Nieuwstopic Zoo Planckendael (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2025)

Bericht door daniel1109 »

Utari19 schreef:
04 okt 2025, 09:10
Zoozot schreef:
03 okt 2025, 22:37
Ik zou de grenzen van de continenten zoals ze nu zijn uitgestippeld houden zoals ze zijn. Het Europese deel is nu nog een vrij onaangeroerd stuk bos en door daar iets van het kaliber van een neushoorn te zetten zou je dat volledig moeten opofferen. Dan zie ik liever het Europese deel op termijn verder uitgebreid worden met extra Europese soorten waarbij het bos grotendeels intact kan blijven. Wolven, lynxen, elanden, veelvraten, wisenten, elanden... Keuze te over lijkt me. Ergens vermoed ik dat zoiets ook nog steeds de langetermijnvisie is van het park is; alleen lijkt de realisatie ervan nog niet voor meteen te zijn.
Als je het mij vraagt gaan ze dat stuk onaangeroerd laten. Ik zie de neushoorns wel verhuizen ze liggen namelijk buiten het aziatisch gebied. Aangezien de draaimolen naast het neushoornperk ook weg is kan je dat hele stuk in een Europa gebied omtoveren.
Wisenten hebben ze ook al. Bovendien is er tegenover de neushoorns in het Europese deel een flink stuk grasveld waar volgens mij weinig mee gedaan wordt.
En ligt er in het Afrika gebied ook niet nog een heel stuk wat ongebruikt wordt? Als je van de giraffen naar de berberapen loopt, dan kom je hier volgens mij langs (op de plattegrond van Planckendael staat hier de tekst Afrika)

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Utari19 schreef:
04 okt 2025, 09:10
Zoozot schreef:
Het Europese deel is nu nog een vrij onaangeroerd stuk bos en door daar iets van het kaliber van een neushoorn te zetten zou je dat volledig moeten opofferen. Dan zie ik liever het Europese deel op termijn verder uitgebreid worden met extra Europese soorten waarbij het bos grotendeels intact kan blijven. Wolven, lynxen, elanden, veelvraten, wisenten, elanden... Keuze te over lijkt me.
Als je het mij vraagt gaan ze dat stuk onaangeroerd laten. Ik zie de neushoorns wel verhuizen ze liggen namelijk buiten het aziatisch gebied. Aangezien de draaimolen naast het neushoornperk ook weg is kan je dat hele stuk in een Europa gebied omtoveren.
Er zijn ooit wel degelijk plannen geweest om in dat bos een wolvenverblijf te realiseren (een ontwerp daarvoor is te vinden op de website van Jan Kempe), maar dat is nooit ten uitvoer gekomen.

Maar dat de Indische neushoorns een nieuw verblijf zouden krijgen waar nu de kamelen zitten is ook iets wat al lang de ronde doet. Je zou dan kunnen verwachten dat het huidige neushoornperk daarna ook bij Europa getrokken wordt. Ook het dienstterrein daar vlak achter (er zou een nieuw dienstterrein komen achter waar recent het visayazwijnenperk verdwenen is) en de site van de draaimolen (waarvoor de plannen nog compleet onbekend zijn) zouden daar deel van uit kunnen maken.
daniel1109 schreef:
04 okt 2025, 09:28
En ligt er in het Afrika gebied ook niet nog een heel stuk wat ongebruikt wordt? Als je van de giraffen naar de berberapen loopt, dan kom je hier volgens mij langs (op de plattegrond van Planckendael staat hier de tekst Afrika)
Daar ligt inderdaad ook nog een onaangeroerd stuk bos.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Het zou me verbazen mocht PL in de toekomst al zijn bospartijen opgeven. Wat mij betreft horen die even onlosmakelijk met het park als de gazons in Antwerpen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Hallo hallo, kleine bonobo! 🥰🐵

Fantastisch nieuws uit de bonobogroep in ZOO Planckendael: bonobovrouwtje Swahili werd voor de eerste keer moeder van een gezond jong! 🥳 Het kleintje zit dicht tegen Swahili's borst en zij toonde meteen dat ze een zorgzame en slimme moeder is. De verzorgers konden ondertussen ook al zien dat het een meisje is! 🤩

Met deze nieuwe aanwinst telt de bonobogroep in ZOO Planckendael nu 23 leden. Als stamboekhouder van het kweekprogramma en via conservatieprojecten in de natuur zetten wij met onze conservatiestichting Antwerp Zoo Foundation alles op alles om deze bedreigde soort te helpen overleven. 💚

Binnenkort mag jij meehelpen om een naam te kiezen voor onze kleinste bonobo, hou zeker onze socials in de gaten! 👀

#ZOOplanckendael #bonobo #nieuwleven

Bron: Facebook Zoo Planckendael

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

ZOO Planckendael verwelkomt pasgeboren bonobo
In ZOO Planckendael is bonobovrouwtje Swahili moeder geworden van haar allereerste jong. Een belangrijke geboorte want bonobo’s zijn ernstig bedreigd en komen enkel nog voor in een versnipperd leefgebied ten zuiden van de Congostroom. ZOO Planckendael speelt een sleutelrol in het behoud van de bonobo’s, als coördinator van het Europese kweekprogramma (EEP) en internationale stamboekhouder. De dierentuin huisvest een van de grootste bonobogroepen van Europa en zet alles op alles om deze diersoort te redden. Die inzet stopt niet aan de parkgrenzen: via zijn conservatiestichting, Antwerp Zoo Foundation, beheert ZOO Planckendael samen met het Institut Congolais pour la Conservation de la Nature een beschermd bonoboleefgebied van 3.600 km² in Congo.

Slimme, pittige mama
Het is het eerste jong voor bonobo Swahili. “Swahili toonde zich meteen een zorgzame moeder en beiden stellen het uitstekend,” vertelt verzorger Elke. “Ze houdt haar baby dicht tegen zich aan, zoogt haar goed en vlooit haar liefdevol.” De verzorgers zagen ook meteen het geslacht: het is een meisje! Swahili zelf is een pittige dame die haar plek in de grote groep tactisch opeist en bekendstaat als slim en ook wat ongeduldig. Ze leert snel en had een goed voorbeeld in het moederschap van haar eigen moeder. De jonge mama en haar jong worden nauwgezet opgevolgd door hun verzorgers, maar ze laten vooral de rust primeren. Ook de bezoekers kunnen de pasgeboren bonobo bespeuren. Groeiende bonobofamilie Met deze geboorte telt de bonobogroep in ZOO Planckendael nu 23 individuen, een van de grootste bonobogroepen van Europa. Het vaderschap blijft voorlopig een mysterie. Enkel via een DNA-analyse van een haarstaal is dit te achterhalen, en dat doet ZOO Planckendael pas wanneer de bonobo wat groter is. Het meisje krijgt binnenkort een Afrikaanse naam, traditioneel gekozen in het Lingala of Swahili. Volg het Instagramkanaal van ZOO Planckendael om mee te stemmen.

Belangrijk voor soortbehoud
Elke geboorte is bijzonder waardevol. Bonobo’s zijn ernstig bedreigd en leven enkel nog ten zuiden van de Congostroom in Congo. Hun leefgebied wordt kleiner door ontbossing en versnippering, en ze worden ook bedreigd door stroperij en ziekte. Daarom investeert ZOO Planckendael, samen met zijn conservatiestichting Antwerp Zoo Foundation, niet alleen in kweekprogramma’s in Mechelen, maar ook rechtstreeks in de bescherming van de soort in Congo. In samenwerking met het Institut Congolais pour la Conservation de la Nature (ICCN) beheert de Antwerp Zoo Foundation een cruciaal bonoboleefgebied van 3.600 km². Daar zetten rangers zich dagelijks in tegen stroperij en illegale houtkap om de naar schatting 4.000 bonobo’s in het gebied te beschermen. Zo wordt natuurbescherming gecombineerd met wetenschappelijk onderzoek en gedragen door de lokale gemeenschap.

Kenniscentrum
Naast het veldwerk in Congo bestuderen wetenschappers van ZOO Planckendael het gedrag en de leefgewoonten van bonobo’s. De dierentuin coördineert het Europese kweekprogramma en beheert wereldwijd het stamboek van deze bedreigde diersoort. Zo bepalen de wetenschappers in Mechelen welke dieren wereldwijd samenleven en samen voor nageslacht zorgen. Deze kennis en samenwerking zijn cruciaal om het voortbestaan van de soort te garanderen – elke geboorte is daarbij een hoopvolle stap.

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door seborga »

Limburg vooruit schreef:
03 okt 2025, 16:53
Ik zou voor Planckendael ook nog een koppel puntlipneushoorns willen zien verschijnen.
Een nieuw neushoornverblijf zou prachtig zijn! Ik zie wel liever één state-of-the-art verblijf dan twee middelmatige verblijven. Zeker omdat zowel Indische als puntlipneushoorns beide een (ruim) dubbel perk nodig hebben. Twee soorten huisvesten die allebei ontzettend veel plaats innemen en voor het gros van het publiek onderling inwisselbaar zijn, lijkt me een verkwisting van kostbare ruimte.
Limburg vooruit schreef:
Ok, 2 soorten neushoorns in 1 park, maar ze hebben een groot afrikagedeelte met enkel giraffen. Zou toch nog iets bij mogen. En voor een 2de olifantenverblijf (met Afrikaanse olifanten) zie ik geen mogelijkheden.
Oké, Azië ligt wellicht voorop wat publiekstrekkers betreft, maar ik vind persoonlijk het Afrikaans themagebied nog best goed in elkaar zitten met zowel leuke soorten als goede verblijven. De laatste jaren is hier goed in geïnvesteerd! Er zijn populaire soorten als giraffen, zebra's, bonobo's, cheeta's, hyena's, maki's, ... Maar ook recente toevoegingen als het het woestijnperk met somalische ezels, dorcassen en roodhals struisvogels, het Atlasverblijf met berberapen en manenschapen en het stukje met bergbongo's en penseelzwijnen.
Limburg vooruit schreef:
Voor de puntlipneushoorn zou ik het gedeelte nemen wat nu Europa is op hun map, stelt toch niets voor. Is krap, maar kan en ligt tegen het huidige Afrika.
Dat kan ik alleen maar bij treden. Zelfs met de pelikanenvijver en datingvolière erbij, is Europa maar een mager beestje. Maar afgezien van het beperkte aantal soorten, is er in deze zone ook geen noodzaak om dringend een spade in de grond te steken.

Als er een nieuw neushoornperk komt, verwacht ik dat vlakbij de huidige inkom. Ofwel in een uitgebreide vorm op zijn huidige plek, ofwel aan de overzijde op de plek van de kamelen/wisenten. Het przewalski perk is een mogelijke optie, al is die kudde recent nog met twee dieren uitgebreid. Nu ja: met een jong van enkele weken oud en een hoogbejaarde man, moeten we wellicht geen grote werken op korte termijn verwachten.

Als de neushoorns naar de overkant van de dreef verhuizen, kunnen de wisenten misschien hun plek innemen!
Apenarend schreef:
04 okt 2025, 23:27
Het zou me verbazen mocht PL in de toekomst al zijn bospartijen opgeven. Wat mij betreft horen die even onlosmakelijk met het park als de gazons in Antwerpen.
Helemaal mee eens. Het natuurlijk karakter is een belangrijk deel van de identiteit van Planckendael! De vele bospartijen hebben zowel ecologische als historische waarden. Sommige zones staan al op de Ferraris kaarten en daarmee minstens 250 jaar oud. Het stuk bos in Europa bevat de oude waterkering rond het kasteel (eveneens Ferraris!). En dat brengt ons naadloos bij ons volgend punt: die bospartijen zijn een belangrijke buffer in de waterhuishouding. Planckendael is van nature erg vochtig, die bossen behoren dan nog eens tot de natste van het park. Die verharden voor verblijven lijkt me een slecht plan.

Nevelpanter2990
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen

Bericht door Nevelpanter2990 »

Voor mij is Planckendael een prachtig park, bijna alle gedeelten (buiten wat persoonlijke voorkeuren) zijn voor mij prima voldoende. Ik blijf alleen wel bij het Europa gedeelte een beetje op mijn honger zitten, ik zou dit graag wat uitgebreider zien. Mijn eigen gedacht zal ik in het dromentopic posten:).

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
Het Europese deel is nu nog een vrij onaangeroerd stuk bos en door daar iets van het kaliber van een neushoorn te zetten zou je dat volledig moeten opofferen. Dan zie ik liever het Europese deel op termijn verder uitgebreid worden met extra Europese soorten waarbij het bos grotendeels intact kan blijven. Wolven, lynxen, elanden, veelvraten, wisenten, elanden... Keuze te over lijkt me.
Er zijn ooit wel degelijk plannen geweest om in dat bos een wolvenverblijf te realiseren (een ontwerp daarvoor is te vinden op de website van Jan Kempe), maar dat is nooit ten uitvoer gekomen.
Dank voor deze link, ik kende deze ontwerp (van Wildlands) niet.

Het ontwerp bevalt me wel al vind ik persoonlijk dat elk verblijf langs de steenweg een geluidsmuur zou moeten hebben (en ik besef dat dat een dure optie is).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Plaats reactie