Nieuwstopic Natuurhulpcentrum Opglabbeek/ Oudsbergen

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Natuurhulpcentrum Opglabbeek/ Oudsbergen

Bericht door MClaeys »

Het zou kunnen. Nestor zit natuurlijk al een jaar in Bellewaerde ongeveer, maar ik dacht dat Whisker er nog zat.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
13 mar 2025, 15:18
MClaeys schreef:
13 mar 2025, 15:01
Limburg vooruit schreef:
13 mar 2025, 15:18
Geredde leeuw uit Oekraïne verhuisd naar Engeland.
Ik vraag me af waarom niet naar de zoo, daar zitten ze zonder man en ik kan me niet voorstellen dat de leeuwinnen daar verwant zijn.
Is Whisker er niet meer in de zoo? Want ja Whisker moeten ze natuurlijk laten vertrekken met de tijd om inteelt te voorkomen.
Ah, dan heb ik die over het hoofd gezien. Dacht dat die al weg was.
Leeuw Whisker zit momenteel nog gewoon in de Zoo, en zijn jongere broer Xesar is er ook nog steeds.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Limburg vooruit schreef:
13 mar 2025, 14:03
Ik vraag me af waarom niet naar de zoo, daar zitten ze zonder man en ik kan me niet voorstellen dat de leeuwinnen daar verwant zijn.

Wil dit zeggen dat de leeuwinnen uit PD en Planckendael ook vertrekken, ook die gingen naar Engeland.
Voor de geredde leeuwen in Opglabbeek, Pairi Daiza, en Planckendael was het altijd al de bedoeling om naar The Big Cat Sanctuary te gaan verhuizen. Dat is ook de organisatie die ze gered heeft uit Oekraïne. Maar ten tijde van de redding was het verblijf in dat park nog niet klaar, dus zochten ze een tussenoplossing. De leeuwinnen in PD en Planckendael verhuizen vandaag inderdaad ook naar The Big Cat Sanctuary.

Naast dat Antwerpen zoals door anderen al gezegd werd nog twee jonge mannen heeft rondlopen, kijkt het EEP ook naar ondersoorten van de leeuwen. Zeker in Antwerpen verwacht ik aangezien dat allemaal pure Noordelijke leeuwen (P. l. leo) zijn. Daar zullen ze niet zomaar een willekeurige onverwante mannetjes leeuw bij zetten.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Limburg vooruit schreef:

https://www.hbvl.be/regio/limburg/oudsb ... aign=share

Wil dit zeggen dat de leeuwinnen uit PD en Planckendael ook vertrekken, ook die gingen naar Engeland.

Vraag me trouwens af waarom ze specifiek Engeland schrijven i.p.v. het Verenigd Koninkrijk of U.K.?
Er vertrekken er vier lees ik bij Crossborder Animal services, waren het er niet twee in Planckendael, twee in Pairi Daiza, en één in Oudsbergen?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Gorilla Gust schreef:
13 mar 2025, 18:27
Limburg vooruit schreef:

https://www.hbvl.be/regio/limburg/oudsb ... aign=share

Vraag me trouwens af waarom ze specifiek Engeland schrijven i.p.v. het Verenigd Koninkrijk of U.K.?
Er vertrekken er vier lees ik bij Crossborder Animal services, waren het er niet twee in Planckendael, twee in Pairi Daiza, en één in Oudsbergen?
Nee, er zat maar één in Planckendael.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

In het Natuurhulpcentrum (NHC) van Oudsbergen is een bruine beer uit Kazachstan aangekomen die in haar eigen land dreigde ingeslapen te worden. De eigenaar van de 23-jarige beer moest verhuizen en kon het dier niet meenemen. Samen met de Nederlandse stichting Bears in Mind heeft het NHC het dier naar België laten overkomen. Na een quarantaine van 3 maanden zal gezocht worden naar een nieuwe thuis voor het dier.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/04/26 ... 3bynxrrKLw

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
29 apr 2025, 18:25

In het Natuurhulpcentrum (NHC) van Oudsbergen is een bruine beer uit Kazachstan aangekomen die in haar eigen land dreigde ingeslapen te worden. De eigenaar van de 23-jarige beer moest verhuizen en kon het dier niet meenemen. Samen met de Nederlandse stichting Bears in Mind heeft het NHC het dier naar België laten overkomen. Na een quarantaine van 3 maanden zal gezocht worden naar een nieuwe thuis voor het dier.

Olmen heeft nog plaats, Vleteren en Rhenen weet ik niet.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Limburg vooruit schreef:
29 apr 2025, 20:18
Gorilla Gust schreef:
29 apr 2025, 18:25

Olmen heeft nog plaats, Vleteren en Rhenen weet ik niet.
Rhenen haalt maandag 2 beren op uit Oekraine dus ik denk dat die momenteel ook vol zitten...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Natuurhulpcentrum vangt 50 exoten op na inbeslagname. Gaat over 6 suikereekhoorns, 9 Siberische grondeekhoorns, 3 servals, 3 rolstaartberen, 12 stinkdier, 3 stekelvarkens, 8 mangoesten, 2 zilvervossen, 3 halsbandpekaris, 1 neusbeer en 1 parma wallaby.
Zoals in het artikel staat toevallig voor hun jaarlijkse opendeurdagen.

https://www.hln.be/oudsbergen/natuurhul ... ~aef0260d/

Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Plaats reactie