Hierop aansluitend zou ik zelf ook nog graag een tweede eendensoort zien in de Bush. De witvleugelboseenden die er nu zitten zijn toch vrij saai voor de gewone bezoeker, een kleurrijke en actieve soort als bijvoorbeeld de roodschoudertaling of de Afrikaanse dwergeend zou mijns inziens de vijvers bij de waterval en het oude zeekoeienverblijf wat meer kleur geven.lintworm schreef: ↑08 jan 2025, 16:53Er zijn genoeg mogelijkhedenJvG schreef: ↑08 jan 2025, 16:32Voor mij hoeven er niet perse weer 40 a 45 soorten in de Bush. Juist kwaliteit boven kwantiteit is iets wat ik bij Burgers enorm waardeer. De toevoeging van grote soorten zoals de neushoornvogels en de zwarte gieren geven meer waarde (voor het grote publiek) dan de zoveelste kleine zangvogel. Kolibries zou ik enorm gaaf vinden maar onmogelijk om te vinden in een Bush. Reuzentoeraco's zouden inderdaad een optie zijn maar capuchonvogels zullen denk ik te zeldzaam zijn om zomaar los te laten.lintworm schreef: ↑07 jan 2025, 13:21De vogelcollecties in de Desert en de Bush zijn idd de afgelopen jaren weer iets gegroeid na een aantal jaren achteruitgang/stagnatie en in de Desert is er ook echt een kwaliteitsslag gemaakt als je kijkt qua zeldzaamheid. In de Desert zitten ze nu weer op een niveau dat vergelijkbaar is met een jaar of 20 geleden, de Bush was tot een jaar of 10-15 geleden nog wel soortenrijker, toen zaten er in de regel 40-45 vogelsoorten, nu zijn dat er nog ~37 (maar dat waren er op het dieptepunt 32-33). Maar er is nog genoeg ruimte naar boven voor alle 3 hallen qua beschikbare vogelsoorten, dus wie weet wat er de komende jaren nog meer te wachten staat als de huidige trend zich voortzet.JvG schreef: ↑07 jan 2025, 12:58Na een aantal jaren waarin voor mijn gevoel de vogelcollectie in de Desert en zeker in de Bush krimpend was lijkt het of de laatste tijd er weer geinvesteerd wordt in nieuwe en vaak speciale soorten. Iets wat ik alleen maar kan toejuigen! Het grote publiek zal het waarschijnlijk minder boeien maar voor ons liefhebbers... de ornaathoningzuiger zie ik op ZTL alleen bij Wenen en Stuttgart staan. Toevallig was ik enorm onder de indruk van dit mooie vogeltje in Stuttgart![]()
De vogelcollectie van Burgers' blijft een uitschieter op Europees niveau. Er worden slechts 67 soorten gehouden (waarvan er zo'n 60 te zien zijn). Maar van die 67 zijn er wel 8 uniek voor Europese dierentuinen en worden nog veel meer soorten slechts in een handjevol tuinen gehouden (12 andere in max 5 Europese tuinen en nog eens 6 in max 10 Europese tuinen). Zoals wel vaker gaat kwaliteit hier boven kwantiteit. Nu nog wachten op die reuzentoerako's, capuchonvogels of kolibries om het af te maken![]()
Liepen er vroeger ook geen congopauwen in de Bush, dat zou een soort zijn die van mij ook terug mag komen. Wat meer bodembewoners kan juist interesant zijn.
Qua zeldzame vogels is Burgers bewust bezig te groeien. Fijn dat een groot park daar ook meebezig is. Ik zie andere parken toch andere keuzes daarin maken. Wat zouden volgens jouw verder realistische opties zijn qua soorten die toegevoegd kunnen worden aan de 3 grote hallen??:
Capuchonvogels heb ik denk ik vaker losvliegend in tropenhallen gezien dan in volieres. Walsrode, Veldhoven (toen het nog NOP was) en Zlin hadden/hebben capuchonvogels losvliegend in een kas. In Zlin gaat dat ook samen met succesvolle kweek. Dat is denk ik realistischer dan mijn wens voor paradijsvogels, die mannengroep die een tijdje heeft rondgevlogen in Pairi Daiza heeft me overtuigd dat dat pas echt een gave toevoeging zou zijn, maar ook niet realistisch.
Kolibries hebben 2x eerder in een hal in Burgers' gezeten, dat kan dus an sich prima. Het probleem is dat ze nogal territoriaal hebt en je voor wat stabiliteit meerdere kweekparen moet hebben wat zelfs in zo'n grote hal niet lukt. In de Desert hebben in de beginjaren Amazillia amazillia gezeten en deze hebben ook gekweekt (wat niet heel handig was, want het nest zat in de dakconstructie), maar ook in de Desert was maar ruimte voor 1 kweekpaar. Van 2004-2006 hebben er violetoorkolibries in het kaaimangedeelte van de Bush gevlogen en die waren goed zichtbaar. Gekweekt is er nooit, uit mijn hoofd kwamen er 3.1 dieren uit Genoa, waarvan een deel achter de schermen verbleef. In theorie zou je in zowel Mangrove, als Bush kweekkoppels kunnen houden en dan achter de schermen meer. Maar het zijn ontzettend arbeidsintensieve dieren, dus ik kan me goed voorstellen dat de lookalike honingzuigers en suikervogels goed genoeg zijn.
Congopauwen hebben in het verleden idd ook in de Bush gezeten, eerst een mannengroep en later ook een kweekpaar. Maar die soort staat op uitsterven in Europa, dus dat zie ik niet snel gebeuren. Een andere voormalige grondbewoner in de Bush was het kuifparelhoen, die zijn volgensmij weggehaald omdat ze vrij opdringerig op het terras waren, misschien kan dat nu in theorie wel weer. Voordat er hokko's in de Bush zaten hebben er bijna altijd goeans of chacalaca's rondgelopen en die waren niet problematisch met bezoekers. Zou leuk zijn om daar een soort van terug te krijgen.
Parkieten of amazones zou ook een hele mooie toevoeging zijn, de kromsnavels zijn met de sluiting van de Fazanterie vrijwel niet meer vertegenwoordigd, dus een vertegenwoordiger daarvan in de Bush zou mooi zijn. Als je kleine aantallen neemt lijkt de vraatschade aan de beplanting me ook nog mee te vallen, in bijvoorbeeld Artis houden ze hun ara's en amazones ook in goed beplante volières, dus dan zou me dat in een enorme hal als de Bush geen probleem lijken.
Voor de Mangrove zou een kleine reiger of lepelaar soort een mooie toevoeging zijn, al vrees ik dat dat met de krabben een onmogelijkheid gaat zijn, zelfs al zou de kweek uitstekend lopen en de vogels voldoende gevoerd worden. Maar een koppel amazones zou hier, mits de beplanting goed groeit, misschien nog wel kunnen.