zoofreak schreef:De stijging van Planckendael tgv het olifantenproject vind ik tegenvallen
Vergeet niet dat de olifanten maar een half jaar van het totaal uitmaken. Een eerste volledig jaar met olifanten begint pas nu voor Planckendael.
Als het de eerste 6 maanden van het jaar barslecht was qua bezoekersaantallen, kunnen 2 zomermaanden dat niet goed maken. De zomermaanden toonden wel aan dat ze daar heel goed gescoord hebben.
Over de daling in Antwerpen: ze gaan soieso nooit meer tegen het miljoen aan kunnen schuren. Een stabiel aantal van 900.000 lijkt me ideaal voor de tuin. De 1,3 miljoen van 2009 was een ware ramp om erdoor te geraken.
Maar de 838.000 van nu is inderdaad te weinig.
Veel kunnen ze volgens mij ook niet meer goedmaken.
Tot 15 jaar geleden ging iedereen van heel Vlaanderen en een deel van Wallonië naar "de ZOO".
Ook toen haalden ze maar 1.000.000 of iets meer.
Sindsdien heeft Olmen zich sterk opgewerkt en zijn dat weer 200.000 potentiële bezoekers uit Limburg minder.
Planckendael zit aan zo'n 400.000 bezoekers meer, uit de provincies Antwerpen en Vlaams Brabant (maar deze zijn onrechtstreeks natuurlijk ook goed voor Antwerpen, gezien beide in elkaar verweven zijn).
De sterkste opkomer de laatste jaren is natuurlijk Pairi Daiza. Zij halen alle potentiële Waalse bezoekers (samen met Monde Sauvage) weg en een groot deel van West-Vlaanderen.
En dat zijn bezoekers die je niet zomaar terug kan winnen.
De mensen hebben nu Pairi Daiza en Planckendael leren kennen. Vooral voor jonge gezinnen zijn die parken aangenamer om te bezoeken. Die tellen zwaarder door in het aantal bezoekers. Dat zijn vaak gezinnen van 4 à 5 personen met dan vaak nog eens een bevriend gezin dat meegaat.
In Antwerpen zie je zo'n uitgebreide gezinnen veel minder. Daar is het meer modern en stadser: één-ouder gezinnen van 1 papa OF mama met 1 kindje, twee bejaarde dames die aan het mijmeren zijn hoe het er in hun tijd uitzag, een jong koppel en mensen die snel eens even alleen komen zien voor ze weer naar huis gaan. Antwerpen heeft volgens mij nog de meeste vaste bezoekers maar die zijn vaker alleen.
Dus wel goed dat de abonnementen blijven stijgen.
Maar ik geef je wel gelijk dat ze meer op hun "all weather"-karakter moeten inzetten naar het grote publiek toe.