(Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor Pairi daiza

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

(Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor Pairi daiza

Bericht door Boomkangoeroe »

Hoe zien jullie de toekomst van Pairi Daiza tegemoet ?

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de Pairi daiza

Bericht door Boomkangoeroe »

ik kijk nu bvb al met erg grote verwachtingen aan naar "La terre du froid", daarnaast blijft het park ook zen bestaande andere themagedeelten vernieuwen en aanpakken waar nodig.

eerst dacht ik wel even wat kan je nu met een land waar alleen koude heerst maar al gauw moet je eens verder durven denken naar welken soorten het park dan allemaal zou kunnen huisvesten.

Zo kiezen ze om het La terre du froid uit te werken gewijd aan het noorden van Rusland, Amerika en Scandinavië. Hier kan het park heel wat unieke soorten toevoegen en ook veel soorten die het park al heeft, verhuizen naar een betere woning en ook zo meer plaats te maken voor andere soorten of uitbereiding van de bestaande verblijven.
Zo heb je ondermeer de sneeuwuilen, de lemmingen, Canadese- en Siberische kraanvogels, laplanduilen, wilde zwanen, de rode kardinaal, de kariboe's,....
Ook de prairihondjes krijgen hier wellicht een nieuw (doorloop)verblijf mss krijgen we ook zo terug de boomstekelvarkens terug voor de schermen te zien wie weet...

Als nieuwe soorten heb ik al (grizzly-) (en ijs-) beren (mss ook nog zwarte beren), grijze wolven, wapiti's, elanden, zalmen, sneeuwgeiten, papegaaiduikers en stellerzeeleeuwen horen vallen maar je kan er nog zoveel meer bij bedenken:

Muskusos
Walrussen
Gaffelgazellen
Lynx
Poema
Veelvraat
Poolvos
Dassen
Bevers
Haasachtigen
Alpensneeuwhoen
Moerassneeuwhoen
Auerhoen
Korhoen (zit ook in een van de projecten van de Pairi daiza foundation).
Trompetzwaan

Volgens mij willen ze ook hier hun Big 4 halen
de beer, de lynx, de veelvraat en de wolf deze vier worden ook wel de "Big Four of Scandinavia" genoemd.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de Pairi daiza

Bericht door Boomkangoeroe »

En ook de collectie aan Zuid Amerikaanse dieren groeit toch best wel erg aan dus een nieuw gebied rond dit thema dringt zich dan ook aan te kondigen, I am happy :D

Buidelwolf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 jul 2016, 20:37
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de Pairi daiza

Bericht door Buidelwolf »

Ik ben erg benieuwd hoe ze de display van de zalmen gaan creëren. Lijkt me uniek in dierenparken?

En inderdaad, een Zuid-amerikaans gedeelte met een nieuwe tropische kast (à la burgers bush) zou geweldig zijn. Oropendola's, toekans, tangara's rotshaan, trompetvogels, cotinga's enzovoort....

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 794
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de Pairi daiza

Bericht door Rafiaan »

Wat is er dan uniek aan zalmen in dierenparken?

kenai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 mar 2016, 10:20
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de Pairi daiza

Bericht door kenai »

idd, het terre du froid met elanden, ijsberen, grizzly's en papegaaiduikers. ik hoop ook op walrussen en mss een leuke pinguin soort. ook poema's zou wel leuk zijn.

verder hoop ik ook nog op neusapen (mss ergens in de buurt van de orang oetans)

en zeekoeien zou ook wel fantastisch zijn!

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de Pairi daiza

Bericht door Boomkangoeroe »

ja tis een park nog steeds in volle groei en komende 5 jaar zou er volop geïnvesteerd in worden, voor het zuid Amerika thema zal ws gewerkt worden in een thema rond Bolivia het eiland van de doodshoofdaapjes is zo ook al geïnspireerd op een Boliviaans natuurpark: Madidi.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de Pairi daiza

Bericht door Boomkangoeroe »

kenai schreef:idd, het terre du froid met elanden, ijsberen, grizzly's en papegaaiduikers. ik hoop ook op walrussen en mss een leuke pinguin soort.
Mss verhuizen de pinguins die nu huizen bij de zeehonden nog naar ginds in combi met de zeeleeuwen ergens aan de rotsige kust.... of met rotsspringers zou ook niet misstaan er komen dan ook heel wat pinguinsoorten ook voor buiten de zuidpool.

kenai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 mar 2016, 10:20
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de Pairi daiza

Bericht door kenai »

verder hoop ik ook dat de wombats naar het australie gedeelte verhuizen. Ook de mierenegel terug naar het koalahuis. de moeraswallaby's naar het buitenverblijf van de koala's.
en eventueel de binturong naar het huidige wombatverblijf.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de Pairi daiza

Bericht door Boomkangoeroe »

ja over de verhuis van de wombats ben ik het met u volledig eens moet zelfs zou een combi met koala's kunnen, weet er iemand of dat mss al ergens zo zou zijn?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de Pairi daiza

Bericht door Apenarend »

Boomkangoeroe Mike schreef:ik kijk nu bvb al met erg grote verwachtingen aan naar "La terre du froid", daarnaast blijft het park ook zen bestaande andere themagedeelten vernieuwen en aanpakken waar nodig.

eerst dacht ik wel even wat kan je nu met een land waar alleen koude heerst maar al gauw moet je eens verder durven denken naar welken soorten het park dan allemaal zou kunnen huisvesten.

Zo kiezen ze om het La terre du froid uit te werken gewijd aan het noorden van Rusland, Amerika en Scandinavië. Hier kan het park heel wat unieke soorten toevoegen en ook veel soorten die het park al heeft, verhuizen naar een betere woning en ook zo meer plaats te maken voor andere soorten of uitbereiding van de bestaande verblijven.
Zo heb je ondermeer de sneeuwuilen, de lemmingen, Canadese- en Siberische kraanvogels, laplanduilen, wilde zwanen, de rode kardinaal, de kariboe's,....
Ook de prairihondjes krijgen hier wellicht een nieuw (doorloop)verblijf mss krijgen we ook zo terug de boomstekelvarkens terug voor de schermen te zien wie weet...

Als nieuwe soorten heb ik al (grizzly-) (en ijs-) beren (mss ook nog zwarte beren), grijze wolven, wapiti's, elanden, zalmen, sneeuwgeiten, papegaaiduikers en stellerzeeleeuwen horen vallen maar je kan er nog zoveel meer bij bedenken:

Muskusos
Walrussen
Gaffelgazellen
Lynx
Poema
Veelvraat
Poolvos
Dassen
Bevers
Haasachtigen
Alpensneeuwhoen
Moerassneeuwhoen
Auerhoen
Korhoen (zit ook in een van de projecten van de Pairi daiza foundation).
Trompetzwaan

Volgens mij willen ze ook hier hun Big 4 halen
de beer, de lynx, de veelvraat en de wolf deze vier worden ook wel de "Big Four of Scandinavia" genoemd.
Indien we echt eens mogen dromen gaan ik voor dit lekkers:
Blakiston's visuil ('s wereld grootste uil en sterk bedreigd)
auerhoen
Siberische vliegende eekhoorn
Amoerluipaard
Siberische tijger
Europese lynx
muskushert
Ussuri rode hond
sabelmarter
langstaartgoral
sneeuwschaap
sneeuwgeit
Marc Coucke
muskusos
veelvraat
ijsbeer
walrus
eland
oeraluil
Siberische kraanvogel
harelekijneend
Laplanduil
Noordamerikaanse helmspecht
draaihals
drieteenspecht
Alpensneeuwhoen
hazelhoen
parelduiker
Stellers' zeearend
staartmees
trompetzwaan
raaf
Noordse boszanger
pestvogel
ovenvogel
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jo Kuyken
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 mei 2016, 17:31
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de Pairi daiza

Bericht door Jo Kuyken »

Dat ze maar snel aan de kas beginnen, ik kruis mijn vingers voor leuke soorten (kolibries, cotinga's, tamandua,...) Als ze maar niet weer afkomen met zo'n onnozele vlinderkas ;)

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de Pairi daiza

Bericht door Boomkangoeroe »

Nee daar ben ik van overtuigd het zal niet zo'n onnozele vlinderkas zijn er zijn al enkele ideeen opgekomen bij Dhr Domb voor een unieker project al mocht dit ook voor mij eerder gekomen zijn, want in de winter is het in zo'n kas beter vertoeven dan in de openlucht, het doel van het park is dan ook om in de winter open te zijn en de bezoekers ook dan iets unieks mee te geven.

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 794
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de Pairi daiza

Bericht door Rafiaan »

kenai schreef:verder hoop ik ook dat de wombats naar het australie gedeelte verhuizen. Ook de mierenegel terug naar het koalahuis. de moeraswallaby's naar het buitenverblijf van de koala's.
en eventueel de binturong naar het huidige wombatverblijf.
Binturong naar het huidige wombatverblijf? Waarom? Dat buitenverblijf is piepklein. Ik zie de binturong toch liever op de huidige plek.
Marc Coucke hoeft er voor mij niet te komen hoor. ;)
En een kas à la Burgers' Bush lijkt me niet in de stijl van Pairi Daiza. De Burgers' Bush simuleert een natuurlijk ecosysteem, in de nieuwere delen van Pairi Daiza wordt de natuur vaker 'gevangen' in het culturele.

kenai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 mar 2016, 10:20
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de Pairi daiza

Bericht door kenai »

Rafiaan schreef:
kenai schreef:verder hoop ik ook dat de wombats naar het australie gedeelte verhuizen. Ook de mierenegel terug naar het koalahuis. de moeraswallaby's naar het buitenverblijf van de koala's.
en eventueel de binturong naar het huidige wombatverblijf.
Binturong naar het huidige wombatverblijf? Waarom? Dat buitenverblijf is piepklein. Ik zie de binturong toch liever op de huidige plek.
Marc Coucke hoeft er voor mij niet te komen hoor. ;)
En een kas à la Burgers' Bush lijkt me niet in de stijl van Pairi Daiza. De Burgers' Bush simuleert een natuurlijk ecosysteem, in de nieuwere delen van Pairi Daiza wordt de natuur vaker 'gevangen' in het culturele.
De binturong zit nu gewoon wat in the middle of nowhere. Hij zat vroeger ook al daar in de buurt.
Iemand een idee wat er naast de zeeberen komt? waar vroeger de zeehonden zaten? ik hoop op zeeotters!

Gibbon2000
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 jun 2016, 15:22
Favoriete dierentuin: Planckendael

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de Pairi daiza

Bericht door Gibbon2000 »

kenai schreef:
Rafiaan schreef:
kenai schreef:verder hoop ik ook dat de wombats naar het australie gedeelte verhuizen. Ook de mierenegel terug naar het koalahuis. de moeraswallaby's naar het buitenverblijf van de koala's.
en eventueel de binturong naar het huidige wombatverblijf.
Binturong naar het huidige wombatverblijf? Waarom? Dat buitenverblijf is piepklein. Ik zie de binturong toch liever op de huidige plek.
Marc Coucke hoeft er voor mij niet te komen hoor. ;)
En een kas à la Burgers' Bush lijkt me niet in de stijl van Pairi Daiza. De Burgers' Bush simuleert een natuurlijk ecosysteem, in de nieuwere delen van Pairi Daiza wordt de natuur vaker 'gevangen' in het culturele.
De binturong zit nu gewoon wat in the middle of nowhere. Hij zat vroeger ook al daar in de buurt.
Iemand een idee wat er naast de zeeberen komt? waar vroeger de zeehonden zaten? ik hoop op zeeotters!
Zeeotters zouden mooi en uniek zijn, maar daar geraak je zeer moeilijk aan, slechts vier tuinen in Europa houden ze en slechts zes tuinen (inclusief de vier huidige) hebben ze ooit gehad. Moesten ze gemakkelijk te bemachtigen zijn, dan zou Antwerpen ook al lang een nieuw koppel hebben gehad.

aaronwwf

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor Pairi daiza

Bericht door aaronwwf »

Wordt dat stuk niet gewoon samengevoegd voor de zeeberen?

Dinodaan

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor Pairi daiza

Bericht door Dinodaan »

Hoop ook nog op een verblijf in terre des origines voor servals en Caracals te samen,misschien ook nog okapi’s bij de waterbuffels.
(eventueel de cassuarissen bij de emoe’s en wallaby’s steken zodat er plaats is voor dingo’s)
mss nog een luiaard in de Oasis voor een fokprogramma.
Verder had ik ook gehoopt op de Iberische lynx maar dat zal moeilijk worden want die is zeer sterk bedreigd.

Dinodaan

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor Pairi daiza

Bericht door Dinodaan »

Weet er iemand of emoe en cassuaris goeie combi zou zijn?

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor Pairi daiza

Bericht door JvG »

Cassuarissen zijn echt geen lieverdjes. Die combineren lijkt me niet bevoordelijk voor hun verblijfsgenoten...

Plaats reactie