Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door seborga »

aardvarkentje15 schreef:is kopenhagen zoo de enige in europa met tasmaanse duivels?
In Europa blijkbaar wel, al zit er in de VS (bijvoorbeeld San Diego) en Zuid-Oost Azië (Onder meer Singapore) ook nog wel speciale Australische soorten.

http://www.zootierliste.de/en/?klasse=1 ... altungen=1

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

aardvarkentje15 schreef:is kopenhagen zoo de enige in europa met tasmaanse duivels?
Voorlopig nog wel ja, maar dat zou niet lang meer duren. Er zijn enkele tuinen die er enkele willen overnemen. Kopenhagen kan ze onmogelijk allemaal zelf houden.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 793
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Rafiaan »

Ja, maar daar zou verandering in kunnen komen, want ze hebben recentelijk twee keer een nest gehad.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Rafiaan schreef:Ja, maar daar zou verandering in kunnen komen, want ze hebben recentelijk twee keer een nest gehad.
Vandaar ik zei dat ze ze onmogelijk allemaal kunnen houden.

Heb tuinen als boedapest en berlijn horen vallen. Voor zover ik weet zijn er geen Belgische tuinen die intresse hebben.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door aardvarkentje15 »

hoe staat het eigenlijk met de plannen voor giraffen in anna palowna en in van blanckendael park?
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Gaan ze nu de Chimpansee's op dna gescheiden zijn qua ondersoort enkel verder met de westelijke en de Centraal Afrikaanse ondersoort qua kweek.Of gan ze met de hybride dieren ook blijven kweken.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
hillegina
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 mar 2016, 16:50
Favoriete dierentuin: Ouwehands dierenpark
Locatie: in de Betuwe, NL

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door hillegina »

Lijkt me wel, als je kijkt wat er allemaal gebeurt met het mixen van ondersoorten... Je kan het niet tegen houden, maar er bestaat dan geen fokprogramma voor...

Waarom worden pinguïns van de koudere streken altijd, 24/7, binnen gehouden? Als we kijken naar het klimaat op de Falklandeilanden dan kunnen de dieren in de winter, onder 7 graden Celsius, toch gewoon naar buiten? Die buitenlucht kan je eigenlijk niet helemaal goed, met name de hoeveelheid frisse lucht, nabootsen in een gebouw. Waarom wordt dit niet gedaan?

Black Rhino

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Black Rhino »

hillegina schreef:Lijkt me wel, als je kijkt wat er allemaal gebeurt met het mixen van ondersoorten... Je kan het niet tegen houden, maar er bestaat dan geen fokprogramma voor...

Waarom worden pinguïns van de koudere streken altijd, 24/7, binnen gehouden? Als we kijken naar het klimaat op de Falklandeilanden dan kunnen de dieren in de winter, onder 7 graden Celsius, toch gewoon naar buiten? Die buitenlucht kan je eigenlijk niet helemaal goed, met name de hoeveelheid frisse lucht, nabootsen in een gebouw. Waarom wordt dit niet gedaan?
Het is maar een gokje, maar ik denk dat dit te maken heeft met het broedgedrag van deze vogels. Diergaarde Blijdorp bootst, in het Oceanium, een Antarctische dag-en-nacht cyclus na om het broeden van de vogels te stimuleren. Dit houdt in dat het licht in onze zomerperiode (dan is het winter op het zuidelijk halfrond) overdag gedempt wordt en ook de temperatuur is lager. Misschien verstoort het hebben van buitenverblijf het ritme van de vogels waardoor nageslacht uitblijft.

Ik vind het echter wel een interessant vraagstuk maar ben niet zeker van mijn bewering. Verbeteringen/aanvullingen van harte welkom!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Dbelgian »

In antwerpen wordt het licht in de zomer later aangedaan en vroeger uitgezet en is het ook dan een pak kouder, gewoon om hun zuidpoolcirkel-ritme op peil te houden,

een reden waarom bv zwarte zwanen (australische soort), zwartvoet- en humboldtpinguïns hier 2 broedsels hebben per jaar, is omdat ze een genetische en een fysieke lente ervaren, voor antarctische pinguïns lijkt me het dan beter om maar 1x per jaar broedstress te laten ervaren.

Gebruikersavatar
hillegina
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 mar 2016, 16:50
Favoriete dierentuin: Ouwehands dierenpark
Locatie: in de Betuwe, NL

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door hillegina »

Oké, heel erg bedankt!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Gerald »

aardvarkentje15 schreef:is kopenhagen zoo de enige in europa met tasmaanse duivels?
Wellicht interessant voor de liefhebbers: Zag zojuist dat in Artis rond 1900 ook enkele Tasmaanse duivels zaten. Deze waren gehuisvest in de westvleugel van de Roofdierengalerij.

Uit de gids van ca 1900: "[...] verder op een buidel-roofdier, den Duivel (Sarcophilus ursinus, Geoffr.) van Tasmanië, een monsterachtig, ongeloofelijk wild en ontembaar dier."

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Gerald schreef:
aardvarkentje15 schreef:is kopenhagen zoo de enige in europa met tasmaanse duivels?
Wellicht interessant voor de liefhebbers: Zag zojuist dat in Artis rond 1900 ook enkele Tasmaanse duivels zaten. Deze waren gehuisvest in de westvleugel van de Roofdierengalerij.

Uit de gids van ca 1900: "[...] verder op een buidel-roofdier, den Duivel (Sarcophilus ursinus, Geoffr.) van Tasmanië, een monsterachtig, ongeloofelijk wild en ontembaar dier."
Samen met enkele andere tuinen : http://www.zootierliste.de/en/?klasse=1 ... altungen=2
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Gerald »

Apenarend schreef:
Gerald schreef:
aardvarkentje15 schreef:is kopenhagen zoo de enige in europa met tasmaanse duivels?
Wellicht interessant voor de liefhebbers: Zag zojuist dat in Artis rond 1900 ook enkele Tasmaanse duivels zaten. Deze waren gehuisvest in de westvleugel van de Roofdierengalerij.

Uit de gids van ca 1900: "[...] verder op een buidel-roofdier, den Duivel (Sarcophilus ursinus, Geoffr.) van Tasmanië, een monsterachtig, ongeloofelijk wild en ontembaar dier."
Samen met enkele andere tuinen : http://www.zootierliste.de/en/?klasse=1 ... altungen=2
Maar nu heb je ook een datum waarop ze in ieder geval al deze dieren hadden! ;) Ouder (voor Artis) ben ik nog niet tegen gekomen...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Gerald schreef:
Apenarend schreef:
Gerald schreef:
aardvarkentje15 schreef:is kopenhagen zoo de enige in europa met tasmaanse duivels?
Wellicht interessant voor de liefhebbers: Zag zojuist dat in Artis rond 1900 ook enkele Tasmaanse duivels zaten. Deze waren gehuisvest in de westvleugel van de Roofdierengalerij.

Uit de gids van ca 1900: "[...] verder op een buidel-roofdier, den Duivel (Sarcophilus ursinus, Geoffr.) van Tasmanië, een monsterachtig, ongeloofelijk wild en ontembaar dier."
Samen met enkele andere tuinen : http://www.zootierliste.de/en/?klasse=1 ... altungen=2
Maar nu heb je ook een datum waarop ze in ieder geval al deze dieren hadden! ;) Ouder (voor Artis) ben ik nog niet tegen gekomen...
Dat zeker Gerald, ik ken geen grotere bron over Artis dan jij. Weet je soms hoe ze in Amsterdam verzeilt zijn geraakt. Via de VOC of voeren die niet zover zuidelijk?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Gerald »

Apenarend schreef:Dat zeker Gerald, ik ken geen grotere bron over Artis dan jij. Weet je soms hoe ze in Amsterdam verzeilt zijn geraakt. Via de VOC of voeren die niet zover zuidelijk?
De VOC was toen al honderd jaar ter ziele. :sssst:

Maar vooral in de eerste honderd jaar van haar bestaan maakte Artis gebruik van een netwerk van kapiteins en rijke lieden die over de wereld voeren en waaraan gevraagd werd of ze af en toe iets mee wilden nemen. De meeste dieren waren dan ook schenkingen van rijke families en via het netwerk van kapiteins kwamen die dieren dan naar Amsterdam.

Doordat men toen nog weinig wist over het goed houden van dieren gingen er ook veel voortijdig dood. Maar dat was niet zo heel erg want dan "bestelde" men gewoon een nieuwe. Je ziet dan ook veel dieren afkomstig uit voormalig Nederlands Indië want daar hadden ze heel veel contacten.

Hoe de Tasmaanse duivels in Artis kwamen weet ik niet maar het zou dus op voornoemde wijze gegaan kunnen zijn.

Gebruikersavatar
hillegina
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 mar 2016, 16:50
Favoriete dierentuin: Ouwehands dierenpark
Locatie: in de Betuwe, NL

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door hillegina »

Dbelgian schreef:In antwerpen wordt het licht in de zomer later aangedaan en vroeger uitgezet en is het ook dan een pak kouder, gewoon om hun zuidpoolcirkel-ritme op peil te houden,

een reden waarom bv zwarte zwanen (australische soort), zwartvoet- en humboldtpinguïns hier 2 broedsels hebben per jaar, is omdat ze een genetische en een fysieke lente ervaren, voor antarctische pinguïns lijkt me het dan beter om maar 1x per jaar broedstress te laten ervaren.
Ik zit net te denken, als wij de seizoenen van de Falklandeilanden nabootsen, moeten we in onze winter hun zomer hebben; een graad of 10 hooguit. Dan,kunnen ze s'winters naar buiten,omdat in onze zomer (hun winter) de temperatuur laag gehouden wordt... (rond het vriespunt zeg maar)

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door aardvarkentje15 »

Apenarend schreef:
Gerald schreef:
aardvarkentje15 schreef:is kopenhagen zoo de enige in europa met tasmaanse duivels?
Wellicht interessant voor de liefhebbers: Zag zojuist dat in Artis rond 1900 ook enkele Tasmaanse duivels zaten. Deze waren gehuisvest in de westvleugel van de Roofdierengalerij.

Uit de gids van ca 1900: "[...] verder op een buidel-roofdier, den Duivel (Sarcophilus ursinus, Geoffr.) van Tasmanië, een monsterachtig, ongeloofelijk wild en ontembaar dier."
Samen met enkele andere tuinen : http://www.zootierliste.de/en/?klasse=1 ... altungen=2
dus berlijn ook!!! dacht dat kopenhagen de enige was!! :beestt:

blijdorp had ze ook toch? in 2007 was de oudste van europa toendertijd overleden volgens het Guiness book of records...

edit nr. 2 zie net dat het op ´´verleden´´ stond! :doh: dus ja, kopenhagen is de enige....
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Heeft iemand enig idee of er op het internet een lijst te vinden is met de correcte wetenschappelijke namen van (alle) diersoorten?
Want wikipedia gebruik ik al jaren niet meer, zootierliste zit er ook vaak naast, zelfs de soortenlijsten van dierentuinen kloppen vaak niet.
En in mijn boekenkast moet ik al helemaal niet meer gaan zien want die zijn 20 jaar oud en ouder.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:Heeft iemand enig idee of er op het internet een lijst te vinden is met de correcte wetenschappelijke namen van (alle) diersoorten?
Want wikipedia gebruik ik al jaren niet meer, zootierliste zit er ook vaak naast, zelfs de soortenlijsten van dierentuinen kloppen vaak niet.
En in mijn boekenkast moet ik al helemaal niet meer gaan zien want die zijn 20 jaar oud en ouder.
Interessante vraag. Nieuwe benamingen en classificaties komen vaak na wetenschappelijk en biologisch onderzoek. Opdat iedereen in de wereld dat onderzoek erkend, zou er bijna ergens een 'gezaghebbend' instituut moeten bestaan dat bepaald dat voortaan soort x wetenschappelijke benaming y gaat dragen. Er bestaat als een codex voor zoologische nomenclatura met regels om soorten namen te geven, kijk hier eens http://iczn.org/
Ik weet niet in welke mate dit algemeen aanvaard wordt, ik herinner me uit de lessen biologie dat er lange tijd verschillende indelingen circuleerden.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Ok, bedankt!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie