Vogelspot-topic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Limburg vooruit »

Black Rhino schreef:Ik wist helemaal niet dat dit topic bestond, waarschijnlijk omheen gekeken. Zijn er mensen die zich in hun vrije tijd serieus bezig houden met vogelen?
Uw vraag is grappig gesteld :lala

Ik ga regelmatig wandelen in het natuurgebied wat verder door.
Ik kan ook lang in mijn stoel in de tuin kijken naar de inheemse fauna en flora.Maar zo'n palmares als jij heb ik niet.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 793
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Rafiaan »

Ik hou ook van vogels spotten. Ik ga regelmatig vogels kijken in mijn buurt, maar echt 'twitchen' doe ik zelden. Niet omdat het me niet interesseert, - ik check Waarnemingen.be bijna dagelijks - meer door de lange afstanden.
Ik ga heel graag naar de Marais d'Harchies, een waterrijk gebied met een aantal kijkhutten waar je wel wat bijzondere watervogels kunt aantreffen, maar dat ook wel ver van bij mij is. Ik heb er deze winter ook mijn eerste kwakken gezien in het wild. Er zijn hier vast nog mensen die er al geweest zijn?

aaronwwf

Re: Vogelspot-topic

Bericht door aaronwwf »

Ik ben vanaf dit jaar begonnen met "intensief" vogels spotten en heb tot nu toe 53 soorten gezien. Maar ik vroeg me af of er nu speciale soorten komen die hier maar tijdelijk zitten en ik zeker niet mag missen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Apenarend »

aaronwwf schreef:Ik ben vanaf dit jaar begonnen met "intensief" vogels spotten en heb tot nu toe 53 soorten gezien. Maar ik vroeg me af of er nu speciale soorten komen die hier maar tijdelijk zitten en ik zeker niet mag missen.
Waar is 'hier'. Afhankelijk van waar je woont, zijn er natuurlijk telkens andere zeldzaamheden te zoeken. Woon je bv. rond Hasselt, dan kan je reigersoorten zoeken in het vijvergebied, woon je de oostkantons kan je op zoek naar korhoen, raaf, ruigpootuil, blauwe kiekendief.

Ook de periode in het jaar speelt een rol.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Black Rhino

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Black Rhino »

Apenarend schreef:
aaronwwf schreef:Ik ben vanaf dit jaar begonnen met "intensief" vogels spotten en heb tot nu toe 53 soorten gezien. Maar ik vroeg me af of er nu speciale soorten komen die hier maar tijdelijk zitten en ik zeker niet mag missen.
Waar is 'hier'. Afhankelijk van waar je woont, zijn er natuurlijk telkens andere zeldzaamheden te zoeken. Woon je bv. rond Hasselt, dan kan je reigersoorten zoeken in het vijvergebied, woon je de oostkantons kan je op zoek naar korhoen, raaf, ruigpootuil, blauwe kiekendief.

Ook de periode in het jaar speelt een rol.
Als je het hebt over trekvogels dan heb je nog kans op kraanvogels die nu naar Scandinavië vliegen. Verder kun je het beste iedere dag even op waarneming.nl kijken voor recent gemelde zeldzaamheden. Als je iets leuks ziet, graag even invoeren zodat collega-vogelaars ook kunnen zien wat er in een bepaald gebied te zien is. Dat heeft mij in Amstelveen al een aantal nieuwe soorten opgeleverd zoals de koereiger (zeldzaam), kluut, roerdomp en bokje.

In NL en BE zijn ook aparte gebieden aangemaakt voor dierentuinen dus ook erg leuk om bij te houden tijdens je bezoeken. Vaak zijn hier leuke soorten te vinden.

Black Rhino

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Black Rhino »

Vandaag is er trouwens een zwartkoprietzanger ontdekt in de Brabantse Biesbosch, tweede melding voor NL!

aaronwwf

Re: Vogelspot-topic

Bericht door aaronwwf »

Ik zoek vooral vogels in het Belgische dorp Merelbeke (Oost Vlaanderen)waar ik woon en ik ga regelmatig tegen de kanten van Schelle (Antwerpen). Weet er iemand een gebied dat ik zeker eens zou moeten bezichtigen?
@Black Rhino: Ik heb net een account aangemaakt op waarnemingen, en zal je raad zeker toepassen!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Dbelgian »

ik zet er iets op als ik iets (voor mij) speciaals tegenkom

https://waarnemingen.be/user/view/41424 ... =O&rows=20

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Apenarend »

aaronwwf schreef:Ik zoek vooral vogels in het Belgische dorp Merelbeke (Oost Vlaanderen)waar ik woon en ik ga regelmatig tegen de kanten van Schelle (Antwerpen). Weet er iemand een gebied dat ik zeker eens zou moeten bezichtigen?
@Black Rhino: Ik heb net een account aangemaakt op waarnemingen, en zal je raad zeker toepassen!
Makkegemse bossen, scheldevallei, de verschillende kasteelparken : allemaal op je grondgebied.
En de Damvallei en de Gentbrugse meersen zijn ook dichtbij.

Ik heb jarenlang gewoond in de Florawijk, aan de rand van een kasteelpark: grote bonte specht, groene specht, sperwer, roodstaart, veel mezen, boomklever, vlaamse gaai en ander moois
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

aaronwwf

Re: Vogelspot-topic

Bericht door aaronwwf »

Ik woon ook in de Florawijk, er zit hier regelmatig groenling, grote bonte specht, veel mussen, spreeuwen enzovoort. Ik heb onlangs voor de eerste keer Meersen bezocht en dat viel dik mee, heb toen (IJslandse) grutto's, koperwieken, brandganzen, stekelstaarten, slobeenden, wintertalingen, etc...
Maar Makkegemse bossen heb ik nog nooit bezocht, kan je me zeggen wat ik er van moet verwachten?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Apenarend »

aaronwwf schreef:Ik woon ook in de Florawijk, er zit hier regelmatig groenling, grote bonte specht, veel mussen, spreeuwen enzovoort. Ik heb onlangs voor de eerste keer Meersen bezocht en dat viel dik mee, heb toen (IJslandse) grutto's, koperwieken, brandganzen, stekelstaarten, slobeenden, wintertalingen, etc...
Maar Makkegemse bossen heb ik nog nooit bezocht, kan je me zeggen wat ik er van moet verwachten?

Omdat deze bossen een zeer gemengd karakter hebben, zowel wat samenstelling als ouderdom betreft, vind je er een zeer interessante fauna: kleinste en middelste bonte specht, zwarte specht, wespendief, havik, houtsnip, goudvink, bosuil, kerkuil, ransuil, etc.

In dit document vind je alle mogelijke informatie: https://www.natuurenbos.be/sites/defaul ... ersie_.pdf
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Black Rhino

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Black Rhino »

Leuk dat er ook wat met waarneming gedaan wordt. Ik zit nu op 1349 soorten in Nederland. Voor 2017 is het doel 1600 soorten. Ik zit nu al op 439 dus dat gaat wel goedkomen.

aaronwwf

Re: Vogelspot-topic

Bericht door aaronwwf »

Nederland heeft toch maar een 440 (ongeveer) tal soorten?

Theo

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Theo »

aaronwwf schreef:Nederland heeft toch maar een 440 (ongeveer) tal soorten?
Qua vogels bedoel je waarschijnlijk, daarvan zijn ongeveer 500 soorten in NL gezien totaal. Black Rhino doelt ook op andere soortgroepen ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Limburg vooruit »

Vandaag zag ik aan de zelembeek (Zelem bij Halen) een purperreiger zitten. Open en zeer goed zichtbaar, dacht dat dit zeer schuwe dieren waren.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:Vandaag zag ik aan de zelembeek (Zelem bij Halen) een purperreiger zitten. Open en zeer goed zichtbaar, dacht dat dit zeer schuwe dieren waren.
Zeker schuw maar het valt me op waarnemingen.be al een tijdje op dat deze soort weer meer wordt gezien.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Limburg vooruit »

Ik ging er eerst vanuit dat het zoals altijd een blauwe reiger was, maar omdat hij opvallend kleiner was ben ik even gestopt om goed te kijken.
Toen zag je duidelijk dat het een purperreiger was, wel een prachtig beestje moet ik zeggen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Vogelspot-topic

Bericht door aardvarkentje15 »

bijzonder: witte hop in duitsland! (bron: duitse waarneming.nl)
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Black Rhino

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Black Rhino »

Tijdje geleden weer twee zeer zeldzame soorten mogen toevoegen aan de vogellijst: De krekelzanger en de kleinst waterhoen. De lijst staat nu op 173 soorten!

Dier
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 298
Lid geworden op: 01 okt 2016, 04:21
Favoriete dierentuin: Olmense Zoo

Re: Vogelspot-topic

Bericht door Dier »

In het Griesbroek een natuurpunt natuurgebied in Olmen is een zwarte ooievaar 2 dagen gespot.
Dat is behoorlijk zeldzaam.

https://www.rtv.be/artikels/uniek-zwart ... men-a42655

Plaats reactie