Nieuwstopic ZooParc Overloon (2025)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon (2025)

Bericht door daniel1109 »

Er is op de Youtube pagina van ZooParc overloon een update geplaatst over het nieuwe gebied. Naast uitleg over het nachtdieren verblijf is er in het filmpje is ook te zien welke dieren waar zullen komen te zitten. Al kunnen veel van deze dieren variëren in welk verblijf ze willen zitten.

Youtube ZooParc Overloon

Mr. Gharial
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Ik deel even wat nieuwe feitjes en screenshots maar dat is allemaal ook in de video te zien.

We weten nu dus dat:
- De kas (gebouw A) met binnenverblijven voor Dwergnijlpaarden, Sitatoengas en Drills krijgt ook een nachtsafari in de stijl van een grot. Ze zeggen dat hier drie soorten komen dus ik schat in dat hier ook de Keizerschorpioenen terecht zullen komen.

- De stallen in gebouw B zijn zo ontworpen dat de soorten makkelijk gewisseld kunnen worden tussen het buitenverblijf en de volière. Waarschijnlijk word het dus een rotatieverblijf.

- De meerderheid van ons had het al geraden, natuurlijk. Ze hebben het nog niet officiëel gezegd, maar we kunnen in de video zien dat er inderdaad Okapi's naar Overloon komen.
Ze hebben de foto wat wazig gemaakt, maar toch is hij te herkennen:
Spoiler: geef het geheim prijs!
Afbeelding
Een paar screenshots:

- Het ontwerp van de kas:
Afbeelding
(^ Stuk met de dwergnijlpaarden ^)

Afbeelding
(^ Nachtdieren en Drillverblijven ^)

Ontwerp van het kijkraam bij de Nachtsafari:
Afbeelding
Kwaststaartstekelvarkens en Galagos

Stal in gebouw B:
Afbeelding
Okapi's, Dikdiks en Duikers

Nieuwe plattegrond met alle soorten er op:
Afbeelding
Okapi is te zien!

Wat ook te zien is op de nieuwe plattegrond:
- Het verblijf helemaal links op het ontwerp staat hier niet bij. Dit gaat waarschijnlijk dus bij het savannegebied horen. Dus nog een extra nieuwe soort, maar dan niet in Ngyuwe.
- De kleine volière onder het Okapi/Dikdik verblijf is verdwenen van het ontwerp.
- Eerder had ik geraden dat we ook een onderwaterkijkpunt bij de dwergnijlpaarden zouden krijgen, maar deze is niet meer terug gekomen.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

Mr. Gharial schreef:
21 feb 2025, 14:41
Ik deel even wat nieuwe feitjes en screenshots maar dat is allemaal ook in de video te zien.

We weten nu dus dat:
- De kas (gebouw A) met binnenverblijven voor Dwergnijlpaarden, Sitatoengas en Drills krijgt ook een nachtsafari in de stijl van een grot. Ze zeggen dat hier drie soorten komen dus ik schat in dat hier ook de Keizerschorpioenen terecht zullen komen.

- De stallen in gebouw B zijn zo ontworpen dat de soorten makkelijk gewisseld kunnen worden tussen het buitenverblijf en de volière. Waarschijnlijk word het dus een rotatieverblijf.

- De meerderheid van ons had het al geraden, natuurlijk. Ze hebben het nog niet officiëel gezegd, maar we kunnen in de video zien dat er inderdaad Okapi's naar Overloon komen.
Ze hebben de foto wat wazig gemaakt, maar toch is hij te herkennen:
Spoiler: geef het geheim prijs!
Afbeelding
Een paar screenshots:

- Het ontwerp van de kas:
Afbeelding
(^ Stuk met de dwergnijlpaarden ^)

Afbeelding
(^ Nachtdieren en Drillverblijven ^)

Ontwerp van het kijkraam bij de Nachtsafari:
Afbeelding
Kwaststaartstekelvarkens en Galagos

Stal in gebouw B:
Afbeelding
Okapi's, Dikdiks en Duikers

Nieuwe plattegrond met alle soorten er op:
Afbeelding
Okapi is te zien!

Wat ook te zien is op de nieuwe plattegrond:
- Het verblijf helemaal links op het ontwerp staat hier niet bij. Dit gaat waarschijnlijk dus bij het savannegebied horen. Dus nog een extra nieuwe soort, maar dan niet in Ngyuwe.
- De kleine volière onder het Okapi/Dikdik verblijf is verdwenen van het ontwerp.
- Eerder had ik geraden dat we ook een onderwaterkijkpunt bij de dwergnijlpaarden zouden krijgen, maar deze is niet meer terug gekomen.
Bedankt voor een uitgebreidere versie. Zo handig ben ik daar weer niet in. Maar met jouw uitgebreidere versie bedenk ik me dat ik iets in mijn eigen hoofd verkeerd had gedacht. Ik dacht dat het deel waarbij de dieren konden wisselen van buitenverblijf en de voliere ging om de penseelzwijnen enzo. Maar gezien de vorm van het gebouw op het moment dat ze dit vertellen gaat dat natuurlijk over de okapi's.

Overigens komt er denk ik wel een onderwaterzicht bij de dwergnijlpaarden, maar dan in het binnenverblijf. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ze er voor zullen kiezen dat bezoekers op een vlonder boven of tegen het water aan staan en de dwergnijlpaarden zowat kunnen aanraken e.d.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Mooi werk :bravo:

De verblijven in stal B lijken mij wel wat klein om 3 hoefdieren in te huisvesten.

1 okapi + eventueel een jong + een koppel dikdik/duiker, lijkt mij klein als winterdagverblijf.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Ik zie geen okapi?

Voor de rest echt knap.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Mr. Gharial
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Limburg vooruit schreef:
21 feb 2025, 16:54
Ik zie geen okapi?
Bij de dikdik. Zwarte snuit, witte wang, oranjebruin voorhoofd. Je moet een beetje door je wimpers kijken maar het zijn toch echt de kleuren van een Okapi

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Op de website zijn inmiddels ook de evenementen voor dit jaar te zien. Dit jaar geen bricks of dino's. Maar van 5 april t/m 15 juni is er groeit en bloeit, een evenement met reusachtige insecten van de Big Insects expositie. En van 3 oktober t/m 5 januari is er het ijstijd evenement.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Toen ik er in december was, leek er wel iets te komen op de plek van verblijf nummer 10. Als dat door gaat, kijk er wel naar uit wat daar gaat komen. Ik verwacht ook een nieuwe soort, want intern zou ik niet weten wat die kant op zou kunnen gaan. Het zal denk ik om een zoogdier of vogelsoort gaan afgaande op grootte van het binnenverblijf. Ik verwacht dan toch eerder een zoogdier, maar ik zou een extra volière wel een hele fijne ontwikkeling vinden voor het park.
Aangezien Overloon toch altijd wel minder gehouden soorten probeert binnen te halen kunnen ze ons best nog wel eens verassen met een weinig gehouden diersoort.

aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Jammer dat ze de okapi nog niet officieel onthuld hebben. (Dit zouden ze wel doen in de aflevering).
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Er woedt momenteel een brand in ZooParc Overloon op de plek waar de brulapen zouden zitten.. Ziet er niet best uit op de foto’s. Duimen voor een goede afloop!

Brand in dierentuin: vuur woedt in verblijf van brulapen
In ZooParc Overloon is maandagavond brand uitgebroken. Het vuur woedt in een deel van de dierentuin waar brulapen verblijven. De brandweer zet verschillende wagens in om de brand te bestrijden, zo meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Brabant-Noord.

Bron: Omroep Brabant

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Joost schreef:
03 mar 2025, 22:15
Er woedt momenteel een brand in ZooParc Overloon op de plek waar de brulapen zouden zitten.. Ziet er niet best uit op de foto’s. Duimen voor een goede afloop!

Brand in dierentuin: vuur woedt in verblijf van brulapen
In ZooParc Overloon is maandagavond brand uitgebroken. Het vuur woedt in een deel van de dierentuin waar brulapen verblijven. De brandweer zet verschillende wagens in om de brand te bestrijden, zo meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Brabant-Noord.

Bron: Omroep Brabant

Verschrikkelijk 😢
Dan gaan mijn gedachte meteen weer terug naar Krefeld. Niet alleen de brulapen zitten daar. Ook de agouties en de krabetende wasbeerhonden. Laten we hopen op een wonder 🙏

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Voor de doodshoofdaapjes was het alvast fataal als de eerste berichten kloppen qua diersoort. :(

De brand zelf is wel reeds geblust.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/465 ... zwa3NDswgg
Steeds weer onderweg enzo(o)!

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Bericht door freerk1982 »

Volgens de eerste berichten gaat het om het oude brulapenverblijf. Hier zaten nu zes doodshoofdaapjes, die het niet gered hebben.

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Gorilla Gust schreef:
03 mar 2025, 22:26
Voor de doodshoofdaapjes was het alvast fataal als de eerste berichten kloppen qua diersoort. :(

Brand wens je niemand toe maar als het het doodshoofdapenverblijf is, is dat nog "redelijk" nieuws. Hun verblijf is tegen de parkgrens aan zonder gebouwen en amper dierverblijven eromheen. Het is eiland van de doodshoofdapen mer kroeskoppelikanen en een stukje verder pas de outback en flamingovoliere. Het brulapenverblijf staat daarintegen toch op een dichter bebouwd gedeelte van de tuin...

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

JvG schreef:
03 mar 2025, 22:39
Gorilla Gust schreef:
03 mar 2025, 22:26

Brand wens je niemand toe maar als het het doodshoofdapenverblijf is, is dat nog "redelijk" nieuws. Hun verblijf is tegen de parkgrens aan zonder gebouwen en amper dierverblijven eromheen. Het is eiland van de doodshoofdapen mer kroeskoppelikanen en een stukje verder pas de outback en flamingovoliere. Het brulapenverblijf staat daarintegen toch op een dichter bebouwd gedeelte van de tuin...
Ik volg je beredenering. Als het om de doodshoofdaapjes gaat, is het ook verschrikkelijk, maar zowel het verlies van de brulapen als krabetende wasberen zou nog veel groter zijn, laat staan als er nog meer in het gebied daaromheen getroffen wordt.
Wat dat betreft 'hoop' ik dan maar even dat de berichten kloppen.
Des al niettemin toch wel het ergste wat dieren kan overkomen in een dierentuin; omkomen bij een brand.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Bericht van ZooParc zelf: er zijn inderdaad 6 doodshoofdaapjes overleden. Het park gaat ondanks de gebeurtenissen vandaag gewoon open, maar wel met een aangepaste wandelroute. Over de oorzaak is nog niets bekend.

Vreselijk nieuws: gisteravond, maandag 3 maart, is er een brand geweest in het verblijf van de doodshoofdaapjes. De brand was snel geblust, maar tot ons grote verdriet zijn alle zes de dieren overleden. Het gebouw moet als verloren worden beschouwd.

De oorzaak is nu nog niet bekend, daar zal de komende dagen onderzoek naar worden gedaan. Er zijn verder geen andere dieren betrokken.

We zijn verslagen door deze gebeurtenis. De dierenverzorgers zetten zich dagelijks in om de dieren de best mogelijke zorg te geven en zijn dan ook zeer verdrietig door dit verlies.

We bedanken de brandweer en politie voor hun snelle en daadkrachtige optreden. Ook danken wij iedereen voor alle steunbetuigingen.

ZooParc is de komende dagen gewoon open voor publiek: de wandelroute wordt wel iets aangepast.

Facebook ZooParc Overloon

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Hebben ze op twee locaties doodshoofdaapjes? Ik meende ze afgelopen winter bij de slingerapen gezien te hebben namelijk.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Gorilla Gust schreef:
04 mar 2025, 18:31
Hebben ze op twee locaties doodshoofdaapjes? Ik meende ze afgelopen winter bij de slingerapen gezien te hebben namelijk.
Ja, bij de slingerapen zitten er ook een aantal.

Mr. Gharial
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Boots schreef:
04 mar 2025, 19:26
Gorilla Gust schreef:
Echt waar? Tijdens mijn vorige bezoek zaten die volgens mij alleen.

Als die nogsteeds samen zitten dan moet iemand Zootierliste aanpassen, ik heb ze eerder vandaag naar "former holdings" gezet omdat in het bericht stond dat "alle 6" overleden waren

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Mr. Gharial schreef:
04 mar 2025, 20:18
Boots schreef:
04 mar 2025, 19:26
Gorilla Gust schreef:
Echt waar? Tijdens mijn vorige bezoek zaten die volgens mij alleen.

Als die nogsteeds samen zitten dan moet iemand Zootierliste aanpassen, ik heb ze eerder vandaag naar "former holdings" gezet omdat in het bericht stond dat "alle 6" overleden waren
In het binnenverblijf wat is afgebrand zaten er 6. Op het slingerapen eiland zaten er als het goed is ook nog een aantal. Maar wellicht dat er weer iets veranderd is. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Plaats reactie