KMDA vs Pairi Daiza?

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

hij heeft de keuze gehad, als ze hem echt willen voor een acte de presence dan gaan ze hem ook vragen ook al zegt hij neen tegen een pandakostuum.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2014)

Bericht door ScaraMcDuck »

Gorilla Gust schreef:Maar ook het opstarten van een overkoepelende organisatie waarin alle (of toch de grotere 5-6) Belgische dierentuinen in zitten kan helpen. In Nederland heb je zo mogelijk nog meer dierentuinen, en de grotere zitten allemaal in de NVD (Nederlandse vereniging voor Dierentuinen). Nochtans concurreren ze daar elkaar niet dood, en lijken ze toch nog min of meer door één deur te kunnen gaan...
Los van alle andere gekheid die ik in de afgelopen posts zie passeren, heb ik me al meermaals de vraag gesteld waarom zo'n overkoepelende organisatie niet bestaat in België / Vlaanderen / Wallonië. Veel andere landen lijken het wel te hebben. Ik kan enkel concluderen dat de relaties om voor mij zeer onduidelijke redenen al van in den beginne erg stroef lopen.

Alleen al het continue bestempelen van de andere als concurrentie vind ik spijtig. In theorie is dat uiteraard zo (vzw, nv, wat maakt het allemaal uit als je dezelfde doelgroep wil aantrekken), maar in de praktijk is er geen enkele partij die individueel alle geinteresseerden op zijn of haar wenken kan bedienen, niet nu, niet ooit. Een overvolle ZOO en/of een overvol Pairi Daiza staat bij niemand hoog op het verlanglijstje, lijkt me?

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

Waarom geen overkoepelende organisatie in België?
Omdat, dankzij al die staatshervormingen blijkbaar de subsidies voor attracties en dergelijke blijkbaar een van de eerste bevoegdheden waren die gesplitst zijn zo'n toestanden zullen meer en meer voorkomen naarmate meer bevoegdheden opgesplitst zullen worden.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door ScaraMcDuck »

Dat hoeft niemand tegen te houden om op eigen initiatief een overkoepelend overlegorgaan in te richten. Daar heeft de overheid of een staatshervorming niks mee te maken. Overleg over wetenschappelijk onderzoek, beheer van populaties, adviezen over optimale omstandigheden voor het houden van soorten ... dat heeft niks met politiek of geld te maken.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

maar daar draait het nu net wel om, Geld, Vlaamse partijen vinden het erg dat de zoo nu geld zou mislopen, Domb is kwaam omdat de Zoo meer geld krijgt dan hij...

girafon

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door girafon »

Ik begin de discussie in pers een beetje onwelgevallig te vinden en duidelijk geval van heel jammer.
Het is mij onduidelijk welke discutabele rol hierbij de KMDA zou spelen. Ik had de indruk van niet.
Ik waardeer de 4 instellingen (Zoo, Planckendael en natuurgebied en Pairi Daizi) als op zichzelf staande mooie parken. Wat kan daar mis mee zijn? Looft de diversiteit!

KMDA is een subsidiabele instelling en Pairi Daizi is een commerciële instelling. Nou en!? De een doet niets af aan de ander. En dat KMDA uit hoofde van niet alleen de dierentuin, erfgoed … maar ook wetenschappelijk taken subsidies krijgt is werkelijk mandarijntjes en grote suikermeloenen willen vergelijken. Pairi Daizi heeft altijd bewust gekozen voor een commerciële uitbaterij …, is ook niets mis mee … maar ga a.u.b. niet huilebalken.

Overigens, BDW en de NV-A vond ik altijd al pedanterie par excellence met dat hele panda wel, panda niet rel. A bon, maar ik vind nu ook niet dat Eric Domb en zijn Maatschap zich in deze geheel zuiver gedragen!

Ik houd mijn hart vast van de consequenties van dit alles. Zou wel eens een eigen doelpunt kunnen worden.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2014)

Bericht door Gorilla Gust »

ScaraMcDuck schreef:Los van alle andere gekheid die ik in de afgelopen posts zie passeren, heb ik me al meermaals de vraag gesteld waarom zo'n overkoepelende organisatie niet bestaat in België / Vlaanderen / Wallonië. Veel andere landen lijken het wel te hebben. Ik kan enkel concluderen dat de relaties om voor mij zeer onduidelijke redenen al van in den beginne erg stroef lopen.
Omdat naar mijn idee...

De KMDA onbedoeld een monopolie-positie in België had, waardoor ze ongewild ook een dierentuinorganisatie met twee grote dierentuinen in België was.

Als we eerlijk rondkijken in België, welke andere grote dierentuinen zagen we dan nog in de KMDA-klasse om het zo te noemen?De Olmense Zoo (zonder afbreuk te willen doen aan haar waarden, en haar concept) was het alvast niet pakweg tien jaar geleden. Monde Sauvage kon ook maar moeilijk bijbenen bij de 'grote jongens' (voor zover ze daar nu al in slagen), en ook het vogelpark Paradisio was toen maar een vogelparkje. Verder had je nog een dolfinarium in Brugge, en leeuwen in Bellewaerde park, maar toen behoorde deze ook duidelijk tot een andere markt, de pretpark-markt.



Met andere woorden... De KMDA tuinen hebben nooit moeten vechten om aan de top te horen, ze stonden er immers altijd (desondanks mijn grieven naar sommige aspecten van de KMDA, was dat zeker meer dan terecht) met stip. De nieuwe speler brengt daar nu echter verandering in. Plots werd dat Waalse vogelparkje een ware dierentuin, en eentje waar je zelfs niet meer om heen kon kijken. Eric Domb loopt over van passie, en weet dat als geen ander te vertalen in zijn dierentuin. Visueel kan je Pairi Daiza op dit moment zelfs moeilijk meer vergelijken met een 'gewone dierentuin' op sommige vlakken.

En die verandering loopt blijkbaar allesbehalve soepel in het Belgische dierentuinlandschap. Komt dat door een cultuurverschil, een verschil in houding? Of doordat beide kanten in dit verhaal stug hun ding doen, zonder samen te werken (zoals ze ook gewoon zijn)?

Wie waar als eerste de spreekwoordelijke mist is ingegaan zal voor ons wel nooit duidelijk worden. De geschiedenis wordt immers door de overwinnaar geschreven, veel details en de echte onderliggende reden van deze oorlog zullen ons wellicht nooit bereiken. We weten immers dat dit al langer speelt, nog voor het Panda-verhaal. Maar de assertieve taal die Pairi Daiza nu spreekt geeft aan dat ze duidelijk willen groeien, en de grootste Zoo van de Belgische markt wensen te worden. Of om zelfs meerdere dierentuinen uit te baten (over te nemen), en op die manier zelf een dierentuinorganisatie te bezitten...

In de bedrijfswereld hoor en zie je dit ook soms terugkomen, en daar eindigen de verhalen meestal met een (gewenste) overname. Benieuwd hoe het hier gaat lopen... :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2014)

Bericht door ScaraMcDuck »

Gorilla Gust schreef:Met andere woorden... De KMDA tuinen hebben nooit moeten vechten om aan de top te horen, ze stonden er immers altijd (desondanks mijn grieven naar sommige aspecten van de KMDA, was dat zeker meer dan terecht) met stip.
Dat is toch ook wel enigszins kort door de bocht. Los van het feit dat ze er "altijd" al geweest zijn én daardoor misschien een voordeel hebben (anno 2014 veeleer een nadeel naar mijn bescheiden mening als je het puur qua beheer bekijkt in Antwerpen)

De top is bovendien, ook weer wat mij betreft, veel meer dan alleen Vlaanderen of zelfs België. Er zijn tegenwoordig zodanig veel dierenparken in een straal van neem 2 a 3 uurtjes rijden dat de concurrentie toch redelijk onverbiddelijk is voor iedereen. De verbetering van transportmogelijkheden heeft daar enorm toe bijgedragen. Ik sta bv. bijna even snel in de London Zoo als ik in Pairi Daiza sta. (en dat is op zich al om te huilen, maar een heel ander verhaal)

Doe daar 170 jaar geschiedenis bij, het tot twee maal toe quasi compleet verliezen van de collectie in twee wereldoorlogen, waarbij die tweede wereldoorlog ook nog eens de quasi hele infrastructuur van de tuin reduceerde tot puin ... dan durf ik toch wel te stellen dat men serieus heeft moeten vechten.

Maar dan terug even naar die "organisatie": grootte van de leden hoeft dat (in beide richtingen) niet in de weg te staan. Dan denk ik bv. aan BIAZA, de Britse vereniging van dierentuinen en aquaria. Daarin zitten vanzelfsprekend giganten zoals de Zoological Society of London (met London Zoo en Whipsnade Zoo) en de Zoological Society of Scotland (met Edinburgh Zoo en Highland Wildlife Park), maar anderzijds ook instellingen die er bij vergeleken dwergjes zijn, bv. Durrell Wildlife op de Kanaaleilanden. Durft er iemand te zeggen dat de bijdrage van Durrell Wildlife onbelangrijk is? Sterker nog, ze spelen in veel gevallen een voorbeeldrol. Hoe je je wil profileren lijkt me daarin belangrijk. Wil je sneller kunnen lopen dan je kan rechtstaan?

Waarom moet het allemaal zo geforceerd worden? Pairi Daiza is overduidelijk al succesvol. Door het gekozen organisatorisch model van het park en de dingen die nu allemaal de wereld ingestuurd worden, krijg ik helaas nu gewoon de indruk dat het vooral allemaal nog meer geld moet opbrengen op korte tijd. Dat kan enkel als je de grootste concurrent "wegpest". Ik weiger te geloven dat dat de modus operandi is, niet van iemand die, zoals je zelf al stelt, overloopt van passie.

Dat Pairi Daiza op 20 jaar tijd zoveel heeft weten te realiseren is bijzonder knap, dat zegt veel over de inzet van iedereen die er werkt en in investeert. Dat dat een beetje voor frustraties zorgt bij tuinen die al 50 jaar of (veel) langer actief zijn, is zeer begrijpelijk ... zij sleuren immers een hele geschiedenis mee die hoegenaamd niet altijd rooskleurig was en waarvoor ze vaak ook gedeeltelijk niet zelf verantwoordelijk zijn. Bestaande zaken aanpassen / rechttrekken is nu eenmaal een pak moeilijker dan met een blanke lei beginnen.

De manier waarop het nu echter allemaal evolueert is gewoon slecht voor iedereen: Pairi Daiza, de KMDA en alle andere dierenparken in binnen- en buitenland. Ik durf me de vraag stellen in welke mate een dierenpark dan ooit een organisatie met winstdoel zou mogen zijn? (of als je het omdraait: mag het dan ooit een vzw of openbaar bezit, zoals een aantal Duitse dierentuinen, zijn?)

*Joke mode on* Misschien moeten alle dierenparken maar genationaliseerd worden? Dan kan er gesubsidieerd worden à volonté ... :lala *Joke mode off*

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2014)

Bericht door Gorilla Gust »

ScaraMcDuck schreef: Bestaande zaken aanpassen / rechttrekken is nu eenmaal een pak moeilijker dan met een blanke lei beginnen.
De lei waarmee Pairi Daiza begon was leger dan die de KMDA-tuinen, omdat het park ook aanzienlijk (slechts 20 jaar) jonger is, maar zeker niet geheel blank. Ook hier zit je met een paar monumenten, en de erfenis van het vogelpark Paradisio, wat in het oudere deel van het park goed te merken is, en op sommige punten zelfs als een pijnpunt wordt omschreven.

Dat even tussendoor... ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door zoofreak »

Interessant artikel van Beatrice Delvaux op de website van De Standaard van vandaag.

Onder de kop 'De droom van Eric Domb'

Kan Wallonië dan echt niets goed doen? Toen ik dat in september 2013 vroeg aan Eric Domb, de baas van Pairi Daiza (de komst van de panda’s was net aangekondigd en het gekibbel tussen noord en zuid was al begonnen), moest hij lang nadenken over zijn antwoord.

Bron & meer op de Standaard:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140326_01042577


Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2014)

Bericht door ScaraMcDuck »

Gorilla Gust schreef:
ScaraMcDuck schreef: Bestaande zaken aanpassen / rechttrekken is nu eenmaal een pak moeilijker dan met een blanke lei beginnen.
De lei waarmee Pairi Daiza begon was leger dan die de KMDA-tuinen, omdat het park ook aanzienlijk (slechts 20 jaar) jonger is, maar zeker niet geheel blank. Ook hier zit je met een paar monumenten, en de erfenis van het vogelpark Paradisio, wat in het oudere deel van het park goed te merken is, en op sommige punten zelfs als een pijnpunt wordt omschreven.

Dat even tussendoor... ;)
Op de heroriëntering na, maak ik geen echt verschil tussen het vroegere Paradisio en nu Pairi Daiza, dat even ter verduidelijking. Ik beschouw het in wat ik neerschrijf als één continue geheel, niet als 2 onafhankelijke entiteiten waarvan de ene gewoon de locatie van de andere overgenomen heeft.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

De enige concurrentievervalsing is dat de zoo naast het centraal station van Antwerpen ligt en Pairi Daiza zo goed als onbereikbaar is met het openbaar vervoer maar dat kan je de Zoo toch niet kwalijk nemen?

JasperH

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door JasperH »

Ik ben deze discussie nu al een tijdje aan het volgen en weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Pairi Daiza denkt wel stevig in haar schoenen te staan, maar of dat ook daadwerkelijk is weet ik niet.

Het is toch volkomen logisch dat je geen subsidie krijgt als je rendabel bent en eventuele winsten gaat doorsluizen naar investeerders (aandeelhouders). Dan gaat toch elk bedrijf subsidie aanvragen en is het einde zoek.

Ik weet dat er soms subsidies worden gegeven aan bedrijven, maar dit is altijd om iets rendabel te maken en het moet meestal innovatief zijn (liefst ook duurzaam). Laat dat nu net zijn wat Pairi Daiza niet doet (ze houden aantrekkelijke soorten, dragen niet bij aan onderzoek etc).

Het enige waar ze in mijn ogen subsidie voor zouden moeten kunnen krijgen is monumenten die ze MOETEN onderhouden. Echter als de Waalse wetgeving daar niet in voorziet dan hebben ze geen voet om op te staan...

Zich beroepen op Europees recht is dan nog de enige optie die overblijft, maar of die er iets aan gaan doen? Dan kan men ook een rechtszaak aanspannen tegen tientallen andere dierentuinen en instellingen die subsidie krijgen (of zelfs eigendom zijn van een gemeente).

In mijn ogen ziet iemand dollartekens in zijn ogen...

ricky

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door ricky »

De KMDA maakt jaarlijks een 2 miljoen euro winst (soms ook nog wat meer). Die wordt opgepot en de overgedragen winst is nu al een 40 miljoen euro. Moet een winstgevende dierentuin nog subsidies krijgen? Uiteraard wel voor onderhoud en renovatie van monumenten maar voor werkingsmiddelen? Of dan überhaupt om nieuwe verblijven te bouwen?

KMDA doet aan soortbehoud met het coördineren van kweekprogramma's. Pairi Daiza coördineert ook een kweekprogramma (bron: de website van eaza) dus waarom telt dit dan niet mee als soortbehoud? Of wordt dit dan afgedaan als onbelangrijk?

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door ScaraMcDuck »

De plannen voor de savanne in de uitbreidingszone, de nog gewenste aanpassingen voor de mensapenverblijven en wat men nog wil gaan doen omtrent het jubileumcomplex (voor de grote katten en roofvogels dus) zullen een aanzienlijk prijskaartje hebben. Die 40 miljoen euro is dan snel opgesoepeerd lijkt me ... maar dat is speculatie aangezien we én niet weten waarvoor die 40 miljoen moet gaan dienen én we niet weten hoeveel al die projecten zullen gaan kosten én hoe de kostenverdeling daarvan zal zijn. Ik twijfel er niet aan dat er net zoals bij alle bedrijven die ietwat gezond willen zijn, enige lange termijnplanning gebeurd op financieel vlak. Al helemaal gezien de aanzienlijke omvang van soms zelfs relatief kleine werken.

EDIT: Het coordineren van het kweekprogramma van de hyacinthara is zonder meer van meerwaarde en in het voordeel van Pairi Daiza. Maar als je vergelijking dan maakt met de KMDA die er zo 7 heeft lopen ... tja ... het helpt niet om een vergelijking te maken, eentje die bovendien half scheef kan zijn en waar wij sowieso moeilijk over kunnen oordelen, lijkt me. Maar het onbelangrijk noemen dat zou voor mij toch wel een paar bruggen te ver zijn.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Apenarend »

Dbelgian schreef:Waarom geen overkoepelende organisatie in België?
Omdat, dankzij al die staatshervormingen blijkbaar de subsidies voor attracties en dergelijke blijkbaar een van de eerste bevoegdheden waren die gesplitst zijn zo'n toestanden zullen meer en meer voorkomen naarmate meer bevoegdheden opgesplitst zullen worden.
:--

Ik raad je hetzelfde aan als enkele maanden geleden aangezien je het blijkbaar nog niet hebt gedaan: eerst een cursus staatsrecht doornemen en vervolgens discussiëren.
En zo het debat verrijken ipv alles door je ideologische bril te bekijken en daar proberen de werkelijkheid op te enten.

Ik hoop dat je niet in Antwerpen woont, want zoals jij obsessies hebt voor hun burgemeester, hysterie lijkt me niet ver af. Gewoon even diep ademhalen, niet achter elke beslissing het fascisme zien, even een museumpje binnenwippen of een wandeling in de natuur maken, het kan allemaal helpen. En als er een smiley voor ironie bestaat, had ik hem nu hier willen plaatsen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

heb ik dan al over fascisme gesproken?
Dat zijn jouw woorden.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

enkel de subsidies voor 2016 moeten bevroren worden wat er dan op neerkomt dat de werken aan de savanne niet zullen gebeurd zijn en de mensapeneilanden ook uitgesteld zullen worden, heeft hij dan zoveel angsten dat de zoo met die 2 realisaties wel beter gaat worden dan PD met haar panda's?

Gebruikersavatar
PairiDaizaFan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 504
Lid geworden op: 04 mei 2012, 10:47
Favoriete dierentuin: PairiDaiza

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door PairiDaizaFan »

Ik heb gewacht om een reactie uit te brengen, om niet te "hot" te reageren.

Alle vorige verschenen reacties zijn verdedigbaar.
Persoonlijk vind ik dat het vrij simpel is :

Eric Domb was het kotsbeu van die maanden aanslepende critici over de aankomst door de panda's met als hoogpunten : - de verontwaarding door de Zoo bij de aankondiging
- de beschuldigen door de Antwerpse directeur dat PD bergen schulden zou hebben.
- de "Dewever Comic Show"

Allemaal compleet onterecht: Ik zei dus : PD enige kandidaat, PD fianciël kerngezond.
Neen, enkel een normaale reactie van een man dat het beu is en nu eens de modder terugsmijt.
Zal hij daarom rechtelijke stappen zetten ? Ik denk het niet, want hij weet ook dat de subsidies van de Vlaamse kant komen, en niet Nationaal. Vlaanderen doen met hun subsidies wat ze willen.
Dus als hij ook subsidies nodig heeft, moet hij zich richten naar de Waalse kant toe.
Neen, trouwens PD kan zeer goed leven zonder die subsidies, hij heeft enkel willen openbaar maken
dat de Zoo en Planckendael zonder die inkomsten in nauwe schoentjes zouden zitten.
Ze sleuren mij in de modder, ik ook !

Persoonlijk, vind ik dit het héél jammer, want ze zouden ook héél goed samen kunnen werken zoals de meeste parken in de buurlanden het doen. (bv : de KMDA brengt wettenschapelijke steun, PD kan artistieke raad verschaffen in het bv nieuwe amerikaanse zone in Planckendael, elk park biedt 50% korting voor een bezoek bij de andere, enz...) Er is plaats genoeg in ons land voor meerdere tuinen, kijk maar het goede voorbeeld van Nederland.

Maar we zijn er helaas nog niet als je de masaale reacties op de forums bekijkt : Vlaanderen (pro Zoo) Wallonië (pro Pairi Daiza) !

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Apenarend »

PairiDaizaFan schreef:Enige kandidaat, PD fianciël kerngezond.
Neen, enkel een normaale reactie van een man dat het beu is en nu eens de modder terugsmijt.
Zal hij daarom rechtelijke stappen zetten ? Ik denk het niet, want hij weet ook dat de subsidies van de Vlaamse kant komen, en niet Nationaal. Vlaanderen doen met hun subsidies wat ze willen.
Dus als hij ook subsidies nodig heeft, moet hij zich richten naar de Waalse kant toe.
Neen, trouwens PD kan zeer goed leven zonder die subsidies, hij heeft enkel willen openbaar maken
dat de Zoo en Planckendael zonder die inkomsten in nauwe schoentjes zouden zitten.
Ze sleuren mij in de modder, ik ook !

Persoonlijk, vind ik dit het héél jammer, want ze zouden ook héél goed samen kunnen werken zoals de meeste parken in de buurlanden het doen. (bv : de KMDA brengt wettenschapelijke steun, PD kan artistieke raad verschaffen in het bv nieuwe amerikaanse zone in Planckendael, elk park biedt 50% korting voor een bezoek bij de andere, enz...) Er is plaats genoeg in ons land voor meerdere tuinen, kijk maar het goede voorbeeld van Nederland.

Maar we zijn er helaas nog niet als je de masaale reacties op de forums bekijkt : Vlaanderen (pro Zoo) Wallonië (pro Pairi Daiza) !
Ik kan mij vinden in jou visie hoor. Ik weet alleen niet of hij zo'n duur advocatenkantoor inschakelt om dan uiteindelijk er niets mee te doen. Zelfs consultancy kost bij die mannen een fortuin.
Best zou heel de heisa bij de opening van het zomerseizoen gewoon gaan liggen, maar ik vrees dat de pers dit van tijd tot tijd terug zal oprakelen.
Beide tuinen hebben een andere structuur en financiering, in een ander gewest. Idem met bepaalde parken net over de grens in Frankrijk.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie