Nieuwstopic Zoo Planckendael (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2025)

Bericht door Boomkangoeroe »

of je maakt gewoon een aanpalend verblijf onder de tocht door de bomen en zet na verloop van tijd het hek tussen de twee verblijven open zodat de dieren steeds nog kunnen zicht terugtrekken mocht dit nodig zijn.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Boomkangoeroe schreef:
12 sep 2025, 14:26
of je maakt gewoon een aanpalend verblijf onder de tocht door de bomen en zet na verloop van tijd het hek tussen de twee verblijven open zodat de dieren steeds nog kunnen zicht terugtrekken mocht dit nodig zijn.
Dat is ook een oplossing, en dan heb je wel een verblijf moest het echt niet lukken.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

JvG schreef:
12 sep 2025, 12:59
Was het niet zo dat de olifanten de herten niet tolereerde? Datzelfde gebeurde bij de axisherten in Wildlands, zodra de herten buiten kwamen werden ze steeds teruggejaagd door de olifanten. Dus dat het in het ene park lukt wilt niet zeggen overal. Al zou je als Planckendael met de grote veranderingen in de kudde een 2de kans kunnen proberen.
Het heeft heel erg met de karakters van de dieren te maken of het lukt of niet. Aangezien je het voorbeeld van Wildlands aanhaalt: daar was eigenlijk ook maar één olifant die echt voor problemen zorgde, Swe Zin. Zij ging er telkens achteraan als ze een hert zag, de andere dieren gaven daar een stuk minder om en met de bullengroep ging het ook best goed. Alleen hadden de herten op den duur zo’n schrik van olifanten dat ze op den duur nauwelijks meer het perk op kwamen, ook als Swe Zin niet buiten stond.

Als ik er persoonlijk op terugkijk denk ik ook dat het verblijf in Emmen niet heel geschikt was om er ook herten in te houden. Er was maar één toegang tot het verblijf en er waren geen plekken in het verblijf waar de soorten konden ontwijken, maar visueel wel konden zien. Meerdere uitwijk mogelijkheden lijken mij essentieel om het te laten slagen. En als ze elkaar ook kunnen zien vanuit hun veilige plek, dan kunnen ze ook zien dat de andere soort geen kwaad doet.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

In een bericht op Facebook is de komst van de penseelzwijnen officieel bekendgemaakt:

Wat een plaatje, die penseelzwijnen!

Er zijn nieuwe bewoners gearriveerd in ZOO Planckendael: vier jonge penseelzwijnen! De naam penseelzwijn danken ze aan hun unieke uiterlijk met harige kwasten aan de ooruiteinden.

Hun favoriete vorm van expressie? Wroeten! Ze hebben een sterke schijfvormige neus die ze ook gebruiken als wroet-, woel- en zoekinstrument. Als echte bulldozers ploegen ze hun perk om op zoek naar opgegraven wortels en knollen.

Bron: Facebook ZOO Planckendael

Lars2462
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Antwerpse/Pairi daiza/Planckendael

Bericht door Lars2462 »

In een facebook groep over Planckendael. Werd vermeld dat er een nieuwe Aziatische leeuwin uit Keulen is aangekomen.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Op het abonneeplatform "Mijnzoo.be" zijn recent een aantal artikelen verschenen met nieuws uit Planckendael:

Ten eerste wordt gemeld dat de draaimolen tussen de neushoorns en de watusirunderen na dit weekend definitief zal verdwijnen. Als reden wordt aangegeven dat de molen versleten is.

Ten tweede is er meer info over de nieuwe penseelzwijnen. Het zijn vier mannetjes afkomstig uit Duitsland en ze zitten op een gedeelte van het bongoperk dat van het "hoofdperk" van de bongo's is afgescheiden met een laag hek. De bedoeling is dat de bongo's nog wel over het hek heen naar de penseelzwijnen kunnen, maar niet andersom.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Dat hekje vind ik wel goed gevonden. Ik vreesde al dat er anders niets van groen voor de bongo's over zou blijven.

zooplank
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: planckendael

Bericht door zooplank »

ik heb eens goed nagedacht en heb wel een ideetje zou het niet leuk zijn om van het pinguinverblijf met de flamongo s een zeeberenverbljf te maken met de incasternen en de andere vogels erbij

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

zooplank schreef:
25 sep 2025, 14:21
ik heb eens goed nagedacht en heb wel een ideetje zou het niet leuk zijn om van het pinguinverblijf met de flamongo s een zeeberenverbljf te maken met de incasternen en de andere vogels erbij
Staat dat dan leeg?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
25 sep 2025, 14:57
zooplank schreef:
Staat dat dan leeg?
Nee. De pinguïnpopulatie is wat minder dan wat ze ooit geweest is, maar meer ook niet. Dit lijkt me eentje voor een dromentopic. ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Zoozot schreef:
25 sep 2025, 15:44
Limburg vooruit schreef:
25 sep 2025, 14:57
zooplank schreef:
Staat dat dan leeg?
Nee. De pinguïnpopulatie is wat minder dan wat ze ooit geweest is, maar meer ook niet. Dit lijkt me eentje voor een dromentopic. ;)
Ik dacht dat ik iets gemist had.
Maar even off-topic, zeeberen en vogels in 1 verblijf lijkt me om problemen vragen.

Plaats reactie