Zoo neemt afscheid van zeeleeuwen, Kees word ingeslapen en de ander verhuisd naar Frankrijk.
Kees zou kanker hebben, wat gezien zijn 28 jaar niet abnormaal moet zijn.
Het is wel de 2de grote soort op enkele maanden die op deze manier de tuin verlaat.
Maar ik geef ze het voordeel van de twijfel gezien de leeftijd van deze dieren en de abnormale open communicatie.
Ps,krijg het artikel niet gekopieerd.
Dat Antwerpen zou stoppen met zeeleeuwen was al langer bekend. Alleen wanneer hing af van de toenmalige 2 oude dieren. Om hun te verhuizen op hun oude dag was onverantwoord (volgens mij was er ook een van de 2 blind) en om de laatste niet alleen te houden hielden ze de jongere dieren (Luna dus) ook in Antwerpen. Kees is de laatste van de 2 oude dieren dus dat ze nu effectief Luna gaan verhuizen op de dezelfde dag als dat Kees geeuthaniseerd wordt vind ik alleen getuigen van hun houding ten opzichte van het individuele dierenwelzijn.
Zeehonden zijn ook geschikter voor dat verblijf, dus dat ze daarom weer willen terugschakelen is logisch.
Dit was inderdaad al langer bekend, maar het valt me gewoon op dat ze zo open zijn met hun communicatie.
Gelukkig niet de zooi van PD hun communicatie.
Mooi dat er terug zeehonden komen. Al zijn het er maar een stuk of 3.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.
Zeehonden zijn sowieso beter in dat verblijf. Geen zeeleeuwen meer, het einde van een tijdperk voor de zoo.
Ik bedenk mij dat er in België dan enkel in het Boudewijnpark en in Mont Mosan (Huy) nog Californische zeeleeuwen zullen zijn, aangezien ik gelezen had dat de zeeleeuwen in Sea Life Blankenberge ook zouden weggaan voor meer plaats voor de zeehondenopvang.
Het verblijf bij de alpaca's wordt al aardig aangepast met wat hoogteverschillen, ook is er een tunnel verwerkt in de grond. Ik denk persoonlijk dat we hier nieuwe bewoners kunnen verwachten zoals bv. maras.
Ik bedenk mij dat er in België dan enkel in het Boudewijnpark en in Mont Mosan (Huy) nog Californische zeeleeuwen zullen zijn, aangezien ik gelezen had dat de zeeleeuwen in Sea Life Blankenberge ook zouden weggaan voor meer plaats voor de zeehondenopvang.
Die zijn daar inmidels al enkele jaren weg om die reden inderdaad.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough
Ik lees elders dat ze bezig zijn in de hippovolière: hebben ze die nog niet vrij recent heringericht?
Vorig jaar hebben ze de uitkijkpunten in en rond de volière vernieuwd en een nieuw verhoogd wandelpad op het dak van het nijlpaardengebouw geïnstalleerd, maar de volière zelf is toen min of meer hetzelfde gebleven. Nu lijkt er wat meer op touw te staan, maar ik heb nog niet gezien wat ze exact aan het doen zijn.
Ik lees elders dat ze bezig zijn in de hippovolière: hebben ze die nog niet vrij recent heringericht?
Vorig jaar hebben ze de uitkijkpunten in en rond de volière vernieuwd en een nieuw verhoogd wandelpad op het dak van het nijlpaardengebouw geïnstalleerd, maar de volière zelf is toen min of meer hetzelfde gebleven. Nu lijkt er wat meer op touw te staan, maar ik heb nog niet gezien wat ze exact aan het doen zijn.
Ik dacht dat de volière al eerder ook heringericht was met o.m. nieuwe nestplaatsen bovenin, maar misschien heb ik dat verkeerd onthouden.
Ik zag dit weekend dat alle netten van de voliere weg zijn en dat ze nieuwe aan 't hangen zijn.
De zeeleeuwen zijn nu effectief uit de collectie. Zeeleeuw Luna is aangekomen in Zoo de la Palmyre:
Zeeleeuw Luna is dinsdagavond na sluitingstijd van de Zoo naar Frankrijk verhuisd. Na een rit van 12 uur is ze goed aangekomen.
Antwerpen - De verzorgers van de Antwerpse Zoo hebben afscheid genomen van de zeeleeuwen. Luna (15) is intussen veilig en wel aangekomen in Frankrijk. Bij Kees (28), die werd ingeslapen, wordt vandaag een autopsie uitgevoerd.
Een speciale transportfirma is dinsdagavond de Antwerpse Zoo ingereden om zeeleeuw Luna op te pikken. Het is dier was de afgelopen weken getraind om in een transportkist te stappen en deed dat zonder problemen. Om naar de Zoo de La Palmyre in Frankrijk te rijden, zijn ze twaalf uur onderweg geweest.
De zeeleeuwen zijn nu effectief uit de collectie. Zeeleeuw Luna is aangekomen in Zoo de la Palmyre:
Zeeleeuw Luna is dinsdagavond na sluitingstijd van de Zoo naar Frankrijk verhuisd. Na een rit van 12 uur is ze goed aangekomen.
Antwerpen - De verzorgers van de Antwerpse Zoo hebben afscheid genomen van de zeeleeuwen. Luna (15) is intussen veilig en wel aangekomen in Frankrijk. Bij Kees (28), die werd ingeslapen, wordt vandaag een autopsie uitgevoerd.
Een speciale transportfirma is dinsdagavond de Antwerpse Zoo ingereden om zeeleeuw Luna op te pikken. Het is dier was de afgelopen weken getraind om in een transportkist te stappen en deed dat zonder problemen. Om naar de Zoo de La Palmyre in Frankrijk te rijden, zijn ze twaalf uur onderweg geweest.
En zegen, dat er in de tijd daar Zeeolifanten hebben geleefd, andere tijden, andere normen...
Ja man… hoeveel liter en oppervlak zou er de dag vandaag zelfs nodig zijn voor zeeolifanten? Zijn monsterlijke zeezoogdieren waar zelf walrussen niks mee vergeleken zijn qua grootte.
Mooi dat Luna hiermee een nieuwe thuis heeft en niet eenzaam achterblijft.
Laatst gewijzigd door MClaeys op 29 jan 2025, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeer impressionante dieren. Ik heb enkel nog herinneringen aan 1 zeeolifant in dat verblijf, al moet ik er als kleine jongen wellicht nog 2 gezien hebben, want het koppel was er, denk ik, tot eind jaren 70.
Zeer impressionante dieren. Ik heb enkel nog herinneringen aan 1 zeeolifant in dat verblijf, al moet ik er als kleine jongen wellicht nog 2 gezien hebben, want het koppel was er, denk ik, tot eind jaren 70.
Tot eind jaren '80 zelfs. De mannelijke zeeolifant Arri overleed pas in 1988, het vrouwtje Adele in 1996.
2 zeeolifanten kan ik me niet meer echt herinneren, maar in '88 was ik 5 dat kan veel verklaren.
De andere heb ik nog zeer goed geweten. Altijd spijtig gevonden dat er nooit een degelijk kweekprogramma is opgestart. De populatie is ook wel nooit groot geweest.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.
2 zeeolifanten kan ik me niet meer echt herinneren, maar in '88 was ik 5 dat kan veel verklaren.
De andere heb ik nog zeer goed geweten. Altijd spijtig gevonden dat er nooit een degelijk kweekprogramma is opgestart. De populatie is ook wel nooit groot geweest.
Een kweekprogramma had waarschijnlijk weinig uitgehaald gezien het toch nooit gelukt is om geboren zeeolifanten überhaupt groot te krijgen. Er zijn in de vorige eeuw meerdere tuinen die met zeeolifanten gekweekt hebben (o.a. Antwerpen, Berlijn, Stuttgart, Duisburg), maar verreweg de meeste jongen werden doodgeboren. En het handjevol jongen die wel levend ter wereld zijn gekomen, hebben het hoogstens paar maanden overleefd.
De reigers zaten vandaag tevergeefs te wachten op hun maaltijd bij het lege bassin van de zeeleeuwen. Het einde van een era. Verder is er niet veel gaande, de volière bij de nijlpaarden wordt onderhouden en krijgt zo te zien nieuw gaas, geen werkzaamheden op de lege vlakte van het jubileumcomplex, wanneer zouden ze daar aan gaan beginnen?