Uitroeien om te redden?

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Uitroeien om te redden?

Bericht door Apenarend »

Ik las via Zoochat een heel interessant artikel in the Guardian over hoe ver men kan gaan in het uitroeien van invasieve soorten om endemische bedreigde soorten te redden.

https://www.theguardian.com/environment ... LcjGAp3ejE

Mijn standpunt daarover is kort: ja dat mag, ja dat moet. Invasieve soorten hebben nu net de neiging om heel hard te domineren en leiden tot de vernietiging van ganse ecosystemen en doen de biodiversiteit dalen. Ik wil best aanvaarden dat niet iedere soort kan gered worden, maar waar het mogelijk is, moet het gebeuren, zeg maar by any means necessary.

Dat mag, waar het mogelijk is, best zo diervriendelijk gebeuren.

Het artikel gaat er over dat dit niet zou mogen, omwille van dierenwelzijn.

Het gaat om een botsing tussen twee op zich gerechtvaardigde principes: soortenbescherming en dierenwelzijn. Voor mij primeert het eerste op het tweede.

De stelling die in het artikel wordt geponeerd dat de natuur dat zelf wel zal regelen, lijkt mij dus onzin. De natuur zal dit regelen in de zin dat eerst de bedreigde soorten zullen uitsterven, er vervolgens een voedseltekort ontstaat voor de invasieve soort, zodat tenslotte alles uitsterft. In die zin kan er inderdaad gesteld worden dat de natuur dit zelf regelt, maar dit is toch niet de uitkomst die de meesten onder ons wensen.

Ik vind het dus klinkklare emo-onzin en eens te meer een bewijs waarom ik mij al heel lang niet kan vereenzelvigen met die dierenrechtenactivisten.
Laatst gewijzigd door Apenarend op 05 jul 2020, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Uitroeien om te redden?

Bericht door Niels Grootegans »

Apenarend schreef:
05 jul 2020, 12:50
Ik las via Zoochat een heel interessant artikel in the Guardian over hoe ver men kan gaan in het uitroeien van invasieve soorten om endemische bedreigde soorten te redden.

https://www.theguardian.com/environment ... LcjGAp3ejE

Mijn standpunt daarover is kort: ja dat mag, ja dat moet. Invasieve soorten hebben nu net de neiging om heel hard te domineren en leiden tot de vernietiging van ganse ecosystemen en doen de biodiversiteit dalen. Ik wil best aanvaarden dat niet iedere soort kan gered worden, maar waar het mogelijk is, moet het gebeuren, zeg maar by any means necessary.

Dat mag, waar het mogelijk is, best zo diervriendelijk gebeuren.

Het artikel gaat er over dat dit niet zou mogen, omwille van dierenwelzijn.

Het gaat om een botsing tussen twee op zich gerechtvaardigde principes: soortenbescherming en dierenwelzijn. Voor mij primeert het eerste op het tweede.

De stelling die in het artikel wordt geponeerd dat de natuur dat zelf wel zal regelen, lijkt mij dus onzin. De natuur zal dit regelen in de zin dat eerst de bedreigde soorten zullen uitsterven, er vervolgens een voedseltekort ontstaat voor de invasieve soort, zodat tenslotte alles uitsterft. In die zin kan er inderdaad gesteld worden dat de natuur dit zelf regelt, maar dit is toch niet de uitkomst die de meesten onder ons wensen.

Ik vind het dus klinkklare emo-onzin en eens te meer een bewijs waarom ik mij al heel lang niet kan vereenzelvigen met die dierenrechtenactivisten.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben vrij veel bezig met dit onderwerp en ik vind dat er vaak te weinig gedaan wordt aan het terugdringen van exoten.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Uitroeien om te redden?

Bericht door rick04 »

Ik vond het wel een mooie zet om in GaiaZoo nijlgansen zien worden gevoerd aan de lynxen
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Uitroeien om te redden?

Bericht door Gorilla Gust »

Verantwoord faunabeheer betekent dat je lange-termijn beslissingen met je hoofd dient te maken... niet enkel en alleen op emotie.

Ik zie op zich niet veel ergs in een te knuffelig imago of het laten leven van bepaalde individuen, maar het zorgt soms wel voor een ketting-reactie waarbij er op de duur een disney-ficatie ontstaat van de kijk op de dierenwereld. En dat staat absoluut niet gelijk met verantwoord faunabeheer. Mijn standpunt zal wel duidelijk zijn vermoed ik. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Uitroeien om te redden?

Bericht door Limburg vooruit »

Ze overdrijven een klein beetje vind ik. Dat ze de wilde populatie uit proberen te roeien oké, maar dat ze de dierentuinen verbieden om ze te houden en kweken vind ik meer dan een brug te ver.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Uitroeien om te redden?

Bericht door jackdw »

Het lijkt soms een beetje op een extreem-rechtse partij? ... "Eigen beest eerst!" ... :battere:

De meeste ZOOgenaamde invasieven zijn helemaal niet vernietigend maar worden door veel linkse rakkers wel als dusdanig voorgesteld ... en dan mag 'k niet zeggen dat liegen en overdrijven hen geweldig goed afgaat ... en ze hebben natuurlijk het nodige publiek die met pamperende blik alles afsnuift!

Veel invasieven vallen na een tijdje helemaal in de juiste plooi in milieu en landschap ... en zeker zijn er enkele die wel degelijk schadelijk zijn maar laten we die niet gebruiken om alles over 1 kam te scheren? ... :blush:

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Uitroeien om te redden?

Bericht door Gorilla Gust »

jakdw schreef:
06 jul 2020, 20:29
Het lijkt soms een beetje op een extreem-rechtse partij? ... "Eigen beest eerst!" ... :battere:

De meeste ZOOgenaamde invasieven zijn helemaal niet vernietigend maar worden door veel linkse rakkers wel als dusdanig voorgesteld ... en dan mag 'k niet zeggen dat liegen en overdrijven hen geweldig goed afgaat ... en ze hebben natuurlijk het nodige publiek die met pamperende blik alles afsnuift!
En toch... zorgt het ervoor dat de invasieve diersoorten in principe 'afgemaakt' worden wanneer ze gevangen worden in het wild. Wat dan eigenlijk weer haaks staat op een 'linkse' houding om het zo maar even te stellen. Ik denk niet dat we het geheel kunnen vergelijken met ons politiek landschap, maar dat er een groot lobby-werk achter deze thema's zit (waarbij het volledige plaatje zeker niet bekend is bij het grote publiek) is helaas wel een feit.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Uitroeien om te redden?

Bericht door Apenarend »

jakdw schreef:
06 jul 2020, 20:29
Het lijkt soms een beetje op een extreem-rechtse partij? ... "Eigen beest eerst!" ... :battere:

De meeste ZOOgenaamde invasieven zijn helemaal niet vernietigend maar worden door veel linkse rakkers wel als dusdanig voorgesteld ... en dan mag 'k niet zeggen dat liegen en overdrijven hen geweldig goed afgaat ... en ze hebben natuurlijk het nodige publiek die met pamperende blik alles afsnuift!

Ik ben niet helemaal zeker of ik het eerste deel van je bericht helemaal snap :)
Er zit op zich natuurlijk geen politieke dimensie aan het bestrijden van exoten ten voordele van de lokale biodiversiteit. Wel is er een risico dat extreem-rechtse mensen dit aangrijpen ter verdediging van hun visie op mensen, en dat als tegenbeweging een aantal links-progressieve mensen net daarom zich afzetten tegen exotenbestrijding. Ik zie in mijn eigen vriendenkring helaas beide foute stellingsnames aanwezig.
Veel invasieven vallen na een tijdje helemaal in de juiste plooi in milieu en landschap ... en zeker zijn er enkele die wel degelijk schadelijk zijn maar laten we die niet gebruiken om alles over 1 kam te scheren? ... :blush:
Hier ben ik het toch niet met je eens. Er zijn toch ontzettend veel voorbeelden te vinden van hoe exoten hebben gezorgd voor een (soms lokaal) uitsterven van soorten? De vele eilanden in de Stille Zuidzee en landen zoals Australie en Nieuw-Zeeland tellen tientallen zoniet honderden extincties die te wijten zijn aan de introductie van exoten. Ook bij ons zie je woekerplanten (Amerikaanse vogelkers, reuzenberenklauw) die zeer nefast zijn voor onze lokale flora . En de invloed van stierkikkers op inheemse kikkers en salamders in Antwerpen en Limburg, en van wasberen op bv. bosvogels als het hazelhoen in de Ardennen valt toch moeilijk te ontkennen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Uitroeien om te redden?

Bericht door Niels Grootegans »

Limburg vooruit schreef:
06 jul 2020, 19:12
Ze overdrijven een klein beetje vind ik. Dat ze de wilde populatie uit proberen te roeien oké, maar dat ze de dierentuinen verbieden om ze te houden en kweken vind ik meer dan een brug te ver.
Dit ben ik wel met je eens. Eventueel kan de EU, in samenwerking met EAZA, speciale eisen stellen aan verblijven als parken bijvoorbeeld de Chinese muntjak of rode neusbeer willen houden. Inspectie kan dan nodig zijn en ik heb er begrip voor als je, bij bijvoorbeeld gebrek aan inspectie, het alleen bij EAZA toestaat dat dit soort diersoorten gehouden worden.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Uitroeien om te redden?

Bericht door rick04 »

Maar in heel veel kleine parkjes heb je gewoon heel veel schadelijke excoten omdat daar makkelijk aan is te komen en ze makkelijk te houden zijn.
You can find me in the zoo :)

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Uitroeien om te redden?

Bericht door Jarne »

Gecontroleerd houden heeft bij mij ook wel de voorkeur boven verbieden, hoewel dit voor bepaalde soorten (met name planten zoals Japanse duizendknoop) wel heel streng mag zijn van mij omwille van het enorm grote verspreidingsrisico.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Uitroeien om te redden?

Bericht door Niels Grootegans »

rick04 schreef:
07 jul 2020, 14:38
Maar in heel veel kleine parkjes heb je gewoon heel veel schadelijke excoten omdat daar makkelijk aan is te komen en ze makkelijk te houden zijn.
Daar mag wat mij betreft dus wel strengere controle op komen.

Gebruikersavatar
Harald
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:14

Re: Uitroeien om te redden?

Bericht door Harald »

Niels Grootegans schreef:
08 jul 2020, 09:29
rick04 schreef:
07 jul 2020, 14:38
Maar in heel veel kleine parkjes heb je gewoon heel veel schadelijke excoten omdat daar makkelijk aan is te komen en ze makkelijk te houden zijn.
Daar mag wat mij betreft dus wel strengere controle op komen.
En je denkt dat die controlle er nu niet is?

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Uitroeien om te redden?

Bericht door meubilaie2 »

Zelf laatst ontheffing aangevraagd. Enorme rompslomp aan documenten die ingeleverd moeten worden hiervoor. Niets meer dan lof voor kleine parken die dit ervoor over hebben om deze exoten te tonen aan publiek.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Uitroeien om te redden?

Bericht door Niels Grootegans »

Harald schreef:
09 jul 2020, 14:31
Niels Grootegans schreef:
08 jul 2020, 09:29
rick04 schreef:
07 jul 2020, 14:38
Maar in heel veel kleine parkjes heb je gewoon heel veel schadelijke excoten omdat daar makkelijk aan is te komen en ze makkelijk te houden zijn.
Daar mag wat mij betreft dus wel strengere controle op komen.
En je denkt dat die controlle er nu niet is?
Ik zei niet dat de controle er niet was, ik zei dat de controle blijkbaar niet streng genoeg was ;) .

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Uitroeien om te redden?

Bericht door Niels Grootegans »

meubilaie2 schreef:
09 jul 2020, 16:36
Zelf laatst ontheffing aangevraagd. Enorme rompslomp aan documenten die ingeleverd moeten worden hiervoor. Niets meer dan lof voor kleine parken die dit ervoor over hebben om deze exoten te tonen aan publiek.
Waarom verbieden ze het houden van deze soorten dan? Als de controle zo streng is zou het risico dat het fout gaat toch klein moeten zijn?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Uitroeien om te redden?

Bericht door Limburg vooruit »

Omdat je een ontsnapping nooit kan uitsluiten.
En omdat je in het verleden een bende idioten had die de dieren dumpte als ze ze beu waren. Denk maar aan de wasberen en waterschildpadden.
Maar de ordehandhavers deden dit ook, denk aan de halsbandparkieten in Brussel. Deze zitten inmiddels al tot in Sint Truiden.

Daarvoor zijn ze zo streng, maar je kan ook overdrijven.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Uitroeien om te redden?

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
11 jul 2020, 16:08
Omdat je een ontsnapping nooit kan uitsluiten.
En omdat je in het verleden een bende idioten had die de dieren dumpte als ze ze beu waren. Denk maar aan de wasberen en waterschildpadden.
Maar de ordehandhavers deden dit ook, denk aan de halsbandparkieten in Brussel. Deze zitten inmiddels al tot in Sint Truiden.

Daarvoor zijn ze zo streng, maar je kan ook overdrijven.
Bij mijn weten werden die in de jaren 70 losgelaten door de eigenaar van het Meli vogelpark dat zich toen op de Heizel bevond. Ik heb geen weet dat ordehandhavers die zouden gedaan hebben.
Ze zijn idd sterk verspreid en vormen een bedreiging voor de boomklever.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Uitroeien om te redden?

Bericht door rick04 »

Apenarend schreef:
11 jul 2020, 17:33
voor de boomklever...
...grote/middelste/kleine bonte specht, steenuil, boomkruiper, koolmees, pimpelmees, holenduif, kauw, spreeuw, groene specht, ringmus, gekraagde roodstaart, bonte vliegenvanger, wilde eend, mandarijneend (ook een excoot :D ), zwarte specht, glanskop, roodborst, grauwe vliegenvanger, kuifmees en zwarte mees.
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Uitroeien om te redden?

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
11 jul 2020, 17:33
Limburg vooruit schreef:
11 jul 2020, 16:08
Omdat je een ontsnapping nooit kan uitsluiten.
En omdat je in het verleden een bende idioten had die de dieren dumpte als ze ze beu waren. Denk maar aan de wasberen en waterschildpadden.
Maar de ordehandhavers deden dit ook, denk aan de halsbandparkieten in Brussel. Deze zitten inmiddels al tot in Sint Truiden.

Daarvoor zijn ze zo streng, maar je kan ook overdrijven.
Bij mijn weten werden die in de jaren 70 losgelaten door de eigenaar van het Meli vogelpark dat zich toen op de Heizel bevond. Ik heb geen weet dat ordehandhavers die zouden gedaan hebben.
Ze zijn idd sterk verspreid en vormen een bedreiging voor de boomklever.
Bij mijn weten zijn er in de jaren '70-'80 door de douane halsbandparkieten losgelaten die in beslag zijn genomen.
Ik vind spijtig genoeg het artikel niet terug. Dat ging over exoten die zich in onze streken konden handhaven.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie