Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort (2025)
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin
- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:
Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort (2025)

- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin
- Contacteer:
Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort (2025)
-
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Ouwehand

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/383400 ... -we-konden
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
En leuk dat er ook weer een nieuwe bul komt, maar ik heb Maurice zich ook vaak genoeg kapot zien staan vervelen op dat kleine bullenperkje. Wat heeft dat met moderne dierenhuisvesting te maken? Sorry als ik mensen tegen het verkeede been schop, dat is oprecht niet mijn bedoeling, maar misschien moeten ze in Amersfoort toch iets kritischer zijn op bepaalde zaken.
Mag ik een vergelijking maken met GaiaZoo een paar jaar terug? Daar overleed een giraffe die vast kwam te zitten in een boomstam die al jaren in het buitenperk stond. Zulke ongelukken gebeuren en GaiaZoo heeft die boomstam zover ik weet ook niet verwijderd.Boots schreef: ↑31 dec 2024, 15:36Ik heb gepobeerd niet te reageren, omdat ik weet dat het overlijden van een olifant nog al een impact heeft op veel verzorgers en (vaste) bezoekers. De dierentuin is immers ook expert en ik maar een simpele ziel met een mening. Maar er gaat opvallend vaak iets goed fout in Amersfoort en ik merk dat het mij dwars zit dat ook hier naar horen zeggen juist gehandeld is. Ik heb dan toch de neiging om te zeggen dat het verblijf niet deugt of er verkeerd is gehandeld.
En leuk dat er ook weer een nieuwe bul komt, maar ik heb Maurice zich ook vaak genoeg kapot zien staan vervelen op dat kleine bullenperkje. Wat heeft dat met moderne dierenhuisvesting te maken? Sorry als ik mensen tegen het verkeede been schop, dat is oprecht niet mijn bedoeling, maar misschien moeten ze in Amersfoort toch iets kritischer zijn op bepaalde zaken.
Een olifant die vast zit en alleen protected contact gewendt is kan je niet zomaar benaderen en helpen. Daarvoor is er toch op z'n minst iets kalmerends nodig om het veilig te houden voor je medewerkers. Ze hadden geen narcose kunnen doen maar dan was het voor verzorgers te gevaarlijk geweest, het zijn en blijven "wilde dieren" die je niet zomaar benaderd. Daarin snap ik wel dat Amersfoort zegt "we hebben niets fout gedaan en de volgende keer zouden dezelfde keuzes gemaakt worden". Vorig jaar overleed er ook een (redelijk jonge) olifant in Wildlands door een verdoving/narcose en daar hoor je minder commentaar over.
Qua chimpansees denk ik dat het nieuwe verblijf wel gepland was maar veel sneller is gebouwd door de problemen enkele jaren terug, in dat opzicht zie je wel vooruitgang en verbetering.
Maurice had al bepaald stereotyp gedrag voor hij aankwam. Als hij in de groepsstal stond verergerde dat juist waardoor hij vaak apart gezet werd. Dan zou je dat eigenlijk moeten aanrekenen aan het park waar hij vandaan kwam. Als de nieuwe bul makkelijk in de omgang met de koeien is en minder gefocust op verzorgers met stereotyp gedrag verwacht ik dat ze hem veel meer de keuze geven om bij de dames te staan. Ik ben het met je eens het bullenperk is niet groot (het groepsperk buiten vind ik ook niet heel denderend qua oppervlakte) maar het gaat uiteindelijk ook om de inrichting, en daar kan Amersfoort wel zonder extreme kosten wat aandoen.
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
-
- Laafsekikkertje (VU)
Ik ben blij dat je nuance aanbrengt en nogmaals ik kan op afstand ook echt niet oordelen of er juist gehandeld is bij het incident. Ik dacht net ook 'laat ik mijn opmerking toch maar weghalen', maar goed er is al op gereageerd.JvG schreef: ↑31 dec 2024, 16:47Mag ik een vergelijking maken met GaiaZoo een paar jaar terug? Daar overleed een giraffe die vast kwam te zitten in een boomstam die al jaren in het buitenperk stond. Zulke ongelukken gebeuren en GaiaZoo heeft die boomstam zover ik weet ook niet verwijderd.Boots schreef: ↑31 dec 2024, 15:36Ik heb gepobeerd niet te reageren, omdat ik weet dat het overlijden van een olifant nog al een impact heeft op veel verzorgers en (vaste) bezoekers. De dierentuin is immers ook expert en ik maar een simpele ziel met een mening. Maar er gaat opvallend vaak iets goed fout in Amersfoort en ik merk dat het mij dwars zit dat ook hier naar horen zeggen juist gehandeld is. Ik heb dan toch de neiging om te zeggen dat het verblijf niet deugt of er verkeerd is gehandeld.
Een olifant die vast zit en alleen protected contact gewendt is kan je niet zomaar benaderen en helpen. Daarvoor is er toch op z'n minst iets kalmerends nodig om het veilig te houden voor je medewerkers. Ze hadden geen narcose kunnen doen maar dan was het voor verzorgers te gevaarlijk geweest, het zijn en blijven "wilde dieren" die je niet zomaar benaderd. Daarin snap ik wel dat Amersfoort zegt "we hebben niets fout gedaan en de volgende keer zouden dezelfde keuzes gemaakt worden". Vorig jaar overleed er ook een (redelijk jonge) olifant in Wildlands door een verdoving/narcose en daar hoor je minder commentaar over.
Qua chimpansees denk ik dat het nieuwe verblijf wel gepland was maar veel sneller is gebouwd door de problemen enkele jaren terug, in dat opzicht zie je wel vooruitgang en verbetering.
Maurice had al bepaald stereotyp gedrag voor hij aankwam. Als hij in de groepsstal stond verergerde dat juist waardoor hij vaak apart gezet werd. Dan zou je dat eigenlijk moeten aanrekenen aan het park waar hij vandaan kwam. Als de nieuwe bul makkelijk in de omgang met de koeien is en minder gefocust op verzorgers met stereotyp gedrag verwacht ik dat ze hem veel meer de keuze geven om bij de dames te staan. Ik ben het met je eens het bullenperk is niet groot (het groepsperk buiten vind ik ook niet heel denderend qua oppervlakte) maar het gaat uiteindelijk ook om de inrichting, en daar kan Amersfoort wel zonder extreme kosten wat aandoen.
Over het verblijf kan ik wel oordelen en wat mij betreft zou Amersfoort gewoon een mannengroep moeten gaan houden, want ik vind het niet veel.
-
- Laafsekikkerdril (NE)
Een verblijf wat niet goed is voor een kleine kweekgroep is ineens wel goed voor een mannengroep?
Alle bullen hebben in Amersfoort het merendeel van de dag bij de dames gelopen, behalve Chamundi. Dat om zowel de dames als de bul zoveel mogelijk buitenruimte te geven. Alleen de laatste jaren stond Maurice meestal alleen omdat WarWar hem niet mocht en dat veel stress veroorzaakte. WarWar was sowieso geen fan van bullen. Na haar dood liep Maurice weer regelmatig bij de dames.
Maar ik ben het wel met je eens dat het buitenverblijf te klein is. De binnenstal vind ik wel goed.
-
- Laafsekikkertje (VU)
Om je vraag te beantwoorden; nee dat is niet altijd waar. In het geval van Amersfoort zou je met 2 of 3 mannen die meestal bij elkaar kunnen staan nog een redelijk verblijf hebben qua oppervlakte. En als er een keer een man apart moet staan, kun je rouleren tussen het kleine verblijf, het grote verblijf en de binnenruimte(s). Als er nu een stier apart moet staan, is dat standaard op dat veel te kleine stukje (zien we helaas bij veels te veel tuinen), want daar kun je geen familiegroep op kwijt.Denny schreef: ↑01 jan 2025, 08:40Een verblijf wat niet goed is voor een kleine kweekgroep is ineens wel goed voor een mannengroep?
Alle bullen hebben in Amersfoort het merendeel van de dag bij de dames gelopen, behalve Chamundi. Dat om zowel de dames als de bul zoveel mogelijk buitenruimte te geven. Alleen de laatste jaren stond Maurice meestal alleen omdat WarWar hem niet mocht en dat veel stress veroorzaakte. WarWar was sowieso geen fan van bullen. Na haar dood liep Maurice weer regelmatig bij de dames.
Maar ik ben het wel met je eens dat het buitenverblijf te klein is. De binnenstal vind ik wel goed.
Dat een volwassen bul alleen moet lopen is geen probleem. Wel dat het op een aantal vierkante meter is zonder al te veel prikkels, wat hersendodend moet zijn voor zo'n intelligent dier. Wat dat betreft lopen veel parken in mijn ogen echt veels te ver achter. Zie ook bijv. de zoo van Berlijn of voorheen Wuppertal waar ze gelukkig nu wel aan de slag gaan met het verblijf.
Wat je aangeeft is dat Maurice de laatste jaren veel alleen stond. Het gaat hier over jaren op dat kleine stukje doorbrengen. Dat vind ik krankzinnig. Ik denk dat je als olifant dan nog liever met een circus meereist, want dan sta je tenminste elke keer op een ander stukje grond en dan mag je af en toe je slurf optillen op commando.
-
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

In de tussentijd is er stiekem best een boel bijgekomen in Amersfoort. Eerste wat ik tegenkwam was het verblijf voor de brilberen, al is er aan het verblijf zelf natuurlijk weinig veranderd. Brilberen zijn misschien wel mijn favoriete beren soort, dus leuk om deze eindelijk ook weer in Nederland te zien. Mochten ze dit verblijf nu volledig nieuw neerzetten zou ik het wel wat aan de krappe kant vinden, maar voor twee jonge mannen die ze nu hebben voldoet het voorlopig (nog) wel.
Volgende 'nieuwigheid' kunnen we kort over zijn; rode vari's op een Japans eiland blijft gewoon een gekke combinatie.
De nieuwe bezoekbare dierkeuken is wat mij betreft wel echt een schot in de roos geweest. Ze hebben van iets wat voornamelijk praktisch moet zijn toch iets heel leuks gemaakt voor bezoekers. Ziet er allemaal spik en span uit en lekker veel educatie! Enige minpuntje vind ik misschien de ligging. Je loopt er namelijk nogal makkelijk langs zonder dat je het doorhebt, ik zelf was ook al halverwege de Stad der Oudheid toen ik me bedacht dat de dierkeuken al geweest moest zijn, gelukkig had ik de tijd om nog een tweede rondje te doen. Maar ik had het idee dat meer bezoekers het misten, want het was hier een stuk rustiger dan elders in het park. Een simpele oplossing zou kunnen zijn om het toiletblok wat nu pal voor de zichtlijn naar het gebouw staat te verplaatsen.
Ook het Kwetterterp was nieuw voor mij. Dit voelt als een leuke en typische Amersfoort toevoeging. Het ziet er allemaal mooi uit, alleen jammer dat de ooievaars niet zichtbaar waren vandaag. Ik denk sowieso dat ze het nog wat interessanter hadden kunnen maken voor de standaard gast door hier nog een extra vogelverblijf toe te voegen, bijvoorbeeld voor de oehoes die nu nog aan het vogellaantje zitten.
Voordat we naar het hoogtepunt der nieuwe dingen gaan ook nog het prairiehondenverblijf wat nieuw was voor mij: niet bijzonder, maar wel leuk en gewoon prima! Met het speelelement wel typisch Amersfoort.
Dan het nieuwe chimpanseeverblijf: wauw! Wat een mooie toevoeging is dit voor het park zeg! Erg mooi opgezet en tof om een keer wat anders te zien dan een eiland. Past goed in de bosrijke omgeving. Het kon eigenlijk ook niet anders, maar wat een enorme vooruitgang is dit voor de chimps geweest zeg. Complimenten aan het team van Amersfoort. Toch is er wel íéts wat me te binnenschoot toen ik daar liep. Vooropgesteld, het is echt een goed verblijf hoor, maar toch heb ik ergens het gevoel dat ze iets hebben laten liggen. Als je kijkt hoeveel ruimte er nog om het verblijf heen ligt en nu niet gebruikt wordt, dat vind ik zonde. Ik heb het gevoel dat als ze de ruimte nog meer gepakt en het zo ingericht hadden als het verblijf nu, dan hadden ze hier iets unieks en toonaangevends neer kunnen zetten, dat is het nu niet voor mij. Sowieso ligt in de hoek bij het onderzoeksstation nog een lap bos waar nu niet gebeurt, zou mooi zijn als ze daar nog een soortje toe zouden voegen.
Verder nog twee hoogtepuntjes voor mij. Eindelijk een van de dassen actief buiten gezien én de leeuwenwelpjes. Toen ik aan kwam lopen bij het leeuwenverblijf waren de verzorgers net bezig met het neerleggen van het voer voor de dieren. Ik verwachtte dat Pa naar buiten zou komen, maar toen kwamen de welpen de hoek om rennen. Sommige mensen vonden het luguber, maar een welpje met een eend in zijn bek die net zo groot is als zij zelf, dat is gewoon ultiem schattig

Ook viel het op dat er best wel wat verblijven leeg staan momenteel. Onder andere de oude verblijven voor beverratten, chimps en de algazellen. Hopelijk komt daar in de loop van het jaar weer een nieuwe invulling in.
En als laatste nog een klein nieuwtje: vanaf De Boerderij is te zien dat er een verhuiskist neergezet is bij het verblijf van de Indische neushoorn. Kans is dus groot dat Thanos Dierenpark Amersfoort binnenkort gaat verlaten. Zocht Eindhoven niet nog een neushoornman voor hun nieuwe dame? Ik hoop in elk geval dat de soort op lange termijn wel voor Amersfoort behouden blijft, als opvang voor jonge mannen voldoet het verblijf namelijk prima.
- Laafsekikker
- Fictieve account
- Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
- Contacteer:
Gezocht: nieuw thuis voor metershoge, metalen dino uit DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark. “De raptor heeft jarenlang een waardevolle plek in ons park gehad, maar nu willen we een ander blij maken met dit bijzondere kunstwerk”, vertelt Carlijn Speksnijder, Educator van DierenPark Amersfoort. Geïnteresseerden kunnen een bod uitbrengen. De opbrengst wordt gedoneerd aan het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund, de stichting die wereldwijd natuurbeschermingsprojecten steunt.
Jarenlang was de metalen dino een opvallende verschijning langs de hoofdroute in het dierenpark. De raptor werd geëxposeerd aan de rand van het Dinobos. “Nu dit deel van ons bos in het teken staat van de gloednieuwe Chimpanseevallei, zoeken we een andere bestemming voor het kunstwerk”, legt Carlijn uit. DierenPark Amersfoort heeft de drieënhalve meter lange dino, die is gemaakt van gepoedercoat betonstaal, in bruikleen. In samenspraak met kunstenaar Patrick Visser kiest het park ervoor om afscheid te nemen van de metalen dino en het kunstwerk te veilen voor het goede doel. “Ik hoop dat we de raptor kunnen overhandigen aan een kunst- en dinoliefhebber die er, net als DierenPark Amersfoort, jarenlang plezier van gaat beleven”, vertelt Patrick.
Patrick Visser is kunstenaar en brengt dieren tot leven met materialen die andere mensen als rommel zien. “Mijn passie is om dood, koud weggegooid metaal tot leven te brengen en energie te geven in objecten van dieren. Het schroot krijgt een nieuw leven in mijn kunstwerken van dieren.” Carlijn: “We hopen dat we voor dit unieke kunstwerk een mooie, nieuwe bestemming vinden waar het volledig tot zijn recht komt.” Wie geïnteresseerd is in de metalen dino kan een bod uitbrengen via de website van DierenPark Amersfoort. De gehele opbrengst wordt gedoneerd aan het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund.
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
- Laafsekikker
- Fictieve account
- Contacteer:
Recordbedrag voor luiaards in Costa Rica door flessenactie DierenPark Amersfoort Wildlife Fund
Bezoekers hebben het afgelopen jaar massaal hun statiegeldflessen en -blikjes gedoneerd aan het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund. Hiermee haalt de stichting in 2024 een recordbedrag op dat wordt geschonken aan Adopteer Regenwoud. “Dankzij de hulp van bezoekers van DierenPark Amersfoort ontvangt de organisatie in Costa Rica 14.259 euro”, onthult Arlette van Keekem, projectmedewerker van het Wildlife Fund. “Wij zijn enorm dankbaar dat we dit prachtige bedrag in ontvangst mogen nemen”, vertelt Matthijs Bol, oprichter van Adopteer Regenwoud. “Hiermee kunnen wij ruim 5700 m2 aan regenwoud beschermen voor onder andere de luiaard.”
Het afgelopen jaar zijn, naast Adopteer Regenwoud, tientallen andere natuurbeschermingsprojecten in binnen- en buitenland gesteund. Het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund heeft het afgelopen jaar in totaal 159.000 euro verdeeld onder tientallen organisaties die bedreigde diersoorten beschermen en natuurbehoud mogelijk maken. “Onder andere het statiegeld van petflessen en blikjes, rechtstreekse donaties en acties vanuit het dierenpark hebben dit ontzettend mooie bedrag mogelijk gemaakt”, verklaart Arlette. Het afgelopen jaar steunde het Wildlife Fund onder andere organisaties die zich inzetten voor bescherming van de Grévy zebra op de Afrikaanse savanne en de zwartvoetpinguïn in Zuid-Afrika. Komend jaar krijgen onder andere The Phoenix Conservancy en Borneo Nature Foundation financiële steun. Deze organisaties vergroten de leefgebieden van de ringstaartmaki en de Aziatische kleinklauwotter door bomen te planten. Ook gaat er steun naar Green Balkans, de organisatie die vale gieren uitzet in de natuur.
Sinds de oprichting in 2003 steunt het Wildlife Fund jaarlijks tientallen projecten. Net als voorgaande jaren kunnen bezoekers het komende jaar hun petflessen en blikjes inleveren in de grote kliko’s in het park, waarna het wordt gerecycled. Het bedrag dat het Wildlife Fund hiermee in 2025 ophaalt, wordt voor de tweede keer op rij geschonken aan Adopteer Regenwoud, een organisatie in Costa Rica die het regenwoud beschermt. Arlette: “Wij zijn dankbaar voor elk bedrag dat wordt geschonken, groot of klein. Elke euro draagt bij aan natuurbehoud.” Natuurliefhebbers kunnen een rechtstreekse donatie doen of hun petfles of blikje meenemen tijdens hun volgende bezoek aan DierenPark Amersfoort.
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin
- Contacteer:

- Laafsekikker
- Fictieve account
- Contacteer:
DierenPark Amersfoort is 100.000 dieren rijker dan vorig jaar
DierenPark Amersfoort heeft al haar dieren geteld. Dit jaar telt het park ruim 100.000 individuen meer dan vorig jaar rond deze tijd. Toen leefden er 2.677 dieren in het park. "Wij tellen alle dieren in ons park om een nauwkeurig overzicht te hebben van onze diercollectie", vertelt Curator Nils Dijkgraaf. Deze traditie biedt het park de mogelijkheid om te inventariseren of alle diersoorten jaarlijks goed staan geregistreerd.
Het verschil met vorig jaar is te verklaren, aangezien de huidige mierenkolonie uit ongeveer 100.000 mieren bestaat. Vorig jaar rond deze tijd krioelden er tijdelijk geen mierenkolonie in het Honderdduizend Dierenhuis, omdat de koningin overleed. Dan sterft de hele groep. “Sinds we een nieuwe kolonie hebben, stijgt de populatie elke dag”, verklaart Nils. “We maken net als bij sommige andere dieren een schatting, omdat het vrijwel onmogelijk is om alle individuen van elkaar te onderscheiden.” Ook het tellen van de prairiehondjes is een uitdaging. De dieren leven voornamelijk in ondergrondse gangenstelsels. Nils: “We schatten daarom dat er 55 dieren op De Prairie leven.” De bavianen worden geteld met behulp van een slow-motionvideo. Het park telt onder andere 65 bavianen, vijftien geelborstkapucijnapen, 37 pinguïns en 96 flamingo’s.
Alle dieren die leven in DierenPark Amersfoort worden regelmatig geteld. “Wanneer er dieren worden geboren of overlijden, registreren we dit in ons systeem. Jaarlijks wordt deze administratie gecontroleerd door middel van de dierentelling”, legt Nils uit. Er leeft een grote diversiteit van diersoorten in DierenPark Amersfoort. Het park telt 117 diersoorten en 2.908 individuen, exclusief de mieren. Bezoekers kunnen alle dieren bewonderen in DierenPark Amersfoort.
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Ik beklaag die persoon die de schatting van de mieren heeft moeten doen, die zag s'avonds in zijn bed nog mieren denk ik.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: CNME

De waterfietsen staan droog, tevens was er ook geen water ik het kwak verblijf.

werkzaamheden en veel hekken op de savanne

Bijna alle jongen varkens zijn weg. Tevens is ook één ouder varken weg.
één jong exemplaar is aangehouden samen met deze makker.
-
- Laafsekikkerdril (NE)
Bron: FB Vrienden van dierenpark Amersfoort
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: CNME
- Laafsekikker
- Fictieve account
- Contacteer:
Honderden voorwerpen van bezoekers gevonden in Expeditie-rivier: DierenPark Amersfoort doet oproep
DierenPark Amersfoort heeft tijdens onderhoudswerkzaamheden aan de Expeditie-rivier een heleboel verrassende vondsten gedaan. “Wij hebben honderden verloren voorwerpen uit het water gevist”, vertelt Ranger Niels Kruizinga. “Telefoons, ID-kaarten, bankpassen, horloges, zonnebrillen, speentjes en zelfs een tamagotchi zijn opgedoken uit het water.” Bezoekers die iets verloren zijn, kunnen nu op de website van het dierenpark hun eigendommen terugvinden.
Bezoekers varen in de fietsboten over de Expeditie-rivier langs giraffen, zebra’s, wolven en apen. Onderhoud aan de rivier is onder andere nodig om de attractie beter vaarbaar te maken. Tegelijkertijd wordt de rivier grondig gereinigd. Hiervoor wordt al het water uit de rivier gezogen, waarna de rest van de werkzaamheden plaatsvinden. In de afgelopen tien jaar zijn er honderden items in de Expeditie-rivier beland. “We waren verbaasd welke voorwerpen we boven water haalden. Zo vonden we zelfs een creditcard. Gelukkig heeft de eigenaar het pasje weer terug”, verklapt Niels.
De onderhoudswerkzaamheden duren tot halverwege februari. Vanaf de voorjaarsvakantie varen er weer fietsboten op de Expeditie-rivier. Tijdens de werkzaamheden zijn de geelborstkapucijnapen in het binnenverblijf te bewonderen. De ringstaartmaki’s verblijven tijdelijk achter de schermen en zijn niet zichtbaar voor bezoekers. De goudwindes worden ook achter de schermen ondergebracht, een deel van de vissen wordt teruggeplaatst in de vijver. DierenPark Amersfoort roept bezoekers op om de gevonden voorwerpen te bekijken op de website en zich te melden als zij hun eigendom herkennen.