Nieuwstopic ZooParc Overloon (2025)
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon (2025)
Youtube ZooParc Overloon
- Mr. Gharial
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
We weten nu dus dat:
- De kas (gebouw A) met binnenverblijven voor Dwergnijlpaarden, Sitatoengas en Drills krijgt ook een nachtsafari in de stijl van een grot. Ze zeggen dat hier drie soorten komen dus ik schat in dat hier ook de Keizerschorpioenen terecht zullen komen.
- De stallen in gebouw B zijn zo ontworpen dat de soorten makkelijk gewisseld kunnen worden tussen het buitenverblijf en de volière. Waarschijnlijk word het dus een rotatieverblijf.
- De meerderheid van ons had het al geraden, natuurlijk. Ze hebben het nog niet officiëel gezegd, maar we kunnen in de video zien dat er inderdaad Okapi's naar Overloon komen.
Ze hebben de foto wat wazig gemaakt, maar toch is hij te herkennen:
- Spoiler: geef het geheim prijs!
- Het ontwerp van de kas:
(^ Stuk met de dwergnijlpaarden ^)
(^ Nachtdieren en Drillverblijven ^)
Ontwerp van het kijkraam bij de Nachtsafari:
Kwaststaartstekelvarkens en Galagos
Stal in gebouw B:
Okapi's, Dikdiks en Duikers
Nieuwe plattegrond met alle soorten er op:
Okapi is te zien!
Wat ook te zien is op de nieuwe plattegrond:
- Het verblijf helemaal links op het ontwerp staat hier niet bij. Dit gaat waarschijnlijk dus bij het savannegebied horen. Dus nog een extra nieuwe soort, maar dan niet in Ngyuwe.
- De kleine volière onder het Okapi/Dikdik verblijf is verdwenen van het ontwerp.
- Eerder had ik geraden dat we ook een onderwaterkijkpunt bij de dwergnijlpaarden zouden krijgen, maar deze is niet meer terug gekomen.
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
Bedankt voor een uitgebreidere versie. Zo handig ben ik daar weer niet in. Maar met jouw uitgebreidere versie bedenk ik me dat ik iets in mijn eigen hoofd verkeerd had gedacht. Ik dacht dat het deel waarbij de dieren konden wisselen van buitenverblijf en de voliere ging om de penseelzwijnen enzo. Maar gezien de vorm van het gebouw op het moment dat ze dit vertellen gaat dat natuurlijk over de okapi's.Mr. Gharial schreef: ↑21 feb 2025, 14:41Ik deel even wat nieuwe feitjes en screenshots maar dat is allemaal ook in de video te zien.
We weten nu dus dat:
- De kas (gebouw A) met binnenverblijven voor Dwergnijlpaarden, Sitatoengas en Drills krijgt ook een nachtsafari in de stijl van een grot. Ze zeggen dat hier drie soorten komen dus ik schat in dat hier ook de Keizerschorpioenen terecht zullen komen.
- De stallen in gebouw B zijn zo ontworpen dat de soorten makkelijk gewisseld kunnen worden tussen het buitenverblijf en de volière. Waarschijnlijk word het dus een rotatieverblijf.
- De meerderheid van ons had het al geraden, natuurlijk. Ze hebben het nog niet officiëel gezegd, maar we kunnen in de video zien dat er inderdaad Okapi's naar Overloon komen.
Ze hebben de foto wat wazig gemaakt, maar toch is hij te herkennen:Een paar screenshots:
- Spoiler: geef het geheim prijs!
- Het ontwerp van de kas:
(^ Stuk met de dwergnijlpaarden ^)
(^ Nachtdieren en Drillverblijven ^)
Ontwerp van het kijkraam bij de Nachtsafari:
Kwaststaartstekelvarkens en Galagos
Stal in gebouw B:
Okapi's, Dikdiks en Duikers
Nieuwe plattegrond met alle soorten er op:
Okapi is te zien!
Wat ook te zien is op de nieuwe plattegrond:
- Het verblijf helemaal links op het ontwerp staat hier niet bij. Dit gaat waarschijnlijk dus bij het savannegebied horen. Dus nog een extra nieuwe soort, maar dan niet in Ngyuwe.
- De kleine volière onder het Okapi/Dikdik verblijf is verdwenen van het ontwerp.
- Eerder had ik geraden dat we ook een onderwaterkijkpunt bij de dwergnijlpaarden zouden krijgen, maar deze is niet meer terug gekomen.
Overigens komt er denk ik wel een onderwaterzicht bij de dwergnijlpaarden, maar dan in het binnenverblijf. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ze er voor zullen kiezen dat bezoekers op een vlonder boven of tegen het water aan staan en de dwergnijlpaarden zowat kunnen aanraken e.d.
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: de BBB's

De verblijven in stal B lijken mij wel wat klein om 3 hoefdieren in te huisvesten.
1 okapi + eventueel een jong + een koppel dikdik/duiker, lijkt mij klein als winterdagverblijf.
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Voor de rest echt knap.
- Mr. Gharial
- Laafsekikker (EN)
Bij de dikdik. Zwarte snuit, witte wang, oranjebruin voorhoofd. Je moet een beetje door je wimpers kijken maar het zijn toch echt de kleuren van een Okapi
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
-
- Laafsekikkertje (VU)
Aangezien Overloon toch altijd wel minder gehouden soorten probeert binnen te halen kunnen ze ons best nog wel eens verassen met een weinig gehouden diersoort.
- aardvarkentje15
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
-
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Brand in dierentuin: vuur woedt in verblijf van brulapen
In ZooParc Overloon is maandagavond brand uitgebroken. Het vuur woedt in een deel van de dierentuin waar brulapen verblijven. De brandweer zet verschillende wagens in om de brand te bestrijden, zo meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Brabant-Noord.
Bron: Omroep Brabant
-
- Laafsekikkertje (VU)
VerschrikkelijkJoost schreef: ↑03 mar 2025, 22:15Er woedt momenteel een brand in ZooParc Overloon op de plek waar de brulapen zouden zitten.. Ziet er niet best uit op de foto’s. Duimen voor een goede afloop!
Brand in dierentuin: vuur woedt in verblijf van brulapen
In ZooParc Overloon is maandagavond brand uitgebroken. Het vuur woedt in een deel van de dierentuin waar brulapen verblijven. De brandweer zet verschillende wagens in om de brand te bestrijden, zo meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Brabant-Noord.
Bron: Omroep Brabant
Dan gaan mijn gedachte meteen weer terug naar Krefeld. Niet alleen de brulapen zitten daar. Ook de agouties en de krabetende wasbeerhonden. Laten we hopen op een wonder
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin
- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:

De brand zelf is wel reeds geblust.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/465 ... zwa3NDswgg
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Aqua Zoo
Brand wens je niemand toe maar als het het doodshoofdapenverblijf is, is dat nog "redelijk" nieuws. Hun verblijf is tegen de parkgrens aan zonder gebouwen en amper dierverblijven eromheen. Het is eiland van de doodshoofdapen mer kroeskoppelikanen en een stukje verder pas de outback en flamingovoliere. Het brulapenverblijf staat daarintegen toch op een dichter bebouwd gedeelte van de tuin...Gorilla Gust schreef: ↑03 mar 2025, 22:26Voor de doodshoofdaapjes was het alvast fataal als de eerste berichten kloppen qua diersoort.![]()
-
- Laafsekikkertje (VU)
Ik volg je beredenering. Als het om de doodshoofdaapjes gaat, is het ook verschrikkelijk, maar zowel het verlies van de brulapen als krabetende wasberen zou nog veel groter zijn, laat staan als er nog meer in het gebied daaromheen getroffen wordt.JvG schreef: ↑03 mar 2025, 22:39Brand wens je niemand toe maar als het het doodshoofdapenverblijf is, is dat nog "redelijk" nieuws. Hun verblijf is tegen de parkgrens aan zonder gebouwen en amper dierverblijven eromheen. Het is eiland van de doodshoofdapen mer kroeskoppelikanen en een stukje verder pas de outback en flamingovoliere. Het brulapenverblijf staat daarintegen toch op een dichter bebouwd gedeelte van de tuin...Gorilla Gust schreef: ↑03 mar 2025, 22:26Voor de doodshoofdaapjes was het alvast fataal als de eerste berichten kloppen qua diersoort.![]()
Wat dat betreft 'hoop' ik dan maar even dat de berichten kloppen.
Des al niettemin toch wel het ergste wat dieren kan overkomen in een dierentuin; omkomen bij een brand.
-
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Vreselijk nieuws: gisteravond, maandag 3 maart, is er een brand geweest in het verblijf van de doodshoofdaapjes. De brand was snel geblust, maar tot ons grote verdriet zijn alle zes de dieren overleden. Het gebouw moet als verloren worden beschouwd.
De oorzaak is nu nog niet bekend, daar zal de komende dagen onderzoek naar worden gedaan. Er zijn verder geen andere dieren betrokken.
We zijn verslagen door deze gebeurtenis. De dierenverzorgers zetten zich dagelijks in om de dieren de best mogelijke zorg te geven en zijn dan ook zeer verdrietig door dit verlies.
We bedanken de brandweer en politie voor hun snelle en daadkrachtige optreden. Ook danken wij iedereen voor alle steunbetuigingen.
ZooParc is de komende dagen gewoon open voor publiek: de wandelroute wordt wel iets aangepast.
Facebook ZooParc Overloon
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin
- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:
-
- Laafsekikkertje (VU)
Ja, bij de slingerapen zitten er ook een aantal.Gorilla Gust schreef: ↑04 mar 2025, 18:31Hebben ze op twee locaties doodshoofdaapjes? Ik meende ze afgelopen winter bij de slingerapen gezien te hebben namelijk.
- Mr. Gharial
- Laafsekikker (EN)
Echt waar? Tijdens mijn vorige bezoek zaten die volgens mij alleen.Boots schreef: ↑04 mar 2025, 19:26Ja, bij de slingerapen zitten er ook een aantal.Gorilla Gust schreef: ↑04 mar 2025, 18:31Hebben ze op twee locaties doodshoofdaapjes? Ik meende ze afgelopen winter bij de slingerapen gezien te hebben namelijk.
Als die nogsteeds samen zitten dan moet iemand Zootierliste aanpassen, ik heb ze eerder vandaag naar "former holdings" gezet omdat in het bericht stond dat "alle 6" overleden waren
-
- Laafsekikkertje (VU)
In het binnenverblijf wat is afgebrand zaten er 6. Op het slingerapen eiland zaten er als het goed is ook nog een aantal. Maar wellicht dat er weer iets veranderd is. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen.Mr. Gharial schreef: ↑04 mar 2025, 20:18Echt waar? Tijdens mijn vorige bezoek zaten die volgens mij alleen.Boots schreef: ↑04 mar 2025, 19:26Ja, bij de slingerapen zitten er ook een aantal.Gorilla Gust schreef: ↑04 mar 2025, 18:31Hebben ze op twee locaties doodshoofdaapjes? Ik meende ze afgelopen winter bij de slingerapen gezien te hebben namelijk.
Als die nogsteeds samen zitten dan moet iemand Zootierliste aanpassen, ik heb ze eerder vandaag naar "former holdings" gezet omdat in het bericht stond dat "alle 6" overleden waren