Nieuwstopic Wildlands (2025)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren

Re: Nieuwstopic Wildlands (2025)

Bericht door Asbolus »

Wat een bijzondere keuze.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Bericht door Patrick »

Denk dat het komt omdat bezoekers voeren en aaien.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Patrick schreef:
28 okt 2025, 17:55
Denk dat het komt omdat bezoekers voeren en aaien.
Dat denk ik ook. Op dagen dat het te druk was mochten de dieren ook al niet meer naar buiten omdat het voor vrijwilligers niet te doen was alles in de gaten te houden..

Looopings heeft de primeur als het gaat om wat er ter vervanging komt: de dwergzijdeaapjes uit de kas gaan deze kant op… ze gaan samen gehouden worden met een nog onbekende soort. Maar ik vermoed dat de gordeldieren saar dan ook wel zullen blijven. Als je het mij vraagt, toch een beetje een tegenvaller zo..

Doodshoofdaapjes verdwenen uit Wildlands Emmen: nieuwe bewoners op komst
Bron en meer: https://www.looopings.nl/weblog/30668/D ... komst.html

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Bericht door freerk1982 »

Looopings heeft de primeur als het gaat om wat er ter vervanging komt: de dwergzijdeaapjes uit de kas gaan deze kant op… ze gaan samen gehouden worden met een nog onbekende soort. Maar ik vermoed dat de gordeldieren saar dan ook wel zullen blijven

Zooflits weet te melden dat de kogelgordeldieren een andere plek in het park krijgen.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

freerk1982 schreef:
Gisteren, 12:48
Zooflits weet te melden dat de kogelgordeldieren een andere plek in het park krijgen.
Ik las het inderdaad ook. Dat betekent dat deze soort sinds ze in Wildlands zijn voor de 6e keer van locatie verhuist. De afgelopen 5 keer was het telkens een switch tussen de Monkey Market of de Jungle Arena. Nu gaan ze weer weg uit de Monkey Market, maar het verblijf in de is inmiddels bewoond door de bergschildpadden. Ik ben benieuwd waar ze dan nu zullen gaan verschijnen. De meest logische plek lijkt mij dan binnen bij de Apenruïne, alleen zitten daar de agoeti's natuurlijk ook al op de grond wat het misschien wat vol maakt als daar óók nog de gordeldieren bij komen.

Overigens ben ik ook wel benieuwd naar hoe ze de Monkey Market gaan inrichten straks. Voor de dwergzijdeaapjes is het natuurlijk een enorme vooruitgang in ruimte, maar tegelijkertijd is dat ook waar mijn zorg ligt. De aapjes zijn in hun huidige verblijf regelmatig al lastig te spotten, laat staan als ze straks in een veel groter en hoger verblijf komen te zitten, ik vrees dat je ze dan helemaal niet meer gaat zien. Hopelijk houden ze daar rekening mee bij de inrichting. Of zorgen ze er met de nog mysterieuze nieuwe soort ervoor dat er straks toch altijd iets te zien gaat zijn in het verblijf. Over die laatste soort gesproken, ik hoop dat Wildlands eens weet te verrassen met een unieke soort, ook al vrees ik dat het ijdele hoop is. Ik zou paca's bijvoorbeeld geweldig vinden, al denk ik dat dat in de voor de schermen verblijven krap wordt, maar mocht je de backstage verblijven erbij trekken...

Het park geeft trouwens op de website aan dat de werkzaamheden waarschijnlijk tot de kerstvakantie(!) gaan duren. Mocht ik geen abonnement hebben dan zou ik Wildlands de komende weken even links laten liggen, zeker doordeweeks. Het park is dan weer een uur later open en een uur eerder dicht, vrijwel de volledige tropische kas is gesloten en bij de Monkey Market kijk je tegen geblindeerde ruiten aan. En dan betaal je op de meeste dagen ook nog gewoon de volle pond. Het park kan wel zeggen dat het zo handig is dat alle bouwwerkzaamheden nu tegelijk zijn, maar er zit ook wel een grens aan wat netjes is naar je bezoeker. Daarnaast heb ik er ook wel vragen bij hoe tactisch het is om het nu allemaal te doen. Je voegt het hele jaar eigenlijk niets toe en dan open je straks in de decemberperiode, wat met de Wildnights al een van de drukste periodes van het jaar is zowel de vernieuwing van Rimbula (uitgezonder het nieuwe verblijf) als de nieuwe Monkey Market. Mensen komen dan toch al wel. Buiten alle logistieke zaken waar ik geen zicht op heb had ik het dan logischer gevonden om dat meer over het jaar te verspreiden.

Daarnaast denk ik dat ze zich bij Wildlands ook wel eens even achter de oren mogen krabben over hun eigen toevoegingen. Het is bekend dat het park elke euro moet omdraaien en en geen enorme investeringen kan doen. Je zou verwachten dat er bij nieuwe toevoegingen dan goed over nagedacht wordt voordat er in geïnvesteerd wordt, maar toch is het al de zoveelste keer dat iets wat pas later toegevoegd is aan het park alweer aangepast moet worden. Het eekhoornverblijf vonden ze na enkele jaren toch te klein. Het wasberenverblijf moest opnieuw in geïnvesteerd worden omdat de dieren uitbraken. Het gordeldierenverblijf in de Jungle Arena bleek ongeschikt, werd weer aangepast en bleek daarna nog steeds ongeschikt voor die soort. Nu blijkt dat ze zelf ook niet tevreden zijn over het verblijf van de dwergzijdeaapjes en dat ze groter verdienen. En ook de Monkey Market bleek dus niet ideaal voor de doodshoofdaapjes. Ik vind dat toch best veel aanpassingen aan later toegevoegde verblijven. Als je iets toevoegt hoop je daar toch niet na een paar jaar alweer een nieuwe investering in te hoeven doen. Tuurlijk heb je soms pech en gaat het niet om aanpassingen van miljoenen, maar het kost wel elke keer geld wat niet in andere vernieuwingen gestoken kan worden..

Plaats reactie