Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door rick04 »

Denny schreef:
19 jul 2025, 17:48
In Ouwehand is jonge luiaard Quasi overleden. Hij is geboren in Dierenpark Amersfoort en was het 11e en laatste jong van het succeskoppel Amaka en Quasimodo. Toen hij geboren werd was zijn vader al overleden.
De doodsoorzaak is nog niet bekend. Vreemd was wel dat hij daar in het water zwom.
Dat is geen vreemd gedrag, dat is natuurlijk gedrag. Ouwehands was echter (een van) de enige die dit natuurlijke gedrag zo stimuleerde met een grote waterpartij.
You can find me in the zoo :)

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: CNME

Bericht door meubilaie2 »

Hebben ze daar nu nog luiaarden?
NL 50/59 BE 9/37

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Bericht door freerk1982 »

Verschrikkelijk nieuws uit Het Berenbos. 😢 Bruine beer Taras, die recent samen met berin Roza dankzij Bears in Mind vanuit Oekraïne aankwam in Ouwehands Dierenpark, is helaas ingeslapen. Taras heeft in Het Berenbos een botbreuk aan zijn achterpoot opgelopen. Na nader onderzoek bleek het een erg complexe botbreuk te zijn. Na overleg met meerdere dierenartsen bleek er helaas geen enkele optie om het te behandelen. We hadden hem graag nog heel veel prachtige jaren in Het Berenbos gegund, maar na uitvoerig en vooral een moeilijk overleg is voor het welzijn van de beer besloten hem te euthanaseren. 😔

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

meubilaie2 schreef:
20 jul 2025, 12:53
Hebben ze daar nu nog luiaarden?
Nee, hij was het eerste en enige luiaard in Ouwehands.

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: CNME

Bericht door meubilaie2 »

Vrij baan voor een comeback van de kaaimannen ;)
NL 50/59 BE 9/37

FotoWilliam
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Bericht door FotoWilliam »

Ik zag tot m'n schaamte dat ik in april voor het laatst een Ouwehands-update heb geplaatst, dus bij deze een inhaalslag ;)

Laten we bij het begin beginnen: het voorplein. Daar is de afgelopen weken de bak voor de koikarpers leeg gepompt, schoon gemaakt, en opnieuw gekit. Op dit moment (afgelopen woensdag) zijn ze aan het proefdraaien, dus ik verwacht dat binnenkort de vissen er weer in zullen gaan.
Een stukje verder op staat ook bij de neushoornvogels de verbouwing op het punt van beginnen. De schermen zijn geplaatst, hoewel de vogels nog wel in de volière's zitten, en er zelfs een nieuwe rhinoceros neushoornvogel is gearriveerd, dus wanneer ze écht beginnen is nog even afwachten.
Afbeelding

Een stukje verder, bij de zebramangoesten, loopt er één dier met z'n staart in het verband, ik vermoed door een iets te heftige botsing met een soortgenoot.

Dan op naar het aquarium. Daar zijn ze aardig door aan het gaan met vernieuwingen. Zo breidt de collectie steeds weer uit, bij de slijkspringers zijn er bijvoorbeeld mangrove molly's toegevoegd:
Afbeelding
En bij de zeepaardjes kun je, na goed speurwerk, tegenwoordig mandarijnpitvissen bewonderen:
Afbeelding
Onderstaande vis zit nu zowel in de koraalbak, als bij de zeepaardjes, maar ik weet niet welke soort het is, iemand hier die een idee heeft?
Afbeelding

De lampen bij de octopus zijn op één na allemaal uit, dus ik vrees dat ze in het einde van haar broedproces zit en het einde voor deze mooie soort dus nadert.
Tegenover de octopus is er wel nieuw leven, daar zijn jonge sepia's geboren! Ze leven nu nog in een klein bakje, maar mogen straks als ze groot zijn van het hele aquarium gebruik maken.
Afbeelding
Jonge sepia

De bak daarnaast (waar eerst de haaien-eieren hingen), laat nu een stukje plastic soup zien. De bedoeling is dat de bak daarnaast het bleken van koraal gaat laten zien door de opwarming van de aarde.
Afbeelding

We blijven bij de koudbloedigen, want ook bij de gifkikkers is een nieuwe soort gearriveerd. Wederom ben ik nog op zoek naar de naam, dus als iemand kan helpen, graag!
Afbeelding
Onbekende kikkersoort

Om de hoek in het Orihuis is het nieuwe terrarium voor de Cubaanse boa's zo te zien bijna gereed:
Afbeelding

De parmawallaby's hebben een eigen stal gekregen, zo hebben de koala's ook weer een extra binnen- en buitenverblijf.
Afbeelding
Afbeelding

En dan het mooiste voor het laatst bewaard... Ik had zo'n vermoeden dat de jonge tijgers al wel eens buiten in de separatie zouden kunnen zitten, maar die ramen zijn sinds vorig jaar afgezet met schotten met foto's eraan. Nu wist ik nog wel ongeveer waar die ramen moeten zitten, dus ik schoof op goed geluk de schotten een klein beetje uit elkaar. En ja hoor, precies bij een raam, waar op dat moment ook nog eens een jonge tijger voor aan het dollen was :D Foto's maken gaat helaas wat lastiger door een halve centimeter ruimte, maar met een beetje inzoomen ging het toch best aardig:
Afbeelding
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

FotoWilliam schreef:
25 jul 2025, 23:36
Onderstaande vis zit nu zowel in de koraalbak, als bij de zeepaardjes, maar ik weet niet welke soort het is, iemand hier die een idee heeft?
Afbeelding
Lijkt op een Regenboog Lipvis (Halichoeres melanurus).

FotoWilliam schreef:
We blijven bij de koudbloedigen, want ook bij de gifkikkers is een nieuwe soort gearriveerd. Wederom ben ik nog op zoek naar de naam, dus als iemand kan helpen, graag!
Afbeelding
Volgens de 1e Harpij van dit jaar kregen ze een nieuwe gifkikkersoort vanuit Zoo Antwerpen: de schilderskikker (Dendrobates tinctorius). Daar lijkt deze wel op.

FotoWilliam
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Bericht door FotoWilliam »

MennoPebesma schreef:
27 jul 2025, 09:51
FotoWilliam schreef:
Afbeelding
Lijkt op een Regenboog Lipvis (Halichoeres melanurus).

FotoWilliam schreef:
Afbeelding
Volgens de 1e Harpij van dit jaar kregen ze een nieuwe gifkikkersoort vanuit Zoo Antwerpen: de schilderskikker (Dendrobates tinctorius). Daar lijkt deze wel op.
Bedankt!
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Bericht door freerk1982 »

Unieke gebeurtenis in Ouwehands Dierenpark met geboorte van koala
Mooi nieuws! Het koala vrouwtje dat nu ruim een jaar in Rhenen verblijft heeft een kleine koala in haar buidel, een joey. Het jong is al ruim twee maanden oud en zal zich dit jaar nog laten zien. Het is een unieke gebeurtenis. Nooit eerder werd er in Nederland een koala geboren. De diersoort is sinds april 2024 alleen te zien in Ouwehands Dierenpark.

Na al een aantal paringen is het nu gelukt. De koala vrouw kwam niet meer terug in cyclus en alles wees op een dracht. Een koala krijgt na een korte draagtijd van ongeveer 35 dagen een jong wat zich daarna heel snel, blind en kaal, naar de buidel verplaatst en zich aan een tepel vastklampt. Daar ontwikkelt het zich verder. Het is in de buidel de eerste maanden niet zichtbaar.

Eind 2025 te bewonderen
Na ruim twee maanden kan de kenner zien dat er daadwerkelijk een jong in de buidel zit. De ronding van de buidel wordt zichtbaar en heel soms zie je een duidelijke beweging. De kleine joey, zoals een koalajong genoemd wordt, zal de komende maanden groeien en steeds meer van zichzelf laten zien. Naar verwachting zal het na ongeveer zes maanden zijn of haar kopje boven de buidel uit steken. Aan het eind van 2025 zal het jong dan te bewonderen zijn.

Ruim een jaar in Nederland
Het park is verheugd met de komst van deze joey. In april 2024 verwelkomde het park als enige park in Nederland drie koala’s. De twee mannetjes en het vrouwtje kregen een gloednieuw verblijf in het park, genaamd Koalia. De koala’s leken al snel gewend aan hun onderkomen en leken zich al op hun gemak te voelen. Het vrouwtje wordt goed gemonitord. Dat wil zeggen dat haar cyclus in de gaten wordt gehouden en op het juiste moment een mannetje bij haar wordt gezet.

Er waren een aantal paringspogingen gedaan maar tot voor kort zonder succes. Het vrouwtje heeft in april de laatste paring gehad en is daarna niet meer in cyclus gekomen. Het was even spannend en nu lijkt toch echt een joey in haar buidel te zitten. “De geboorte van deze jonge koala is een mooie mijlpaal voor ons team en een belangrijke stap voor het behoud van deze bijzondere soort”, aldus Marijn Poldermans, Hoofd Dierverzorging bij Ouwehands Dierenpark.

Werken aan soortbehoud
De koala is een bedreigde diersoort. Over heel de wereld worden koala’s in dierenparken gehouden om zo door het managementprogramma bij te dragen aan het genetisch gezond houden van de populatie en het behoud van de diersoort. De koala staat op de IUCN Red list genoteerd als ‘vulnerable’ oftewel 'kwetsbaar'. Australië heeft de soort zelf als 'bedreigd' aangemerkt nadat de aantallen snel achteruitgingen als gevolg van bosbranden en overstromingen in de afgelopen jaren. Ouwehands Dierenpark is blij te kunnen bijdragen aan het in stand houden van deze bijzondere dieren.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Boots »

Ze krijgen het toch maar mooi voor elkaar daar in Ouwehands. Zowel bij de panda's als nu bij de koala's.
Ze hebben wat dat betreft pech dat de Nederlander zo'n nuchter volkje is. Er zijn genoeg landen waar de panda en koala koorts een stuk hoger oploopt.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Mooie geboorte weer! Ouwehands is ook eentje die ik maar eens op mijn bucketlist van tuinen moet plaatsen.

Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren

Bericht door Asbolus »

Boots schreef:
31 jul 2025, 10:34
Ze krijgen het toch maar mooi voor elkaar daar in Ouwehands. Zowel bij de panda's als nu bij de koala's.
Ze hebben wat dat betreft pech dat de Nederlander zo'n nuchter volkje is. Er zijn genoeg landen waar de panda en koala koorts een stuk hoger oploopt.
Hoezo? Het zijn beide diersoorten die weinig toevoegen aan een ecosysteem?
Een schattigheidsfactor is niet alles.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Asbolus schreef:
31 jul 2025, 13:08
Boots schreef:
31 jul 2025, 10:34
Hoezo? Het zijn beide diersoorten die weinig toevoegen aan een ecosysteem?
Een schattigheidsfactor is niet alles.
Je ziet toch wat deze soorten in andere landen losmaakt? Volgens mijn zijn de bezoekersaantallen van Ouwehands nauwelijks gestegen

MelodyK
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Emmen
Contacteer:

Bericht door MelodyK »

Hallo iedereen.... ben de afgelopen dagen bezig info te verzamelen omtrent alle beren die via Bears In Mind naar Ouwehand zijn gekomen... men spreekt van 36 dieren... maar hoe ik ook zoek en speur.. ik kom op 35 ... wie heeft voor mij de 'missende naam' in mijn rijtje?

Op volgorde van binnenkomst zoals ik het kon vinden:
Geert, Trudy, Jo, Nelly, Mackenzie, Mascha, Batir, Niki, Koröglû, Bora, Fiona, Bjorna, Tory, Wolke, Axel, Fenja, Ljalja, Brigitta, Dadon, Duuk, Diesel, Igor, Bruce, Ronja, Pepe, Pedro, Pesho, Maria, Keta en Mincho t/m mei 2018. Daarna volgden nog Malysh in 2021, Mila en Kiriusha in 2022,Taras en Roza in 2025

Alvast bedankt
* ~ Wat vandaag (on)mogelijk is, kan morgen (g)een optie (meer) zijn… ~ *

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

MelodyK schreef:
10 aug 2025, 20:17
Hallo iedereen.... ben de afgelopen dagen bezig info te verzamelen omtrent alle beren die via Bears In Mind naar Ouwehand zijn gekomen... men spreekt van 36 dieren... maar hoe ik ook zoek en speur.. ik kom op 35 ... wie heeft voor mij de 'missende naam' in mijn rijtje?

Geert, Trudy, Jo, Nelly, Mackenzie, Mascha, Batir, Niki, Koröglû, Bora, Fiona, Bjorna, Tory, Wolke, Axel, Fenja, Ljalja, Brigitta, Dadon, Duuk, Diesel, Igor, Bruce, Ronja, Pepe, Pedro, Pesho, Maria, Keta en Mincho t/m mei 2018. Daarna volgden nog Malysh in 2021, Mila en Kiriusha in 2022,Taras en Roza in 2025

Alvast bedankt
Bears in Mind heeft een paar jaar terug een boek uitgegeven met alle beren beschreven die tot dan toe in het Ouwehands kwamen. Ik heb hem zelf maar ben pas donderdag op z'n vroegst om erin te kijken ;)
Misschien kan je hem nog ergens online vinden als het je intresse heeft

Veronique
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: ZooParc & Ouwehands Dierenpark & ZiE-ZOO
Contacteer:

Bericht door Veronique »

JvG schreef:
10 aug 2025, 22:09
MelodyK schreef:

Alvast bedankt
Bears in Mind heeft een paar jaar terug een boek uitgegeven met alle beren beschreven die tot dan toe in het Ouwehands kwamen. Ik heb hem zelf maar ben pas donderdag op z'n vroegst om erin te kijken ;)
Misschien kan je hem nog ergens online vinden als het je intresse heeft
Ze verkopen dat boek nog gewoon in het park in het berenbos

MelodyK
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Contacteer:

Bericht door MelodyK »

Hoioi, dank allen.

Het boek kopen wil ik niet. Kom ook maar 1x per jaar in het park, in de winter, die voor ik het kan navragen zijn we weer maanden verder.

Wie mij dus aan die missende naam kan helpen, heeft mijn eeuwige dank.

Harm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Burgers'

Bericht door Harm »

MelodyK schreef:

Alvast bedankt
Zou het ijsbeer Huggies zijn? Deze is ooit ook opgevangen in Rhenen. Alleen niet in het Berenbos terecht gekomen natuurlijk.

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

MelodyK schreef:
14 aug 2025, 21:40
Hoioi, dank allen.

Het boek kopen wil ik niet. Kom ook maar 1x per jaar in het park, in de winter, die voor ik het kan navragen zijn we weer maanden verder.

Wie mij dus aan die missende naam kan helpen, heeft mijn eeuwige dank.
In Het Berenbos Snuitenboek staan de 34 bruine beren vermeld tot uitgifte van het boek in 2023. In het boek staan ze op deze volgorde qua binnenkomst:
Geert, Trudy, Mackenzie, Nelly, Jo, Mascha, Battir, Niki, Bora, Koröglû, Fiona, Björna, Axel, Wolke, Tory, Fenja, Ljalja (verhuidt naar Dierenrijk), Brigitta (verhuisd naar Dierenrijk), Dadon, Duuk, Diesel, Igor, Bruce, Ronja, Pedro (verhuisd naar Worbis), Pepe (verhuisd naar Possen), Maria, Pesho, Keta, Mincho, Malysh, Ljalja, Kiriusha, Mila.

Per dier melden ze de naam, geslacht, geboortejaar, aankomstdatum, indien verhuisd de vertrekdatum, indien overleden de overlijdingsdatum en daarnaast een stuk tekst met herkomstverhaal, herkenning van het dier, specifieke gedragingen. Opzich een laagdrempelig boek en leuk om door te lezen/bladeren

MelodyK
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Contacteer:

Bericht door MelodyK »

Dank wederom.

De 34 namen werden dus aangevuld met Taras en Roza die in mei dit jaar kwamen...

Ik zie het verschil inmiddels... in het antwoord staat Ljalja 2x genoemd ... Ljalja ging inderdaad met Brigitta naar toenmalige Dierenrijk. Op de website van Bears in Mind staat het aantal 36 .. ik kom telkens uit op 35... dus tja, waar nu de 'fout' zit, geen idee....

Als ik er komende winter kom zal ik gaan kijken.

Zo'n boek is leuk, maar in mijn geval zonde van het geld.

Plaats reactie