Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De Vlindertuin op de Zeedijk in Knokke-Heist zal deze zomer niet meer openen. De bevoegde Minister van Dierenwelzijn besloot de tijdelijke dierentuin te sluiten nadat er geen geldige vergunning bleek te zijn.

https://m.hln.be/regio/knokke-heist/vli ... ~a992b25d/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:De Vlindertuin op de Zeedijk in Knokke-Heist zal deze zomer niet meer openen. De bevoegde Minister van Dierenwelzijn besloot de tijdelijke dierentuin te sluiten nadat er geen geldige vergunning bleek te zijn.

https://m.hln.be/regio/knokke-heist/vli ... ~a992b25d/
Wat vergunningen moet je hebben voor een vlindertuin????
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
Gorilla Gust schreef:De Vlindertuin op de Zeedijk in Knokke-Heist zal deze zomer niet meer openen. De bevoegde Minister van Dierenwelzijn besloot de tijdelijke dierentuin te sluiten nadat er geen geldige vergunning bleek te zijn.

https://m.hln.be/regio/knokke-heist/vli ... ~a992b25d/
Wat vergunningen moet je hebben voor een vlindertuin????
Dierentuinvergunning
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Voor een vlindertuin?? Doe dan gewoon een café open met mooie wandeltuin en probleem opgelost, we zitten hier echt in België.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:Voor een vlindertuin?? Doe dan gewoon een café open met mooie wandeltuin en probleem opgelost, we zitten hier echt in België.
Overal in Europa vergunning nodig hoor.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Jarne »

Welk dier je ook houd, als dierentuin moet je toch kunnen aantonen dat je aan bepaalde vereisten voldoet (vooral op vlak van dierenwelzijn en veiligheid).

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Oké, maar een vlindertuin is niet meer dan een aangelegde tuin met een industriële aangeplante serre met wat insecten.
Zodra er reptielen ofzo bij komen is het een ander verhaal.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Jarne »

Als vlindertuin lijkt het mij toch belangrijk dat je kan aantonen dat je serre relatief ontsnappingsproof is. Als je met tropische vlinders werkt misschien niet zo heel belangrijk maar als je met vlinders werkt die in ons klimaat kunnen overleven en voortplanten is dat toch wel van belang. Ook enige kennis van de verzorging mag wel worden geëist. Echter gezien dat ze vorig jaar aan die vereisten voldeden vind ik het wel vreemd dat zo'n dossier maanden duurt om te evalueren, het is nu niet dat ze zo veel gaan veranderen er aan.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Het houden van ijsberen stond in Knack op het einde van het jaar nogmaals onder vuur, ditmaal door het minder bekende DierAnimal/ Catherine Khalil. Momenteel vooral bij ons van toepassing voor Monde Sauvage, en over een poosje ook in Pairi Daiza.

https://www.knack.be/nieuws/belgie/ijsb ... 1546795924
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gibbon2000
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 jun 2016, 15:22
Favoriete dierentuin: Planckendael

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Gibbon2000 »

Gorilla Gust schreef:Het houden van ijsberen stond in Knack op het einde van het jaar nogmaals onder vuur, ditmaal door het minder bekende DierAnimal/ Catherine Khalil. Momenteel vooral bij ons van toepassing voor Monde Sauvage, en over een poosje ook in Pairi Daiza.

https://www.knack.be/nieuws/belgie/ijsb ... 1546795924
Dit is een gevoelig onderwerp waar ik niet meteen partij in wil trekken, maar misschien moet mevrouw Khalil eerst eens haar eigen artikel nalezen, want de vele redeneerfouten maken dat haar eigen boodschap ook tamelijk misleidend overkomt.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Jarne »

Niet alleen redeneerfouten, maar gewoon veel foutieve dingen die er in staan. Opzich sowieso zo onbetrouwbaar als iets doordat er geen enkele bron wordt gegeven (en nee, ik beschouw een filmpje van anderhalve minuut niet als geldige bron).

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Zoozot »

Hier en daar heeft ze een punt, maar over het algemeen worden dezelfde redeneerfouten en misleidende dan wel verkeerde en/of ongefundeerde argumenten gebruikt als in zovele andere anti-dierentuinen gerichte statements. Het is moeilijk om dergelijke artikelen serieus te nemen, maar helaas is dit voor veel mensen genoeg... :-\

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Het was me eigenlijk volledig ontgaan van de zomer, maar het Gemeentelijk Aquarium Noordzee van Oostende is momenteel gesloten wegens renovatie. Meer informatie vind ik er momenteel niet meer over terug.

https://www.sudinfo.be/id127612/article ... renovation
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 795
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Rafiaan »

Enkele dagen geleden heb ik voor het eerst het natuurhistorisch museum annex vivarium van Doornik bezocht. Nieuw is nu een tuin met een bescheiden vlinderserre (met ook een botanische collectie), verschillende verblijven voor een hele reeks Europese reptielen, een openluchtaquarium en een verblijf voor amfibieën dat nog niet bewoond leek.

In de buitenverblijven heb ik Griekse landschildpadden (beide ondersoorten apart) en breedrandschildpadden gezien. De meeste soorten echter heb ik niet gevonden, misschien zijn ze nog niet aanwezig, of waren ze verstopt (het was ook regenachtig weer): Kaspische beekschildpad, zandhagedis, gevlekte ringslang, Europese moerasschildpad, parelhagedis (wel gespot in het indoorgedeelte) en scheltopusik.

Verder loopt er een tijdelijke tentoonstelling over vogels in het kader van Silent Forests.

Je moet een tijdslot van een uur reserveren; als ik het me goed herinner mogen er twintig personen per uur binnen. Een uur is net genoeg om alles gezien te hebben, al zou ik me er wel een stuk langer kunnen vermaken als ik alles op het gemak zou bekijken en wat minder gehaast zou zijn.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Van 7 september tot 16 oktober 2020 zullen er renovatie- en herstelwerkzaamheden aan de vloeren van het Universitair en Zoölogisch Museum (net boven het Aquarium) van Luik plaatsvinden. Het Zoölogisch museum met haar collectie skeletten en opgezette dieren blijft echter toegankelijk. Evenals de TréZOOr-kamer. Omdat het aquarium tijdelijk niet bezocht kan worden tijdens deze werken zal de entreeprijs met 50% gereduceerd worden.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Luipaard
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 72
Lid geworden op: 26 okt 2014, 08:22
Favoriete dierentuin: Rotterdam

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Luipaard »

Zojuist Tierpark Nordhorn bezocht. Voor een lage prijs van 10,50 € (waarvan 1 euro voor dierenwelzijn) vind je hier een mooi verzorgde zoo met meestal ruime kooien. Enkel de Perzische luipaarden zitten klein, maar men heeft een aanvang genomen aan de bouw van een nieuw groot verblijf. Bij het vroegere chimpanseeverblijf hangt nog de melding dat de laatste 2 in november 2019 naar Antwerpen zijn vertrokken. Coronamaatregelen zijn gewoonweg schitterend en worden correct nageleefd. Een groot verschil eergisteren in Emmen waar de strenge regels in een volle tuin massaal met de voeten worden betreden.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2838
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Joost »

Luipaard schreef:
20 aug 2020, 17:41
Zojuist Tierpark Nordhorn bezocht. Voor een lage prijs van 10,50 € (waarvan 1 euro voor dierenwelzijn) vind je hier een mooi verzorgde zoo met meestal ruime kooien. Enkel de Perzische luipaarden zitten klein, maar men heeft een aanvang genomen aan de bouw van een nieuw groot verblijf. Bij het vroegere chimpanseeverblijf hangt nog de melding dat de laatste 2 in november 2019 naar Antwerpen zijn vertrokken. Coronamaatregelen zijn gewoonweg schitterend en worden correct nageleefd. Een groot verschil eergisteren in Emmen waar de strenge regels in een volle tuin massaal met de voeten worden betreden.
Opvallend, ik heb in Nordhorn precies de tegenovergestelde ervaring als jij hebt gehad. Toen wij er recent waren was het er juist verschrikkelijk druk en was 1,5 meter afstand houden eigenlijk onmogelijk en mensen hielden zich er ook niet aan, dit zorgde er voor ons voor dat we ons niet echt op ons gemak voelden in de tuin en het er vrij snel voor gezien hielden en dat we een redelijk negatieve nasmaak overhielden aan ons bezoek.. Fijn om te horen dat het er dus ook anders kan!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Weekend vs doordeweekse ervaringen?

Maareuh... ik neem aan dat dit binnen het COVID-topic mag staan? ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door meubilaie2 »

En daarbij is Nordhorn ook geen belgische tuin :P.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door rick04 »

Tot 15 herten doodgebeten in Dierenpark Hengelhoef door een wolf/meerdere wolven.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/24/wolf-damherten/
You can find me in the zoo :)

Plaats reactie