Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Limburg vooruit »

Zoozot schreef:
01 apr 2025, 18:16
Limburg vooruit schreef:
01 apr 2025, 17:59
Iemand die me kan uitleggen waar het verschil zit tussen de families Psittacidae en Psittaculidae? Ik dacht dat de eerste familie de papegaaien huisveste en de tweede groep de parkieten.
Maar dat klopt niet, want de edelpapegaaien bv. behoren tot groep 2 terwijl de aratinga's bv. tot groep 1 behoren. Soms begrijp ik de logica echt niet, ofwel is het zo simpel dat ik erover kijk.
Eigenlijk is het relatief eenvoudig: Psittacidae omvat alle Amerikaanse papegaaiachtigen + de Afrikaanse geslachten Psittacus en Poicephalus; de Psittaculidae zijn de overige soorten uit Afrika en alle soorten uit Azië en Oceanië (minus de kaketoes en kea/kaka/kakapo natuurlijk).

Het verschil tussen wat "papegaai" en "parkiet" genoemd wordt is redelijk arbitrair en heeft weinig te maken met taxonomie. In wezen kan elke kleinere papegaaiachtige met een lange staart "parkiet" genoemd worden.
Is het zo eenvoudig, ik ging het dus echt veel te ver zoeken :doh:
Maar waarom die 2 Afrikaanse soorten erbij?

Bedankt in ieder geval voor de verduidelijking
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren

Bericht door Asbolus »

Limburg vooruit schreef:
01 apr 2025, 18:19
Zoozot schreef:
01 apr 2025, 18:16
Limburg vooruit schreef:
01 apr 2025, 17:59
Iemand die me kan uitleggen waar het verschil zit tussen de families Psittacidae en Psittaculidae? Ik dacht dat de eerste familie de papegaaien huisveste en de tweede groep de parkieten.
Maar dat klopt niet, want de edelpapegaaien bv. behoren tot groep 2 terwijl de aratinga's bv. tot groep 1 behoren. Soms begrijp ik de logica echt niet, ofwel is het zo simpel dat ik erover kijk.
Eigenlijk is het relatief eenvoudig: Psittacidae omvat alle Amerikaanse papegaaiachtigen + de Afrikaanse geslachten Psittacus en Poicephalus; de Psittaculidae zijn de overige soorten uit Afrika en alle soorten uit Azië en Oceanië (minus de kaketoes en kea/kaka/kakapo natuurlijk).

Het verschil tussen wat "papegaai" en "parkiet" genoemd wordt is redelijk arbitrair en heeft weinig te maken met taxonomie. In wezen kan elke kleinere papegaaiachtige met een lange staart "parkiet" genoemd worden.
Is het zo eenvoudig, ik ging het dus echt veel te ver zoeken :doh:
Maar waarom die 2 Afrikaanse soorten erbij?

Bedankt in ieder geval voor de verduidelijking
Als ik puur naar uiterlijk moet kijken, lijkt het redelijk wat te maken te hebben met de schedels/bouw? Tenminste alles binnen Psittacidae lijkt wat groter dan alles in Psittaculidae
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Lars2462
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Antwerpse/Pairi daiza/Planckendael

Bericht door Lars2462 »

Ik ga in de zomer naar Berlijn. Ik ga een dag de zoo van Berlijn doen. Een andere dag ga ik tierpark Berlijn doen. Ook ga ik zoo Leipzig doen. Zijn er nog andere grote dierentuinen die te doen zijn vanuit Berlijn met de trein?
Dan is ook mijn vraag in welke volgorde zou ik deze 3 dierentuinen doen?

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Ik zou tierpark op de minst warme dag doen. Het is daar best veel lopen, niet ideaal als het snikheet is.

Yapok
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Zoo Praag

Bericht door Yapok »

Ik heb zelf een paar jaar geleden de dierentuinen van Maagdenburg, Dresden en Halle gedaan. Dit was allemaal goed te doen en deze parken zijn ook zeker een bezoek waard. Deze laatste 2 heb ik wel vanuit Leipzig gedaan. Over 2 weken ga ik zelf ook weer die kant op en ga ik ook Tierpark Cottbus en zoo Eberswalde bezoeken. Ook dit is zeker te doen vanuit Berlijn. De zoo van Eberswalde is wel niet zo groot en zou ik in jou geval ook niet kiezen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Leipzig is de grote klepper rond Berlijn. Dit is een zeer moderne dierentuin met enkele historische elementen (o.m. prachtige baksteenarchitectuur met het berenterras en h olifantenhuis), zeer moderne giga-complexen (Gondwana, Pongoland), enkele kleinere bezoekbare gebouwen, en grote savanne, etc. Echt een supertuin.

Dresden is al wat kleiner, maar een van mijn favorieten. De stad is ook de moeite en op loopafstand van de zoo. Ik vind het een heel aangename zoo, prachtig park. Er zijn geen megacomplexen en er is ook geen noemenswaardige zooarchitectuur, maar dit is wel een van die zeer interessante Duitse middenmotors: zeer goede collectie zoogdieren en vogels, en enkele heel leuke gebouwen: Orangoetan complex, Prof. Brandeshaus, Zoo unter den Erde
Cottbus: schreef ik recent een verslag over op dit forum (net als Dresden). Een zeer aangename tuin, afhankelijk van jouw interesses. Een must voor watervogel en ooievaarliefhebbers, een mooi roofdierenhuis, een impressionante Java banteng kudde. Maar dit kan tegenvallen als je nog niet veel dierentuinen bezocht hebt en je verwachtingen hoog gespannen zijn, op de flamingovolière na is er niets spectaculairs te zien. Maar ik zou er zo terugkeren.
Eberswalde: te klein, ik zou die verplaatsing enkel daarvoor niet maken. Ik ben er ooit geweest voor 1 soort (zevenkleurige tangara) maar die is allang weg.
Hoyerswerda: heb ik 20 jaar geleden bezocht, ook dit is een kleine tuin, net iets interessanter dan Eberswalde. Maar beide zijn eigenlijk enkel interessant wanneer je een rondreis zou maken.

Wat de volgorde in Berlijn betreft : ieder zijn goesting en elk heeft zijn voorkeur. Ik deed tot heden altijd eerst de zoo en dan het tierpark, anderen net andersom. Het hangt van het weer af: het Tierpark heeft weinig bezoekbare gebouwen, bij slecht weer is dat een nadeel. Bij tropische weer vind ik het itt Zoofan dan weer wel prima: er is heel veel schaduw in het uitgestrekte park. Je kan er uitstekend luieren op de banken of een schaduwrijke route volgen, en het is er in de zomer minder druk dan in de zoo.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Ik lees overigens net elders dat er in Dresden Brillangoeren gearriveerd zijn. Zij zullen de plaats van de voorziene François langoeren in het Orang gebouw innemen.
Extinction is forever!

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Deze zomervakantie ga ik met mijn vader naar Zuid-Frankrijk, in de buurt van Monaco. Volgens google maps gaat de route via Luik, Nancy, Dijon, Lyon, Grenoble en dan ten westen van de Alpen door naar een camping in Parc naturel régional du Verdon. Een paar jaar terug waren we daar ook in de buurt en waren we op de reis naar Parc des Oiseaux en Aquarium de Nancy geweest.

Heeft iemand nog dierentuintips op deze route? Waarschijnlijk doen we één tussenstop op de heenweg en dat is dan meestal mijn kans om mijn vader over te halen om naar een dierentuin te gaan, maar op de camping zelf kunnen we natuurlijk ook ergens naartoe gaan.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlijn

Bericht door Pater-damiaanshert »

Ik vond Parc-animalier de Sainte-croix echt goed toen ik het bezocht had. Het ligt in de buurt van Nancy.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Wellicht de stadszoo in Lyon of Saint-Martin La Pleine, al ligt die laatste toch alweer een 40 km van jullie route.

Verder zuidelijker langs de A7 r. Marseille ligt nog Safari Peaugres ; je kan dan de D519 nr. Grenoble nemen.

Maar misschien zijn deze opties al wat te diep op jullie reis gelegen, en zoek je liever iets halverwege. Misschien de citadelle zoo in Besançon? Mooie collectie primaten alvast, en ook een insectarium, nachthuis en aquarium.
Extinction is forever!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Misschien ook een leuke korte tussenstop pal langs de A7 tussen Lyon en de Côte d'Azur: La Ferme aux Crocodiles in Pierrelatte, met een grote verzameling krokodilachtigen in een aanzienlijke tropenhal met nog wat andere soorten reptielen en vogels.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Mr. Gharial schreef:
04 mei 2025, 17:43
Deze zomervakantie ga ik met mijn vader naar Zuid-Frankrijk, in de buurt van Monaco. Volgens google maps gaat de route via Luik, Nancy, Dijon, Lyon, Grenoble en dan ten westen van de Alpen door naar een camping in Parc naturel régional du Verdon. Een paar jaar terug waren we daar ook in de buurt en waren we op de reis naar Parc des Oiseaux en Aquarium de Nancy geweest.

Heeft iemand nog dierentuintips op deze route? Waarschijnlijk doen we één tussenstop op de heenweg en dat is dan meestal mijn kans om mijn vader over te halen om naar een dierentuin te gaan, maar op de camping zelf kunnen we natuurlijk ook ergens naartoe gaan.
Qua tuinen kan ik u niet veel advies geven. Ik kan u enkel aanbevelen u ZEER goed voor te bereiden wat betreft het auto rijden. Er gelden sinds deze maand vernieuwde maatregelen in heel Frankrijk en vooral regio Parijs. Het betreft het gebruik van de linker rijstrook, de tolwegen die niet allemaal meer via automaat te betalen zijn. De verschillende beheerders van deze tolwegen. Er zou een tolkastje bestaan, maar ook dit moet aangemeld worden bij de verschillende tolbedrijven. Ook dieselwagens zijn blijkbaar een probleem evenals diesel kunnen tanken blijkbaar.

Heb niet alles gelezen om eerlijk te zijn omdat we dit jaar toch niet naar Frankrijk gaan.

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Apenarend schreef:
04 mei 2025, 18:45
Wellicht de stadszoo in Lyon of Saint-Martin La Pleine, al ligt die laatste toch alweer een 40 km van jullie route.

Verder zuidelijker langs de A7 r. Marseille ligt nog Safari Peaugres ; je kan dan de D519 nr. Grenoble nemen.

Maar misschien zijn deze opties al wat te diep op jullie reis gelegen, en zoek je liever iets halverwege. Misschien de citadelle zoo in Besançon? Mooie collectie primaten alvast, en ook een insectarium, nachthuis en aquarium.
Bij de vorige vakantie was onze tussenstop ook in de buurt van Lyon, dus ik denk dat ik ga kijken of we dan naar de stadzoo zouden kunnen, die Aziatische volière ziet er vooral bijzonder uit. Besancon lijkt me ook interessant, dus daar ga ik ook eens naar kijken

Zoozot schreef:
04 mei 2025, 18:51
Misschien ook een leuke korte tussenstop pal langs de A7 tussen Lyon en de Côte d'Azur: La Ferme aux Crocodiles in Pierrelatte, met een grote verzameling krokodilachtigen in een aanzienlijke tropenhal met nog wat andere soorten reptielen en vogels.
Inderdaad een heel mooi park, waar ik ook al een keer geweest ben, al is dat ook alweer 5 jaar terug ondertussen. Toen zaten we meer in de buurt van Alès dus toen viel de afstand wel mee, maar zo te zien is de afstand van onze huidige camping toch een dikke vier uur rijden, dus die bewaar ik nog wel voor een andere keer ;)
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Limburg vooruit schreef:
04 mei 2025, 19:08
Qua tuinen kan ik u niet veel advies geven. Ik kan u enkel aanbevelen u ZEER goed voor te bereiden wat betreft het auto rijden. Er gelden sinds deze maand vernieuwde maatregelen in heel Frankrijk en vooral regio Parijs. Het betreft het gebruik van de linker rijstrook, de tolwegen die niet allemaal meer via automaat te betalen zijn. De verschillende beheerders van deze tolwegen. Er zou een tolkastje bestaan, maar ook dit moet aangemeld worden bij de verschillende tolbedrijven. Ook dieselwagens zijn blijkbaar een probleem evenals diesel kunnen tanken blijkbaar.

Heb niet alles gelezen om eerlijk te zijn omdat we dit jaar toch niet naar Frankrijk gaan.
Als je met bijvoorbeeld een "Bip&Go" werkt zoals ons in Frankrijk, dan heb je daar weinig tot geen last van. Dan krijg je ook automatisch verwitting van de tolpoortloze stukken tolweg, en wordt dit ook eveneens automatisch betaald. Deze geld voor alle tolwegen in Frankijk, over de aparte bedrijven heen. Je betaald wel een abonnementskost in de maanden dat je dit kastje gebruikt (of een forfait als je langer dan 14 maanden deze niet gebruikt).

Qua diesel en Parijs... dat is gelukkig enkel beperkt tot Parijs. En voorlopig kan je alsnog vlot diesel tanken in de regio, zolang je de binnenstad maar vermijd. Maar met de wagen is dat eigenlijk altijd wel te mijden. ;)

Het linksrijden wat je aangeeft gaat om de carpoolstroken vermoed ik? Tenzij iemand alleen zou reizen, heb je daar weinig last van.

Het Critic-Air (sticker) attest is wel een aandachtspuntje, maar via de officile website kost die niet heel veel geld, en deze is niet jaargebonden. Dat is dus een eenmalige kost, conform ook de milieusticker die Duitsland al jaren heeft.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Zoozot schreef:
04 mei 2025, 18:51
Deze is echt ideaal als korte tussenstop, en biedt best wel een attractieve meerwaarde voor zowel niet- als doorwinterde zoofans. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de stadstuin van Lyon is deze ook heel wat vlotter bereikbaar per wagen als tussenstop. Mochten jullie alsnog letterlijk door Lyon rijden, dan heeft de stad ook nog een aquarium dat niet onaardig is, en bijna naast de grote weg door Lyon zelf ligt.

Verder zou ikzelf wellicht een stukje omrijden naar Espace Zoologique st Martin la Pleine, maar voor een korte tussenstop is deze misschien nét te groot?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Gorilla Gust schreef:
04 mei 2025, 21:08
Limburg vooruit schreef:

Als je met bijvoorbeeld een "Bip&Go" werkt zoals ons in Frankrijk, dan heb je daar weinig tot geen last van. Dan krijg je ook automatisch verwitting van de tolpoortloze stukken tolweg, en wordt dit ook eveneens automatisch betaald. Deze geld voor alle tolwegen in Frankijk, over de aparte bedrijven heen. Je betaald wel een abonnementskost in de maanden dat je dit kastje gebruikt (of een forfait als je langer dan 14 maanden deze niet gebruikt).

Qua diesel en Parijs... dat is gelukkig enkel beperkt tot Parijs. En voorlopig kan je alsnog vlot diesel tanken in de regio, zolang je de binnenstad maar vermijd. Maar met de wagen is dat eigenlijk altijd wel te mijden. ;)

Het linksrijden wat je aangeeft gaat om de carpoolstroken vermoed ik? Tenzij iemand alleen zou reizen, heb je daar weinig last van.

Het Critic-Air (sticker) attest is wel een aandachtspuntje, maar via de officile website kost die niet heel veel geld, en deze is niet jaargebonden. Dat is dus een eenmalige kost, conform ook de milieusticker die Duitsland al jaren heeft.
Oh, in het artikel dat ik deze middag las deden ze precies of het was niet te doen.
De titel zei vermijd Parijs, lees blijf weg uit Frankrijk.
Maar nu weet ik niet meer waar ik dat gevonden had, maakt ni uit. Uw uitleg was korter, duidelijker en dus handiger.

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Becançon is een echte aanrader! Al meerdere keren geweest. Naast dat het een schitterende locatie heeft vind je er ook een goede collectie en leuke huizen. Maar ook voor de niet-dierentuinliefhebbers (raar volk ;) ) is daar genoeg te zien in de vorm van musea en historie.
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
04 mei 2025, 21:08
Limburg vooruit schreef:

Het valt me op dat er een groot prijsverschil is tussen de Touring Fulli Nomade (11 euro) en de VAB Bip&Go (24 euro) : enig idee hoe dat komt? Of zijn jullie pechverzekerd bij VAB en namen jullie daarom de Bip&Go?

De vaste maandelijkse kosten zijn dezelfde en het zal wel hetzelfde systeem zijn.

Parijs kan je via de A86 zonder milieuvignet op gelijk welk tijdstip passeren. Verder dacht ik dat het milieuvignet op bv. de Périférique alleen nodig is overdag (tot 20u) en ook nooit in het weekend.
Extinction is forever!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Apenarend schreef:
05 mei 2025, 11:21

Het valt me op dat er een groot prijsverschil is tussen de Touring Fulli Nomade (11 euro) en de VAB Bip&Go (24 euro) : enig idee hoe dat komt? Of zijn jullie pechverzekerd bij VAB en namen jullie daarom de Bip&Go?

De vaste maandelijkse kosten zijn dezelfde en het zal wel hetzelfde systeem zijn.
Ik koop dergelijke zaken rechtstreeks aan, dan betaal je 10 euro voor een Big & Go badge voor Frankrijk, Spanje, Portugal. Mocht je Italië ook nemen, dan betaal je een paar euro meer. Ondertussen is het al mijn tweede badge (de batterij vervalt immers ooit.. ), maar op verzendkosten na was die omruiling gratis. Mocht je interesse hebben... via een 'bevriend' lid krijg je 5 euro korting. ;)

Per gebruikte maand zitten de kosten ondertussen aan 1,9 euro zag ik net. Maar in de ongebruikte maanden betalen we dan weer niets... zolang we maar +/- jaarlijks even Frankijk induiken.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Na de massale stroomstoring in Spanje/Portugal vraag ik me af of onze tuinen hierop voorzien zijn.

Hebben onze parken noodgeneratoren voor de aquaria/terraria bv.
Of om de deuren van de olifanten bv. te bedienen. Want de schrikdraad ligt dan ook uit. Bij de olifanten, neushoorns en roofdieren kan dat een groot probleem zijn denk ik dan.

Je kan onmogelijk het hele park van stroom voorzien met een noodgenerator, maar de bovengenoemde punten zouden toch bediend moeten worden.
Op uw zonnepanelen moet je niet tellen want die vallen zonder thuisbatterij uit bij een stroomstoring :zotteke:

Plaats reactie