Eigen tuin- en natuurtopic

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Re: Eigen tuin- en natuurtopic

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
21 mar 2025, 18:27
Goh, aan die Powerplus van de Hubo heb ik mij ook een aantal keren laten vangen tijdens de renovatie van mijn huis: de ervaring is toch dat voor intensief gebruik dit geen goed merk is.

Maar A-merken gaan zeker achteruit, de laatste Miele stofzuiger die ik gekocht heb, hield het welgeteld 3 jaar vol.

Is iets op benzine geen optie?
Ik wil net van de benzine af. Zwaar, stinkt en veel onderhoud, en mag vanaf eind dit jaar niet meer verkocht worden.
Daar zit het probleem, het stuk van mijn grasmaaier dat kapot is kan je gewoon nergens meer vinden omdat de fabrikant 3 jaar geleden met alle materiaal op naft is gestopt en ook geen wisselstukken meer maakt. Hen geen zin om binnen 3 jaar weer hetzelfde voor te hebben.

Ik twijfel het hardst aan Parkside, is een maaier tot 500m², de helft van wat ik heb maar ik krijg mijn hele tuin toch niet in 1 keer af, dus de accu kan rustig opladen voor de dag etna bv.
Maar ken niemand met (tuin)materiaal van dit merk.

Het handgereedschap heb ik al wat van en is degelijk.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Na bijna 12 jaar pesticiden te hebben geweerd ga ik dit jaar beperkt moeten spuiten.
Heb thans een enorme hoeveelheid aan soorten insecten en vogels in mijn tuin.

Maar ondanks alle hulp die ik krijg zijn de brandnetels niet meer onder controle, is volledig uit de hand gelopen en ik zal moeten laten spuiten.
Niet alle netels moeten weg, maar toch veel.

Waterbok
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Waterbok »

Spuiten is nooit een duurzame oplossing, zowel voor het milieu niet als op termijn voor de brandnetels zelf. Welk beheer voer je er nu voor uit?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Waterbok schreef:
03 jul 2025, 16:20
Spuiten is nooit een duurzame oplossing, zowel voor het milieu niet als op termijn voor de brandnetels zelf. Welk beheer voer je er nu voor uit?
Ik weet dat spuiten geen goede oplossing is, maar ik zie geen optie meer.

Ik ben 100% afhankelijk van vrienden en familie. Die doen wat ze kunnen met maaien en afvoeren.
De bedoeling was om de wortelstokken uit te putten, maar dit lukt niet en intussen is het al een hele oppervlakte die "besmet" is met netels.

Het ideale was omspitten, wortelstokken verwijderen en afvoeren om daarna wekelijks nieuwe plantjes uit te trekken.

Maar dat kan ik niet verwachten van de mensen die me helpen.

Vroeger schoffelde ik iedere week en stak ik in het gras bepaalde onkruiden uit. Maar sinds de gemeente ook niet meer mag spuiten en de beekkant maar 2x per jaar mag gemaaid worden is het niet meer te doen. Onkruiden als netels, kleefkruid en een plantje dat ik niet ken woekeren enorm.
Buren klagen er ook van.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Zou kalk niet helpen? Dat verandert de samenstelling van de bodem.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Apenarend schreef:
06 jul 2025, 18:33
Kan ik eens proberen.
Het grootste probleem is dat ik hele stikstofrijke grond heb, en daar is weinig aan te doen.
Ik geef 0,0 meststoffen in de tuin, want in elke meststof zit stikstof.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne »

Apenarend schreef:
06 jul 2025, 18:33
Via de standaard soorten kalk breng je ook wel fosfaat aan, wat brandnetels ook juist een boost kan geven. De grootste reden waarom men bij het bekalken in heide’s goed moet oppassen dat ze een fosfaatarme kalk nemen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Zolang ze hier de beekkant per kwartaal kwamen maaien hadden wij hier eigenlijk geen probleem. Maar sinds een dikke 10 jaar mogen ze enkel nog in Juni en in Oktober maaien nadat alle kruiden gebloeid hebben en zaden hebben laten vallen.
Maar dit geld dus ook bij de brandnetel die intussen de hele bermen en grachtkanten hier heeft overgenomen.

Ik heb het de eerste jaren nog kunnen binnen de perken houden door te schoffelen, maaien en de netels die van mij mochten blijven staan te koppen eens ze in bloem stonden.
Nu word er maar om de zoveel tijd gemaaid en bijna niet geschoffeld wegens tijds- en hulpgebrek waardoor ze ongelooflijk zijn beginnen woekeren.

Ik kan eens proberen met fosfaatarme kalk, heb ook overwogen om hennep te zaaien, trekt de stikstof uit de grond. Maar dan kan ik tijdens de groei hiervan +/- de helft van mijn tuin niet betreden waardoor die daar ook weer gaat zijn eigen leven leiden.

Heb al gedacht van alles uit te gooien, weidegras te zaaien en er een schaap of 4-5 op te zetten. Maar dat is ook weer een heel gedoe met die sanitelnummer enzo. En ik kan die beesten nooit gepakt krijgen om binnen te zetten voor vaccinatie bv.

Plaats reactie