Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door freerk1982 »

- In plaats van DeBrazza guenons op het apeneiland bij de Lippenberen en Kleine panda's, waren hier nu Ringstaartmaki's. Volgens de kaart zouden de DeBrazza's nu op de bootsafari moeten zitten, maar daar heb ik ze zelf niet kunnen zien, heeft iemand hier meer info over?
klopt, op één van de eilanden zitten de brazza's. Ze zijn echter moeilijk te zien in de begroeiing hoorde ik afgelopen zomer op de bootsafari. De afsluitingen bij de flamingo's, lippenberen, okapi's (rechter verblijf) waren in de zomer ook al het geval.

teunvdvlugt
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Bericht door teunvdvlugt »

Mr. Gharial schreef:
09 sep 2025, 10:50
- In het Nijlkrokodillenverblijf kon ik geen Nijltilapia of Wandelende meerval zien, ook al waren deze eerder best makkelijk om te vinden. Wel zach ik een nieuwe cichlide, die ik eerst verwarde voor een goudvis of een koi vanwege het rode hoofd en lichte lichaam. Ik heb geen idee welke cichlide dit zou kunnen zijn, mijn beste gok is de Red top Ndumbi, al lijkt me dat ok niet helemaal kloppen...
De wandelende meervallen zijn uit de collectie. Het verblijf zou niet meer geschikt zijn voor deze soort.

Tijdens mijn bezoek in augustus heb ik ook zitten te kijken wat deze cichliden nou precies zijn. Zelf dacht ik dat het een hybride/ kweekvorm van een tilapia was.

Mr. Gharial
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

teunvdvlugt schreef:
09 sep 2025, 19:04
Mr. Gharial schreef:
- In het Nijlkrokodillenverblijf kon ik geen Nijltilapia of Wandelende meerval zien, ook al waren deze eerder best makkelijk om te vinden. Wel zach ik een nieuwe cichlide, die ik eerst verwarde voor een goudvis of een koi vanwege het rode hoofd en lichte lichaam. Ik heb geen idee welke cichlide dit zou kunnen zijn, mijn beste gok is de Red top Ndumbi, al lijkt me dat ok niet helemaal kloppen...
De wandelende meervallen zijn uit de collectie. Het verblijf zou niet meer geschikt zijn voor deze soort.

Tijdens mijn bezoek in augustus heb ik ook zitten te kijken wat deze cichliden nou precies zijn. Zelf dacht ik dat het een hybride/ kweekvorm van een tilapia was.
Dank, ik zie inderdaad dat er ook gekweekte Nijltilapias zijn met rode en witte tinten
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Mr. Gharial
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Mr. Gharial schreef:
Nou, ik heb vorige week dus een mailtje gestuurd naar Beekse Bergen om te vragen of zij toevallig wisten welke cichliden dit zijn. Er stond bij de mailservice dat ik binnen drie dagen een antwoord zou krijgen dus ik vroeg me al af waarom het een week duurde.

Ik krijg net een mailtje terug. Of eerder, een reeks mailtjes terug. Het ging blijkbaar van social media persoon naar social media persoon naar dierenverzorger naar dierenverzorger naar hoofddierenverzorger waarvan ik uiteindelijk hoorde

"Er zitten tilapias bij de nijlkrokodillen"

Flashbacks uit Amersfoort, ze weten het dus zelf ook niet
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Beekse Bergen verwelkomt vrouwelijke gorilla, belangrijk voor soortbehoud

Safaripark Beekse Bergen heeft een volwassen gorillavrouwtje uit ARTIS verwelkomd. De verhuizing maakt deel uit van een samenwerking tussen drie Nederlandse dierenparken en draagt bij aan het behoud van de westelijke laaglandgorilla.

Curator Lars Versteege van Safaripark Beekse Bergen benadrukt het belang van de verhuizing. "We hopen dat zij samen met de zilverrug van de groep voor nageslacht gaat zorgen. Deze man speelt genetisch namelijk een belangrijke rol. Iedere geboorte is van grote waarde, want in het wild wordt de diersoort ernstig bedreigd."

De westelijke laaglandgorilla is de grootste en bekendste ondersoort van de westelijke gorilla en leeft in de tropische regenwouden van West- en Centraal-Afrika. De dieren hebben daar te maken met verschillende bedreigingen, zoals ontbossing, stroperij en de handel in bushmeat. Europese dierentuinen dragen via een managementprogramma bij aan het behoud van deze diersoort.

Samenwerking voor soortbehoud
De komst van het gorillavrouwtje naar Hilvarenbeek maakt deel uit van een gecoördineerde ruil tussen drie Nederlandse dierentuinen: ARTIS, Safaripark Beekse Bergen en Koninklijke Burgers’ Zoo. Door dieren te verplaatsen, draagt elk park bij aan het behoud van een gezonde, genetisch gevarieerde populatie gorilla’s in Europese dierentuinen.

De komende weken zal de vrouwelijke gorilla in alle rust wennen aan haar nieuwe omgeving, haar verzorgers en uiteindelijk ook aan de groep. De introductie verloopt stap voor stap.

Plaats reactie