Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2025)
-
pangolin3
- Laafsekikker dikkopje (LC)

- Favoriete dierentuin: Zoo Berlin
Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2025)
Hopelijk komt er een zeer kundig iemand in de plaats die de blik weer naar voren kan richten. Er ligt nog steeds een relatief mooie basis om op te bouwen. Ik ben ervan overtuigd dat Blijdorp rond 2010 oprecht dicht bij haar doel was om een van de mooiste dierentuinen van Europa te worden. Zolang geleden is dat niet, zodra de financiën op orde zijn kan er echt wel wat van gemaakt worden.
-
Limburg vooruit
- Laafsekikker (EW)

- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Als je het mij vraagt? Nooit doen als Blijdorp. Ik ben ergens best fan van Libema maar Blijdorp erdoor over laten nemen? Nee dat niet...Limburg vooruit schreef: ↑03 mei 2025, 07:08Verkopen aan Libema, hebben de kennis en vooral die hebben de financiële middelen om de tuin terug op te werken.
Libema doet (best) goede dingen, de laatste 10 jaar worden ze ook veel beter in verblijven bouwen maar hun manier van bouwen is zo anders dan Blijdorp. Daarmee ga je de kracht van Blijdorps DNA wel afbreken. Op korte termijn zal het kunnen werken door hun financiële zekerheid die ze kunnen geven. Maar op de lange termijn zal Blijdorp echt zijn goede, thematische identiteit gaan verliezen...
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)

- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Dit ben ik met je eens. Ik denk dat het belangrijk is dat wie dan ook de nieuwe directeur zal worden, diegene er voor zal kiezen om niet te veel projecten tegelijk te willen doen en daarbij vervolgens niet kunnen kiezen met welke te beginnen. Dus begin met dat wat echt absoluut moet, en wat haalbaar is, en werk van project naar project.JvG schreef: ↑03 mei 2025, 08:13Als je het mij vraagt? Nooit doen als Blijdorp. Ik ben ergens best fan van Libema maar Blijdorp erdoor over laten nemen? Nee dat niet...Limburg vooruit schreef: ↑03 mei 2025, 07:08Verkopen aan Libema, hebben de kennis en vooral die hebben de financiële middelen om de tuin terug op te werken.
Libema doet (best) goede dingen, de laatste 10 jaar worden ze ook veel beter in verblijven bouwen maar hun manier van bouwen is zo anders dan Blijdorp. Daarmee ga je de kracht van Blijdorps DNA wel afbreken. Op korte termijn zal het kunnen werken door hun financiële zekerheid die ze kunnen geven. Maar op de lange termijn zal Blijdorp echt zijn goede, thematische identiteit gaan verliezen...
Het verkopen van de diergaarde aan Libéma heeft ook een nadeel. Doordat ze dan geen stichting meer zijn raken ze de ANBI status kwijt, en daarmee het belasting voordeel voor donaties en giften (waarom denk je dat de vrienden van Blijdorp blijven geven. De donateurs daaraan kunnen het vrijwel volledig terugkrijgen via de belasting). Dus zal Libéma zelf alle kosten moeten gaan ophoesten. En dan kan het nog wel eens hard gaan met de financiën.
-
Limburg vooruit
- Laafsekikker (EW)

Ik weet dat niet, zoals het nu is is het ook niet goed hé.JvG schreef: ↑03 mei 2025, 08:13Als je het mij vraagt? Nooit doen als Blijdorp. Ik ben ergens best fan van Libema maar Blijdorp erdoor over laten nemen? Nee dat niet...Limburg vooruit schreef: ↑03 mei 2025, 07:08Verkopen aan Libema, hebben de kennis en vooral die hebben de financiële middelen om de tuin terug op te werken.
Ik denk dat ze best in staat zijn om het karakter van Blijdorp te behouden.
Let ook, een extra park geeft ook nog meer zekerheid om dieren te kunnen verplaatsen. Hetzij tijdens werkzaamheden of definitief.
Ik zou geen probleem hebben met een organisatie zoals Libema die 5,6,7 parken heeft.
Zolang ze er geen eenheidsworst van maken door ieder park hetzelfde eruit te laten zien.
Zo ben ik van mening dat er teveel met dezelfde ontwerper word gewerkt (naam ontglipt mij compleet). Zijn verblijven zijn zeer goed. Maar ze hebben allemaal een beetje van het zelfde weg.
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin

- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:
Libema werkt nauw samen met Erik van Vliet, maar doet veelal nu beroep op haar eigen huis-architect, Rick Merkx. Al werkt die laatste natuurlijk veel en nauw samen met zijn voorganger, waardoor je soms een beetje de zelfde kneepjes van het vak ziet terugkomen. Maar globaal gezien leveren ze echt wel pareltjes af tegenwoordig, waarbij meer en meer ook het gebied rondom aandacht kreeg.Limburg vooruit schreef: ↑03 mei 2025, 11:39Ik weet dat niet, zoals het nu is is het ook niet goed hé.JvG schreef: ↑03 mei 2025, 08:13Als je het mij vraagt? Nooit doen als Blijdorp. Ik ben ergens best fan van Libema maar Blijdorp erdoor over laten nemen? Nee dat niet...Limburg vooruit schreef: ↑03 mei 2025, 07:08Verkopen aan Libema, hebben de kennis en vooral die hebben de financiële middelen om de tuin terug op te werken.
Ik denk dat ze best in staat zijn om het karakter van Blijdorp te behouden.
Let ook, een extra park geeft ook nog meer zekerheid om dieren te kunnen verplaatsen. Hetzij tijdens werkzaamheden of definitief.
Ik zou geen probleem hebben met een organisatie zoals Libema die 5,6,7 parken heeft.
Zolang ze er geen eenheidsworst van maken door ieder park hetzelfde eruit te laten zien.
Zo ben ik van mening dat er teveel met dezelfde ontwerper word gewerkt (naam ontglipt mij compleet). Zijn verblijven zijn zeer goed. Maar ze hebben allemaal een beetje van het zelfde weg.
- Mr. Gharial
- Laafsekikker (EN)

- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
Bron: LooopingsKritiek op nieuwe plek voor gorilla's uit Blijdorp: 'Mijn hart huilt als ik dit zie'
Drie gorilla's uit Diergaarde Blijdorp zijn vorig jaar verhuisd naar een dierentuin in Italië. Beelden van hun nieuwe onderkomen roepen online heftige reacties op bij dierentuinliefhebbers. Volgens critici zijn voormalig Blijdorp-bewoners Tamani, Tonka en Thabo er niet bepaald op vooruitgegaan in Zuid-Italië.
De apen wonen tegenwoordig in ZooSafari Fasano. Daar hebben ze de beschikking over een vrij primitief, rechthoekig hok met groene wanden en een stalen constructie met gaas en camouflagedoeken. Er staan wat bomen en klimtoestellen. Ook werd een klein vijvertje aangelegd.
Een wereld van verschil met de Afrikaanse regenwouden waar de dieren in het wild leven. Blijdorp-fans hebben er geen goed woord voor over, blijkt uit de commentaren onder een Facebook-bericht en een YouTube-video van de podcast Zoo Inside. "Heel bizar verblijf dit", schrijft Gilles Delhaye bijvoorbeeld. "Triest, zo'n gesloten hok", reageert een ander.
Lelijke hut
Mark spreekt over "een opmerkelijke keuze". Hij begrijpt niet waarom de gorilla's zijn overgeplaatst naar een park dat "duidelijk niet dezelfde visie en standaarden hanteert als Blijdorp". Stephan van Oosterbosch gaat nog een stap verder. "Wat een lelijke hut, is dit gemaakt door de lokale scouting?"
Vaste bezoekers snappen niet waarom Blijdorp eerder beweerde dat het verblijf in Rotterdam niet meer voldoet aan de eisen vanwege "beperkte oppervlakte", terwijl het kennelijk geen probleem is om de gorilla's hier te huisvesten. Johnny Norda vindt dat de kwestie "rammelt aan alle kanten".
Grote achteruitgang
Podcastpresentator Paul van Rijswijk is ook niet overtuigd. "Zeker als je vindt dat het verblijf in Blijdorp niet voldoet, is dit een grote achteruitgang!" Veel klagers geven vertrekkend Blijdorp-directeur Erik Zevenbergen de schuld. "Bedankt hè, Zevenbergen", sneert Richard Hendriks. Pietje Schneiders noemt het "wederom een bevestiging van het wanbeleid van Zevenbergen en z'n vriendjes".
Albert de Mos vindt het verblijf in Italië niet iets om trots op te zijn. "Het enige voordeel voor de gorilla's is het milde klimaat, wat ervoor zorgt dat ze meer buiten kunnen zijn." Barbera Nouwen: "Mijn hart huilt als ik dit zie. Blijdorp zou niet meer voldoen qua ruimte en veroudering. Nou, dit is echt geen verbetering en zeer triest."
Hoge standaard
Een woordvoerder van Blijdorp laat aan Looopings weten dat medewerkers van de Rotterdamse Diergaarde meermaals in Italië zijn geweest, vóór, tijdens en na het vertrek van de dieren. "Mede op ons verzoek zijn er tal van aanpassingen gedaan, alles met het oog op een zo goed mogelijk verblijf voor onze gorilla's." Het verblijf zou daardoor nu voldoen aan de "hoge standaard" van branchevereniging EAZA.
-
Limburg vooruit
- Laafsekikker (EW)

Welke hoge eisen?
Hoe is dit door EAZA goed gekeurd?
Blijkbaar is enkel de oppervlakte van tel voor EAZA.
Dit verblijf verwacht je in Olmen of één of ander parkje in Duitsland.
Ze moesten blijkbaar dringend van die apen af, hoe en wat was niet belangrijk.
-
Apenarend
- Laafsekikker (EW)

- Favoriete dierentuin: de BBB's
Het is eerder Blijdorp dat totaal van het padje af is.
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com
-
Limburg vooruit
- Laafsekikker (EW)

Ik schuif het ook niet volledig op EAZA af hoor, maar elk verblijf moet gekeurd worden.
Maar Blijdorp blijft negatief in het nieuws komen, hopelijk heeft de toekomstige directeur het licht gezien.
-
Patrick

- Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)

- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Voor een park dat de gorillas weg doet met het oog op dierenwelzijn slaan ze hier de plank volledig mis.
-
Apenarend
- Laafsekikker (EW)

- Favoriete dierentuin: de BBB's
Verder moet ik Zoofan wel bijtreden, wij bekijken dit natuurlijk met een menselijk oog en wij willen persé iets moois zien. Dat is duidelijk niet het geval op de foto. En het lijkt mij ook bijlange niet zo groot, al kan het natuurlijk om een detailbeeld gaan. Maar indien ze daar over zo'n - ogenschijnlijk - matig buitenverblijf beschikken, zouden ze daar dan wel over een beter binnenverblijf dan dat van Blijdorp beschikken? Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Er zijn natuurlijk de niet te vergelijken weersomstandigheden waardoor de dieren in Italië veel meer buiten zullen kunnen zitten dan in Blijdorp.
Ik heb een Italiaanse vriendin die alvast niet hoog op loopt met Fasano.
Verder valt mij de vergelijking op met Berlin Zoo, nog zo'n Europese reus die snel zal ophouden met mensapen. Indien dit soort zoos dit al niet meer kunnen of willen, wie dan wel nog.
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com
-
Raf

- Favoriete dierentuin: Velen
-
Joost
- Laafsekikker (CR)

- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
De moeder is Maartje, het geslacht is nog niet bekend:
Een Blijdorp-moeder erbij op Moederdag! Gistermiddag is giraffe Maartje bevallen van een jong. Het stond vrij snel op de nog wat wankele poten, om vervolgens direct te gaan drinken. De rest van de kudde kwam meteen nieuwsgierig een kijkje nemen. Als bezoeker kun je moeder en jong ook al bewonderen in het binnenverblijf. We zijn zeer verheugd met de geboorte aangezien de soort enorm onder druk staat. Lees het hele verhaal: https://eu1.hubs.ly/H0jZCkg0
FB Diergaarde Blijdorp
-
Raf

- Favoriete dierentuin: Velen
-
Keith

- Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Verder stond in het bericht dat Ron Voskuilen is aangetrokken als interim-bestuurder. Hij heeft als doel meegekregen om Diergaarde Blijdorp meer stabiliteit te geven qua omzet en een balans te vinden tussen natuurbehoud en aantrekkelijkheid voor de bezoekers. Ook gaat hij opzoek naar een nieuwe directeur. Ik ben benieuwd of er op korte termijn (grote) veranderingen gaan plaatsvinden.
Bron: Blijdorp-app
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)

- Favoriete dierentuin: Meerdere
Unieke beelden van gesloten verblijven in Blijdorp: ‘Hier zwommen haaien’
Een videoreportage geeft een bijzonder kijkje in de afgesloten gedeeltes van het grootste monument van Diergaarde Blijdorp: de Rivièrahal. Het gigantische complex wordt nu grotendeels als speeltuin of binnenverblijf voor verschillende diersoorten gebruikt. Maar achter schotten en gesloten deuren bevindt zich nog meer Blijdorp-historie.
De Rivièrahal werd in 1939 gebouwd naar het ontwerp van architect Sybold van Ravesteyn. Het is het hoofdgebouw van de dierentuin en bestaat uit drie delen. In de dikhuidenvleugel zijn binnenverblijven voor neushoorns, een dwergnijlpaard en gorilla’s. In een vleugel aan de rechterzijde staat al sinds de opening de tropische Victoriaserre met planten en vogels.
In het midden bevindt zich de centrale hal, die nu wordt gebruikt als speeltuin. Echter kent deze een rijke historie als evenementenlocatie: “Hier is gebokst, zijn gymnastiekwedstrijden geweest, het filharmonisch orkest trad hier op, tentamens, modeshows: dit was de grote evenementenhal na de oorlog”, vertelt Blijdorps programmamanager erfgoed Anna Feins in een YouTube-video van Open Rotterdam.
Bron & meer: ZooFlits