Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door JvG »

Apenarend schreef:
25 jul 2025, 21:15
Heidelberg vond ik goed te doen met de Opelzoo in Kronberg maar wellicht is die laatste minder evident met het openbaar vervoer.
Ik sliep vorig jaar vlak bij station Frankfurt. Binnen no time ben je vanaf Frankfurt bij de ingang van Opelzoo. Het was iets van 20 minuten trein en dan een paar haltes met een bus

Quinteun
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: San Diego, Burgers en Blijdorp

Bericht door Quinteun »

Ik zit nu in Denemarken en heb eigenlijk wel zin om wat dierentuinen te bezoeken. Alleen is de rest van mijn familie het daar niet mee eens. Dus we hebben nu een compromis gesloten om 2-3 te bezichtigen.
We gaan vijwel zeker naar København zoo. Verder zijn er een paar waar tussen ik nog moet kiezen: Aalborg zoo, den blå planet, Krokodille zoo falster en Nordsøen Oceanarium.

Welke zijn het waard te bezoeken of zijn er nog andere suggesties?

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Quinteun schreef:
27 jul 2025, 23:26
Ik zit nu in Denemarken en heb eigenlijk wel zin om wat dierentuinen te bezoeken. Alleen is de rest van mijn familie het daar niet mee eens. Dus we hebben nu een compromis gesloten om 2-3 te bezichtigen.
We gaan vijwel zeker naar København zoo. Verder zijn er een paar waar tussen ik nog moet kiezen: Aalborg zoo, den blå planet, Krokodille zoo falster en Nordsøen Oceanarium.

Nordsøen is verder weg naar absoluut aan te raden! Enorm aquarium met ook Mola Mola, die al heel lang op mijn bucket lijst staat!

Voor andere suggesties zet ik ook Randers op de lijst, enorme biodomes met bijzondere loslopers en zelfs een slangendoorloophal
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door daniel1109 »

Quinteun schreef:
27 jul 2025, 23:26

Ik denk dat het er ook aan ligt waar je zal zijn, aangezien Kopenhagen en Aalborg 4,5 uur uit elkaar liggen. Maar ook waar de rest van de familie van houd. Zo heb je met Givskud zoo ook nog een safaripark waarbij je tussen de loslopende leeuwen rijd (de meest recente data die ik kan vinden is dat ze in 2012 zo'n 45 leeuwen hadden)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Odense vind ik zelf ook een prima dierentuin, en op de weg van Kopenhagen naar Aalborg :)

Uit jouw lijstje zou ik zeker Kopenhagen en Den Bla Planet doen. En ik volg verder Mr. Gharial voor wat betreft Randers en Nordsoen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Quinteun
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Quinteun »

Mr. Gharial schreef:
28 jul 2025, 00:06
Nordsøen is verder weg naar absoluut aan te raden! Enorm aquarium met ook Mola Mola, die al heel lang op mijn bucket lijst staat!

Voor andere suggesties zet ik ook Randers op de lijst, enorme biodomes met bijzondere loslopers en zelfs een slangendoorloophal
Nordsøen lijkt me inderdaad wel leuk, zeker ook met de Mola Mola, maar vgm zijn het maar een paar (wel grote) aquaria en zeehonden. Ook leuk maar na 10x ecomare en dolfinarium zijn die voor mij wel wat minder bijzonder. De aquaria zien er wel groot maar niet het spectaculair uit. Ook is het een uur rijden van waar we aan het einde zitten, niet heel lang maar is het denk ik niet waard om een hele dag aan te besteden.

Randers is ook een uur rijden, maar is wel echt heel uniek. En eigenlijk hoef je het ook niet als dierentuin te zien, maar als gewoon een soort tropenhal met exotische planten en dieren. Zeker als mijn familie wel een beetje klaar is met dierentuinen. :p Randers zal ik zeker in overweging nemen als extra dierentuin.
daniel1109 schreef:
28 jul 2025, 06:57
Ik denk dat het er ook aan ligt waar je zal zijn, aangezien Kopenhagen en Aalborg 4,5 uur uit elkaar liggen. Maar ook waar de rest van de familie van houd. Zo heb je met Givskud zoo ook nog een safaripark waarbij je tussen de loslopende leeuwen rijd (de meest recente data die ik kan vinden is dat ze in 2012 zo'n 45 leeuwen hadden)
We maken een rondreis maar zitten wel steeds en beetje in de uithoeken. Behalve Kopenhagen. Givskud zoo ziet er ook leuk uit, maar zit steeds wel erg ver van ons vandaan. Dus dat gaat hem niet worden helaas. (45 leeuwen is wel echt bizar veel. Hadden we eigenlijk twee jaar geleden moeten doen, toen zaten we daar in de buurt)

Quinteun
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Quinteun »

Apenarend schreef:
28 jul 2025, 13:00
Odense vind ik zelf ook een prima dierentuin, en op de weg van Kopenhagen naar Aalborg :)

Uit jouw lijstje zou ik zeker Kopenhagen en Den Bla Planet doen. En ik volg verder Mr. Gharial voor wat betreft Randers en Nordsoen.
Odense is wat meer een gewone dierentuin. Naar mijn mening niet zo bijzonder als de andere. Ook ligt het in het midden en willen we in één keer door naar Aalborg.

Ik denk dat ook wel de leukste zijn idd. Mijn broertje vindt de krokodille zoo nu helemaal geweldig. Dus dat zal er vast ook wel één worden. Randers gaat waarschijnlijk ook wel in de smaak vallen. In Kopenhagen gaan we toch opsplitsen want wij gaan naar Brøndby-Viborg, misschien kan ik dan Den blå Planet meenemen of als we toch naar de brug naar Malmö gaan.

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Onverwachts ga ik maandag naar Zoo Mulhouse. Zijn er echt bijzonderheden die ik zeker weten niet moet missen? Ik ben namelijk op vakantie dus heel Zootierliste afspeuren is even wat lastiger...

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Als je gewoon de route volgt kan je eigenlijk niks missen. Ze hebben een goede collectie apen (meerkatten, lemuren, klauwaapjes en gibbons) en een prachtig recent geopend Afrikagebied met wat zelden gehouden soorten vogels.
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Ze hebben daar wel enkele leuke soorten zoals muskusossen, Zandkatten, Uilkopmeerkat, gouden takin, Kroonsifaka, verschillende pijlgifkikkers,...
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Enkele vogelsoorten om naar uit te kijken: Zwavelkanarie (verder enkel in Warschau), Zwarte ral, Witrugeend, Blauwkroonmotmot, Lady Ross' Toerako, Afrikaans purperhoen, Zwartkeelkanarie (enige zoo in Europa), Kuhl's bruinnekpapegaai, Wenerastrild (enige zoo in Europa), Elfenastrild (enige zoo in Europa), Streepkopkanarie (enige zoo in de Europa), Lelkievit, Madagascar kuifibis, Goudkapfiscaal, Roodmakskerastrild (daarnaast enkel in Berlijn Zoo en een vogelpark in Rusland), Fischer's toerako
Extinction is forever!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

De takins zitten aan de bovenzijde van het park wat meer verstopt (nabij de kinderboerderij, kleine horeca), en ook de lemurenrotonde is een beetje apart van de rest van het park. Voor de rest is het park best duidelijk, en hebben ze wel overzichtelijke routes :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

corotauria
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Tiergarten Berlin, Vogelpark Walsrode
Contacteer:

Bericht door corotauria »

Onze plannen zijn helaas iets gewijzigd. Op de heenweg richting Slovenië wel Hellabrunn Munchen bezocht, maar de terugreis verloopt iets anders wegens een opgelopen blessure. Innsbruck gaan we niet meer doen.

Ik ben nu eigenlijk op zoek naar een zoo in de zone zuid-duitsland - luxemburg - noord-frankrijk waar men rolstoelen verhuurd, redelijk vlak is en enkele leuke soorten te vinden zijn. Het liefst met goed familiehotel of camping om de hoek. Schiet er iets te binnen? Voldoet Frankfurt bijvoorbeeld? Zag dat ze daar iig rolstoelen verhuren, maar ben niet zo goed op de hoogte van de tuin en collectie.

Bvd.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Lijkt mij een goede keuze: de tuin is vlak (itt bv Stuttgart) en het is een volwaardige zoo met zowel voldoende ABC dieren als soorten voor de fijnproevers.

Grzimekhaus, Vogelgebouw en Borgoriwald zijn volledig rolstoeltoegankelijk. Van de bovenste verdiepingen van het kattenhuis (fossa en roestkat) en het Exotarium ben ik dat niet zeker. Er zit in beide een trap, maar mss zijn er ook liften en ik denk dat je die verdiepingen ook via de achterkant met de rolstoel kunt bereiken.

Wat soorten betreft: geelrugduiker, okapi, roestkat, fossa, aardvarken, vingerdier, kowari, buidelmarter, komodovaraan, kantjil, galago, slanke lori, nachtaap, bongo, oostelijke zwarte neushoorn, Kaapse pelsrob, grèvy zebra, schubkaplawaaimaker, Montezumakwartel, Fischer's toerako, etc.

Eten is er wel een drama: er is enkel een foodtruck. Je neemt dus best iets mee als dat mogelijk is.

Overnachting is iets anders. Er zijn wel hotels vlakbij de zoo maar daar heb ik geen ervaring mee.

Er zijn verschillende goede en veilige parkeergarages op 100-400m van de ingang.

Denk er aan dat je een milieusticker nodig hebt voor de ruime regio Frankfurt-Offenbach.
Extinction is forever!

corotauria
Favoriete dierentuin: Tiergarten Berlin, Vogelpark Walsrode
Contacteer:

Bericht door corotauria »

Dank Apenarend.
Ik denk dat we daar maar op mikken dan.
Ik zie een hotel recht tegenover de ingang, dat red ik hopelijk nog voor ik in een rolstoel stap. ;-)

Plaats reactie