Zoostalgia

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Zoostalgia

Bericht door Dbelgian »

hahaha die Ijsbeer doet mij denken aan vorige Zaterdag, dan zei er een jongedame tegen haar partner "daar zitten ijsberen", wijzend naar (brilbeer) Gladstones perk

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zoostalgia

Bericht door Gorilla Gust »

Meer oude plaatjes vinden jullie terug op https://www.facebook.com/media/set/?set ... 858&type=1
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2012, 23:00
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: Gent

Re: Zoostalgia

Bericht door Lydia »

Apenarend schreef:Heel mooi. Wat ziet dat dolfijnenbassin er klein uit. In mijn herinnering (het is de enige plek in de zoo waar ik nooit meer kom) was het veel groter.
Het lijkt inderdaad veel kleiner op foto. Sinds de dolfijnen er weg zijn ben ik er ook nog maar 1 of 2 keer binnen geweest denk ik... het is al vele jaren geleden in ieder geval. En aangezien ik nog kleiner was zal het zeker groter geleken hebben dan het in feite was/is.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Zoostalgia

Bericht door Apenarend »

Lydia schreef:
Apenarend schreef:Heel mooi. Wat ziet dat dolfijnenbassin er klein uit. In mijn herinnering (het is de enige plek in de zoo waar ik nooit meer kom) was het veel groter.
Het lijkt inderdaad veel kleiner op foto. Sinds de dolfijnen er weg zijn ben ik er ook nog maar 1 of 2 keer binnen geweest denk ik... het is al vele jaren geleden in ieder geval. En aangezien ik nog kleiner was zal het zeker groter geleken hebben dan het in feite was/is.
Herinneringen zijn vreemd he. Mijn vroegste herinnering over de zoo is een bezoek met mijn neefjes. Om een of andere reden heb ik onthouden dat we dan kip met appelmoes gegeten hebben in het zoorestaurant, en het staat mij altijd voor dat dat op het eerste verdiep gebeurde. Maar ik betwijfel of je daar ooit hebt kunnen eten. En de zoo vond ik toen onvoorstelbaar groot, er kwam geen einde aan de kooien. Die dolfijnenshow vond ik toen het hoogtepunt, natgesplasht worden door een springende dolfijn :lala Ik ben nu niet meer aan dat soort shows maar het moet gewoon blijven (met de zeeleeuwen dan) omwille van de impact die ze hebben op kleine kinderen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Zoostalgia

Bericht door Dbelgian »

Vroeger, als je Iemand aanbracht als abonnee mocht je met je gezin in de Paon Royal gaan eten, een van de menu's waar je uit kon kiezen was koninginnehapje, valt dus in hetzelfde genre als kip met appelmoes en als ik het me niet vergis had je daar een grondniveau en een iets hoger niveau waar tafels stonden (wat je dus kan interpreteren als een eerste verdieping).

-edit-
Wat ik nog weet is dat de humboldpinguins vroeger achter ronde muurtjes gehuisvest waren en als je met je horloge de zon weerkaatste in hun verblijf, gingen ze achter het lichtje jagen.

En de koala's in de serre die naast de spiegel (gevaarlijkste dier) stond (waar nu de hertezwijnen en parmawallabys zitten).

Gebruikersavatar
Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2012, 23:00
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: Gent

Re: Zoostalgia

Bericht door Lydia »

Ja, inderdaad, de pinguïns herinner ik me vaag (eind jaren '90 of misschien 2000) ook zoiets van. Maar weet niet meer precies waar dat was en heb er jammer genoeg ook geen foto's van.

Ik bedacht me zojuist dat ik op de beeldbank kan rondsnuffelen... :D :p
http://antwerpen-zoo.pictura-dp.nl/inde ... &Itemid=36 (link mislukt; heb bij zoeken 'pinguïn' ingetikt maar het komt er niet op via deze link)

Voor zover ik op de foto's kan zien (en me kan herinneren) zijn er een paar plaatsen waar het mogelijk kan geweest zijn en die zijn:
- waar de bongo's zitten?
- waar de zeehonden zitten?
- in de buurt van de tapirs?
In mijn herinneringen was het ergens een plaats in het midden van de zoo. :s

Iemand die duidelijkheid kan brengen?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Zoostalgia

Bericht door Limburg vooruit »

Die humboldtpinguïns zaten aan het oude nijlpaardenverblijf. Naast het dwergnijlpaard en de Indische tapirs.
Later zijn daar enkele zeehonden gezet omdat de groep te groot was voor hun verblijf en zijn de pinguïns naar het verblijf aan de kinderspeeltuin verhuisd omdat dat leeg was komen te staan.


Maar wie kan zich de frigocel waar de Koningspinguïns zaten nog herinderen?? Stond dat niet naast het huidig verblijf naast het rundergebouw?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Zoostalgia

Bericht door Dbelgian »

De Zeehonden zitten in het voormalige Zeeolifantenbad, daar hebben nooit Pinguïns gezeten.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Zoostalgia

Bericht door Limburg vooruit »

Dbelgian schreef:De Zeehonden zitten in het voormalige Zeeolifantenbad, daar hebben nooit Pinguïns gezeten.
Nee je begrijpt me verkeerd.

Einde jaren '90 zaten de pinguiïns aan het oude nijlpaardenverblijf. Naast de dwergnijlpaarden en de Indische tapirs.
Toen de pinguïns naar het oude zeeberenverblijf verhuisd zijn hebben er in dat verblijf aan de nijlpaarden 3 zeehonden gezeten. Dit heeft minstens tot 2000 zo geweest dat er jonge zeehonden in het oude pinguïnverblijf werden geplaatst.

Het huidige zeehondenverblijf (oude zeeolifantenverblijf) heeft nooit pinguïns gehuisvest inderdaat.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Zoostalgia

Bericht door ScaraMcDuck »

Limburg vooruit schreef:Het huidige zeehondenverblijf (oude zeeolifantenverblijf) heeft nooit pinguïns gehuisvest inderdaat.
Toch wel ... ergens in de jaren70 zaten er op z'n minst Humboldtpinguins en zelfs enkele koningspinguins samen met de zeeolifanten in dat verblijf.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Zoostalgia

Bericht door Limburg vooruit »

ScaraMcDuck schreef:
Limburg vooruit schreef:Het huidige zeehondenverblijf (oude zeeolifantenverblijf) heeft nooit pinguïns gehuisvest inderdaat.
Toch wel ... ergens in de jaren70 zaten er op z'n minst Humboldtpinguins en zelfs enkele koningspinguins samen met de zeeolifanten in dat verblijf.

Zal het anders verwoorden dan ;)

Voor zover ik wist hadden die er niet gezeten. Ben een kind van de jaren '80 hé,en had ook nog nergens een foto gevonden van pinguïns in dat verblijf.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Zoostalgia

Bericht door ScaraMcDuck »

Ben er zelf maar eens toevallig op uitgekomen bij het doornemen van talloze ZOO-magazines. Ik betwijfel ook dat ze er lang gezeten gaan hebben, want volgens datzelfde artikel was de toenmalige mannelijke zeeolifant niet vies van een "steak manchot" zo nu en dan :-O

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zoostalgia

Bericht door Gorilla Gust »

Reeds online sinds 2008... Maar nog niet aangehaald meende ik. :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=35QvTlmnrCA[/youtube]

In Antwerpen werd de jacht op super 8 georganiseerd door vzw curieus. Hierbij werden super 8 filmpjes ingezameld en gedigitaliseerd. Tijdens de 'nacht van super 8' werden compilaties getoond van de beste beelden van de binnengebrachte filmpjes. Er werd met verschillende erfgoedcellen samengewerkt. Interessant erfgoed wordt dan ook bewaard. curieus brengt mensen samen en zorgt voor bewaring van erfgoed. Dit project vindt in alle provincies plaats. Meer info op http://www.curieus.be of http://www.dejachtopsuper8.be

https://www.youtube.com/watch?v=35QvTlmnrCA&gl=BE

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Zoostalgia

Bericht door Zoozot »

Ik heb op Youtube nog twee interessante filmpjes uit de jaren '80 over de zoo gevonden:

deel 1: https://www.youtube.com/watch?v=ytH6-fvgXfU
deel 2: https://www.youtube.com/watch?v=VL1tgOK__Gk

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zoostalgia

Bericht door Gorilla Gust »

Bedankt voor de links, ik klikte even door en kwam nog wat leuks tegen!

Bijvoorbeeld de opening van de Egyptische tempel:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ktuYuoCt8N8[/youtube]

En de vier seizoen van de Zoo!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=910V56wFCPM[/youtube]
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zoostalgia

Bericht door Gorilla Gust »

Diergaarde Blijdorp...

Afbeelding

Afbeelding
Toen het gorilla-eiland nog een 'eiland' was. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Harald
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:14

Re: Zoostalgia

Bericht door Harald »

Gorilla Gust schreef:Toen het gorilla-eiland nog een 'eiland' was. ;)
Doodzonde dat dit aangepast moest worden.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Zoostalgia

Bericht door Gerald »

Harald schreef:
Gorilla Gust schreef:Toen het gorilla-eiland nog een 'eiland' was. ;)
Doodzonde dat dit aangepast moest worden.
Mee eens. Ik heb de transformatie van eiland naar het huidige verblijf gevolgd en kan er maar niet aan wennen. Komt vooral door die hoge gevangenismuren rondom. Ik zou wel eens willen weten wat de gorilla's daar van vinden.

Steeds als ik daar kom moet ik denken aan het prachtige eiland in Apenheul. Wat een verschil.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zoostalgia

Bericht door Gorilla Gust »

Volgens mij... zou een diepere gracht en eventueel extra schrikkabels ook al veel opgelost hebben. Al blijft een muur natuurlijk het eenvoudigst. Daarnaast geeft het ook al snel een groter 'veiligheidsgevoel' aan de bezoekers tegenover een eiland, en dat hadden de plaatselijke bezoekers misschien tijdelijk ook wel nodig? Maar goed... het blijft inderdaad jammer.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zoostalgia

Bericht door Gorilla Gust »

Met 'De Roodlelhoningeter' van Drs P uit 1983 keren we even terug in de geschiedenis met enkele beelden uit ZOO Antwerpen​!

Drs. P is het pseudoniem van Heinz Hermann Polzer. Hij is een Nederlands-Zwitserse cabaretier, letterkundige, componist, zanger en zoveel meer...

De man kreeg doorheen zijn hele carrière diverse (taal)prijzen. In 2009 kreeg hij nog een bijzondere oorkonde wegens verdiensten voor de Nederlandse taal, en ook recent (2012) wist hij hiermee de Groenman-taalprijs te verzilveren.

Kijkt en luistert u mee? :opa:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=A7iwENFDsY4#[/youtube]
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie