Zwartberg Zoo

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

De Limburgse Zoo, ook gekend als de Zoo Zwartberg was een dierentuin in Genk. Deze private dierentuin kende desondanks haar succes en grote bekendheid omwille van haar grote aantal dieren geen subsidie.

De dierentuin wist echter een groot aantal dieren in haar collectie op te nemen door ook een thuis te willen bouwen voor gedumpte dieren die nergens meer heen konden, voor soms zieke zieken. Combineer dat met achterstallig onderhoud, het niet kunnen afwijzen van mogelijke nieuwe bewoners voor het park en een slechte financiering en je krijgt al snel een donker einde aan het verhaal van deze dierentuin.

Een BBC-reportage en de opkomst van een klachtenregen vanuit dierenorganisaties zoals GAIA - Global Action in the Interest of Animals zorgde er voor dat de familie Wouters in 1997 de dierentuin voorgoed besloot te sluiten.

Vroeger was het een statige dierentuin... nu een verlaten stadspark waarvan we alleen nog maar de directeurswoning herkennen.

Bijna 20 jaar na de sluiting van de Zoo van Zwartberg krijgt het grote terrein echter weldra een tweede leven. 'La Biomista' is een samenwerking van de stad met kunstenaar Koen Vanmechelen en omvat de gerenoveerde directeursvilla, een nieuw atelier én een gloednieuw dierenpark met onder meer alpaca's, struisvogels en lama's.

Eind 2014 liepen we nog voor de aanvang van La Biomista doorheen het Volkspark dat overbleef na de sluiting van Zwartberg Zoo. Kijken jullie mee terug via (ik zie dat de foto's hierboven immer niet meer werken) https://www.facebook.com/laafsekikkers/ ... 0952069927 :)

En ondertussen krijgt La Biomista ook daadwerkelijk vorm. Kijken jullie mee?
https://www.facebook.com/koen.vanmechel ... 4426262165
en http://www.thuisindestad.be/la-biomista
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

Onlangs nam de gekende (kip)kunstenaar Koen Vanmechelen en zijn team hun intrek in La Biomista, op de plaats van het vroegere Zoo Zwartberg. Straks komen er nog lama’s, wolven en kippen bij aldus dit videoverslag door Het Belang van Limburg. We volgen het hieronder:

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170120_0268 ... -zwartberg
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gibbon2000
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 jun 2016, 15:22
Favoriete dierentuin: Planckendael

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gibbon2000 »

Gorilla Gust schreef:Onlangs nam de gekende (kip)kunstenaar Koen Vanmechelen en zijn team hun intrek in La Biomista, op de plaats van het vroegere Zoo Zwartberg. Straks komen er nog lama’s, wolven en kippen bij aldus dit videoverslag door Het Belang van Limburg. We volgen het hieronder:

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170120_0268 ... -zwartberg
Kan je zomaar Wolven houden?? Toch wel bizar..

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

Op de site van de voormalige mijn en Zoo van Zwartberg verrijst onder de vleugels van kunstenaar Koen Vanmechelen Studio Koen Vanmechelen - Labiomista, een inspirerend 'mix van leven'. Samen met stad Genk creëert hij deze nieuwe, fascinerende plek.

De opening voor het grote publiek is pas in mei 2019, maar deze zomer krijg je alvast een voorsmaakje; meer bepaald op zondag 26 augustus 2018. We lezen er meer over op http://www.visitgenk.be/Doen/Bijzondere ... Labiomista
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

Dit jaar gaat op de oude terreinen van Zoo Zwartberg in Genk Labiomista openen. Een project van de gekende Belgische kunstenaar Studio Koen Vanmechelen - Labiomista.

Op 60 ha zullen kunst en natuur gecombineerd worden in een cultuurpark waarbij ook tientallen zeldzame alsook alledaagse dieren in de collectie zullen komen. Naast de oude villa is er hiervoor ook een nieuwe (prive)studio geplaatst op de gronden van het terrein.

https://www.metropolismag.com/architect ... DzJ973WPyo
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Limburg vooruit »

Mooi artikel, maar 60 acres zijn geen 60 hectare, dat zijn een goei 26 hectare, wat ongeveer overeen komt met de oppervlakte van Zwartberg vroeger.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Apenarend »

Veel dure woorden. Mag die man dan zomaar exotische dieren houden of heeft hij een dierentuinvergunning?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

Het is nu officieel, La Biomista in Zwartberg opent op zaterdag 6 juli de deuren voor het grote publiek. Op het terrein van de voormalige zoo heeft kunstenaar Koen Vanmechelen met steun en samenwerking van de stad Genk La Biomista uitgebouwd.

We lezen er alles over bij Het Laatste Nieuws op https://www.hln.be/regio/genk/begin-jul ... CRIxxw2cfY
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

Voor een tentoonstelling over de Zoo van Zwartberg is Heemkring Heidebloemke Genk op zoek naar beeldmateriaal van bezoekers. Heeft u, of uw familie, vrienden… de zoo bezocht vroeger en heeft u hier nog foto’s of souvenirs van? Contacteer hen dan voor 15 juni via heemkring@heidebloemke.be
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

Het kunsten- en dierenpark van kunstenaar Koen Vanmechelen, het LABIOMISTA, kreeg geen overrompeling in het eerste openingsweekend. Er stonden geen lange rijen aan onthaalgebouw The Ark, maar de bezoekers die er wel waren trokken hun ogen open!
https://www.hln.be/in-de-buurt/genk/gee ... Ks2kOK8vJY

Zaterdag zou er in de bibliotheek van Genk ook een expo openen door Heemkring het Heidebloemke, 'expo in de aap gelogeerd'.

Van directeursvilla van de mijn, naar zoo, tot het evoluerend kunstwerk LABIOMISTA van Koen Van Mechelen. De site van deze villa in Zwartberg kent een opmerkelijke geschiedenis.

De villa lijkt voorbestemd te zijn geweest om verbonden te zijn met dieren. Het blijkt uit de stenen in de gevel van de villa, die fabels weergeven van Jean de La Fointaine. Het blijkt uit de de geschiedenis van de Limburgse Zoo. Het blijkt uit het artistiek project van Koen Van Mechelen, waar ook dieren een belangrijke rol spelen.

Daarnaast is deze villa te Zwartberg onlosmakelijk verbonden met multiculturaliteit en diversiteit. Heel veel Genkenaren hebben herinneringen aan deze plek. Het is ook dit persoonlijk verhaal dat Heemkring Heidebloemke wil brengen in deze expositie.

De expo is gratis te bezoeken van 13 juli tot eind augustus op de tweede verdieping van bilbiotheek Genk

https://www.facebook.com/events/343113623248253/

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

Ondertussen bezochten we ook deze gratis expositie, een foto-verslag daarvan vinden jullie terug op https://www.facebook.com/pg/laafsekikke ... n__=-UCH-R
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

Na het verdwijnen van Zoo Zwartberg nabij Genk in Belgisch Limburg stonden de terreinen van de dierentuin lang leeg, net zoals de statige directeurswoning van weleer. Ondertussen is kunstenaar Koen Vanmechelen echter op de site geland, en heeft deze er met La Biomista opnieuw leven in weten te blazen. N

Niet alleen zijn kunstwerken staan hier centraal, het museum(park) heeft ook een groot wandelgedeelte met een diversiteit aan dieren op haar terrein. We maken samen met jullie even kennis met dit nieuwe project.
https://www.facebook.com/pg/laafsekikke ... 8250103514
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

Gorilla Gust schreef:
04 aug 2019, 17:25
Ondertussen bezochten we ook deze gratis expositie, een foto-verslag daarvan vinden jullie terug op https://www.facebook.com/pg/laafsekikke ... n__=-UCH-R
Maar we hebben ook een korte impressie gemaakt van deze expo:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

Zwartberg Zoo uit 1973... in bewegende beelden, dat kom je niet al te vaak tegen. We blikken terug naar een tijd die we nu niet meer voor mogelijk zouden kunnen houden.

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Renegade »

Het Belang van Limburg is begonnen met een podcastserie over de verdwenen Zoo van Zwartberg en hoe dit verhaal afliep. Misschien wel interessant voor ons die het verhaal nog niet kennen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202208 ... 3048135779
https://open.spotify.com/show/6hQ3nbhkYsFJPvshDri1i7

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

Bedankt voor het delen, interessant om te volgen... zeker om dat het genoemde kinderboek hier ondertussen ook op de stapel ligt. ;) :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Gorilla Gust schreef:
01 aug 2021, 19:01
Zwartberg Zoo uit 1973... in bewegende beelden, dat kom je niet al te vaak tegen. We blikken terug naar een tijd die we nu niet meer voor mogelijk zouden kunnen houden.


Als ze deze zeer uitgebreide collectie diersoorten (ooit 5300 dieren, maar ik dacht daarvan ook wel een groot aantal verschillende soorten) nu hadden gehad en ook nog in topverblijven waren ze een van de grootste zoos in europa geweest en hadden ze qua aantallen soorten zich kunnen meten met Berlijn (denk ik).
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Zoozot »

aardvarkentje15 schreef:
14 aug 2022, 17:09
Als ze deze zeer uitgebreide collectie diersoorten (ooit 5300 dieren, maar ik dacht daarvan ook wel een groot aantal verschillende soorten) nu hadden gehad en ook nog in topverblijven waren ze een van de grootste zoos in europa geweest en hadden ze qua aantallen soorten zich kunnen meten met Berlijn (denk ik).
Ik denk eerlijk gezegd van niet. Het aantal dieren klinkt wel spectaculair, maar de diversiteit aan soorten zou toch nog steeds een stuk lager hebben gelegen dan een Berlijn of zelfs de Zoo van Antwerpen van de jaren '80-'90. Maar waar in die twee laatste tuinen vissen, reptielen en vogels het overgrote deel van het soortenaanbod uitmaken, moet de collectie van Zwartberg Zoo meer toegespitst zijn op grote roofdieren, beren, apen, hoefdieren etc. Het probleem van Zwartberg schijnt er juist in gelegen te hebben dat ze dergelijke types grotere zoogdieren in bijna grotesk grote aantallen hielden, doordat de eigenaars ze maar ongeremd bleven verzamelen, fokken en opvangen terwijl ze er eigenlijk in de verste verte de capaciteit niet voor hadden.

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door jackdw »

aardvarkentje15 schreef:
14 aug 2022, 17:09
Als ze deze zeer uitgebreide collectie diersoorten (ooit 5300 dieren, maar ik dacht daarvan ook wel een groot aantal verschillende soorten) nu hadden gehad en ook nog in topverblijven waren ze een van de grootste zoos in europa geweest en hadden ze qua aantallen soorten zich kunnen meten met Berlijn (denk ik).
Ze hadden in de verste verte nog niet de collectie vergelijkbaar met de dierentuin van Berlijn!

Ze vingen roofdieren op van allerlei instellingen en particulieren die die liever kwijt dan rijk waren. ZOO bleven ze de tijgerverblijven maar opsplitsen om weer enkele aangeslagen of ongewenste tijgers, leeuwen en weet ik wat, op te vangen. Daar zag ik ook de eerste kruisingen tussen tijgers en leeuwen. Ze fokten er op los en als de moeder haar jongen niet opat uit frustratie hadden ze weer plaats nodig. Heel erg, een uit de hand gelopen asiel. :sssst:

Er was een grote berencollectie maar de dieren verbleven in kale vochtige te kleine uit betonblokken opgetrokken verblijven. De dieren kregen korsten brood, afval van de bakkers uit de omgeving.

Grote aantallen hoefdieren maar vermeld dan wel dat alle mannetjes bleven. Sommige perken barsten uit elkaar van de stank van overdreven grote groepen, vooral stieren. Ze konden er geen afscheid van nemen. Dat was nochthans de oplosing geweest om alle roofdieren op tijd en stond van een mooi stukje vlees te voorzien. Een koe blijft een koe, of het een buffel is of niet. In de natuur is het niet anders.

Een reeks dieren-kuilen naast elkaar waarin een oude leeuw, hyena's, wolven en nog-wel-wat rondliepen. De muren begonnen scheef te staan en scheurden door de druk van de grond. Bouwtechnisch waarschijnlijk een ramp, maar ik ben geen architect. Vraag me af waar het water bij hevige regenval naar toe moest?

Het is voor mij erg lang geleden en misschien moet ik hier en daar wat nuanceren. Druk van dierenrechtenorganisaties hebben er toe geleid dat de ZOO moest sluiten. Beter was geweest om de eigenaar te steunen en samen proberen oplossingen te vinden. :koffie:

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door jackdw »

jackdw schreef:
14 aug 2022, 19:05
aardvarkentje15 schreef:
14 aug 2022, 17:09
Als ze deze zeer uitgebreide collectie diersoorten (ooit 5300 dieren, maar ik dacht daarvan ook wel een groot aantal verschillende soorten) nu hadden gehad en ook nog in topverblijven waren ze een van de grootste zoos in europa geweest en hadden ze qua aantallen soorten zich kunnen meten met Berlijn (denk ik).
Ze hadden in de verste verte nog niet de collectie vergelijkbaar met de dierentuin van Berlijn!
Geen grote aantallen soorten maar grote aantallen van enkele soorten ... :s

Ze vingen roofdieren op van allerlei instellingen en particulieren die die liever kwijt dan rijk waren. ZOO bleven ze de tijgerverblijven maar opsplitsen om weer enkele aangeslagen of ongewenste tijgers, leeuwen en weet ik wat, op te vangen. Daar zag ik ook de eerste kruisingen tussen tijgers en leeuwen. Ze fokten er op los en als de moeder haar jongen niet opat uit frustratie hadden ze weer plaats nodig. Heel erg, een uit de hand gelopen asiel. :sssst:

Er was een grote berencollectie maar de dieren verbleven in kale vochtige te kleine uit betonblokken opgetrokken verblijven. De dieren kregen korsten brood, afval van de bakkers uit de omgeving.

Grote aantallen hoefdieren maar vermeld dan wel dat alle mannetjes bleven. Sommige perken barsten uit elkaar van de stank van overdreven grote groepen, vooral stieren. Ze konden er geen afscheid van nemen. Dat was nochthans de oplosing geweest om alle roofdieren op tijd en stond van een mooi stukje vlees te voorzien. Een koe blijft een koe, of het een buffel is of niet. In de natuur is het niet anders.

Een reeks dieren-kuilen naast elkaar waarin een oude leeuw, hyena's, wolven en nog-wel-wat rondliepen. De muren begonnen scheef te staan en scheurden door de druk van de grond. Bouwtechnisch waarschijnlijk een ramp, maar ik ben geen architect. Vraag me af waar het water bij hevige regenval naar toe moest?

Het is voor mij erg lang geleden en misschien moet ik hier en daar wat nuanceren. Druk van dierenrechtenorganisaties hebben er toe geleid dat de ZOO moest sluiten. Beter was geweest om de eigenaar te steunen en samen proberen oplossingen te vinden. :koffie:

Plaats reactie