Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Theo

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Theo »

Het is een snuitkever, welke van de 3000 nederlandse soorten weet ik niet :p

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Ben je in de buurt van een Taxus geweest toen je die verstekeling hebt opgeraapt?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door black-star »

Euhm, ergens in Apenheul is die onder mijn broek gekropen, waar dat precies was weet ik niet.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Dbelgian »


Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Boomkangoeroe »

black-star schreef:Euhm, ergens in Apenheul is die onder mijn broek gekropen, waar dat precies was weet ik niet.
Ge moogd dat dat beestje dat niet kwalijk nemen hé hij was waarschijnlijk op zoek naar een knus en warm plekske :lala

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Er heeft iemand op zootierliste het dierenbestand per 1 Januari 2013 bij de Sumatraanse orang oetans geplaatst. Deze persoon heeft dus het EEP in handen.
Mijn vraag, is het iemand van hier op dat forum of heeft iemand hier op dit forum dit EEP? Zo ja, zou je mij dit dan kunnen bezorgen via PM, het word enkel voor eigen gebruik gelezen!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Theo

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Theo »

@Limburg Vooruit, ergens op het zoochat forum staat een link naar het ISB uit 2011/12 dat zou ook al moeten helpen.

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door black-star »

Theo schreef:@Limburg Vooruit, ergens op het zoochat forum staat een link naar het ISB uit 2011/12 dat zou ook al moeten helpen.
Ik denk dat je deze bedoeld:

https://www.dropbox.com/s/za4850xw9oc22 ... 4980c9.pdf

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

2'000x dank aan beide!!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Limburg vooruit schreef:Heb hier in de tuin een vogeltje gezien ter grote van een forse kwikstaart. De vogel had een metaalgrijze kleur met enkele blauwe staartveren tussen de grijze.

Heb er spijtig genoeg geen foto van kunnen nemen, tegen dat ik mijn fototoestel had was de vogel weg.

Iemand enig idee welke vogel ik gezien heb?!?
Misschien een zeer late reactie, maar kreeg net het tijdschrift van KBOF in de bus en daar stond een artikel in over de tjiftjaf. Ik twijfel dat dit de vogel is die ik vorig jaar zag.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Theo

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Theo »

Een tjiftjaf is ruim kleiner dan een kwikstaart en heeft zeker geen blauw....

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Weet iemand hoeveel muskusossen Gaiapark nog heeft en waar je de grootste kudde in Europa kan vinden?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door zoofan »

Ik denk dat ik er vijf gezien heb vorige maand, zeker vier. En ik denk dat er geen mannetje bij was.

Gelada
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 nov 2012, 17:59
Favoriete dierentuin: Emmen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Gelada »

Gaia heeft er 4, Berlijn TP heeft met 9 de meeste dieren

zoo-tfan

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door zoo-tfan »

Hallo allemaal.

Ik doe een belangrijk werkstuk over de olifant in de dierentuin. Nu waren er een paar dingen waarvan ik had gehoopt dat jullie mij konden helpen. Hieronder de vragen:

- Zijn er richtlijnen (Nederland of internationaal) om Aziatische olifanten te houden en eisen waar een verblijf aan moet voldoen, zo ja zijn deze ergens te vinden.

- Kunnen Aziatische olifanten goed met andere soorten overweg (zelf heb ik onderzocht van wel via internet en in Dierenrijk) en wanneer is er een omslag moment dat het niet meer goed zou gaan of in welke omstandigheden zal een Aziatische olifant geen andere diersoorten accepteren.

- Ik heb ter oren gekregen dat het weven van olifanten in dierentuinen (het heen en weer bewegen van het hoofd) niet meer komt door ruimte gebrek of verveling maar dat het komt doordat de olifanten dan in een trans komen en dat een fijn gevoel vinden, kan iemand dat bevestigen of wegwerpen

- Dan nog een mening vraag: Wat is volgens jullie beter PC of FC en waarom?

Ik hoop dat er mensen zijn die mij verder kunnen helpen want volgens mij zijn hier wel wat mensen die veel weten van de Aziatische olifant. :bravo:

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

zoo-tfan schreef:- Zijn er richtlijnen (Nederland of internationaal) om Aziatische olifanten te houden en eisen waar een verblijf aan moet voldoen, zo ja zijn deze ergens te vinden.
Voor Nederland zijn er geen richtlijnen voor zover ik weet. Voor België zijn die er wel op volgende site http://www.favv.be/sp/pa-sa/doc/leg-vet ... _DV_MB.pdf . Vroeger stonden er nog op WAZA richtlijnen maar deze zijn van de site gehaald. Ik weet wel nog dat ze een buitenverblijf van 3'000m² aanraade voor 5 olifanten. Meer herinder ik me niet meer.
zoo-tfan schreef:- Kunnen Aziatische olifanten goed met andere soorten overweg (zelf heb ik onderzocht van wel via internet en in Dierenrijk) en wanneer is er een omslag moment dat het niet meer goed zou gaan of in welke omstandigheden zal een Aziatische olifant geen andere diersoorten accepteren.

In dierenrijk zitten ze samen met apen, in Planckendael met herten en ik weet ook nog gevallen van geiten en paarden die bij olifanten stonden.
zoo-tfan schreef:- Dan nog een mening vraag: Wat is volgens jullie beter PC of FC en waarom?

Mijn mening is een beperkt contact met de dieren, de trainingen die nu gegeven worden zijn mooi maar niet voldoende. Vroeger liepen de verzorgers bij de olifanten, dit de dieren gewoon maken heeft in mijn ogen alleen maar voordelen. Al zullen er veel leden zijn die het daar niet eens mee zijn,maar je vroeg mijn mening. Ik ben ook voorstander van een olifantenhaak voor in UITERSTE nood, er zou in elke olifantenverblijf 1 aanwezig moeten zijn achter slot en grendel voor noodgevallen.
zoo-tfan schreef:Ik hoop dat er mensen zijn die mij verder kunnen helpen want volgens mij zijn hier wel wat mensen die veel weten van de Aziatische olifant.
Ik hoop dat je iets met de info bent.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Gerald »

zoo-tfan schreef:Hallo allemaal.

Ik doe een belangrijk werkstuk over de olifant in de dierentuin. Nu waren er een paar dingen waarvan ik had gehoopt dat jullie mij konden helpen. Hieronder de vragen:

- Zijn er richtlijnen (Nederland of internationaal) om Aziatische olifanten te houden en eisen waar een verblijf aan moet voldoen, zo ja zijn deze ergens te vinden.
Voor Nederland geldt het Dierentuinbesluit: http://wetten.overheid.nl/BWBR0013625/g ... 18-12-2013

zoo-tfan

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door zoo-tfan »

Limburg vooruit schreef: Voor Nederland zijn er geen richtlijnen voor zover ik weet. Voor België zijn die er wel op volgende site http://www.favv.be/sp/pa-sa/doc/leg-vet ... _DV_MB.pdf . Vroeger stonden er nog op WAZA richtlijnen maar deze zijn van de site gehaald. Ik weet wel nog dat ze een buitenverblijf van 3'000m² aanraade voor 5 olifanten. Meer herinder ik me niet meer.

-----------

In dierenrijk zitten ze samen met apen, in Planckendael met herten en ik weet ook nog gevallen van geiten en paarden die bij olifanten stonden.

----------

Mijn mening is een beperkt contact met de dieren, de trainingen die nu gegeven worden zijn mooi maar niet voldoende. Vroeger liepen de verzorgers bij de olifanten, dit de dieren gewoon maken heeft in mijn ogen alleen maar voordelen. Al zullen er veel leden zijn die het daar niet eens mee zijn,maar je vroeg mijn mening. Ik ben ook voorstander van een olifantenhaak voor in UITERSTE nood, er zou in elke olifantenverblijf 1 aanwezig moeten zijn achter slot en grendel voor noodgevallen.

----------

Ik hoop dat je iets met de info bent.
Dank u wel voor uw informatie, hier kan ik zeker wat mee! en ook dank voor uw duidelijke mening.
Gerald schreef: Voor Nederland geldt het Dierentuinbesluit: http://wetten.overheid.nl/BWBR0013625/g ... 18-12-2013
allereerst bedankt voor het bestand!

In het dierentuin besluit lees ik dat het soorteigen sociale gedrag moet worden nageleefd. Dit wil dus zeggen dat de man niet bij de vrouwen mag staan? Dit gebeurd in het wild natuurlijk ook niet (uitzonderingen nagelaten). Dierenpark Emmen zou hierin dan jaren lang tegen de wet in hebben gewerkt.

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door black-star »

In het Antwerpse topic wordt de laatste tijd gesproken over de Arassari.
In Wisbroek (kweekcentrum) staat Aracari geschreven.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit op 2 manieren wordt geschreven?
Want op google vind ik zo snel geen uitleg.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Gerald »

Aracari is de Latijnse naam van de zwartnekarassari (Pteroglossus aracari). Arassari is dus de Nederlandse naam (ook de Duitse), terwijl de Engelsen het weer over aracari (black-necked aracari) hebben.

:D

Plaats reactie