EAZA

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: EAZA

Bericht door lintworm »

Mr. Gharial schreef:
13 aug 2025, 14:35
MennoPebesma schreef:
13 aug 2025, 13:53
PELECANIFORMES, CICONIIFORMES AND PHOENICOPTERIFORMES
- Vogelpark Avifauna, Diergaarde Blijdorp en ARK Rewilding Nederland hebben in samenwerking met het EEP voor de Kroeskoppelikaan een haalbaarheidsonderzoek voorgesteld voor herintroductie in Nederland. Met behulp van tien exemplaren die zijn voorzien van vleugelmerken en gps-zenders, wil het project gedurende drie tot vijf jaar onderzoeken hoe vrijgelaten Pelecanus crispus het Nederlandse landschap gebruiken en of in dierentuinen geboren vogels geschikt zijn voor herintroductie. Het EEP wacht op goedkeuring door de Nederlandse autoriteiten.
Toen ik dit voor het eerst las op de Blijdorp-website vond ik dit al een beetje een gek plan. Ik ben bevriend met iemand in de tweede kamer (voor GroenLinks) waarmee ik het had besproken en die noemde dat het een hele kleine kans had om succesvol te worden. Omdat de soort in het algemeen niet bedreigd is, en omdat er in Nederland eerst focus gelegd moet worden op bedreigde soorten (en in-Nederland-bedreigde soorten).

Dit was natuurlijk al eventjes geleden en was in een snel, persoonlijk gesprekje. Maar ik denk nogsteeds niet dat het al te veel kans zal hebben...
De 2e kamer heeft hier alleen niets over te zeggen.... Kroeskoppelikaan staat in annex 1 van de vogelrichtlijn, dus EU-lidstaten zijn verplicht deze soort te beschermen in zijn natuurlijke verspreidingsgebied, dat is inclusief plaatsen waar de soort vroeger voorkwam, maar nu uitgestorven is. De wettelijke basis voor een herintroductie is dus goed te onderbouwen (en met bevers & otters is er ook een precedent, al vallen die onder habitatrichtlijn). Aangezien het onwaarschijnlijk is dat kroeskoppelikanen zich binnen afzienbare tijd op natuurlijke weg vestigen, is herintroductie de enige optie voor de komende tientallen jaren, zie ook IUCN criteria voor herintroductie waar NL zich aan gecommiteerd heeft (waarbij of de soort bedreigd is slechts een van de mogelijke criteria is). De argumentatie van deze politicus/politica geeft eerder een gebrek aan dossierkennis weer.

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

lintworm schreef:
13 aug 2025, 15:22
Mr. Gharial schreef:
13 aug 2025, 14:35
Toen ik dit voor het eerst las op de Blijdorp-website vond ik dit al een beetje een gek plan. Ik ben bevriend met iemand in de tweede kamer (voor GroenLinks) waarmee ik het had besproken en die noemde dat het een hele kleine kans had om succesvol te worden. Omdat de soort in het algemeen niet bedreigd is, en omdat er in Nederland eerst focus gelegd moet worden op bedreigde soorten (en in-Nederland-bedreigde soorten).

Dit was natuurlijk al eventjes geleden en was in een snel, persoonlijk gesprekje. Maar ik denk nogsteeds niet dat het al te veel kans zal hebben...
De 2e kamer heeft hier alleen niets over te zeggen.... Kroeskoppelikaan staat in annex 1 van de vogelrichtlijn, dus EU-lidstaten zijn verplicht deze soort te beschermen in zijn natuurlijke verspreidingsgebied, dat is inclusief plaatsen waar de soort vroeger voorkwam, maar nu uitgestorven is. De wettelijke basis voor een herintroductie is dus goed te onderbouwen (en met bevers & otters is er ook een precedent, al vallen die onder habitatrichtlijn). Aangezien het onwaarschijnlijk is dat kroeskoppelikanen zich binnen afzienbare tijd op natuurlijke weg vestigen, is herintroductie de enige optie voor de komende tientallen jaren, zie ook IUCN criteria voor herintroductie waar NL zich aan gecommiteerd heeft (waarbij of de soort bedreigd is slechts een van de mogelijke criteria is).
Interessant, dat wist ik niet. Dank voor de verheldering
lintworm schreef:
13 aug 2025, 15:22
De argumentatie van deze politicus/politica geeft eerder een gebrek aan dossierkennis weer.
Nou, dit was ook meer dan een jaar geleden volgens mij. Is niet gebrek aan dossierkennis (want er was nog geen dossier denk ik), is gewoon dat ik even genoemd had dat Blijdorp het plan had om niet-bedreigde pelikanen te herintroduceren in Nederland. We vonden het allebei een beetje een gek plan maar we werkten dus allebei met de informatie die ik had (wat dus blijkbaar niet alles was)
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Niels Grootegans »

Bedankt, MennoPebesma, voor het uitgebreide verslag! Er moet best wel wat werk in het maken van die samenvatting gezeten hebben, maar het resultaat mag er wezen. Super interessant om te lezen!

Enerzijds beklemmend om te zien hoe vaak EEP's vastlopen, maar dat is gedeeltelijk toch niet te vermijden (hoewel ik een paar soorten gewoon zou loslaten). Het geeft ook weer hoop om te zien hoeveel assertieve en doordachte actie er vanuit EAZA wordt doorgevoerd!

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Ook kwam er (eindelijk) weer een update van de lijst met managementprogramma's binnen EAZA. De laatste update was in oktober 2024.

De volledige lijst: https://strapi.eaza.net/uploads/2024_10 ... 46f9a4.pdf

De veranderingen (met behulp van het al eens eerder genoemde ZooChat topic):

TERRESTRIAL INVERTEBRATE TAG
- Het boomkreeft EEP ging van Bristol Zoo Project naar London Zoo.

ELASMOBRANCH TAG
- Er is een EEP opgericht voor de verpleegsterhaai. Deze wordt gecoördineerd door L'Oceanogràfic.
- Het zaagvis ESB, blauwgespikkelde pijlstaartrog ESB en adelaarsrog ESB zijn opgewaardeerd naar een EEP.
- Het zebrahaai EEP wordt nu gecoördineerd door Oceanário de Lisboa.

FRESHWATER TELEOST TAG
- Er is een gecombineerd EEP opgericht voor regenboogvissen en blauwogen. Deze wordt gecoördineerd door Bristol Zoo Project.

AMPHIBIAN TAG
- Er is een EEP opgericht voor de olm. Deze wordt gecoördineerd door Chester Zoo.

REPTILE TAG
- Het gaviaal ESB is opgewaardeerd naar een EEP.

RATITE TAG
- Het helmkasuaris ESB is opgewaardeerd naar een EEP. De coördinatie is overgegaan van Avifauna naar Paignton Zoo.

RAPTOR TAG
- Er is een gecombineerd EEP opgericht voor Aziatische gieren (o.a. Bengaalse gier, Indische gier en dunsnavelgier). Deze wordt gecoördineerd door Parco Natura Viva.
- Er is een EEP opgericht voor de holenuil. Deze wordt gecoördineerd door Riga Zoo.
- Er is een EEP opgericht voor Verreauxs oehoe. Deze wordt gecoördineerd door Twycross Zoo.
- Het Stellers zeearend ESB is opgewaardeerd naar een EEP. De coördinatie is overgegaan van Moscow Zoo naar Sóstó Zoo.
- Het secretarisvogel EEP ging van Jersey Zoo naar Mandai Wildlife Reserve.
- Het Europese zeearend EEP ging van Jersey zoo naar Mandai Wildlife Reserve.
- Het kapgier EEP wordt nu gecoördineerd door London Zoo.
- Het dwergooruil EEP wordt nu gecoördineerd door Vivarium Darmstadt.

GALLIFORMES TAG
- Er is een EEP opgericht voor de roodsnavelhokko. Deze wordt gecoördineerd door Wilhelma Stuttgart.
- Er is een EEP opgericht voor de Ricketts bospatrijs. Deze wordt gecoördineerd door Waddesdon Manor.
- Het argusfazant ESB is opgewaardeerd naar een EEP. De coördinatie is overgegaan van Moscow Zoo naar London Zoo.

GRUIFORMES TAG
- Er is een EEP opgericht voor de grijze kroonkraanvogel. Deze wordt gecoördineerd door Longleat.
- Er is een EEP opgericht voor de saruskraanvogel. Deze wordt gecoördineerd door Zoo Karlsruhe.

CHARADRIIFORMES TAG
- Er is een EEP opgericht voor de steltkluut. Deze wordt gecoördineerd door Le Parc de Clères.

PIGEON AND DOVE TAG
- Er is een EEP opgericht voor de zomertortel. Deze wordt gecoördineerd door Longleat.
- Er is een gecombineerd EEP opgericht voor jufferduiven (zwartnekjufferduif en kleine prachtjufferduif). Deze wordt gecoördineerd door Bristol Zoo Project.

PARROT TAG
- Er is een EEP opgericht voor de geelvleugelamazone. Deze wordt gecoördineerd door Vogelpark Avifauna.
- Er is een gecombineerd EEP opgericht voor grijze roodstaartpapegaai en timnehpapegaai. Deze wordt gecoördineerd door Parrot World.

TOUCAN AND TOURACO TAG
- Er is een EEP opgericht voor de witrugspecht. Deze wordt gecoördineerd door Nordens Ark.
- Er is een EEP opgericht voor de scharrelaar. Deze wordt gecoördineerd door Blackpool Zoo.
- Er is een gecombineerd EEP opgericht voor Afrikaanse scharrelaars (vorkstaartscharrelaar en blauwbuikscharrelaar). Deze wordt gecoördineerd door Blackpool Zoo.
- Het reuzentoekan ESB is opgewaardeerd naar een EEP. De coördinatie is overgegaan van Paignton Zoo naar Attica Zoo.

MONOTREME AND MARSUPIAL TAG
- Er is een gecombineerd EEP opgericht voor Amerikaanse buideldieren (huisbuidelspitsmuis, grijze vieroogbuidelrat, aeneasrat en zuidelijke opossum). Deze wordt gecoördineerd door Budapest Zoo.

PROSIMIAN TAG
- Het mongozmaki EEP ging van Linton Zoo naar Twycross Zoo.

CALLITRICHID TAG
- Het witoorzijdeaapje EEP wordt nu gecoördineerd door Birmingham Wildlife Conservation Park.
- Het geelkoppenseelaapje EEP wordt nu gecoördineerd door Birmingham Wildlife Conservation Park.
- Het zilver-oeistiti EEP wordt nu gecoördineerd door Twycross Zoo.

LARGER NEW WORLD MONKEY TAG
- Het witschouderkapucijnaap EEP heeft geen coördinator meer.

AFRO-EURASIAN MONKEY TAG
- Er is een EEP opgericht voor de java-aap. Deze wordt gecoördineerd door Zoo Saarbrücken.
- Het gecombineerde franjeaap EEP (Oostelijke franjeaap en Zuidelijke franjeaap) ging van Belfast Zoo naar Zoo Dresden.

GREAT APE TAG
- De EEP's voor Sumatraanse en Borneose orang-oetans zijn nu gecombineerd in één EEP waar nu ook de Tapanuli orang-oetan onder valt.

SMALL MAMMAL TAG
- Er is een gecombineerd EEP opgericht voor driebandgordeldieren (Kogelgordeldier en driebandgordeldier). Deze wordt gecoördineerd door Drusillas Park.
- Het comorenvleerhond ESB is opgewaardeerd naar een EEP.
- De ESB's voor de Kaapse klipdas en steppeklipdas zijn stopgezet.

BEAR TAG
- Het Aziatische zwarte beer ESB is opgewaardeerd naar een EEP.

FELID TAG
- Er is een EEP opgericht voor de Noordelijke leeuw. Deze wordt gecoördineerd door Zoo Wuppertal.
- Er is een EEP opgericht voor het Arabische luipaard. Deze wordt gecoördineerd door het Arabian Leopard Conservation Breeding Centre.
- Het oncilla ESB is stopgezet.

MARINE MAMMAL TAG
- Er is een EEP opgericht voor de gewone zeehond. Deze wordt gecoördineerd door Bio-Topia.
- Het manenrob EEP wordt nu gecoördineerd door Zoo Gdansk.

EQUID TAG
- Het Kiang EEP ging van Moscow Zoo naar Riga Zoo.

TAPIR AND SUIFORM TAG
- Het penseelzwijn EEP heeft geen coördinator meer.

CATTLE AND CAMELID TAG
- Het Gaur EEP is van de lijst verwijderd.

DEER TAG
- Het lierhert EEP ging van Chester Zoo naar Zoo Zürich

CAPRINAE TAG
- Het manenschaap EEP ging van Zoo Halle naar Estación Experimental de Zonas Áridas.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

De 2 orangsoorten in 1 EEP, ik hoop toch dat de 2 soorten afzonderlijk blijven?

De Gaur is verwijderd uit de lijst, net nu er weer gekweekt word met de soort.

Een EEP voor de Aziatische zwarte beer, ik dacht dat EAZA deze soort eruit wou?
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
15 aug 2025, 12:33
De 2 orangsoorten in 1 EEP, ik hoop toch dat de 2 soorten afzonderlijk blijven?
Ga er maar van uit. De twee soorten hadden sowieso altijd al dezelfde coördinator (Münster), dus eigenlijk verandert er niet veel.
Limburg vooruit schreef:
De Gaur is verwijderd uit de lijst, net nu er weer gekweekt word met de soort.

Ik krijg het gevoel dat ze er zelf niet helemaal uit zijn wat ze nu met de gaurs willen. Ik zou denken dat de soort voorlopig nog wel in het oog wordt gehouden door het TAG i.s.m. de luttele houders die er nog mee willen doorgaan, maar voorlopig niet meer met een apart EEP.

Wat kraagberen betreft hadden Dessau en Chleby er enkele jaren terug natuurlijk wel wat import gedaan van de ondersoort Ursus thibetanus ussuricus uit Rusland met een paar kweekresultaten tot gevolg, maar met de oorlog staat verdere import natuurlijk on hold. Een EEP kan hier ook een middel zijn om de populatie meer effectief te gaan managen zonder dat er per se de nadruk wordt gelegd op kweek.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Limburg vooruit schreef:
Dat is de Amerikaanse zwarte beer die ze willen uitfaseren.

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

EAZA en EEP's/ESB's gaan wel steeds wereldwijder. Zie nu al Mandai Wildlife Reserve (Singapore toch?) en Arabian Leopard Conservation Breeding Centre (Verenigde Arabische Emeraten?) ertussen staan als coordinators. Iets wat ik alleen maar toejuich. Op deze manier worden genenpoelen en populaties makkelijker te beheren of groeien ze makkelijker door meer optionele houders

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

JvG schreef:
15 aug 2025, 13:30
EAZA en EEP's/ESB's gaan wel steeds wereldwijder. Zie nu al Mandai Wildlife Reserve (Singapore toch?) en Arabian Leopard Conservation Breeding Centre (Verenigde Arabische Emeraten?) ertussen staan als coordinators. Iets wat ik alleen maar toejuich. Op deze manier worden genenpoelen en populaties makkelijker te beheren of groeien ze makkelijker door meer optionele houders
Mandai is inderdaad de organisatie achter alle dierentuinen in Singapore. Het Arabian Leopard Conservation Breeding Center ligt in Saoedi-Arabië.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

MennoPebesma schreef:
15 aug 2025, 13:15
Limburg vooruit schreef:
Terwijl deze er veel beter voor staat in Europa dan de Aziatische.
Vreemde keuzes blijven ze maar maken bij EAZA.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlijn

Bericht door Pater-damiaanshert »

Limburg vooruit schreef:
15 aug 2025, 16:20
Het heeft vooral te maken dat de Amerikaanse Zwarte Beer een vrij goede wilde populatie heeft denk ik.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door daniel1109 »

Pater-damiaanshert schreef:
15 aug 2025, 16:56
Limburg vooruit schreef:
Het heeft vooral te maken dat de Amerikaanse Zwarte Beer een vrij goede wilde populatie heeft denk ik.
Zeg maar gerust een hele goede. Er zijn naar schatting zo rond de 800.000 Amerikaanse zwarte beren in het wild (welke ook groeiend is). en slechts 50.000 Aziatische.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Limburg vooruit schreef:
MennoPebesma schreef:
Limburg vooruit schreef:
Ik geloof dat EAZA en AZA al eens afgesproken hebben dat ieder zich zo veel mogelijk focust op managementprogramma's van zijn eigen inheemse soorten.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne »

MennoPebesma schreef:
16 aug 2025, 09:06
Limburg vooruit schreef:
MennoPebesma schreef:
Limburg vooruit schreef:
Ik geloof dat EAZA en AZA al eens afgesproken hebben dat ieder zich zo veel mogelijk focust op managementprogramma's van zijn eigen inheemse soorten.
En er zitten ook een hoop Amerikaanse zwarte beren in Noord-Amerikaanse dierentuinen. Waarvan veel opvangertjes die niet kweken, maar dat is ook niet nodig met de huidige instroom aan opvangdieren.

Plaats reactie