Pandapolitiek, reuzenpanda's in dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Reuzenpanda's

Bericht door seborga »

Hoe zit dat met panda's die buiten China worden geboren? Zijn die ook eigendom van de Chinese overheid?

Jelle

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Jelle »

Alle panda's zijn eigendom van de Chinese overheid, aangezien de panda's van hun de kleintjes krijgen zijn die ook van hun.

TWit894

Re: Reuzenpanda's

Bericht door TWit894 »

Maar! Als Bao Bao in Berlijn paart met een Chinese panda, zijn de jongen dan voor Berlijn of voor China? :p

elandantiloop

Re: Reuzenpanda's

Bericht door elandantiloop »

TWit894 schreef:Maar! Als Bao Bao in Berlijn paart met een Chinese panda, zijn de jongen dan voor Berlijn of voor China? :p
Bao Bao is al ruim 25 jaar, in het wild worden panda's 20 en in gevangenschap zouden ze tot 30 jaar kunnen worden. Maar Bao Bao is dus geen breeding material meer. ;)

TWit894

Re: Reuzenpanda's

Bericht door TWit894 »

Weet ik wel :p maar het was maar een voorbeeld :p Zou het principieel een panda voor china of voor berlijn zijn ? :p

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Gorilla Gust »

Hoe leuk de hypothese ook is, de dieren en al hun nakomelingen blijven onherroepelijk eigendom van het verre Oosten. Waar ze geboren worden, of waar hun ouders zaten/ zitten zal er weinig aan veranderen. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Hippo

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Hippo »

Enkel Berlijn had inderdaad reuzenpanda's die van hun en niet van de Chinese staat waren, aangezien het een staatsgeschenk was (nu dus nog 1, Bao Bao).

Jongen die geboren worden uit alle andere reuzenpanda's zijn dus eigendom van China en die moeten na een x-aantal jaar naar China gebracht worden. Maar ik heb ik het goed gelezen dat San Diego ooit eens extra heeft betaald om de jongen te houden? Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar het kan wel kloppen aangezien ik een aantal jaar geleden op hun webcam toch wel iets te veel reuzenpanda's heb zien lopen voor gewoon een koppel + 2 jongen ;) .

TWit894

Re: Reuzenpanda's

Bericht door TWit894 »

Vanaf 2013 zal de zoo van Toronto ook een koppel panda's gaan huisvesten, na 5jaar gaan de dieren naar de zoo van Calgary. Dit zijn de eerste Canadese dierentuinen die de beestjes zullen huisvesten. (Las ik op actuzoo ;) )
Hier een artikel: http://french.cri.cn/621/2012/02/12/444s269951.htm

TWit894

Re: Reuzenpanda's

Bericht door TWit894 »

http://www.hln.be/hln/nl/2661/Dieren/ar ... dden.dhtml

Een reden te meer voor China om eens wat meer panda's naar dierentuinen wereldwijd te sturen ;)

Indian rhino

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Indian rhino »

TWit894 schreef:Maar! Als Bao Bao in Berlijn paart met een Chinese panda, zijn de jongen dan voor Berlijn of voor China? :p
Helaas zal Bao-Bao nooit meer paren. Hij is bijna een jaar geleden gestorven.


De genoemde bedragen die betaald moeten worden voor de lease van de panda's lijkt mijn sterk overdreven. In Wenen vernomen dat ze voor 10 jaar 1,5 miljoen euro moeten betalen plus 25.000 euro voor een jong per jaar.

harimau

Re: Reuzenpanda's

Bericht door harimau »

Indian rhino schreef: Helaas zal Bao-Bao nooit meer paren. Hij is bijna een jaar geleden gestorven
Eind juni vorig jaar liep hij nog 'vrolijk' rond hoor... :D

Indian rhino

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Indian rhino »

harimau schreef:
Indian rhino schreef: Helaas zal Bao-Bao nooit meer paren. Hij is bijna een jaar geleden gestorven
Eind juni vorig jaar liep hij nog 'vrolijk' rond hoor... :D
Het jaar gaat gelukkig niet zo snel maar 22.08.2012 is hij overleden. :bengeltje: :blush: :doh:

TWit894

Re: Reuzenpanda's

Bericht door TWit894 »

In zowel Edinburgh als Madrid is men bezig met de vrouwtjes kunstmatig te insemineren. In Edinburgh zijn de panda's zelfs even niet voor het publiek te zien omdat de dieren moeten rusten.
Bron: Fb

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Reuzenpanda's

Bericht door seborga »

Het is echt wel positief dat deze techniek op meer en meer soorten kan worden toegepast (al moeten we hier nog afwachten of het succesvol zal zijn). Het zou heel veel transporten onnodig maken.

TWit894

Re: Reuzenpanda's

Bericht door TWit894 »

Ik denk dat het zeker in Madrid wel succesvol zal zijn, daar zijn ook de vorige jongen uit KI geboren. In Wenen paart het koppel zelf en is er wel een natuurlijke gang van zaken. Dat koppel heeft overigens ook onlangs gepaard ;)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Reuzenpanda's

Bericht door Gorilla Gust »

seborga schreef:Het is echt wel positief dat deze techniek op meer en meer soorten kan worden toegepast (al moeten we hier nog afwachten of het succesvol zal zijn). Het zou heel veel transporten onnodig maken.
De dierentuinwereld is dan wel geen natuurlijke situatie, maar ik ben toch meer een voorstander van een natuurlijk verloop van de zaken. Het is geen gezonde situatie als hier steeds de mens in moet tussenbeide komen. Een moeilijke afweging tussen het behouden van het natuurlijk karakter, en het beschermen van een soort...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoorro

Re: Reuzenpanda's

Bericht door zoorro »

Een soort beschermen zonder ook iets te doen voor zijn natuurlijke habitat is vrij zinloos vind ik. Dan krijg je een soort dierentuin-ras-huisdier...

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Reuzenpanda's

Bericht door seborga »

Volledig mee eens Zoorro, alleen, China is niet meteen het meest meegaande land op dat vlak ...

cat-hater

Re: Reuzenpanda's

Bericht door cat-hater »

China is nog niet het meest.. etc (lijkt me zo).

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Reuzenpanda's

Bericht door seborga »

Mark Rutte is momenteel op missie in China en de Nederlandse dierentuinliefhebbers hopen dan ook op een Nederlandse 'Pandadeal' ...

Terecht of onzin volgens jullie?

Plaats reactie