Dolfinaria- topic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Harm schreef:
Gorilla Gust schreef: Geen enkele dierentuin die ouder is dan pakweg 30-40 jaar heeft een vlekkeloos verleden als we alles zouden weten. Tijden, en ook normen veranderen. Dat er in het verleden zaken gebeurde die eigenlijk niet meer door de beugel kunnen zou dan ook geen obstakel mogen zijn in deze discussie. Anders kunnen we de meeste dierentuinen ook gaan sluiten...
Inderdaad, waar kwamen de gorilla's van Apenheul oorspronkelijk ook alweer vandaan?
Eenvoudigweg uit wild, zoals voor die tijdsgeest (jaren '70) geheel normaal was... Toch wel een mooi punt, zeker als je kijkt hoe Apenheul nu werkt. Dat even terzijde.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

tigger
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 mar 2011, 09:34
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door tigger »

Gerald schreef:@Tigger, ZoutWater is een beetje lastige website om iets te zoeken kan jij een linkje geven naar de pagina waar dat staat over KI bij tuimelaars?
http://zoutwater.eu/open-brief-aan-dolf ... arderwijk/

Gerald schreef:Activisten beseffen heel goed wat er allemaal aan de hand is en ook dat er in bijvoorbeeld Harderwijk waarschijnlijk geen dolfijnen meer leven die ooit uit het wild zijn gevangen.
Voor de volledigheid, dat is in ieder geval niet wat ik heb gezegd in mijn reactie. Daarbij ging het erom of er in Harderwijk (of Europa) nog tuimelaars leven met een 'Japanse-link'.
Er zijn echter nog wel dieren die in het verleden in het wild zijn gevangen. Harderwijk heeft dat bijvoorbeeld ook gewoon aangegeven. De meest "recente wildvang dieren" in Harderwijk zijn 30(!) jaar geleden gevangen. Dat waren dus geen dieren uit Japan, maar allemaal uit Amerika. In Harderwijk is meer dan 80% van de dolfijnen in dierenparken geboren. Europees ligt dat percentage op 70% van de dolfijnen.
Gerald schreef:Verder kunnen wij niet controleren in hoeverre er nu nog "japanse" dieren in het dolfinarium leven want daarover geven ze geen openheid.
Zie ook cetabase, daar staat bij bijvoorbeeld Harderwijk aangegeven waar de dieren vandaan komen.

Harm

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Harm »

Gerald schreef: Activisten beseffen heel goed wat er allemaal aan de hand is en ook dat er in bijvoorbeeld Harderwijk waarschijnlijk geen dolfijnen meer leven die ooit uit het wild zijn gevangen. Ik ben ook zo'n activist en net als velen met mij lezen wij ons heel goed in alvorens ergens actie te gaan voeren.
Blijkbaar niet dus, want in de link naar de website van het Dolfinarium die ik op de vorige pagina postte staat nota bene duidelijk dat er nog dieren in Harderwijk leven die uit het wild afkomstig zijn (zoals in iedere dierentuin). Zie ook reactie van tigger.
Gerald schreef: De link welke wij leggen wordt door ZoutWater heel goed verwoord en ik herhaal dat hier nog maar eens:

"De enige manier om de jacht op dolfijnen en walvissen te stoppen is ervoor zorgen dat het niet meer winstgevend is. Dat kun je niet bereiken met woede en onbegrip maar wel met je portemonnee. Zolang dolfinaria cetacea (walvisachtigen, zoals dolfijnen inclusief orca’s) in gevangenschap houden en toeristen en bevolking betalen voor programma’s zoals bijvoorbeeld het zwemmen met dolfijnen zullen deze dieren altijd gevangen worden. En zolang het in Westerse landen goed is voor miljoenen omzet en winst zullen andere landen volgen en ook in deze markt stappen; een gevolg dat vooral de laatste jaren duidelijk zichtbaar is."
Vanuit Aziatische landen zoals China is er op dit moment ook enorme vraag naar dierentuindieren, deze zijn vaak afkomstig uit het wild (zie ook: http://www.theguardian.com/world/2015/j ... bal-buyers). Die wildvang (lang niet alleen olifanten) voor Chinese dierentuinen komt volgens jou dus door Westerse dierentuinen als Beekse Bergen of Dierenpark Amersfoort? Dierentuinen in Nederland zijn ook goed voor miljoenen omzet en winst.
Ik vind het hartstikke hypocriet wat je elke keer zegt. Je redenering klopt niet, bezoek dan (ook) geen dierentuinen meer als je echt voor je mening staat.

cat-hater

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door cat-hater »

Buiten de discussie over wildvangst of niet, Japanse link of niet, is het in mijn ogen een hele goede maatschappelijke ontwikkeling dat er meer 'kritiek' komt op dierentuinen. Of dat nou uit de hoek van activisten, politiek, of andere hoeken komt.
Het doet mij in ieder geval deugd dat er telkens weer vraagtekens gesteld worden bij het houden van wilde dieren. Het zet dierenparken telkens weer op scherp.
Maar steeds weer hoor je van beide zijden (dierenparken en de anti-beweging) de zelfde argumenten voorbij komen. Mij lijkt dat het echte bestaansrecht door de bezoekers bepaald gaat worden uiteindelijk, en niet zo zeer door een handjevol felle voorstanders of tegenstanders. Wat Jan Modaal er van vind is de crux, al evolueert hun meningsvorming tergend langzaam.
Persoonlijk heb ik een heel uitgesproken mening over wat wel en niet verantwoord is. Dat komt uiteraard doordat ik al 26 jaar in deze branche werkzaam ben en al duizenden discussies over dit thema gevoerd heb. Dat op en neer pingpongen van steeds weer dezelfde argumenten heeft totaal geen zin, daar kom je nooit uit. Dus de geleidelijke, langzame maatschappelijke meningvorming zal de doorslag geven de komende halve eeuw.

Stiekum is mijn hoop dat er binnenkort (lees: deze halve eeuw) eens een totaal nieuw concept komt wat alle Peppi en Kokkie concepten mijlenver overstijgt en dat die honderden zoos in Europa (die allemaal conceptueel eender zijn) gewoon verdwijnen omdat er geen hond meer naar toe gaat. (of het nu dolfinaria, safariparken, vogelparken, apenparken, roofdierenparken of wat dan ook zijn).

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

Gerald schreef:
Harm schreef:Verder wil ik daar graag aan toevoegen dat het onzin is dat het Dolfinarium niet wil laten zien dat de link met Taji niet bestaat. Op de website staat namelijk keurig uitgelegd waarom die link er niet is: http://www.dolfinarium.nl/nl/insight-do ... -dolfijnen
Niet helemaal waar want dit geldt voor de huidige dieren en niet voor die in het verleden en daar ging het bovenstaande over. Zie ook de reactie van Tigger.

Verder kunnen wij niet controleren in hoeverre er nu nog "japanse" dieren in het dolfinarium leven want daarover geven ze geen openheid.

@Tigger, ZoutWater is een beetje lastige website om iets te zoeken kan jij een linkje geven naar de pagina waar dat staat over KI bij tuimelaars?

Los van dit is het wellicht goed om te beseffen dat ZoutWater een site is over dolfijnen in gevangenschap en niet over Dolfinarium Harderwijk. M.a.w. wat in Harderwijk niet gebeurt kan dat elders wel het geval zijn en andersom!
Is niet zo moeilijk om na te gaan, hoeveel zwarte zwaardwalvissen zwemmen er nu nog in Harderwijk? Dat aantal is je antwoord.....
Gerald schreef:
Harm schreef: Helemaal mee eens, maar dat beseffen activisten blijkbaar niet. Alle dolfinaria worden door hun helaas over één kam geschoren.....
Activisten beseffen heel goed wat er allemaal aan de hand is en ook dat er in bijvoorbeeld Harderwijk waarschijnlijk geen dolfijnen meer leven die ooit uit het wild zijn gevangen. Ik ben ook zo'n activist en net als velen met mij lezen wij ons heel goed in alvorens ergens actie te gaan voeren. Wat wij aan de mensen vertellen zijn geen sprookjes.

De link welke wij leggen wordt door ZoutWater heel goed verwoord en ik herhaal dat hier nog maar eens:

"De enige manier om de jacht op dolfijnen en walvissen te stoppen is ervoor zorgen dat het niet meer winstgevend is. Dat kun je niet bereiken met woede en onbegrip maar wel met je portemonnee. Zolang dolfinaria cetacea (walvisachtigen, zoals dolfijnen inclusief orca’s) in gevangenschap houden en toeristen en bevolking betalen voor programma’s zoals bijvoorbeeld het zwemmen met dolfijnen zullen deze dieren altijd gevangen worden. En zolang het in Westerse landen goed is voor miljoenen omzet en winst zullen andere landen volgen en ook in deze markt stappen; een gevolg dat vooral de laatste jaren duidelijk zichtbaar is."
Compleet onzinnig natuurlijk. Het vangen van die dieren gaat al eeuwen terug, verkoop ervan aan malafide dolfinaria is slechts bijzaak ( alhoewel lucratief). In de jaren '30 hadden ze daar in Taiji al levend gevangen grienden die kunstjes deden, daar hadden ze geen Westers dolfinarium voor nodig ( die waren er zelfs nog niet eens). En wat dan nog als ze hier in het Westen niet meer naar dolfinaria zouden gaan, stoppen ze daar dan plots mee in China? Echt niet. En laten we niet doen alsof het allemaal zo lucratief is, zo winstgevend is het dolfinarium niet. SeaWorld wel, maar die heeft er dan ook een compleet themapark omheen gebouwd.

En dat iemand zoutwater.eu serieus neemt verbaast me eigenlijk. Die hebben de kans gehad om te kijken in het dolfinarium, maar omdat zij de reiskosten niet vergoed kregen lieten ze het maar lopen. Je moet maar durven.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Losstaand van het feit of er nu wantoestanden waren of niet, de commotie en drukte rondom het trainerschandaal in Marineland zou niet tot de dood van de werknemer mogen leiden. Her en der merk je ook vreugdekreten daarover op bij de tegenstanders, en dat is in mijn ogen volledig misplaatst... Onze oog-om-oog, tand-om-tand maatschappij hebben we hier in het Westen immers al een ruime tijd achter ons toch?

Omstreden dolfijnentrainer dood gevonden, politie denkt aan zelfmoord
http://www.looopings.nl/weblog/3539/Oms ... moord.html

Steeds weer onderweg enzo(o)!

cat-hater

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door cat-hater »

Gorilla Gust schreef:'....Onze oog-om-oog, tand-om-tand maatschappij hebben we hier in het Westen immers al een ruime tijd achter ons toch?.....

Omstreden dolfijnentrainer dood gevonden, politie denkt aan zelfmoord
http://www.looopings.nl/weblog/3539/Oms ... moord.html

Ik heb aanleiding om te vermoeden dat dit principe weer echt aan de orde is. :)

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

cat-hater schreef:
Gorilla Gust schreef:'....Onze oog-om-oog, tand-om-tand maatschappij hebben we hier in het Westen immers al een ruime tijd achter ons toch?.....

Omstreden dolfijnentrainer dood gevonden, politie denkt aan zelfmoord
http://www.looopings.nl/weblog/3539/Oms ... moord.html

Ik heb aanleiding om te vermoeden dat dit principe weer echt aan de orde is. :)
En zo zie je maar weer waarom activisme niet altijd goed is. Ze slingeren wat de wereld in, er is nog geen onderzoek afgerond maar die man wordt wel al aan de schandpaal genageld. Ik hoop toch echt dat elke activist die geen volledige idioot is (zijn er wellicht maar weinig van) zich nu echt achter de oren gaat krabben.

Adriaan

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Adriaan »

Ik ben benieuwd of Gerald hier nog iets aan toe te voegen heeft of dat hij inmiddels zijn koffer heeft gepakt om te protesteren bij een dolfinarium in Rusland.

RidgeF

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door RidgeF »

Hier dan verder GG , idd ik had een magere reactie maar dat komt omdat ik een beetje genoeg heb van ZoutWater en zijn eigen waarheden. En ben je het niet met zijn visie eens dan word je gewoon geblokt...tja

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Ik neem aan dat je het nu hebt op een facebookgroep achter deze pagina, of over een antwoord/ mail module op de website van ZoutWater? Ik kan er alvast niet over oordelen, ik heb er zelf nog niet gereageerd.

Ik ben het zelf trouwens ook vaak niet eens met ZoutWater (al zeggen ze ook zaken die in mijn ogen volledig kunnen kloppen), maar ik merk wel dat zowel voor- als tegenstanders te heftig naar elkaar reageren. Want een allesbehalve mooi plaatje voor de buitenwereld schetst, en veel mensen eerder als een brulbaai laat overkomen... dan als een zeker tegengewicht. En dat is in sommige discussies gewoon zonde.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

RidgeF

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door RidgeF »

Gorilla Gust schreef:Ik neem aan dat je het nu hebt op een facebookgroep achter deze pagina, of over een antwoord/ mail module op de website van ZoutWater? Ik kan er alvast niet over oordelen, ik heb er zelf nog niet gereageerd.

Ik ben het zelf trouwens ook vaak niet eens met ZoutWater (al zeggen ze ook zaken die in mijn ogen volledig kunnen kloppen), maar ik merk wel dat zowel voor- als tegenstanders te heftig naar elkaar reageren. Want een allesbehalve mooi plaatje voor de buitenwereld schetst, en veel mensen eerder als een brulbaai laat overkomen... dan als een zeker tegengewicht. En dat is in sommige discussies gewoon zonde.
Is het ook GG maar deze persoon want de hele ZoutWater crew is letterlijk 1 iemand is niets meer dan een grote roeptoeter, Zo weet ik uit zeer betrouwbare bron dat het dolfi hem meermaals heeft uitgenodigd achter de schermen te komen en hij dit heeft laten klappen op het niet vergoeden van reiskosten :lala :lala

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Ik kan niet direct terugvinden wie, of hoeveel mensen er juist achter die website zitten, dus daar kan en wil ik ook weinig over kwijt.

Voorlopig lijkt de website me alvast een ordentelijke manier om een mening over te brengen, en komt deze alvast beter over dan de tirades (wederom, van beide kampen) die je op veel antwoordmodule's van kranten of zelfs facebook tegenkomt.

Sowieso, het probleem zit hem hier niet in het 'grote gelijk', maar in het feit dat er geen 'groot gelijk' bestaat binnen dit thema. Zowel voor- als tegenstanders hebben puike argumenten waarom de huidige situatie juist goed is, of moet verdwijnen. Ze zijn echter allen nooit 100 volledig, en blijven vaak enkel maar gevoelsmatig sluitend te zijn. Op zich niet helemaal verwonderlijk, daar we steeds moeten raden of aanvoelen hoe het met de dieren gaat, en of ze nu gelukkig zijn of niet. Of waarom ze bepaalde zaken doen of juist niet doen... Een probleem dat dit topic overstijgt, en eigenlijk elk thema met dieren in gevangenschap (tot circussen toe) omvat.

Over sommige aparte punten en thema's binnen dit onderwerp kunnen de (gematigde) voor- en tegenstanders elkaar wel vinden, maar dat is enkel maar omdat ze naar elkaar luisteren. Het sleutelwoord met moeilijke onderwerpen... ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Johnny

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Johnny »

Gorilla Gust schreef:Ik kan niet direct terugvinden wie, of hoeveel mensen er juist achter die website zitten, dus daar kan en wil ik ook weinig over kwijt.

Voorlopig lijkt de website me alvast een ordentelijke manier om een mening over te brengen, en komt deze alvast beter over dan de tirades (wederom, van beide kampen) die je op veel antwoordmodule's van kranten of zelfs facebook tegenkomt.

Sowieso, het probleem zit hem hier niet in het 'grote gelijk', maar in het feit dat er geen 'groot gelijk' bestaat binnen dit thema. Zowel voor- als tegenstanders hebben puike argumenten waarom de huidige situatie juist goed is, of moet verdwijnen. Ze zijn echter allen nooit 100 volledig, en blijven vaak enkel maar gevoelsmatig sluitend te zijn. Op zich niet helemaal verwonderlijk, daar we steeds moeten raden of aanvoelen hoe het met de dieren gaat, en of ze nu gelukkig zijn of niet. Of waarom ze bepaalde zaken doen of juist niet doen... Een probleem dat dit topic overstijgt, en eigenlijk elk thema met dieren in gevangenschap (tot circussen toe) omvat.

Over sommige aparte punten en thema's binnen dit onderwerp kunnen de (gematigde) voor- en tegenstanders elkaar wel vinden, maar dat is enkel maar omdat ze naar elkaar luisteren. Het sleutelwoord met moeilijke onderwerpen... ;)
Al eerder gezegd, dat gelijk bestaat dus wel. Er is nog geen tegenstander geweest met iets dat klopt in mijn ogen. Dus dan is het toch makkelijk?

Dat zoutwater.eu zet nota bene op de eigen fb-pagina dat ze niet naar het dolfinarium willen komen vanwege de reiskosten. Nou, heb dan het fatsoen om te zwijgen. Maar nee, dat zit er niet in bij dat soort figuren.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Johnny schreef:Al eerder gezegd, dat gelijk bestaat dus wel. Er is nog geen tegenstander geweest met iets dat klopt in mijn ogen. Dus dan is het toch makkelijk?
Sorry, maar het is niet omdat jij van mening bent dat er binnen dit thema een "groot gelijk" bestaat, dat dat ook zo is. Als verder enkel voorstanders van het dolfinaria, zoals jijzelf, de waarheid vertellen... Waarom volgt dan iemand nog de tegenstanders? En hoe krijgen ze dan in godsnaam een politiek debat over dit thema her en der uitgelokt? Omdat ze ook on tegensprekelijke zaken aankaarten die ze wel kunnen bewijzen, al geef ik toe dat ze in mijn ogen ook overgoten worden in een sausje van emoties en veronderstellingen... Maar dat neemt die kern van waarheid niet weg.

En omdat we eigenlijk te weinig weten van deze dieren, hebben beide kampen vaak gelijk. Al halen ze dan wel totaal verschillende punten aan. Iets wat mij doet besluiten dat het momenteel om een erg grijze discussie gaat die veel mensen enkel 'zwart-wit' willen zien blijkbaar.


Naar mijn mening kan de sector wel het misbruik en de mistoestanden aanpakken die er bestaan binnen de dolfinaria, want het is zeker niet overal rozengeur en maneschijn. Waardoor ze daarna kunnen uitpakken met een sterker en 'proper' imago. Een imago dat kritiek kan weerleggen, en niet hoeft te vechten om te overleven.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Mito

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Mito »

Gorilla Gust schreef:
Naar mijn mening kan de sector wel het misbruik en de mistoestanden aanpakken die er bestaan binnen de dolfinaria, want het is zeker niet overal rozengeur en maneschijn. Waardoor ze daarna kunnen uitpakken met een sterker en 'proper' imago. Een imago dat kritiek kan weerleggen, en niet hoeft te vechten om te overleven.
Kun je er een paar noemen?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Met mistoestanden refereer ik vooral naar Russische of Oostbloktuinen waarvan we toch af en toe foto's te zien krijgen van parken waarin de dolfijnen in te kleine zwembaden zitten. Of gelijkaardige situaties in het midden-Oosten bij rijke zakenlui. In principe geen dolfinaria zoals wij het kennen, maar ze worden er wel mee geassocieerd.

Na het verdwijnen van het kleine badje in Münster een paar jaar terug weet ik in onze gebieden niet direct meer iets op te noemen...

Als je daar strenger tegen optreed, krijgen de (goede) dolfinaria ook vanzelf een beter imago. Het is niet omdat er slechts weinig mistoestanden zijn, dat deze niet het algemene beeld van de sector bepalen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Mito

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Mito »

Dat ben ik helemaal met je eens, maar geeft dat reden om parken als Harderwijk fel te bekritiseren of zelfs te pleiten te sluiten?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

In mijn ogen niet, volgens mij is het Dolfinarium sowieso een van de betere van zijn klas voor zover ik daar goed zicht op heb (ben wel niet persoonlijk bekend met de Sea-World parken).

Ikzelf vind het ook vreemd om te protesteren bij de betere van de klas. Zelfs als je voor een totaal verbod qua dolfinaria bent, sta je op zo een moment steeds het best bij de slechtste van de klas. Als je dan nog maar een fractie van je doelstellingen behaald, dan heb je tenminste iets tastbaar kunnen verwezenlijken. Waar je bij de betere van de klas steeds zal moeten discussiëren en hervallen in een welles-nietes spelletje, kan je bij de slechtste van de klas effectief wijzen op de (daar wel) zichtbare (welke niet te ontkennen zijn) pijnpunten...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dolfinaria- topic

Bericht door Gorilla Gust »

Omtrent de wantoestanden in Taiji... Ook de JAZA (vereniging van Japanse dierentuinen) gaat een verbod instellen voor haar dierentuinen/ aquaria/ dolfinaria op het verkrijgen van dieren uit deze drijfvangst. Wereldwijd neemt de druk om deze praktijken af te wijzen immers meer en meer toe.

Op die manier zouden de dieren uit deze bekende drijfvangst alleszins niet meer in de dolfinaria terecht mogen komen, waardoor de associatie tussen beiden zou kunnen verdwijnen. Maar het JAZA is wel niet tegen gecontroleerde drijfvangsten. Het is dus helaas wel nog geen oplossing voor de wantoestanden op zichzelf, maar dat komt er hopelijk ook alsnog aan.

http://mainichi.jp/english/english/news ... 9000c.html
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie