(Creatief) Officieus Zoo Plan

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Intussen wist ik een aantal digitale exemplaren van Der Zoologische Garten te bemachtigen, waarin in 1902 een redelijk uitgebreide rondleiding in de Antwerpse Zoo werd opgenomen met oplijsting van het belangrijkste soorten (mét wetenschappelijke namen !). Zeer interessante bron om én enerzijds een plan van de tuin uit die tijd te kunnen recreeren en anderzijds omwillen van de gedetailleerde beschrijvingen.

Vandaag viel er dan weer een exemplaar van het boek "Onze Zoo" uit 1939 in de bus. De coverplaat en de illustraties in het boek zijn nog an de hand van Alfred Ost. Het boek telt zo maar even 188 pagina's en neemt je mee op ontdekking door de tuin. Gezien de datum vlak voor de tweede wereldoorlog een voor mij bijzonder interessante uitgave. Dat ik het aan een werkelijke spotprijs wist te bemachtigen, maakt het enkel des te leuker :D

De gaten in de continuiteit worden alsmaar kleiner en daar kan ik enkel tevreden over zijn.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Juli 2012
Afbeelding

April 2014
Afbeelding

EDIT: ... en hier het linkje naar een geactualiseerde PDF: https://drive.google.com/file/d/0B8n8rr ... sp=sharing

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Ik ben onlangs begonnen met het doornemen van de verslagen van de raad van bestuur en de algemene vergadering van de KMDA uit de periode 1874-1902 (de periode 1843-1874 heb ik ook, maar ik begon liever met het dikste boek) met als doel daar zoveel mogelijk bruikbare informatie uit te halen omtrent de collectie, evolutie van de tuin en algemene geschiedenis van de KMDA. Wat ik als interessant of bruikbaar ervaar, houd ik in een eigen documentje bij. 't Is een traag en bij momenten extreem saai en frustrerend werkje (het handschrift uit de jaren 1870 is niet altijd alles om te ontcijferen, gelukkig is het Frans zelf nog altijd perfect verstaanbaar), maar 't levert wel erg interessante informatie op.

Wie graag meeleest kan daarvoor deze link gebruiken: https://onedrive.live.com/redir?resid=1 ... le%2c.docx

Je zal wel enig geduld moeten uitoefenen vooraleer dit ooit "compleet" is, ik zit namelijkamper aan pagina 36 van de 316 ...

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door zoofreak »

Interessant om te lezen hoe toen reeds moest gewoekerd worden met investeringsgelden, waardoor de plannen voor het Roofdierenpaleis voortdurend moesten bijgesteld (lees: afgezwakt) worden. Ook werden toe al boetes voorzien voor aannemers bij overtreding van de aanbesteding.
Dat is dus van alle tijden :) .

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Eindelijk nog eens een nieuw deelplan, in dit geval het nijlpaardengebouw met de daarbij aansluitende doorloopvolière. Tot op heden waren de soorten die daarin gehuisvest waren, nog op geen enkel ander (deel)plan opgenomen.

AfbeeldingAntwerp Zoo Hippo Building by scara1984, on Flickr

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Situatie november 2014

Afbeelding

Gerenoveerde rotondevolière

Afbeelding

Vernieuwingen Hippotopia

Afbeelding

... en intussen gaat het opzoekwerk voor de historische plannen gewoon verder :)

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Voor de volledigheid ook nog een linkje naar een geactualiseerde PDF met daarin de evolutie van de tuin / collectie / gebouwen van juli 2012 tot en met november 2014. Een aantal recentere verbeteringen moet nog retrospectief doorgevoerd worden, maar dat is op zich een detail :)

https://drive.google.com/file/d/0B8n8rr ... sp=sharing

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Gorilla Gust »

Nog steeds een uiterst interessant huzarenwerkje! Bedankt! :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Intussen gaan we uiteraard lustig verder:

Afbeelding
Antwerp ZOO Map | May 2015

Afbeelding
Antwerp ZOO Map | September 2015

Afbeelding
Antwerp ZOO Map | October 2015

Al de veranderingen van de komende maanden worden een serieuze uitdaging ...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Gorilla Gust »

Ik blijf deze plattegrond duidelijk en overzichtelijk vinden... en een goede weergave van de werken bieden! Op hun kaart nemen de werken al snel de overhand, maar in dit overzicht vallen vooral de resterende zone's op. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Black Rhino

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Black Rhino »

Zijn dit nou zelfgemaakte kaarten?

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Yup ... 100% zelf gemaakt op basis van 101 (het zijn er nog geen 1001) bronnen sinds juli 2012. Een deel is op basis van officiële plannen naargelang die beschikbaar zijn van verscheidene bronnen, de rest is op basis van eigen observaties ter plaatse. Het overgrote deel van de plannen was al klaar toen ik langzaam maar zeker bron- en referentiemateriaal in handen kreeg.

Bedoeling is om op termijn ook steeds verder het verleden te kunnen duiken en dan ... "ooit" een volledige gestandaardiseerde evolutie van de tuin te kunnen weergeven op het gebied van parkaanleg, gebouwen en uiteraard de dierencollectie.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Apenarend »

Een onwaarschijnlijk gedetailleerd werkje waar ik al tijden ontzettend van geniet! Bedankt!
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Meteen ook maar weer nog even een nieuwe PDF aangemaakt met de evolutie van juli 2012 tot en met oktober 2015:

https://drive.google.com/file/d/0B8n8rr ... sp=sharing
(123 MB dus afhangende van je verbinding kan downloaden wel even duren)

Black Rhino

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Black Rhino »

Waarmee maak je dat? Ik zou hetzelfde wel willen maken voor een andere tuin, zo ben ik wel. :)

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

De verschillende tussenstanden per maand laat ik er even vantussen, maar in juli 2016 ziet het er allemaal zo uit :)

Afbeelding
(klikken om te vergroten op Flickr zelf)

Het detailplan van de buffelvolière met de interieurplannen van het dromedarissenpaviljoen / de buffelstallen, volgt nog

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Apenarend »

Prachtig. Als ik naar jouw plan kijk, ben ik ook razend benieuwd hoe de zone voor de mensapen en de okapi gaat ingevuld worden; Ik vraag me bv. af of de Moorse tempel nog toegankelijk gaat zijn aan de kant van de mensapen, dan wel of dit volledig ingevuld gaat worden met een verblijf. In elk geval is duidelijk op jouw plan dat er naar Antwerpse normen toch nog een flinke ruimte overblijft.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Ik hoop je daar binnenkort een preview van te kunnen geven ... een en anders is op dat vlak al officieus bekend / gekend ;-)

Nu ik wat meer tijd heb en ook een pak meer informatie in mijn archieven heb zitten, kan ik ook stillaan beginnen werken aan alles wat voor juli 2012 kwam. (Al zal dat vermoedelijk wel niet altijd even gedetailleerd kunnen zijn, laat staan maand per maand)

Gebruikersavatar
Vision
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 108
Lid geworden op: 07 dec 2015, 19:45
Favoriete dierentuin: Singapore Zoo
Locatie: Antwerpen, België

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Vision »

Een heel erg indrukwekkend meesterwerk van ontelbare waarde! Niet alleen op architecturaal vlak geniaal, maar ook geeft het een heel mooi overzicht waarbij de schaal van alles heel goed in perspectief gebracht wordt, en een dierenlijst die maandelijks aangepast wordt. Ik ben zeker onder de indruk :lala

Toont ook zeer duidelijk hoe absurd groot (en leeg, jammer genoeg) de nieuwe grot onder het restaurant is, bijna vergelijkbaar met het huidige nocturama qua grootte!

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Voor degenen die me niet volgen op Facebook, ook hier nog eens de link naar het overzichtsfilmpje van juli 2012 tot juli 2016: https://www.youtube.com/watch?v=mbYdglsF178

Het viel mij persoonlijk op, bij het inpassen van de nieuwe savanne-installaties, dat het restaurant een serieuze oppervlakte beslaat. Weliswaar zit er nog wat extra onder voor de kinderen, de buffels en later ook voor de gorilla's, maar toch ... het lijkt disproportioneel groot zo op plan.

Plaats reactie