Nee, klopt. Maar er was wel een volledig "open" pad
Nieuwstopic Vogelpark Avifauna
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
Re: Nieuwstopic Vogelpark Avifauna
- Dennistopaz
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Maraboes zie ik niet direct een probleem, ze hebben vroeger in Olmen in de voliere gezeten en nooit geen problemen mee gehad.MennoPebesma schreef: ↑17 mei 2025, 09:42De EAZA richtlijnen geven aan dat maraboes beter niet in een doorloopvolière gehouden kunnen worden. Dus dat kan voor Avifauna ook een reden geweest zijn om het op deze manier te doen. Hetzelfde geld overigens ook voor goliathreigers, zadelbekooievaars, zwarthalsooievaars, hoornraven, grotere uilensoorten en sommige roofvogelsoorten (Falconiformes).
Zadalbek- en zwartsnavelooievaars zou ik niet doen vanwege hun zeldzaamheid.
Goliathreigers is gewoon levensgevaarlijk, zijn zeer agressieve vogels, heb ooit het exemplaar in Olmen in actie gezien naar zijn verzorgers toe. Daar kom ik als bezoeker niet bij.
Uilen zie ik niet echt een probleem.
Op welke basis zijn deze richtlijnen gemaakt?
-
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Maraboes (en waarschijnlijk grote ooievaarachtigen in het algemeen) kunnen behoorlijk grijpgrage snavels hebben en als je een wat assertievere vogel hebt, is dat wellicht een risico. Uilen lijken mij voornamelijk in de broedtijd geen lieverdjes, en met pakweg een oehoe of laplanduil wordt het dan al snel gevaarlijk.Limburg vooruit schreef: ↑17 mei 2025, 10:33Maraboes zie ik niet direct een probleem, ze hebben vroeger in Olmen in de voliere gezeten en nooit geen problemen mee gehad.MennoPebesma schreef: ↑17 mei 2025, 09:42De EAZA richtlijnen geven aan dat maraboes beter niet in een doorloopvolière gehouden kunnen worden. Dus dat kan voor Avifauna ook een reden geweest zijn om het op deze manier te doen. Hetzelfde geld overigens ook voor goliathreigers, zadelbekooievaars, zwarthalsooievaars, hoornraven, grotere uilensoorten en sommige roofvogelsoorten (Falconiformes).
Goliathreigers is gewoon levensgevaarlijk, zijn zeer agressieve vogels, heb ooit het exemplaar in Olmen in actie gezien naar zijn verzorgers toe. Daar kom ik als bezoeker niet bij.
Kortom, het risico is vaak afhankelijk van individuele vogels of bepaalde omstandigheden, maar op voorhand kan je die natuurlijk niet uitsluiten.
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Deze soorten staan op een langere lijst met potentieel gevaarlijke diersooren in dierentuinen. Daarbij wordt gezegd dat:Limburg vooruit schreef: ↑17 mei 2025, 10:33Maraboes zie ik niet direct een probleem, ze hebben vroeger in Olmen in de voliere gezeten en nooit geen problemen mee gehad.MennoPebesma schreef: ↑17 mei 2025, 09:42De EAZA richtlijnen geven aan dat maraboes beter niet in een doorloopvolière gehouden kunnen worden. Dus dat kan voor Avifauna ook een reden geweest zijn om het op deze manier te doen. Hetzelfde geld overigens ook voor goliathreigers, zadelbekooievaars, zwarthalsooievaars, hoornraven, grotere uilensoorten en sommige roofvogelsoorten (Falconiformes).
Op welke basis zijn deze richtlijnen gemaakt?
"De genoemde dieren kunnen hun verzorgers of bezoekers verwonden door hun fysieke kracht, hun eigenschappen zoals gif, tanden, stekels, enz. en hun gedrag."
Bij de uil- en roofvogelsoorten gaat het om de grotere soorten en dan vooral in het broedseizoen. Dan zouden ze mogelijk 'indringers' in hun volière kunnen aanvallen.
De volledige lijst vind je onderaan dit document: https://strapi.eaza.net/uploads/2024_04 ... df2fe8.pdf
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
Grappig, da's juist een soort die ik in meerdere doorloopvolières heb gezien, bijvoorbeeld in Dierenrijk en Parc des Oiseaux, waar er zover ik weet nooit problemen mee zijn geweestLimburg vooruit schreef: ↑17 mei 2025, 10:33
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Dan hebben ze in Olmen pech, want daar kan je gewoon ni bij komen.Mr. Gharial schreef: ↑17 mei 2025, 17:53Grappig, da's juist een soort die ik in meerdere doorloopvolières heb gezien, bijvoorbeeld in Dierenrijk en Parc des Oiseaux, waar er zover ik weet nooit problemen mee zijn geweestLimburg vooruit schreef: ↑17 mei 2025, 10:33
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: CNME
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Spoiler: geef het geheim prijs!
-
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
𝗘𝗲𝗿𝘀𝘁𝗲 𝗳𝗹𝗮𝗺𝗶𝗻𝗴𝗼 𝗸𝘂𝗶𝗸𝗲𝗻 𝘂𝗶𝘁 𝗵𝗲𝘁 𝗲𝗶!
Van de 20 nesten die onze flamingo's hebben, is net het eerste kuiken geboren! Kom jij komend weekend op kraamvisite? Flamingo's bouwen hun nesten als vulkaanheuvels om te voorkomen dat ze onder water komen te staan. Na een week verlaten de kuikens hun nest en zie je ze straks allemaal bij elkaar staan. Flamingo's herkennen elkaar aan het geluid dat ze maken.
Mis deze bijzondere gebeurtenis niet en kom genieten van de prachtige natuur en dieren in ons park!
#Hemelvaart #Avifauna #FlamingoKuikens #Kraamvisite #VogelparkAvifauna
Facebook Avifauna
-
- Laafsekikker (CR)
Geweldig nieuws! De stokstaartjes hebben jongen. We hebben er al 2 gespot, misschien zijn het er meer. De komende dagen zullen ze steeds beter zichtbaar zijn! #vogelparkavifauna #stokstaartjes #jongestokstaartjes #babystokstaartjes #superschattig #komjijzetellen?
Facebook Avifauna
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Het wordt steeds drukker in de vallei! Naast o.a gieren, secretarisvogels, glansspreeuwen en de hop zie je nu ook grootoorvossen! Deze vos heeft een uniek kenmerk; oren van wel 13 cm lang. En hou de socials in de gaten voor nog meer nieuwe bewoners! #grootoorvossen #gierenvalleiumvikeli #umvikeli #nieuwebewoners
Bron: Facebook Stichting Vogelpark Avifauna
- aardvarkentje15
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Dat is snel!!MennoPebesma schreef: ↑11 jul 2025, 16:59Het wordt steeds drukker in de vallei! Naast o.a gieren, secretarisvogels, glansspreeuwen en de hop zie je nu ook grootoorvossen! Deze vos heeft een uniek kenmerk; oren van wel 13 cm lang. En hou de socials in de gaten voor nog meer nieuwe bewoners! #grootoorvossen #gierenvalleiumvikeli #umvikeli #nieuwebewoners
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Hier een grote volière met grootoorvossen. In Overloon eentje met geelrugduikers. Dat zijn toch wel weer mooie projecten met een frisse wind!
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Twee maraboes kun je vanaf nu zien in Umvikeli. Maraboes zijn grote vogels van wel anderhalve meter. Ze zijn familie van de ooievaars maar eten aas, net als gieren. Ze komen voor in grote delen van Zuidelijk Afrika en zijn na 7 jaar weer terug van weggeweest in Avifauna.
- Asbolus
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren
-
- Laafsekikker (CR)

Eigenlijk was voor mij altijd de reistijd hetgeen wat me tegenhield om te gaan, maar met de opening van de nieuwe volière vond ik het tijd om toch maar eens de reis te maken. En wat een toffe toevoeging is die volière zeg. Ik was een beetje bang dat de kleinere vogels weg zouden vallen in de enorme ruimte, maar ik heb alle vogels redelijk makkelijk kunnen spotten. De grootoorvossen waren een wat grotere uitdaging, maar na een tijdje zoeken en een tweede keer terugkomen bleken die achter een heuveltje tegen het net aan te liggen, blij dat ik ze toch heb kunnen zien! Enige minpunt vond ik de ligging van het stokstaartjesverblijf, deze ligt eigenlijk best wel verstopt aan een doodlopend paadje, waardoor ik het idee had dat veel mensen niet door hadden dat het er lag, toch jammer.
Voor de rest was ik ook blij verrast over het park. Zeker de nieuwe projecten zien er echt goed uit. Hopelijk kunnen ze deze weg doortrekken naar heel het park, ik kan zo nog genoeg leuke combinaties tussen zoogdieren en vogels bedenken..
Verder vielen er nog een paar dingen op:
- De grijze kroonkraanvogels tegenover de rode panda’s zitten op eieren. Ik telde er minimaal 3.
- Bij de flamingo’s zijn er een heleboel jongen uit het ei gekropen. Heel vet om te zien! Ik denk niet dat ik ooit zoveel jonge flamingo’s in een groep heb gezien.
- Ook bij de pauwen die bij de zeearenden inwonen was een jong.
- Bij de brulapen is een jong geboren! De moeder liet hem goed zien in het buitenverblijf. Een ander (jong?) mannetje van deze soort zat samen met de witgezichtsaki’s apart in het binnenverblijf.
- Op hetzelfde eiland zijn er bij de keizertamarins ook twee jongen te zien.
- In het achterste gedeelte van de tropenhal werd gewerkt aan een nieuw verblijf voor geelvleugelamazones.
-
- Laafsekikker dikkopje (LC)
- Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
-Zo zijn er eindelijk weer wilde cavia's in Nuboso te zien.
-Een groepje kuiftinamoes is ingetrokken in het verblijf aan de buitenkant van de Nachtsafari.
-Het (voormalige) verblijf van de oranje rotshanen (Rupicola rupicola) en de toekan is volledig gesloopt en beplant. Deze soorten lijken daarmee uit de collectie verdwenen te zijn.