Limburg vooruit schreef: ↑03 okt 2025, 16:53
Ik zou voor Planckendael ook nog een koppel puntlipneushoorns willen zien verschijnen.
Een nieuw neushoornverblijf zou prachtig zijn! Ik zie wel liever één state-of-the-art verblijf dan twee middelmatige verblijven. Zeker omdat zowel Indische als puntlipneushoorns beide een (ruim) dubbel perk nodig hebben. Twee soorten huisvesten die allebei ontzettend veel plaats innemen en voor het gros van het publiek onderling inwisselbaar zijn, lijkt me een verkwisting van kostbare ruimte.
Ok, 2 soorten neushoorns in 1 park, maar ze hebben een groot afrikagedeelte met enkel giraffen. Zou toch nog iets bij mogen. En voor een 2de olifantenverblijf (met Afrikaanse olifanten) zie ik geen mogelijkheden.
Oké, Azië ligt wellicht voorop wat publiekstrekkers betreft, maar ik vind persoonlijk het Afrikaans themagebied nog best goed in elkaar zitten met zowel leuke soorten als goede verblijven. De laatste jaren is hier goed in geïnvesteerd! Er zijn populaire soorten als giraffen, zebra's, bonobo's, cheeta's, hyena's, maki's, ... Maar ook recente toevoegingen als het het woestijnperk met somalische ezels, dorcassen en roodhals struisvogels, het Atlasverblijf met berberapen en manenschapen en het stukje met bergbongo's en penseelzwijnen.
Voor de puntlipneushoorn zou ik het gedeelte nemen wat nu Europa is op hun map, stelt toch niets voor. Is krap, maar kan en ligt tegen het huidige Afrika.
Dat kan ik alleen maar bij treden. Zelfs met de pelikanenvijver en datingvolière erbij, is Europa maar een mager beestje. Maar afgezien van het beperkte aantal soorten, is er in deze zone ook geen noodzaak om dringend een spade in de grond te steken.
Als er een nieuw neushoornperk komt, verwacht ik dat vlakbij de huidige inkom. Ofwel in een uitgebreide vorm op zijn huidige plek, ofwel aan de overzijde op de plek van de kamelen/wisenten. Het przewalski perk is een mogelijke optie, al is die kudde recent nog met twee dieren uitgebreid. Nu ja: met een jong van enkele weken oud en een hoogbejaarde man, moeten we wellicht geen grote werken op korte termijn verwachten.
Als de neushoorns naar de overkant van de dreef verhuizen, kunnen de wisenten misschien hun plek innemen!
Apenarend schreef: ↑04 okt 2025, 23:27
Het zou me verbazen mocht PL in de toekomst al zijn bospartijen opgeven. Wat mij betreft horen die even onlosmakelijk met het park als de gazons in Antwerpen.
Helemaal mee eens. Het natuurlijk karakter is een belangrijk deel van de identiteit van Planckendael! De vele bospartijen hebben zowel ecologische als historische waarden. Sommige zones staan al op de Ferraris kaarten en daarmee minstens 250 jaar oud. Het stuk bos in Europa bevat de oude waterkering rond het kasteel (eveneens Ferraris!). En dat brengt ons naadloos bij ons volgend punt: die bospartijen zijn een belangrijke buffer in de waterhuishouding. Planckendael is van nature erg vochtig, die bossen behoren dan nog eens tot de natste van het park. Die verharden voor verblijven lijkt me een slecht plan.