Nieuwstopic Burgers' Zoo (2025)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
FotoWilliam
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2025)

Bericht door FotoWilliam »

lintworm schreef:
08 jan 2025, 16:53
JvG schreef:
08 jan 2025, 16:32
lintworm schreef:
07 jan 2025, 13:21
JvG schreef:
07 jan 2025, 12:58
lintworm schreef:
07 jan 2025, 12:47

Dank voor de correctie.

De kardinalen leven overigens ook al los in de Desert, foto's van de vogels zijn al op een Facebookgroep gepost.
Na een aantal jaren waarin voor mijn gevoel de vogelcollectie in de Desert en zeker in de Bush krimpend was lijkt het of de laatste tijd er weer geinvesteerd wordt in nieuwe en vaak speciale soorten. Iets wat ik alleen maar kan toejuigen! Het grote publiek zal het waarschijnlijk minder boeien maar voor ons liefhebbers... de ornaathoningzuiger zie ik op ZTL alleen bij Wenen en Stuttgart staan. Toevallig was ik enorm onder de indruk van dit mooie vogeltje in Stuttgart :D
De vogelcollecties in de Desert en de Bush zijn idd de afgelopen jaren weer iets gegroeid na een aantal jaren achteruitgang/stagnatie en in de Desert is er ook echt een kwaliteitsslag gemaakt als je kijkt qua zeldzaamheid. In de Desert zitten ze nu weer op een niveau dat vergelijkbaar is met een jaar of 20 geleden, de Bush was tot een jaar of 10-15 geleden nog wel soortenrijker, toen zaten er in de regel 40-45 vogelsoorten, nu zijn dat er nog ~37 (maar dat waren er op het dieptepunt 32-33). Maar er is nog genoeg ruimte naar boven voor alle 3 hallen qua beschikbare vogelsoorten, dus wie weet wat er de komende jaren nog meer te wachten staat als de huidige trend zich voortzet.

De vogelcollectie van Burgers' blijft een uitschieter op Europees niveau. Er worden slechts 67 soorten gehouden (waarvan er zo'n 60 te zien zijn). Maar van die 67 zijn er wel 8 uniek voor Europese dierentuinen en worden nog veel meer soorten slechts in een handjevol tuinen gehouden (12 andere in max 5 Europese tuinen en nog eens 6 in max 10 Europese tuinen). Zoals wel vaker gaat kwaliteit hier boven kwantiteit. Nu nog wachten op die reuzentoerako's, capuchonvogels of kolibries om het af te maken :p
Voor mij hoeven er niet perse weer 40 a 45 soorten in de Bush. Juist kwaliteit boven kwantiteit is iets wat ik bij Burgers enorm waardeer. De toevoeging van grote soorten zoals de neushoornvogels en de zwarte gieren geven meer waarde (voor het grote publiek) dan de zoveelste kleine zangvogel. Kolibries zou ik enorm gaaf vinden maar onmogelijk om te vinden in een Bush. Reuzentoeraco's zouden inderdaad een optie zijn maar capuchonvogels zullen denk ik te zeldzaam zijn om zomaar los te laten.
Liepen er vroeger ook geen congopauwen in de Bush, dat zou een soort zijn die van mij ook terug mag komen. Wat meer bodembewoners kan juist interesant zijn.

Qua zeldzame vogels is Burgers bewust bezig te groeien. Fijn dat een groot park daar ook meebezig is. Ik zie andere parken toch andere keuzes daarin maken. Wat zouden volgens jouw verder realistische opties zijn qua soorten die toegevoegd kunnen worden aan de 3 grote hallen??
Er zijn genoeg mogelijkheden ;) :

Capuchonvogels heb ik denk ik vaker losvliegend in tropenhallen gezien dan in volieres. Walsrode, Veldhoven (toen het nog NOP was) en Zlin hadden/hebben capuchonvogels losvliegend in een kas. In Zlin gaat dat ook samen met succesvolle kweek. Dat is denk ik realistischer dan mijn wens voor paradijsvogels, die mannengroep die een tijdje heeft rondgevlogen in Pairi Daiza heeft me overtuigd dat dat pas echt een gave toevoeging zou zijn, maar ook niet realistisch.

Kolibries hebben 2x eerder in een hal in Burgers' gezeten, dat kan dus an sich prima. Het probleem is dat ze nogal territoriaal hebt en je voor wat stabiliteit meerdere kweekparen moet hebben wat zelfs in zo'n grote hal niet lukt. In de Desert hebben in de beginjaren Amazillia amazillia gezeten en deze hebben ook gekweekt (wat niet heel handig was, want het nest zat in de dakconstructie), maar ook in de Desert was maar ruimte voor 1 kweekpaar. Van 2004-2006 hebben er violetoorkolibries in het kaaimangedeelte van de Bush gevlogen en die waren goed zichtbaar. Gekweekt is er nooit, uit mijn hoofd kwamen er 3.1 dieren uit Genoa, waarvan een deel achter de schermen verbleef. In theorie zou je in zowel Mangrove, als Bush kweekkoppels kunnen houden en dan achter de schermen meer. Maar het zijn ontzettend arbeidsintensieve dieren, dus ik kan me goed voorstellen dat de lookalike honingzuigers en suikervogels goed genoeg zijn ;).

Congopauwen hebben in het verleden idd ook in de Bush gezeten, eerst een mannengroep en later ook een kweekpaar. Maar die soort staat op uitsterven in Europa, dus dat zie ik niet snel gebeuren. Een andere voormalige grondbewoner in de Bush was het kuifparelhoen, die zijn volgensmij weggehaald omdat ze vrij opdringerig op het terras waren, misschien kan dat nu in theorie wel weer. Voordat er hokko's in de Bush zaten hebben er bijna altijd goeans of chacalaca's rondgelopen en die waren niet problematisch met bezoekers. Zou leuk zijn om daar een soort van terug te krijgen.
Hierop aansluitend zou ik zelf ook nog graag een tweede eendensoort zien in de Bush. De witvleugelboseenden die er nu zitten zijn toch vrij saai voor de gewone bezoeker, een kleurrijke en actieve soort als bijvoorbeeld de roodschoudertaling of de Afrikaanse dwergeend zou mijns inziens de vijvers bij de waterval en het oude zeekoeienverblijf wat meer kleur geven.

Parkieten of amazones zou ook een hele mooie toevoeging zijn, de kromsnavels zijn met de sluiting van de Fazanterie vrijwel niet meer vertegenwoordigd, dus een vertegenwoordiger daarvan in de Bush zou mooi zijn. Als je kleine aantallen neemt lijkt de vraatschade aan de beplanting me ook nog mee te vallen, in bijvoorbeeld Artis houden ze hun ara's en amazones ook in goed beplante volières, dus dan zou me dat in een enorme hal als de Bush geen probleem lijken.

Voor de Mangrove zou een kleine reiger of lepelaar soort een mooie toevoeging zijn, al vrees ik dat dat met de krabben een onmogelijkheid gaat zijn, zelfs al zou de kweek uitstekend lopen en de vogels voldoende gevoerd worden. Maar een koppel amazones zou hier, mits de beplanting goed groeit, misschien nog wel kunnen.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Dan zou ik meteen zeggen zodra er nakweek beschikbaar is laat die capuchonvogels maar komen naar Burgers! Ik denk dat paradijsvogels momenteel te kostbaar zijn om zomaar los te laten in de Bush. Het zou voor hun wel goed zou zijn om zo'n groot natuurlijk verblijf te hebben gezien hun paarvorming en dansen. Maar ik snap het als Burgers dat niet aan zou durven.

Zou je de kolibrie's in de Desert ook niet kunnen opdelen in de volieres? Of ze samengaan met de konijnuilen en renkoekoeken weet ik niet maar dan heb je nog steeds de canyonvoliere en het oude lynxenverblijf als opties. Losvliegen zou je dan nog kunnen doen als je nakweek heb die je zo snel niet kan herplaatsen. De collectie in het Kolibriehuis in Walsrode in de zomer van 2023 vond ik echt geweldig. Het kost wat geld om te investeren en de dieren te houden maar het was daar enorm druk met bezoekers. Blijkbaar trekt het dus wel mensen. Plus Burgers houdt ook meerdere schreeuwpiha's achter de schermen, dat levert ook geen extra bezoekers op ;)

Burgers beslist wel vaker om zeldzame of niet gehouden soorten in Europa op te nemen in de collectie. In Stuttgart zag ik voor het eerst in jaren weer congopauwen en was ik toch onder de indruk van hun. Als de ervaringen goed zijn in de Bush zie ik niet snel een reden om nee te zeggen als een ander park vraagt of ze die willen hebben. Is er momenteel een EEP of ESB voor hun?

Zelf ben ik minder van de parelhoenders. Op savannes leuk, maar die zijn daar ook weggegaan. Een goeansoort zou ook weer gaaf zijn, maar zal dat samen gaan met een hokko? Toch wel vergelijkbaar qua leefwijze...

Mochten ze een nieuwe (kleinere) eendensoort erbij willen houden dan zou ik liever een mannengroep zien of eerst de pacu's eruit halen. Als ik het mij goed herinner verdwenen er in het verleden kuikens omdat de pacu's toch niet helemaal vegetarisch bleken... maar mochten ze die verplaatsen dan ben ik meteen voorstander van de Afrikaanse dwergeend. Mooie soort, redelijk uniek.

Ik verwacht eerder een lepelaar of reiger in de Bush dan in de Mangrove. Eenden bleken ook al lastig te zijn voor de krabben, dan worden lepelaars en reigers helemaal een probleem. Ik mis nog steeds de slangenhalsvogels die helaas niet meer in Europa te zien zijn. Die waren echt enorm gaaf om te zien... een kleinere reigersoort zoals destijds de Australische dwergaalschover had denk ik ook mooi in de Bush gepast. Je kan meteen een heel ander verhaal houden bij zo'n soort dan bij de huidige soorten.

Papegaaien wouden ze vroeger niet door het terras en volgens mij ook uit angst voor de dakkussens... mocht daar een oplossing voor zijn dan zou een kleine parkietensoort in de Bush wel mooi zijn. Zon/goudparkieten ofzo. Niet meteen een gigantische groep zoals je vaak bij lori's ziet maar een groepje van bijvoorbeeld 10 stuks? Dat kan wel een mooie verrijking zijn voor de Bush zonder dat de gehele hal gesloopt wordt.
Ik denk dat hetzelfde geldt voor de Mangrove. Een kleine groep/koppel "kleinere" kromsnavels zou wel kunnen als de luchtkussens beschermt zijn tegen hun snavels. Ik weet alleen zelf niet of ik een amazone nu zo 123 zie verschijnen op korte termijn. Het nagebouwde ecosysteem wordt wel steeds beter en uitgebreider maar ze zijn ook nog steeds niet begonnen met leguanen en dat was een soort die ze zelf vanaf het begin noemden als optie. Zeker voor bovenop de dak van het bezoekerspad langs de krabben. Ik denk dat ze sneller met kleinere soorten en leguanen beginnen dan met een amazonepapegaai. Die zie ik dan sneller komen in de Bush die minder kwetsbare bomen kent en volwassenere begroeiing. Maar dat is puur mijn eigen gevoel...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Het EEP voor de kongopauw word al jaar en dag door de zoo van Antwerpen gecoördineerd.
Was één van de paradepaardjes van ... (naam ontglipt me,), hij was jaren '90 tot begin deze eeuw verantwoordelijk voor de levende have.

Momenteel is de coördinator dhr. Galbusera.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Mr. Gharial
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

JvG schreef:
08 jan 2025, 21:24
Een goeansoort zou ook weer gaaf zijn, maar zal dat samen gaan met een hokko? Toch wel vergelijkbaar qua leefwijze...

Mochten ze een nieuwe (kleinere) eendensoort erbij willen houden dan zou ik liever een mannengroep zien of eerst de pacu's eruit halen. Als ik het mij goed herinner verdwenen er in het verleden kuikens omdat de pacu's toch niet helemaal vegetarisch bleken... maar mochten ze die verplaatsen dan ben ik meteen voorstander van de Afrikaanse dwergeend. Mooie soort, redelijk uniek.
Hokko's zijn er op het moment niet meer, dus ik denk dat Goeans wel zouden kunnen. Qua grond(en water-) vogels hebben we nu 12 soorten, daarvan blijven de Ibissen bijna altijd in de bomen, zijn de Eenden, Kwartelduiven en Zonneral bijna altijd op dezelfde plek, en zijn de Roelroels en twee van de duiven eigenlijk te klein om een echte bedreiging te vormen voor een nieuwe grondvogelsoort. Daarmee blijven er nog drie duiven (Manen- Kroon- en Fazantduif) en de Vietnamfazanten die we nu hebben als "grote" grondsoorten. Ik denk dat we nog wel één of twee grondsoorten zouden kunnen krijgen qua terratoriaal gedrag. Een goean of misschien de terugkeer van de Chachalaca zou mooi zijn, een kleinere hoendersoort (Pauwfazant bijvoorbeeld) zou ook nog kunnen.

Zelf vind ik de vissen in de Bush veel waarde hebben, dus ik heb liever een mannengroep nieuwe eenden dan het verdwijnen van de vissen bij de Capibaras (zelf zie ik zelfs eerder meer vissen). Zelf denk ik trouwens eerder dat de Roodstaartmeerval de boosdoener zou zijn geweest qua verdwenen pulletjes.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door JvG »

Mr. Gharial schreef:
08 jan 2025, 21:47
Zelf vind ik de vissen in de Bush veel waarde hebben, dus ik heb liever een mannengroep nieuwe eenden dan het verdwijnen van de vissen bij de Capibaras (zelf zie ik zelfs eerder meer vissen). Zelf denk ik trouwens eerder dat de Roodstaartmeerval de boosdoener zou zijn geweest qua verdwenen pulletjes.
Het nadeel is dat de vissen op die plek amper zichtbaar zijn, dan zou de kaaimannenvijver interesanter zijn om vissoorten te laten zien :s

Ze hebben toen ook eendagskuikens in het water gelegt omdat ze zelf niet wisten wat er gebeurde. Toen kwamen de pacu's eruit als boosdoener. Maar dat is wat ik mij herinner van jaren terug en ik kan het niet zo snel terugvinden :doh:

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Bij het lezen van alle suggesties vraag ik mij af hoe ze er in slagen om relatief logge en op de grond foeragerende vogels zoals eenden, parelhoenders en groennekfazantduiven uit de klauwen van de kleinklauwotters te houden?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Mr. Gharial
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Apenarend schreef:
08 jan 2025, 22:08
Bij het lezen van alle suggesties vraag ik mij af hoe ze er in slagen om relatief logge en op de grond foeragerende vogels zoals eenden, parelhoenders en groennekfazantduiven uit de klauwen van de kleinklauwotters te houden?
Inderdaad bijzonder dat alle grondvogels zo goed weten dat ze bij de otters uit de buurt moeten blijven. In het wild weten ze dat natuurlijk ook, maar in dierentuinen lijken dieren vaak toch iets minder zelfpreservatieskills te hebben...

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door JvG »

Mr. Gharial schreef:
08 jan 2025, 22:33
Apenarend schreef:
Inderdaad bijzonder dat alle grondvogels zo goed weten dat ze bij de otters uit de buurt moeten blijven. In het wild weten ze dat natuurlijk ook, maar in dierentuinen lijken dieren vaak toch iets minder zelfpreservatieskills te hebben...
Zou het schelen dat het verblijf verdiept is met rechte wanden in een donker stuk van de hal?

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

Mr. Gharial schreef:
08 jan 2025, 21:47
JvG schreef:
08 jan 2025, 21:24
Een goeansoort zou ook weer gaaf zijn, maar zal dat samen gaan met een hokko? Toch wel vergelijkbaar qua leefwijze...

Hokko's zijn er op het moment niet meer, dus ik denk dat Goeans wel zouden kunnen. Qua grond(en water-) vogels hebben we nu 12 soorten, daarvan blijven de Ibissen bijna altijd in de bomen, zijn de Eenden, Kwartelduiven en Zonneral bijna altijd op dezelfde plek, en zijn de Roelroels en twee van de duiven eigenlijk te klein om een echte bedreiging te vormen voor een nieuwe grondvogelsoort. Daarmee blijven er nog drie duiven (Manen- Kroon- en Fazantduif) en de Vietnamfazanten die we nu hebben als "grote" grondsoorten. Ik denk dat we nog wel één of twee grondsoorten zouden kunnen krijgen qua terratoriaal gedrag. Een goean of misschien de terugkeer van de Chachalaca zou mooi zijn, een kleinere hoendersoort (Pauwfazant bijvoorbeeld) zou ook nog kunnen.

De roodstaartmeerval was er nog niet toen er roodschoudertalingpullen verdwenen, toen is duidelijl vastgesteld dat de pacu's de schuldige waren...

Een kleinere viseter zou prima moeten kunnen in de Bush, dat ging met de slangenhalsvogels ook goed, ze eten toch niet alle vissen. Dat was ook gelijk een mooi voorbeeld van razendsnelle evolutie. De guppy's bij de kaaimannen (waar geen predatiedruk was) waren veel kleurrijker dan de guppy's in de rest van de hal waar de zonnerallen en slangenhalsvogels voor wat natuurlijke selectie zorgden ;).

Een extra eend zie ik ook graag komen, maar dan zijn Afrikaanse dwergeenden (die er in het verleden wel gezeten hebben), niet de meest logische optie. Dat is meer een soort van water met veel drijvende watervegetatie en niet van regenwoud. Dan krijg je mogelijk ook weer pacuproblemen. Dan is een fluiteend, of nog beter hartlaub's eend een beter passende (en meer robuuste) keuze.
Apenarend schreef:
Er lopen regelmatig manenduiven door dat verblijf, dus dat zal goed gaan. Ik denk dat weg kunnen vliegen een groot voordeel is, mogelijk in combinatie idd met die steile wanden waardoor een vogel niet zomaar het verblijf in loopt. De otters hebben namelijk wel ooit een kleine kantjil gepakt

LianneLok
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: AquaZoo Leeuwarden , Ouwehands Dierenpark , Burgers Zoo , Wildlands

Bericht door LianneLok »

Het viel me vandaag op dat bij oude verblijf van de rode Rode lynx in de dessert nu bordjes van een duif soort en het boomstekelvarken staan. Nu spotte ik er wel paar duiven in weet niet de naam van soort. Maar geen boomstekel varken er in gezien. Wel boomstekelvarken bij de pekaris en prairi hondjes gespot.

Mr. Gharial
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

LianneLok schreef:
11 jan 2025, 16:24
Het viel me vandaag op dat bij oude verblijf van de rode Rode lynx in de dessert nu bordjes van een duif soort en het boomstekelvarken staan. Nu spotte ik er wel paar duiven in weet niet de naam van soort. Maar geen boomstekel varken er in gezien. Wel boomstekelvarken bij de pekaris en prairi hondjes gespot.
Er zitten in dat verblijf inderdaad Socorroduiven (en woestijnschildpadden), maar het Stekelvarken zat daar eerder nog niet volgens mij

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Mr. Gharial schreef:
11 jan 2025, 16:37
LianneLok schreef:
Er zitten in dat verblijf inderdaad Socorroduiven (en woestijnschildpadden), maar het Stekelvarken zat daar eerder nog niet volgens mij
Volgens een bericht op Zoochat van eind december is er een tweede man aangekomen bij de boomstekelvarkens. Het klikte niet echt tussen beide mannen dus daarom zit de nieuwe man nu in het lynxenverblijf.

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo

Bericht door Dustin1999 »

Ik heb de Boomstekelvarken 2 weken terug wel gespot in het tweede verblijf met Socorroduiven hij zat goed verstopt onder een rots!

Mr. Gharial
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Joost schreef:
11 jan 2025, 16:46
Mr. Gharial schreef:
11 jan 2025, 16:37
LianneLok schreef:
Volgens een bericht op Zoochat van eind december is er een tweede man aangekomen bij de boomstekelvarkens. Het klikte niet echt tussen beide mannen dus daarom zit de nieuwe man nu in het lynxenverblijf.
Ah, dank! Dan heb ik dat even gemist

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Burgers Zoo verwacht over 10 tot 15 jaar te stoppen met het houden van bejaarde olifanten!

Bron: https://zooflits.nl/burgers-zoo-verwach ... LQImHZUp8g

FotoWilliam
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Bericht door FotoWilliam »

Het zijn dit soort beslissingen waardoor ik Burgers zo waardeer. De olifanten passen op dit moment niet binnen hun visie van de ecodisplays, en door nu al te hinten op een mogelijk afscheid laat je duidelijk zien dat je echt werkt volgens een visie en niet volgens de waan van de dag, en daar kunnen veel dierentuinen nog een voorbeeld aan nemen. En op deze manier laat je ook zien dat je als (grote) dierentuin geen olifanten nodig hebt om relevant te zijn, in plaats van koste wat kost aan olifanten vast te blijven houden.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

FotoWilliam schreef:
14 jan 2025, 22:12
Het zijn dit soort beslissingen waardoor ik Burgers zo waardeer. De olifanten passen op dit moment niet binnen hun visie van de ecodisplays, en door nu al te hinten op een mogelijk afscheid laat je duidelijk zien dat je echt werkt volgens een visie en niet volgens de waan van de dag, en daar kunnen veel dierentuinen nog een voorbeeld aan nemen. En op deze manier laat je ook zien dat je als (grote) dierentuin geen olifanten nodig hebt om relevant te zijn, in plaats van koste wat kost aan olifanten vast te blijven houden.
Ja ben het volledig met je eens! Burgers Zoo is altijd al vooruitstrevend vind ik qua visie. Ben dan wel benieuwd wat ze dan van plan zijn in de toekomst met het huidige olifantenverblijf misschien dat ze de Bush kunnen uitbreiden want die wens heb ik Alex van Hooff wel vaak horen zeggen in interviews. Misschien komen er wel Jaguars als publiekstrekkers er voor terug en die een prachtig binnenverblijf in de Bush en buitenverblijf krijgen!

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door daniel1109 »

Dustin1999 schreef:
14 jan 2025, 23:01
FotoWilliam schreef:
Ja ben het volledig met je eens! Burgers Zoo is altijd al vooruitstrevend vind ik qua visie. Ben dan wel benieuwd wat ze dan van plan zijn in de toekomst met het huidige olifantenverblijf misschien dat ze de Bush kunnen uitbreiden want die wens heb ik Alex van Hooff wel vaak horen zeggen in interviews. Misschien komen er wel Jaguars als publiekstrekkers er voor terug en die een prachtig binnenverblijf in de Bush en buitenverblijf krijgen!
Zou het gezien de ligging dan niet eerder een uitbreiding van de desert worden?

Maar in 15 jaar kan er nog veel veranderen

Mr. Gharial
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Dustin1999 schreef:
FotoWilliam schreef:
Voor een uitbreiding Bush zou je dwars door de gloednieuwe speeltuin moeten, dus ik denk niet dat we dat daar zullen krijgen. Gezien het verblijf redelijk recent nog is uitgebreid en de stallen ook vernieuwd zijn, denk ik eigenlijk dat we misschien een andere grote zoogdiersoort zullen krijgen, al zou ik niet weten welke

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

Dustin1999 schreef:
FotoWilliam schreef:
Volgensmij heb je de uitbreiding van de Bush verkeerd begrepen. De wens die altijd is uitgesproken is dat de Bush verder omkaderd wordt (dus a la Ocean en safaristallen), of dat nog actueel is geen idee, maar dat zou een megainvestering zijn.
Mr. Gharial schreef:
14 jan 2025, 23:31
Dustin1999 schreef:
FotoWilliam schreef:
Gezien het verblijf redelijk recent nog is uitgebreid en de stallen ook vernieuwd zijn, denk ik eigenlijk dat we misschien een andere grote zoogdiersoort zullen krijgen, al zou ik niet weten welke
Daar zou ik zeker niet vanuit gaan. De aanpassingen zijn helemaal niet zo heel groot en passen perfect bij het beeld van nog 10-15 jaar wat geschetst wordt. Misschien dat je kort een tijdelijke neushoorninvulling krijgt, maar op de lange termijn zal het verblijf eerder verdwijnen in nog te bouwen ecodisplays, net als de rest van Park.

Plaats reactie