Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2025)

Bericht door rick04 »

Zoozot schreef:
18 feb 2025, 18:38
rick04 schreef:
18 feb 2025, 17:00
Kuiforopendola's zijn helaas weg uit Antwerpen. Er zitten er alleen nog 6 in Praag en 2 in Boedapest, helaas.
Heb je een bron en/of een idee van waar kuiforopendola's van Antwerpen naartoe zijn? Ik heb sinds de kerstvakantie nog geen tijd gehad om langs te gaan, maar voor zover ik me herinner waren ze er toen nog.
Nee, maar mijn vermoeden is dood of naar Praag omdat die opeens zoveel vogels heeft.
You can find me in the zoo :)

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

rick04 schreef:
18 feb 2025, 19:16
Nee, maar mijn vermoeden is dood of naar Praag omdat die opeens zoveel vogels heeft.
Oké, dankjewel! Dat zou best weleens een mogelijkheid kunnen zijn. Langs de andere kant haalt Praag wel vaker soorten als bij toverslag ergens vandaan, terwijl het bij de KMDA af en toe gebeurt dat vogels van de ene dag op de andere achter de schermen verdwijnen.

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlijn

Bericht door Pater-damiaanshert »

Het koppel grijsrugtrompetvogels blijkt een nieuw koppel te zijn.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Wellicht geen toeval, luidens ZTL ook nieuwe koppels in Plzen en Fuengirola en nieuw 1.0 in Stuttgart.
Deze soort lijkt de laatste jaren sowieso een vlucht vooruit te hebben genomen in Europa.

Ik merk dat sommigen ze in doorloopvolières houden, andere in gemeenschapsvolières en nog elders alleen. Ik dacht dat het niet altijd een gemakkelijke soort was om in gemeenschap te houden, maar wellicht sterk afhankelijk van individu tot individu?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Papegaai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)

Bericht door Papegaai »

MClaeys schreef:
23 jan 2025, 13:46
Zeehonden zijn sowieso beter in dat verblijf. Geen zeeleeuwen meer, het einde van een tijdperk voor de zoo.

Ik bedenk mij dat er in België dan enkel in het Boudewijnpark en in Mont Mosan (Huy) nog Californische zeeleeuwen zullen zijn, aangezien ik gelezen had dat de zeeleeuwen in Sea Life Blankenberge ook zouden weggaan voor meer plaats voor de zeehondenopvang.
Ik bezocht vorig jaar in oktober Sea Life Blankenberge. Toen waren er inderdaad geen zeeleeuwen meer. Verder was het een vrij kale bedoeling en lijkt de boel hier langzamerhand uit te sterven. Ook haaien en zeeschildpadden waren niet meer in collectie.

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe »

ik ben er ook nog geweest vorig jaar dat park is op sterven na dood...

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door MClaeys »

Enkel nog de zeehondenopvang denk ik binnenkort. Heb ooit nog geweten van reuzenotters, humboldtpinguïns, haaien, zeeschildpadden, waar is de tijd…

Utari19
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Utari19 »

MClaeys schreef:
23 feb 2025, 20:59
Enkel nog de zeehondenopvang denk ik binnenkort. Heb ooit nog geweten van reuzenotters, humboldtpinguïns, haaien, zeeschildpadden, waar is de tijd…
Zijn de humboldtpinguïns dan weg?
Vorige zomer waren ze er nog.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne »

MClaeys schreef:
Ik neem aan dat je kleinklauwotters bedoelt? Die zitten er normaal nog steeds volgens hun website.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Is al te lang geleden, meer dan 10 jaar terug en ik dacht dat het reuzenotters waren. Kan verkeerd zijn.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

MClaeys schreef:
24 feb 2025, 18:11
Is al te lang geleden, meer dan 10 jaar terug en ik dacht dat het reuzenotters waren. Kan verkeerd zijn.
Ook meer dan tien jaar geleden waren het gewoon dwergotters in Sea Life, dus er is inderdaad een foutje in je herinnering geslopen. ;)

zooplank
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: planckendael

Bericht door zooplank »

is dit nieuws niet voor de sea life nieuwsoptic

aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Utari19 schreef:
24 feb 2025, 16:39
MClaeys schreef:
Volgens de website zijn er nog steeds otters, humboldtpinguins, enkele soorten haaien en zeeschildpadden, maar ik denk dat het idd beter is om bij het topic te blijven. :sssst:
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

aardvarkentje15 schreef:
25 feb 2025, 19:47
Utari19 schreef:
24 feb 2025, 16:39
MClaeys schreef:
Volgens de website zijn er nog steeds otters, humboldtpinguins, enkele soorten haaien en zeeschildpadden, maar ik denk dat het idd beter is om bij het topic te blijven. :sssst:
Juist, terug naar Zoo Antwerpen.

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlijn

Bericht door Pater-damiaanshert »

Een van de maras was zwanger toen ze de transport hebben gemaakt van Planckendael, dus hebben we nu een kleine mara rondlopen bij de alpaca's.
Ik heb ook een congopauw vandaag gezien in de afrikavoliere bij de textorwevers en witkuiftoerakos,...

Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Bericht door Dbelgian »

Bij de kroeskoppelikanen (die nog met 5 zijn) zitten/staan 7 geleewiekte ooievaars
De Chileense flamingo's zijn verwisseld naar Cubanen (ik dacht al dat ze erg rood zaten voor chilenen)

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

De eerste Harpij van dit jaar zat vandaag alweer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor Zoo Antwerpen. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Er zijn twee zwartvoetpinguïns uit het ei gekropen. Er zijn ook 0,2 zwartvoetpinguïns aangekomen vanuit Nausicaá.
- Een kapgier en vijf kroeskopparelhoenders zijn verhuisd naar Avifauna.
- 2,3 abdim-ooievaars zijn naar Sosto Zoo verhuisd.
- Vanuit Beekse Bergen kwamen 3,0 Afrikaanse lepelaars.
- Een jonge driekleurglansspreeuw is overleden.
- Van de moeder en zoon kirk-dikdiks is de moeder verhuisd naar Planckendael om plaats te maken voor een nieuwe kweekvrouw.
- In het rifaquarium is een 0,1 blauwgespikkelde pijlstaartrog geboren. Er werdt ook een 0,1 witgevlekte zoetwaterrog geboren, maar zij overleed na twee maanden zonder duidelijke doodsoorzaak.
- De 1,2 epaulethaaien kweken goed. Inmiddels zijn er 6,5 jongen en er liggen nog 12 eieren.
- Vanuit Nausicaá zijn 2,4 golfroggen aangekomen.

mrpee
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Burgers

Bericht door mrpee »

Dbelgian schreef:
01 mar 2025, 13:44
Bij de kroeskoppelikanen (die nog met 5 zijn) zitten/staan 7 geleewiekte ooievaars
De Chileense flamingo's zijn verwisseld naar Cubanen (ik dacht al dat ze erg rood zaten voor chilenen)
De kroeskoppelikanen zitten weer in hun oude verblijf en de ooievaars zitten nu bij de flamingo's. De werken in het nijlpaardenverblijf zijn schijnbaar begonnen, volgens zo'n 'bouwvergunning-achtig' papier aan een raampje aan de ingang aan de kant van de olifanten zouden de werken afgerond moeten zijn op 30 juni.

Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Bericht door Dbelgian »

MennoPebesma schreef:
06 mar 2025, 20:03
De eerste Harpij van dit jaar zat vandaag alweer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor Zoo Antwerpen. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Er zijn twee zwartvoetpinguïns uit het ei gekropen. Er zijn ook 0,2 zwartvoetpinguïns aangekomen vanuit Nausicaá.
- Een kapgier en vijf kroeskopparelhoenders zijn verhuisd naar Avifauna.
- 2,3 abdim-ooievaars zijn naar Sosto Zoo verhuisd.
- Vanuit Beekse Bergen kwamen 3,0 Afrikaanse lepelaars.
- Een jonge driekleurglansspreeuw is overleden.
- Van de moeder en zoon kirk-dikdiks is de moeder verhuisd naar Planckendael om plaats te maken voor een nieuwe kweekvrouw.
- In het rifaquarium is een 0,1 blauwgespikkelde pijlstaartrog geboren. Er werdt ook een 0,1 witgevlekte zoetwaterrog geboren, maar zij overleed na twee maanden zonder duidelijke doodsoorzaak.
- De 1,2 epaulethaaien kweken goed. Inmiddels zijn er 6,5 jongen en er liggen nog 12 eieren.
- Vanuit Nausicaá zijn 2,4 golfroggen aangekomen.
ivm
Er werdt ook een 0,1 witgevlekte zoetwaterrog geboren, maar zij overleed na twee maanden zonder duidelijke doodsoorzaak
daarom wellicht dat de arowana's verdwenen zijn, er zwemmen er nu een 6-tal kleintjes

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

2 vietnamfazanten geboren in Zoo Antwerpen gaan verhuizen naar een kweekcentrum in Vietnam. Hun nakomelingen kunnen op termijn uitgezet worden in het wild. Dus goed nieuws voor deze in het wild uitgestorven fazantensoort!

https://www.facebook.com/share/v/18iUzVaXx7/

Plaats reactie