Dat was mijn idee ook ja, en jaguars die vorig jaar een jong hadden dacht ik?teunvdvlugt schreef: ↑11 jul 2025, 12:28Voor de schermen zijn er toch maar 2 verblijven? Tijdens mijn bezoek vorig jaar was er één 'groot' verblijf waar 3 panters in verbleven (naar mijn idee en moeder met jongen die eigenlijk net iets te lang samen zaten) en één klein verblijf met een enkele panter (waarschijnlijk een man).
In die derde kooi zaten twee jaguars.
Nieuwstopic BestZoo
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Re: Nieuwstopic BestZoo
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: CNME
- FotoWilliam
- Laafsekikker dikkopje (LC)
- Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Het entreegebouw belooft nog veel goeds, met een goed onderhouden volière voor o.a. de goulds amadines, maar daarna gaat het snel bergafwaarts. Zo zitten de grotere apen (resus-, brul- en slingerapen) in veels te kleine kooien, met soms nauwelijks verrijking, en bijzonder vuile en donkere binnenkooien. Bij de slingerapen zat trouwens een jong wat volgens de verzorger drie dagen terug geboren is.
De grote katten zitten zo mogelijk nog slechter, met twee jaguars in een kale kooi van 8x8 meter zonder enige beplantng/beschutting, en de Sri Lankapanters idem:

Uitzondering zijn de laatst geboren jongen met hun moeder. Die hebben twee geschakelde kooien, maar opnieuw zonder beplanting. De levendigheid van de jongen hielp enigzins om toch te kunnen genieten van deze prachtige dieren:

Jonge Sri Lanka Panters
Uit een gesprek dat ik opving toen ik bij de panters stond te fotograferen blijkt inderdaad dat de eigenaar uit het panter-EEP is gestapt wegens onenigheid met de coördinator. Nu hij eruit is kan hij zoveel panters kweken als mogelijk is (letterlijk citaat), volgens hemzelf om deze bedreigde diersoort te helpen. Maar waar laat je die dieren dan weer als je geen onderdeel meer bent van het EEP vraag ik me dan af...
In tegenstelling tot de grotere apen zitten de Zuid-Amerikaanse kleinere apen dan weer in best aardige kooien, met ook voldoende beplanting, zoals hier de grijsgroene doodshoofdaapjes:

Terwijl hun overburen de witsnuitneusberen het met deze donkere kooi moeten doen...:

Al met al kan ik weinig tot niets goeds zeggen over dit parkje. Het voelt heel erg aan als een kinderboerderij dat wat vergeten achteraf ligt in een donker park, maar dan wel met panters, apen en tamandua's... Hier moet heel sterk de bezem doorheen en een andere visie op het houden van dieren, en nog liever een sluiting, want zoals het er nu bij ligt kan het echt niet meer, en is het het Nederlandse dierentuinlandschap onwaardig.
-
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Aqua Zoo
Een nieuwe soort voor mij. Hier zaten de bonte marters.Terwijl hun overburen de witsnuitneusberen het met deze donkere kooi moeten doen...:
Dan is het bijzonder dat ze wel sinds enkele jaren aan het Fossa EEP mee doen en zelfs voor rode panda's zijn gevraagd.Uit een gesprek dat ik opving toen ik bij de panters stond te fotograferen blijkt inderdaad dat de eigenaar uit het panter-EEP is gestapt wegens onenigheid met de coördinator.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Asbolus
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren
Toen ik er in augustus was, bleek dat "verblijf" te bestaan uit twee donkere varkenshokken uit de jaren stillekes met daartussen twee metalen hondenrennen zonder inrichting en vol vuil. Meer dan acht vierkante meter was het niet, denk ik.
-
- Laafsekikker (EW)
Daar zaten ze in 2009 ook al. Niet echt een goed teken dat ze nu pas dit aanpassen!zoofan schreef: ↑19 sep 2025, 15:46Op Instagram staat dat er jonge servals zijn die nog niet zichtbaar zijn omdat ze het verblijf aan het herinrichten zijn.
Toen ik er in augustus was, bleek dat "verblijf" te bestaan uit twee donkere varkenshokken uit de jaren stillekes met daartussen twee metalen hondenrennen zonder inrichting en vol vuil. Meer dan acht vierkante meter was het niet, denk ik.
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
Schaduwkant aan pantergeboortes in Brabants dierenpark: inteelt en onenigheid
Een grote geboorte in het Brabantse dierenpark BestZoo dit jaar: het park heeft opnieuw gefokt met zeldzame Sri Lanka panters. Hoewel de dierentuin jubelt over de geboorte, spelen er achter de schermen minder rooskleurige zaken. Zo wil het fokprogramma niet meer met de dierentuin samenwerken en blijken pasgeboren dieren het resultaat van inteelt. Wat is er in Best aan de hand?
Bron & meer: ZooFlits
-
- Laafsekikker (EW)
Als dit klopt word het tijd dat het park onder curatele geplaatst word.MennoPebesma schreef: ↑30 sep 2025, 16:53ZooFlits deed onderzoek naar de situatie rond de Sri Lanka panters in BestZoo:
Een grote geboorte in het Brabantse dierenpark BestZoo dit jaar: het park heeft opnieuw gefokt met zeldzame Sri Lanka panters. Hoewel de dierentuin jubelt over de geboorte, spelen er achter de schermen minder rooskleurige zaken. Zo wil het fokprogramma niet meer met de dierentuin samenwerken en blijken pasgeboren dieren het resultaat van inteelt. Wat is er in Best aan de hand?
Het park heeft een echt slechte naam hé
Om even de advocaat de de duivel te zijn... Zijn er niet genoeg voorbeelden van soorten in Europa met zo'n extreem kleine basis dat het gewoon pure inteelt is? Rode duikers, blauwe duikers, slurfhondjes, penseelzwijnen enz. Grote tuinen die die soorten opnemen worden soms bejubeld maar het is hetzelfde probleem...Limburg vooruit schreef: ↑30 sep 2025, 16:58Als dit klopt word het tijd dat het park onder curatele geplaatst word.MennoPebesma schreef: ↑30 sep 2025, 16:53ZooFlits deed onderzoek naar de situatie rond de Sri Lanka panters in BestZoo:
Aan de andere kant heb je met Sri Lankapanters wel een keuze en met die andere vaak niet.
Tsja er komen genoeg bezoekers en de doorsnee bezoeker vind het leuk en goed. Los van wat wij vinden... ik weet niet of er wettelijk ingegrepen kan worden als de "basis" in orde is. Gaan er opvallend veel dieren dood? Zijn de verblijven wettelijk gezien te klein? Is het papierwerk op orde? Daar kan je als overheid op ingrijpen maar op inteelt? Dat wordt een moeilijke...
Zelf ben ik geen fan van BestZoo en kom er daarom ook niet. Destijds toen het van Zodiac Zoos was wel regelmatig en toen zag je ook vooruitgang en niet de extreme verzamelwoede die er nu is voor mijn gevoel. Maar het onderzoek van ZooFlits maakt wel feiten bekend waarover "wij liefhebbers" alleen een mening hadden. Ik denk dat BestZoo pas uit het EEP gezet is onder de huidige eigenaar, in de Zodiac-tijd werd er veel minder/niet gefokt met de Sri Lankapanters en andere grote katten. Mogelijk heeft het EEP hetzelfde gedaan als destijds met Zoo Dvůr toen die tijdelijk uit de EAZA zijn gezet, de ouderdieren van de okapi's werden weggehaald en de 2 jongen (broer en zus) mochten blijven. Dan heerst denk ik de gedachtengang dat een goede dierentuin daar niet verder meer doorkweekt, wat blijkbaar wel in Best gebeurd...
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Ik kan het waarderen dat je advocaat van de duivel speelt, want een tegengeluid is altijd goed. Hoe ik het zie is dat de jonge panters in Best een grote publiekstrekker zijn en volgens mij is ieder nestje daar welkom zonder rekening te houden met bloedlijnen. Waarna de vervolgens toch al zeer slechte verblijven volzitten met nog meer dieren die ze kunnen verkopen aan een of ander land in Verweggistan.JvG schreef: ↑30 sep 2025, 17:31Om even de advocaat de de duivel te zijn... Zijn er niet genoeg voorbeelden van soorten in Europa met zo'n extreem kleine basis dat het gewoon pure inteelt is? Rode duikers, blauwe duikers, slurfhondjes, penseelzwijnen enz. Grote tuinen die die soorten opnemen worden soms bejubeld maar het is hetzelfde probleem...Limburg vooruit schreef: ↑30 sep 2025, 16:58Als dit klopt word het tijd dat het park onder curatele geplaatst word.MennoPebesma schreef: ↑30 sep 2025, 16:53ZooFlits deed onderzoek naar de situatie rond de Sri Lanka panters in BestZoo:
Aan de andere kant heb je met Sri Lankapanters wel een keuze en met die andere vaak niet.
Tsja er komen genoeg bezoekers en de doorsnee bezoeker vind het leuk en goed. Los van wat wij vinden... ik weet niet of er wettelijk ingegrepen kan worden als de "basis" in orde is. Gaan er opvallend veel dieren dood? Zijn de verblijven wettelijk gezien te klein? Is het papierwerk op orde? Daar kan je als overheid op ingrijpen maar op inteelt? Dat wordt een moeilijke...
Zelf ben ik geen fan van BestZoo en kom er daarom ook niet. Destijds toen het van Zodiac Zoos was wel regelmatig en toen zag je ook vooruitgang en niet de extreme verzamelwoede die er nu is voor mijn gevoel. Maar het onderzoek van ZooFlits maakt wel feiten bekend waarover "wij liefhebbers" alleen een mening hadden. Ik denk dat BestZoo pas uit het EEP gezet is onder de huidige eigenaar, in de Zodiac-tijd werd er veel minder/niet gefokt met de Sri Lankapanters en andere grote katten. Mogelijk heeft het EEP hetzelfde gedaan als destijds met Zoo Dvůr toen die tijdelijk uit de EAZA zijn gezet, de ouderdieren van de okapi's werden weggehaald en de 2 jongen (broer en zus) mochten blijven. Dan heerst denk ik de gedachtengang dat een goede dierentuin daar niet verder meer doorkweekt, wat blijkbaar wel in Best gebeurd...
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Schönbrunn
Die mogelijkheden verschillen per EEP, bij okapi's zijn alle okapi's officieel eigendom van het EEP, dus die kunnen dan teruggehaald worden, net als bij gorilla's die toen wel even Dvur uit zijn gehaald. Bij Sri Lanka panters is dat duidelijk niet het geval. Die kan Best dus prima gebruiken als wisselgeld om wombats en reuzeneekhoorns naar het park te halen.JvG schreef: ↑30 sep 2025, 17:31Mogelijk heeft het EEP hetzelfde gedaan als destijds met Zoo Dvůr toen die tijdelijk uit de EAZA zijn gezet, de ouderdieren van de okapi's werden weggehaald en de 2 jongen (broer en zus) mochten blijven. Dan heerst denk ik de gedachtengang dat een goede dierentuin daar niet verder meer doorkweekt, wat blijkbaar wel in Best gebeurd...
Wat mij vooral opvalt is dat RVO, de vergunningverlener, de laatste tijd veel nauwkeuriger lijkt richting dierentuinen, maar dat een tuin als Best vooralsnog gewoon zijn gang kan gaan. Er kan natuurlijk van alles gebeuren achter de schermen wat wij niet zien, maar opvallend is het wel... Misschien kan Zooflits daar een WOO verzoek over indienen

-
- Laafsekikkertje (VU)
Best een ingewikkeld verhaal waar ook dit Zooflitsonderzoek niet alle informatie volledig heeft. De welpjes zijn volgens een verzorger geen inteelt. De vrouwtjes zijn niet gedekt door hun broer, maar hoe wel? Schijnbaar is de dekking door een kater gebeurd die tijdelijk? in Best heeft gewoond of via inseminatie? Dat de welpen naar omstreden parken gaan mag wel duidelijk zijn. Niet de juiste weg via Eaza.Schaduwkant aan pantergeboortes in Brabants dierenpark: inteelt en onenigheid
Mocht Best zo vreselijk in de ogen van Eaza zijn, waren de Fossa's -die in hetzelfde fokprogramma zitten- er nooit gekomen in 2019.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Schönbrunn
EEPs opereren los van elkaar, fossa's zitten dus niet in hetzelfde fokprogramma als de panters, daar zitten compleet andere personen achter van andere dierentuinen. Als Best de husbandry met fossa' goed genoeg onder de knie heeft om mee te mogen doen (en die zitten voor Beste begrippen best goed), betekent dat niet dat Best met de coordinator van het panter EEP door een deur kan...freerk1982 schreef: ↑30 sep 2025, 20:32
Mocht Best zo vreselijk in de ogen van Eaza zijn, waren de Fossa's -die in hetzelfde fokprogramma zitten- er nooit gekomen in 2019.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Er was iemand die het artikel van Zooflits in de facebookgroep vrienden van BestZoo had geplaatst. Binnen no-time is het bericht weer verwijderd. Ik ga nu ook uit die groep. Schijnbaar zijn de beheerders al van hun stuk door een kritisch artikeltje. Het is geen Noord-Korea hier.
-
- Laafsekikker (EW)
Gebeurd in elk park, ik ben ook uit de Facebookgroep van olmen gegaan om dezelfde reden.Boots schreef: ↑01 okt 2025, 20:30Toch leuk om hier nog even aan te halen aangezien we hier op het forum wel gewoon ons zegje mogen doen.
Er was iemand die het artikel van Zooflits in de facebookgroep vrienden van BestZoo had geplaatst. Binnen no-time is het bericht weer verwijderd. Ik ga nu ook uit die groep. Schijnbaar zijn de beheerders al van hun stuk door een kritisch artikeltje. Het is geen Noord-Korea hier.
Ik ben er ook zeker van dat ze personeel en hun familie aanhalen positief te zijn op hun facebook.
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
Je bedoelt de BestZoo groep van Zoovaria? Ik ben zelf ook mede-beheerder van een aantal Zoovaria Facebookgroepen, maar niet van die van BestZoo. Voor elke groep gelden eigenlijk dezelfde regels, waaronder dat een bericht met negativiteit of discussies die het park onderuit halen niet toegestaan is. Ik vind zelf het ZooFlits artikel daar niet onder vallen, dus ik zou het niet verwijderd hebben. Het zou kunnen dat het bericht van de persoon zelf niet heel positief was, maar de keuze om het te verwijderen is altijd aan de beheerders van de groep. De groep staat overigens volledig los van het park zelf.Boots schreef: ↑01 okt 2025, 20:30Toch leuk om hier nog even aan te halen aangezien we hier op het forum wel gewoon ons zegje mogen doen.
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin
- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:
Geen negatieve uitlatingen over je werkgever? Dat is dezer dagen een standaard policy zelfs.Limburg vooruit schreef: ↑01 okt 2025, 21:12Gebeurd in elk park, ik ben ook uit de Facebookgroep van olmen gegaan om dezelfde reden.Boots schreef: ↑01 okt 2025, 20:30Toch leuk om hier nog even aan te halen aangezien we hier op het forum wel gewoon ons zegje mogen doen.
Ik ben er ook zeker van dat ze personeel en hun familie aanhalen positief te zijn op hun facebook.

Expliciiet positief zijn is natuurlijk wel een ander uiterste, zeker als het niet terecht is.