(Private collecties) Aquariumtopic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Aquariumtopic

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
Indian rhino schreef:
Limburg vooruit schreef:Heeft hier iemand ervaring met de Siamese algeneter (Gyrinocheilus aymonieri)? Deze zou baardalgen eten?
Maar het zou ook een agressief baaje zijn naar andere vissen als ze groter worden.

Heb beginnend baardalgen in mijn bak, heeft er iemand een ander alternatief/vis voor dit probleem.
Dat is een redelijk vervelende vissoort.

Met Crossocheilus denisonii heb ik redelijk goede ervaring, maar ze houden van planten in het aquarium. Tevens een redelijk groot aquarium is gewenst.
Eten deze ook penseelalgen??
Penseelalgen zijn moeilijk te bestrijden, en zijn het gevolg van een verstoord evenwicht in je bak. Vissen of slakken gaan je daar niet vanaf helpen, beter is het de oorzaak aan te pakken: te grote filterstroming, te hard water, water dat te voedselrijk is (mest) zijn de oorzaken. Indien de bezettingsgraad van je aquarium nog dezelfde is, weet je meteen de reden van je algenplaag: teveel vissen > teveel mest > penseelalgen. Ik zou er minder vis in steken en een kuur EasyCarbo of een gelijkaardig product overwegen: Alle zichtbare penseelalgen met de hand verwijderen, product volgens de voorschriften toevoegen. Ik herinner me wel dat je gedurende korte tijd de voorgeschreven dosis serieus moet overschrijden om de algen weg te krijgen: bv. 1e dag 3x aangegeven dosis, 2e dag 3x aangegeven dosis, 3e dag 2 voorgeschreven dosis, 4e dag 2x aangegeven dosis en vervolgens elke dag de voorgeschreven dosis.
Indien je het aquarium een grondige poetsbeurt wil geven kan je ook nog overwegen om de planten in een emmer een grondig EasyCarbo-bad (onderdompeling) te geven, dat helpt geruime tijd, maar structureel zal je iets aan je visbezetting moeten doen.
Het product is niet zo duur en je vissen hebben er geen last van.
Als je hout in je aquarium staan hebt, en het is aangetast, zou ik het controleren op houtrot.
CO2 helpt ook, daar kunnen ze niet tegen (zit trouwens in die EasyCarbo), je planten gaan daar beter door groeien en 'overmeesteren' de algen.

btw, indien je twijfelt of het wel penseelalgen zijn: leg een stuk alg in een bak spiritus: kleuren ze rood, dan heb je idd penseelalg (deze zijn een soort roodwier).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Bedankt voor de ruime uitleg.
Een overbezetting is het zeker niet, maar heb onlangs wel nieuwe planten gekocht. Het zit (voorlopig) enkel zichtbaar op mijn kienhout en decoratie. Op de planten, ramen en filter zie ik het voorlopig nog niet.
Ga zeker de decoratie en het hout eens onder handen nemen, dan een grondige waterverversing en het product dat je aanhaalde ga ik ook halen.
Doet dit product niets aan mijn garnalen die in de bak zitten?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

Minder voeren en/of minderlang belichten werken vrij effectef tegen explosieve algengroei.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Aquariumtopic

Bericht door Apenarend »

@ Limburg Vooruit: onschadelijk voor vissen, slakken en garnalen.
Let er wel op dat je voldoende planten in je aquarium staan hebt: EasyCarbo werkt in op de planten: zij moeten het teveel aan o.m. fosfaat en nitraat uit je water halen (het zijn die stoffen die de algen doen groeien): heb je geen (of te weinig) planten, dan werkt Easy Carbo uiteraard niet. Het is een soort van vloeibaar CO2.
Let er ook op dat je zeker bent dat het om penseelalgen gaat: elke alg heeft zijn eigen oorzaak, en bijgevolg eigen oplossing. EasyCarbo werkt bv. niet op blauwalg.
Let wel: overdosis slechts beperkt aantal dagen toepassen. Overdosis is enerzijds nodig omdat penseelalgen zeer hardnekkig zijn, anderzijds leidt een overdosis tot een steriele bak die ook al je goede bacteriën doodt.

@ Dbelgian: ook tegen dit soort algen? Ik dacht eerder iets voor blauwalg.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Indian rhino

Re: Aquariumtopic

Bericht door Indian rhino »

EasyCarbo en garnalen gaan niet samen. Sterk af te raden om een product als u garnalen heeft. Het bevat stoffen die garnalen doden. Deze geeft een korte periode een CO2 stoot waar garnalen niet tegen kunnen. Garnalen kunnen slecht tegen snelle wisselingen van CO2 in het water.
Penseelalg/draadalg wordt niet veroorzaakt door het visvoer. Behalve als je diepvriesvoer gebruikt speciaal voor planteneters.
De mogelijkheid is te weinig planten cq. plantengroei. Deze wordt veroorzaakt door te weinig CO2 en/of verkeerd licht. Een permanente CO2 installatie is in aanschaf duurde dan flesjes vloeibare CO2. Zeker als het gaat om jouw 190 liter aquarium dat je hier in het topic meld is het op termijn een betere investering. Vermoed dat je CO2 moet blijven toevoegen. Water verversen alleen zal niet voldoende zijn.
Waterplanten die groeien voorkomt een algenplaag. Het probleem is niet de meststof die je toevoeg maar het gebrek aan het juiste licht en/of CO2.
Zou graag eens een foto zien van u Aquarium Limburg vooruit.
Tevens nog een paar vraagjes. Je hebt een Juwel aquarium met lichtbak las ik. Heb je één van de twee tl-lampen al een keer vervangen? De tl-lampen verliezen hun kracht na een tijd van veel gebruik. Ze werken nog wel maar geven minder licht.
Je hebt de Juwel pomp laten zitten begrijp ik uit het verhaal. De koolstofspons al eens vervangen?
Daarbij heb je ook een Phorax-filter in je pomp zitten?


@Apenarend Crossocheilus denisonii heeft bij al veel aquariums ontdaan van draadalg/penseelalg. Ze eten natuurlijk niet in één dag al het alg op.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Afbeelding
Zo ziet mijn aquariumwater er dus uit, vol kleine plantenrestjes. Iets dat ik nooit heb gehad.

Afbeelding
Dit zijn volgens mij toch penseelalgen?

Afbeelding
Zo ziet mijn Cabomba eruit!

Afbeelding
En dit drijft op mijn wateroppervlak. Soms is dit een groene smurrie??
Indian rhino schreef:Zou graag eens een foto zien van u Aquarium Limburg vooruit.
Is na veel gesukkel gelukt
Indian rhino schreef:Je hebt een Juwel aquarium met lichtbak las ik. Heb je één van de twee tl-lampen al een keer vervangen? De tl-lampen verliezen hun kracht na een tijd van veel gebruik. Ze werken nog wel maar geven minder licht.
Die lampen moeten normaal in Februari vervangen worden, 1x per jaar doe ik dat.
Indian rhino schreef:Je hebt de Juwel pomp laten zitten begrijp ik uit het verhaal. De koolstofspons al eens vervangen? Daarbij heb je ook een Phorax-filter in je pomp zitten?
Koolstofspons word iedere 3 maanden vervangen, als je met de phorax-filder dat kastje met witte steentjes bedoel? Ja die zit er in.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

Qua filtering gebruik ik "cleanwater" filtermedium http://www.rockbottomaquatics.co.uk/cle ... media.html op basis van harsen en kleibolletjes, het bevordert de plantengroei, werkt heel goed. Natuurlijk in een extern filter en in combinatie met de gewoonlijke keramische buisjes en de spons.

Ik had ook ooit penseelalgen toen het ligt minder lang aangelaten (algen, op blauwalg na, zijn planten en die hebben licht nodig voor hun fotosynthese. Door teveel te voeren geef je hen ook nog eens voeding om de fotosynthese te voeden), dan heb ik het voer geminderd (vissen kunnen tegen een tijdje geen eten), toen de penseelalgen (of misschien zelfs baardalgen) weg waren ben ik weer gewoon gaan belichten, nu brandt het licht soms 17 uur en ik heb geen last van algen.

Ooit bracht ik het boekje over algen van Sera mee, het is toen gescanned je kan het zien op drive, mocht je interesse hebben.

Klik hier

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Aquariumtopic

Bericht door Apenarend »

Indian rhino schreef:EasyCarbo en garnalen gaan niet samen. Sterk af te raden om een product als u garnalen heeft. Het bevat stoffen die garnalen doden. Deze geeft een korte periode een CO2 stoot waar garnalen niet tegen kunnen. Garnalen kunnen slecht tegen snelle wisselingen van CO2 in het water.

Zelf nooit garnalen gehad maar ik ken x tig aquariumhouders met garnalen in bakken waar ze jarenlang EasyCarbo aan toevoegen, nooit enig probleem geweest. Google maar eens EasyCarbo en garnaal, toch beduidend meer posts te vinden die dit ontkrachten.

Misschien dat je inderdaad best niet kunt overdoseren met garnalen in je bak.
@Apenarend Crossocheilus denisonii heeft bij al veel aquariums ontdaan van draadalg/penseelalg. Ze eten natuurlijk niet in één dag al het alg op.
Mja, maar geen structurele oplossing. En of ie werkelijk alles opvreet?

@ Limburg Vooruit: gezien opmerking Indian Rhino ivm garnalen en het feit dat jouw bak weinig planten bevat, zou ik volgende adviseren: neem al je planten er een voor een uit, geef ze een Easycarbo bad in een emmer (water + sterke dosering), plant ze terug in je bak, voeg EasyCarbo in de bak toe in normale dosering, voeg extra planten toe en vervang je lamp zoals Indian Rhino suggereert. Zijn allemaal stappen die logisch zijn en zonder veel risico. Blijft het probleem zich stellen, dan zou ik toch een superkuur met EasyCarbo overwegen, eventueel kan je het gros van je garnalen overbrengen naar een reservebakje?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Indian rhino

Re: Aquariumtopic

Bericht door Indian rhino »

@Limburg vooruit. Het is verstandiger om om het half jaar 1 tl-lamp te vervangen. Dan 1x in het jaar alle 2 de tl-lampen.

Bij de filters (kastjes) met korrels heb je drie soorten. De volgende soorten zijn dat Carbax, Cirax en Phorax. Je moet dan even kijken welke je hebt.

Je hebt niet 1 probleem maar meerdere. De smurrie aan je water oppervlakte geeft ook aan dat je mogelijk een permanent CO2 probleem hebt. Door uitwasemen van het kienhout. Een CO2 gas installatie is dan op termijn een goedkopere oplossing dan het kopen van vloeibare CO2.

Met een CO2 gas installatie heb je ook geen problemen met je garnalen. De CO2 waarden blijven dan redelijk stabiel.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Niemand geen intresse in een vuurstaartlabeo van zo'n 10 cm.? Is een opvangdier die hier in mijn bak voor te veel problemen begint te zorgen.

Gezocht: een ruime bak (liefst + 200 liter) met liefst iets grotere soorten en geen garnalen (roodschaargarnalen vormen echter geen probleem). De laatste jaagd hij fel na, kleinere vissen valt hij soms lastig.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

Probeer eens een mailtje te sturen naar Wilfried (ZOO A'pen).

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Aquariumtopic

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:Niemand geen intresse in een vuurstaartlabeo van zo'n 10 cm.? Is een opvangdier die hier in mijn bak voor te veel problemen begint te zorgen.

Gezocht: een ruime bak (liefst + 200 liter) met liefst iets grotere soorten en geen garnalen (roodschaargarnalen vormen echter geen probleem). De laatste jaagd hij fel na, kleinere vissen valt hij soms lastig.
Zet hem te geef op het Nederlandstalig aquaforum. Je raakt deze moeilijk kwijt vrees ik aangezien het nogal twistzieke dieren zijn.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

maar op het nederlandstalig aquaforum moet je wel een tijdje een account hebben en je goed gedragen voor je er een zoekertje mag neergooien, als je wil kan ik wel zo'n zoekertje zetten...

Gebruikersavatar
Samberto
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Aquariumtopic

Bericht door Samberto »

Ik heb de mijne ook moeten wegdoen. Met veel pijn in het hart, want het was echt een prachtige vis...
Ik heb de mijne naar een aquariumzaak gebracht.

Indian rhino

Re: Aquariumtopic

Bericht door Indian rhino »

Even gezocht en gevonden. Nu weet ik ook weer waarom. EasyLife Carbo bevat Glutaaraldehyde als koolstofbron. Werkt goed ja, maar is giftig voor algen, garnalen en kreeften.
Daarbij even verder iets opgezocht bij een beplantingsgrote van minimaal 70% van de bodem. Is de kans op algen groei het laagst. Mis je de juiste manier bemest.

Ben intussen begonnen met het opstarten van mijn kleine aquarium. Dit is een juwel rekord 70. De pomp-filter blijft in het aquarium. Het filterhuis heb ik wel aangepast. Achter de roosters heb ik horrengaas bevestigd met aquariumkit. Dit om te geplande te houden dier soorten niet in mijn filter kan verdwijnen.

De bedoeling is dat er garnalen in komen uit Azië. Welke soort weet ik nog niet. Zeker ben ik van Pangio Semicinctus en Rosbora maculata. Na de opstart is het plan om dat ook een koppel Sphaerichthys Osphormenoides erbij te plaatsen. Hiervoor moeten de planten goed groeien en schaduw in het aquarium zijn.

Zal als mijn aquarium een beetje draait ook hier een aantal foto's plaatsen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Ik heb alle aangetaste planten, decoratie en grind verwijderd intussen. Heb planten bij geplaatst, ga binnenkort zien voor nog enkele. Heb er 5 platy's bijgezet tot grote vreugde van zoonlief, hij vind deze kleurige vissen geweldig. Verder is er een vietnamees algenetend scholetje bijgekomen. Deze doet het fantastisch en hier komt zeker nog 1 exemplaar van bij.

Als alles goed blijft gaan worden de garnalen opnieuw aangevuld. Maar alles op zjn tijd.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Aquariumtopic

Bericht door Gerald »

Ik vond dit te grappig om niet even te delen. Onderstaande komt uit een catalogus voor aquaria, terraria en insectaria uit 1923. Zo hield men vroeger de aquariums in huis. ;)

Om toch ook nog even bij de dierentuinen te blijven. Dergelijke losse bakken kon je ook aantreffen in o.a. Artis en de dierentuin van Den Haag. In Artis stonden losse bakken in de zaal in het aquariumgebouw waar nu tentoonstellingen worden gehouden. Ook soortgelijke terraria kon je in beide dierentuinen aantreffen. In Artis kon je in de kleine zaal van het Reptielenhuis ook nog een insectarium aantreffen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Aquariumtopic

Bericht door Dbelgian »

Of zoals op deze Foto uit de beeldbank van de Antwerpse Zoo.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Hey,

niemand intresse in een koppel Platydoras costatus (gestreepte knormeerval), ze zijn voor zover ik weet 2.5 à 3 jaar en dus op volle lengte.
Ik heb ze vorig jaar opgevangen omdat de vorige eigenaars hun aquarium te klein was geworden. Echter nu zit ik met hetzelfde probleem.

Liefst zie ik ze naar een ruime bak van mintens 240 liter verhuizen die geen of weinig beplanting heeft (een cichlidebak bv.).

Je laat maar iets weten moest je intresse hebben.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Aquariumtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Mijn aquarium heeft sinds deze week (noodgedwongen) een lichtkap met 2 T5 lampen in, een hele verbetering al zeg ik het zelf!! Ik hoop dat mijn planten het nu eindelijk eens doen.

Nu Zaterdag ga ik hem eens een groot onderhoud geven (alles eruit, nieuwe voedingsbodem en grind). Dan enkele plantjes erin en ik heb platte leistenen gekocht om rond de planten te zetten in de hoop dat de knormeervallen mijn planten dan niet meer uit trekken.

Ik heb momenteel nog 1 Siamees algenetende schol zitten en 3 glasgarnalen. Ik zou er nog 1 à 2 scholletjes bij willen zetten, een groepje van 10 glasgarnalen en een algenetende slak of 5. Is dit voldoende om een trigon190 zuiver te houden?? Zo niet, graag advies van welke dieren ik er meer moet zetten.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie