulling gevonden voor het leegstaande roofdierenverblijf: grootoorvossen.
Bron & meer: ZooFlits
Nieuwstopic Artis
- rick04
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Living Coast
Re: Nieuwstopic Artis

-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Ik ken het verblijf niet, heb dus geen idee qua oppervlakte. Maar veel hangt af van hoeveel grootoorvossen ze hebben/willen. 2 of 10 bv.Boots schreef: ↑18 jun 2025, 10:34Het verblijf lijkt mij in ieder geval groot genoeg om een mooi combiverblijf van te maken. Alleen grootoorvossen lijkt mij wat magertjes.MClaeys schreef: ↑18 jun 2025, 10:29Jammer om de Afrikaanse wilde honden in te ruilen voor grootoorvossen. Had de wilde honden graag zien blijven.MennoPebesma schreef: ↑17 jun 2025, 13:36Nieuwe roofdiersoort voor leegstaand verblijf in Artis
Artis krijgt er een nieuwe diersoort bij. De Amsterdamse dierentuin nam vorig jaar afscheid van zijn Afrikaanse wilde honden, die verbleven in een perk nabij het olifantenverblijf. Het dierenpark heeft nu een nieuwe invulling gevonden voor het leegstaande roofdierenverblijf: grootoorvossen.
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: de BBB's
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com
-
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Een kleine 800m2 schat ik, dus voor hyenahonden eerder rond het minimum, maar voor grootoorvossen behoorlijk ruim.Limburg vooruit schreef: ↑18 jun 2025, 11:26Ik ken het verblijf niet, heb dus geen idee qua oppervlakte. Maar veel hangt af van hoeveel grootoorvossen ze hebben/willen. 2 of 10 bv.
Klopt, al was dat nog wat kleiner dan het hyenahondenperk van Artis en zelfs daar viel de zichtbaarheid van de lepelhonden wat tegen. Niet lang erna is er uiteindelijk een groep wasberen op het leeuwenperk geplaatst.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Juist, en later nog eens vergezeld door gestreepte stinkdieren ook.Zoozot schreef: ↑18 jun 2025, 18:04Een kleine 800m2 schat ik, dus voor hyenahonden eerder rond het minimum, maar voor grootoorvossen behoorlijk ruim.Limburg vooruit schreef: ↑18 jun 2025, 11:26Ik ken het verblijf niet, heb dus geen idee qua oppervlakte. Maar veel hangt af van hoeveel grootoorvossen ze hebben/willen. 2 of 10 bv.Klopt, al was dat nog wat kleiner dan het hyenahondenperk van Artis en zelfs daar viel de zichtbaarheid van de lepelhonden wat tegen. Niet lang erna is er uiteindelijk een groep wasberen op het leeuwenperk geplaatst.
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
Dit bedrijf maakt meer dan honderd aquariums voor het vernieuwde Artis-Aquarium
Een bedrijf in België heeft een bijzondere opdracht gekregen van de Amsterdamse dierentuin Artis. Aqualife, een leverancier van maatwerkaquaria, mocht 150 aquariums maken voor het vernieuwde Artis-Aquarium. In een video vertelt het bedrijf meer over het project.
-
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Burgers zoo
Dit gebouw heeft vroeger best wel wat roofdieren gehuisvest in perken om het gebouw : wilde honden, wolven, manenwolven, cheetahs, gevlekte hyena's (en daarvoor ook nog bruine en gestreepte).
Maar het gebouw zelf oogt best klein. Heb ooit 1 keer naar binnen kunnen gluren en het zag er donker klein en krap uit. Heb nooit foto's of info hierover kunnen vinden. Iemand een idee hoe de binnenruimte is ? Kan mij onmogelijk voorstellen hoe al die soorten hier ooit binnen moeten hebben gezeten. Daarnaast was het huidige wasberenverblijf vroeger een berenterras. Hier liepen Maleise en/of lippenberen (deze hebben deels samengezeten). Hadden deze ook hun binnenverblijf in het wolvenhuis ?
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: de BBB's
Afgaand op ZTL wellicht niet allemaal op hetzelfde moment, dat helpt al natuurlijk.binturong schreef: ↑27 jun 2025, 18:45De komst van de grootoorvossen naar Artis was voor mij de reden om mij toch te registreren. Ik lees nml al een tijdje als bezoeker mee. Ben zelf 47 en kwam voor het eerst in Artis in 1988 en ben altijd geinteresseerd geweest in de geschiedenis van Artis. Het wolvenhuis met zijn bijzondere geschiedenis heeft echter altijd vragen bij mij opgeroepen. Hoop dat ik nu wat meer duidelijkheid kan krijgen haha.
Dit gebouw heeft vroeger best wel wat roofdieren gehuisvest in perken om het gebouw : wilde honden, wolven, manenwolven, cheetahs, gevlekte hyena's (en daarvoor ook nog bruine en gestreepte).
Maar het gebouw zelf oogt best klein. Heb ooit 1 keer naar binnen kunnen gluren en het zag er donker klein en krap uit. Heb nooit foto's of info hierover kunnen vinden. Iemand een idee hoe de binnenruimte is ? Kan mij onmogelijk voorstellen hoe al die soorten hier ooit binnen moeten hebben gezeten. Daarnaast was het huidige wasberenverblijf vroeger een berenterras. Hier liepen Maleise en/of lippenberen (deze hebben deels samengezeten). Hadden deze ook hun binnenverblijf in het wolvenhuis ?
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Uitgevlogen!
Op 5 april werd in ARTIS een jong van de zuidelijke hoornraaf geboren. Deze week, 79 dagen nadat ze uit haar ei kroop, heeft ze het nest verlaten en is ze voor het eerst buiten het nest te zien.
Tijdens het paarseizoen bouwt het koppel hun nest in een holle boom of rotsspleet🪺 Zuidelijke hoornraven zorgen het langst voor hun jongen van alle vogels, pas rond hun derde levensjaar zijn ze volwassen. Bekijk op de foto's hoe ze gegroeid is van kuiken tot jonge hoornraaf!
Beelden gemaakt door de ARTIS-dierverzorger
#ZuidelijkeHoornraaf #Vogel #ARTIS #Amsterdam #Dierverzorger #Groeien #Uitgevlogen
Bron: Facebook Artis
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Bron: Facebook Zoo Wroclaw
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Artis gaat stoppen met zeeleeuwen, Partij voor de Dieren komt alsnog met kritiek
De Amsterdamse fractie van de Partij voor de Dieren (PvdD) heeft traditiegetrouw weer eens kritiek op Artis. In een video laat de organisatie zich fel uit over het welzijn van de zeeleeuwen in het park. Zij eisen dat dit de laatste generatie zeeleeuwen in Artis moet zijn. Het lijkt echter opnieuw te gaan om een schreeuw om aandacht: het is al bekend dat dierentuin wil stoppen met zeeleeuwen, en dat wist de PvdD volgens Artis al lang.
Een storm in een glas water dus... jammer dat de Partij voor de Dieren voor mijn gevoel vaak juist het tegenovergestelde doet dan wat hun naam doet vermoeden...MennoPebesma schreef: ↑18 jul 2025, 18:03Artis gaat stoppen met zeeleeuwen, Partij voor de Dieren komt alsnog met kritiek
De Amsterdamse fractie van de Partij voor de Dieren (PvdD) heeft traditiegetrouw weer eens kritiek op Artis. In een video laat de organisatie zich fel uit over het welzijn van de zeeleeuwen in het park. Zij eisen dat dit de laatste generatie zeeleeuwen in Artis moet zijn. Het lijkt echter opnieuw te gaan om een schreeuw om aandacht: het is al bekend dat dierentuin wil stoppen met zeeleeuwen, en dat wist de PvdD volgens Artis al lang.
-
- Laafsekikkertje (VU)
-
- Laafsekikkertje (VU)
Gelukkig komt Looopings wel met echte verhaal in de media. Samen met ZooFlits wat mij betreft de enige schrijvende media in NL die goed is voor het dierentuinlandsschap.
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
Hier alles dat in mijn ogen veranderd was:
- Er is blijkbaar een nieuwe directeur in Artis. Blijkbaar was de vorige geen fan van informatiebordjes en de nieuwe wel, want op meerdere plekken staan een soort boekjes met soortenlijsten, waaronder in het vogelhuis en de tropenkas. Hier staan dan ook alle soorten aangegeven, waaronder ook de vissen in de tropenkas, die tot nu toe een mysterie waren... Soorten zal je terugvinden op mijn toekomstige dierentuingidsen

- De Konijnuilen uit het apenhuis zijn verhuisd naar twee plekken in het park: Een klein groepje leeft met Kuifparelhoenders in een buitenvolière van het vogelhuis, de anderen leven in de oude Trompetvogelvolière in de Fazanterie. In het Apenhuis is dan ook meteen een muizenplaag ontstaan...
- In het vogelhuis zaten de twee neushoornvogels apart. Het mannetje zat alleen in de losloophal en het vrouwtje zat apart in de Sumatraanse lijstergaai volière. Mij is het niet bekend waarom.
- Een paar terraria in het reptielenhuis zijn nu weer gevuld. Hier de dieren die zijn verdwenen en er bij gekomen:
Verdwenen:
Guatamala-stekelstaartleguaan
Berberskink
Driestreep doosschildpad
Netpython
Bijgekomen:
Vietnamese krokodilsalamander (mogelijk nog achter de schermen)
Luristan beeksalamander (mogelijk nog achter de schermen)
Jamaicaanse boa
Marmeranolis
Marokkaanse doornstaartagame
Borneose oorkikker
Neushoornrattenslang
Pantsergordelstaarthagedis
- Het nieuwe verblijf voor de Aziatische kleinklauwotters en rode pandas is nu klaar en het is heel mooi geworden, de rode panda's zitten achter de schermen al klaar maar het verblijf moet eerst nog goed gekeurd worden. De Kleinklauwotters zitten er al wel in.
- Ze waren bezig met de brug te bouwen van het Variverblijf naar het Kerberterras, het pad en het vari-eiland zijn beiden gesloten nu.
- In het Klein zoogdierenhuis werden de ringstaartmaki's geintroduceerd tot een nieuwe groep, dit is een groep uit Blijdorp. Ze zullen met z'n allen en de Rode vari's het eiland en het Kerberterras kunnen delen.
- Het oude duivenhuisje werd tijdens mijn vorige bezoek gerenoveerd, ondertussen is het omgebouwd tot speelhuisje. Boven de poortjes staan de namen van zes dieren die hier vroeger hebben gezeten (schat ik in)
- Damhert
- Moeflon
- Tedalschaap
- Markhor
- Alpensteenbok
- Bennet's wallaby

- Het binnenverblijf van de Chimpansees word gerenoveerd, de bezoekersruimte verdwijnt hier zodat de Chimps het hele gebouw kunnen gebruiken:

- In de Fazanterie zijn de Socorroduiven verwisseld voor Groene cardinalen. Volgens mij zijn de Socorroduiven nu uit de collectie.
- Het insectarium is weer open, deze was tijdens mijn vorige bezoek gedeeltelijk gesloten. Ik zie geen verschil tussen mijn vorige bezoek, maar volgens mijn dierentuingidsen waren hier eerder nog geen Krokodilstaarthagedissen. Dit verblijf was er tijdens mijn vorige bezoek al wel dus het is oud nieuws maar ik weet niet of het al voorbij is gekomen...
- In het gorillahuis zijn de Drieklauwschildpadden weg, wel zijn er een kolossale Roodstaartmeerval en een enorme Gestreepte spatelmeerval (Pseudoplatystoma fasciatum) bijgekomen. Erg imposante dieren, zelfs tussen de op zichzelf al imposante Zwarte pacu's.
- In de poldervolière was een tijd een ziekte geweest waardoor er een hele tijd alleen maar lepelaars te zien waren, ondertussen zitten er weer verschillende soorten in. Ook deze zal je weer zien bij mijn dierentuingidsen

Overigens was het een erg gezellig bezoek. Er zijn in Artis veel gidsen waar een gezellig gesprekje mee valt te voeren. Ook waren er erg veel mensen uit Noord-Engeland en Schotland, wat ik zelf altijd wel leuk vind.
-
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Dit is de oude Moeflonstal. Het oude duivenhuisje wordt ook gerenoveerd, maar wordt een horecapunt met poffertjes, de twee liggen wel praktisch naast elkaar. Deze vernieuwing ziet er desondanks prima uit!Mr. Gharial schreef: ↑01 sep 2025, 21:46- Het oude duivenhuisje werd tijdens mijn vorige bezoek gerenoveerd, ondertussen is het omgebouwd tot speelhuisje. Boven de poortjes staan de namen van zes dieren die hier vroeger hebben gezeten (schat ik in)
- Damhert
- Moeflon
- Tedalschaap
- Markhor
- Alpensteenbok
- Bennet's wallaby
![]()
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
De lepelhonden heb ik helemaal niet gezien, maar ik heb ook niet bewust naar ze gezocht
Ah, ok. Tijdens mijn vorige bezoek zaten ze allebei achter hetzelfde hek waar je niet overheen kon kijken dus ik dacht dat het hetzelfde was. Het duivenhuisje is al gerenoveerd tot pofferkraampje, heb het zelf ook geprobeerd omdat het lekker rook maar ik had mijn lesje moeten leren dat je in Artis niet wilt eten...Joost schreef: ↑01 sep 2025, 22:03Dit is de oude Moeflonstal. Het oude duivenhuisje wordt ook gerenoveerd, maar wordt een horecapunt met poffertjes, de twee liggen wel praktisch naast elkaar. Deze vernieuwing ziet er desondanks prima uit!Mr. Gharial schreef: ↑01 sep 2025, 21:46- Het oude duivenhuisje werd tijdens mijn vorige bezoek gerenoveerd, ondertussen is het omgebouwd tot speelhuisje. Boven de poortjes staan de namen van zes dieren die hier vroeger hebben gezeten (schat ik in)
Er was nergens een kaart met wat je kon bestellen dus ik moest een beetje ongemakkelijk aan de medewerkster vragen wat er te halen valt.
"Wat zou je willen?"
"Uh, wat heb je eigenlijk?"
"Alleen poffertjes"
"Ok, hoeveel kan ik er bestellen?"
"15, 30, of 50"
Nou heb ik op z'n Engels Social anxiety en dat is vooral met horecamedewerkers zo, dus ik had veel liever gewoon een mini-menukaartje waar ik meteen had kunnen zien wat er was. Ook kon je van te voren de prijs niet zien.
De poffertjes zelf waren volgens mij Gluten- en Suikervrij, want ze smaakten ongeveer nergens naar