Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Zoozot schreef:
10 feb 2024, 22:05
Ondertussen heeft Pairi Daiza ook weer een nieuwe diersoort in de collectie: de elandantilope. Het park kreeg recent een exemplaar toevertrouwd van de SPW Dierenwelzijn. Wie weet hebben we dus al een nieuwe invulling voor de ruimte die de Afrikaanse olifanten achterlaten?

Welkom iedereen, welkom in het bijzonder aan Usiku!
Deze vrouwelijke Kaapse eland [sic], 4 jaar en half oud, werd recent aan Pairi Daiza toevertrouwd nadat ze in beslag was genomen door de SPW Dierenwelzijn.

Deze dieren leven op de open en licht beboste savannes van het zuiden van Afrika tot aan Kenia. Ze voeden zich met bladeren, vruchten, zaden, kruiden, grassen, knollen en bollen. Vaak gebruiken ze hun hoeven om knollen uit te graven. Op sommige plaatsen worden dieren getemd en gehouden voor hun vlees en melk. Gezonde, volwassen dieren wegen gemiddeld 400 kg.

Usiku had duidelijk gebrek aan zorg. Gelukkig kan ze nu een rustig leven leiden in het park, verzorgd door haar verzorgers. In de komende dagen zullen we het dier helpen aansterken. Binnenkort kun je haar ontmoeten.


Bron: Facebook Pairi Daiza

Met het verdwijnen van deze twee dieren is Pakawi straks de eigenaar van de laatste Afrikaanse olifanten van België... toch zolang deze daar alleen mag staan (of gezelschap krijgt). Opvallende trend in het Belgische landschap van de twee laatste jaren.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

Boots schreef:
11 feb 2024, 10:38
daniel1109 schreef:
10 feb 2024, 15:31
Boots schreef:
10 feb 2024, 14:54
Interessante ontwikkeling. Ik verwacht zelf niet dat Pairi Daiza opnieuw Afrikaanse olifanten neemt. Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.
Als er geen andere individuen voor terugkomen betekent dat een flink stuk grond voor vernieuwing in the land of the origins.
Misschien een grotere savanne? Dat is natuurlijk het makkelijkste te realiseren. Eventueel met extra soorten erbij.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Ik vind de savanne in PD niet spectaculair en wat dat betref uit toom vallen met andere delen van het park. Ik was afgelopen zomer in Münster waar ik echt heb genoten van de savanne. Zonder dure kunstrotsen of wat dan ook, maar gewoon mooi aangelegd met natuurlijke element en hoogteverschillen. Met een degelijk ontwerp kan PD het savanne verblijf een enorme upgrade geven.
Ze zouden de ruimte ook kunnen gebruiken om een groter deel van het Afrika gebied in een nieuw jasje te steken. Met de vrij gekomen ruimte kunnen ze nieuwe verblijven creëren voor soorten die al in het gebied aanwezig zijn. Op die manier door rouleren met telkens weer de vrijgekomen verblijven. Echt nodig is het niet, maar ik weet zeker dat het ontwerpteam van PD het Afrikaanse gebied naar een hoger niveau kan brengen.
Eén ding wil ik absoluut niet zien gebeuren en dat is dat ze daar verblijfaccommodaties gaan toevoegen. De ruimte die ze hebben uitgetrokken voor the land of the origins is namelijk al wat beperkt als je het mij vraagt.
Volledig met je eens. Niet elk gebied moet verblijfsaccomodaties krijgen. Dan zie ik liever dat ze het verbouwen en de neushoorns en nijlpaarden daarheen verplaatsen. (Neushoorns kunnen dan mogelijk gecombineerd worden met een grotere savanne). En hun huidige verblijven verbouwen voor bongo's, okapi's en/of bosbuffels e.d.. Om zo op die manier met de gorilla's en maki's een Afrikaans jungle gebied te maken

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Okapi's zal Pairi Daiza gezien haar woelige relatie met de stamboekhouder wel nooit krijgen... ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Jarne »

Gorilla Gust schreef:
11 feb 2024, 13:25
Okapi's zal Pairi Daiza gezien haar woelige relatie met de stamboekhouder wel nooit krijgen... ;)
Als ze een deftig verblijf kunnen en willen neerpoten, lijkt de vete me niet zo ernstig dat ze niet wat surplus mannen zouden krijgen. Een kweekkoppel is een ander verhaal.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Zoozot »

Gorilla Gust schreef:
11 feb 2024, 13:13
Met het verdwijnen van deze twee dieren is Pakawi straks de eigenaar van de laatste Afrikaanse olifanten van België... toch zolang deze daar alleen mag staan (of gezelschap krijgt). Opvallende trend in het Belgische landschap van de twee laatste jaren.
Ik denk niet dat iemand een jaar geleden verwacht zou hebben dat Pairi Daiza eerder zonder Afrikaanse olifanten zou zitten dan Pakawi. Als we de geruchtenmolen mogen geloven, had men in Olmen het idee om met de soort verder te gaan in de vorm van een bullengroep, maar het is maar de vraag of daar iets van in huis kan komen. Het lijkt me niet zo ondenkbaar dat België op korte termijn weleens helemaal zonder Afrikaanse olifanten zou kunnen vallen.
Jarne schreef:
11 feb 2024, 14:21
Gorilla Gust schreef:
11 feb 2024, 13:25
Okapi's zal Pairi Daiza gezien haar woelige relatie met de stamboekhouder wel nooit krijgen... ;)
Als ze een deftig verblijf kunnen en willen neerpoten, lijkt de vete me niet zo ernstig dat ze niet wat surplus mannen zouden krijgen. Een kweekkoppel is een ander verhaal.
Zo diep is het water tussen de twee organisaties inderdaad nu ook weer niet. Het zijn geen dikke vrienden, maar van open rivaliteit in de media is tegenwoordig toch niet echt sprake meer. Ik verwacht eigenlijk dat er vanuit Pairi Daiza zelf niet zo heel veel interesse is om okapi's aan de collectie toe te voegen.

Tec7
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 okt 2017, 17:02
Favoriete dierentuin: PD

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Tec7 »

De touwbruggen geven het park iets avontuurlijks en dynamisch, het biedt je de kans het park vanuit de hoogte te bewonderen.
Ik hoop echt dat dit terugkomt, en verder uitgebouwd word of iets in die zin zoals de skybridge (zoo van antwerpen).

Ik was er gisteren ook, en eigenlijk is heel het amphitheater en toren volledig omringd door een afsluiting. (behalve de ingangen van het amphitheater en de crypte die gelukkig wel nog open zijn)
Ook wel leuk dat ze de elementen, die er stonden, banken, beelden, houten prieel en voetpaden er nog steeds staan achter die afsluiting, dus eigenlijk... zou men alles nog min of meer in oorspronkelijke staat kunnen herstellen na de werken van de toren.

Verder nog veel kapotte en versleten zaken gezien, zelf een ordinaire plastieken vuilcontainer stond er ergens.
Maarja, naar goede gewoonte is deze periode het park op zen lelijkst en zie je door het gebrek aan groen en bladeren elke tekortkoming.

Gelukkig was de venetiaals carnaval animatie wel leuk door de "team dance forever" (hetzelfde team als met Halloween) in "Gallery of the Worlds" met mooie kostums.
Ook de pyrotechnics 'Pyronix' show in het amphiteater vond ik de moeite.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

daniel1109 schreef:
11 feb 2024, 13:24


Volledig met je eens. Niet elk gebied moet verblijfsaccomodaties krijgen. Dan zie ik liever dat ze het verbouwen en de neushoorns en nijlpaarden daarheen verplaatsen. (Neushoorns kunnen dan mogelijk gecombineerd worden met een grotere savanne). En hun huidige verblijven verbouwen voor bongo's, okapi's en/of bosbuffels e.d.. Om zo op die manier met de gorilla's en maki's een Afrikaans jungle gebied te maken
Vanaf deze savanne heb je aan de bovenzijde wel een groots en wijds uitzicht over het park. Voor accommodaties is dat wel een forse meerwaarde... :sssst: Zelf hoop ik dat we daar ooit een uitkijkpunt kunnen hebben voor de bezoekers.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Joost »

Gorilla Gust schreef:
11 feb 2024, 17:22
daniel1109 schreef:
11 feb 2024, 13:24


Volledig met je eens. Niet elk gebied moet verblijfsaccomodaties krijgen. Dan zie ik liever dat ze het verbouwen en de neushoorns en nijlpaarden daarheen verplaatsen. (Neushoorns kunnen dan mogelijk gecombineerd worden met een grotere savanne). En hun huidige verblijven verbouwen voor bongo's, okapi's en/of bosbuffels e.d.. Om zo op die manier met de gorilla's en maki's een Afrikaans jungle gebied te maken
Vanaf deze savanne heb je aan de bovenzijde wel een groots en wijds uitzicht over het park. Voor accommodaties is dat wel een forse meerwaarde... :sssst: Zelf hoop ik dat we daar ooit een uitkijkpunt kunnen hebben voor de bezoekers.
Ik meen me ook te herinneren dat men wel eens gezegd heeft dat men in de toekomst in elk van de werelden accommodaties wil hebben. Het zou mij dan ook niet verbazen als die daar wel gaan komen, al zie ik zelf ook liever dieren natuurlijk.

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3837
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Laafsekikker »

Pairi Daiza viert natuur(behoud) op Valentijn  
Pairi Daiza vindt Valentijnsdag een mooie gelegenheid om te tonen welke inspanningen er gaan naar natuurbehoud door de kweekprogramma’s van verschillende diersoorten onder de aandacht te brengen. Dierenliefde komt in alle vormen en maten voor in Pairi Daiza. Pairi Daiza benadrukt dat haar rol de laatste jaren op dit vlak enkel is toegenomen. Enkel met blijvende inspanningen van dier en mens kan de natuur zich herstellen.

Kweekprogramma’s als basis voor duurzaam natuurherstel
Pairi Daiza neemt deel aan meer dan honderd verschillende European Endangered Species Programmes (EEP’s). Deze speciale Europese kweekprogramma’s voor bedreigde diersoorten zijn de fundamentele basis tussen de dierentuinen om op lange termijn te werken aan het behoud van diersoorten. Dit gebeurt aan de hand van educatieve programma’s voor bezoekers, beleidsbeïnvloeding, training van zoo professionals, fondsenwerving en uiteraard het beheer van  gezonde dierenpopulaties in zoölogische instellingen en daarbuiten. Al deze activiteiten worden op Europese basis geregeld en gecontroleerd door de Europese Associatie van Zoo’s en Aquaria (EAZA). Pairi Daiza is lid van de organisatie en stemt haar beleid af op het netwerk van de Europese dierentuinen die er lid van zijn. Het koppelen van dieren met het oog op succesvolle voorplanting gebeurt op basis van geschikte DNA-matching.

Koele minnaars?

Het is echter steeds de vraag of dieren die biologisch goed bij elkaar passen ook de ‘klik’ voelen. Spannende momenten voor coördinatoren van de kweekprogramma’s en de verzorgers die de introducties van de dieren begeleiden. Een speciaal EEP waar Pairi Daiza aan deelneemt is dat van de ijsberen, een speciaal programma omdat er steeds minder dierentuinen adequate verblijven hebben die de dieren op de juiste manier kunnen huisvesten. Pairi Daiza ontwikkelde een nieuwe verblijf voor de diersoort in The Land of the Cold. Het ultramoderne verblijf opende in 2019 en is sindsdien een referentie op het vlak van dierenhuisvesting. In het ijsberenverblijf is het water steeds 16 graden of kouder, beschikken de dieren permanent over een gekoelde grot met sneeuwdouche en krijgen ze alle verrijkingen die nodig zijn om hun natuurlijk gedrag te stimuleren.

Het Park heeft op dit ogenblik twee vrouwelijk en twee mannelijke ijsberen. De vrouwelijke beren delen een verblijf en zijn gescheiden van de mannetjes. Zij zijn echter seksueel volwassen en voor hun welzijn is het belangrijk om op zoek te gaan naar een partner. In Pairi Daiza zullen ze de komende dagen voorzichtig aan elkaar voorgesteld worden. Het Park hoopt dat de dieren in de toekomst succesvol zullen paren en voor nakomelingen zullen zorgen. Het leefgebied van de dieren en de overlevingskansen van de soort in het wild worden kleiner. Het EEP en de inspanningen in Pairi Daiza moeten bezoekers ervan bewust maken dat de soort zich kan herstellen mits volgehouden inspanningen om voor de fouten van de mens te compenseren. 

Dierenliefde in Pairi Daiza maakt mee het verschil
In het Park verblijven meerdere diersoorten die een actieve bijdrage leveren aan natuurbehoud via Europese kweekprogramma’s. De Takin’s in het Park hebben in de afgelopen vijf jaar maar liefst voor negen nakomelingen gezorgd. Het Park is daarmee een waardevol bijdrager aan het behouden van deze kwetsbare diersoort.Recentelijk werd door de International Union of Conservation for Nature (IUCN) gemeld dat dankzij de inspanningen van speciale herintroductieprogramma’s de Sabelantilope (Oryx scimitar) terug in het wild voorkomt. Deze dieren leven ook in Pairi Daiza en zijn belangrijk om bijkomende kweekkoppels te vormen die de aantallen in het wild kunnen aanvullen.  Pairi Daiza zal in de toekomst waarschijnlijk ook nakomelingen voorzien van de rode panda’s. Er zijn twee koppels waarvan het jongste duo interessant is om in de nabije toekomst mee in te stappen in een voortplantingsprogramma. Per diersoort wordt er steeds in detail gekeken hoeveel en welke dieren dus kunnen bijdragen aan natuurbehoud. Dierentuinen kiezen in samenspraak weloverwogen welke inspanningen het meeste impact kunnen hebben.

Iconische koppels in Pairi Daiza
Met de slogan “Zoveel liefde, zo dichtbij” heeft Pairi Daiza als missie om de liefde voor dieren aan te wakkeren, en zo de natuur te beschermen. In het park, dat op zaterdag 10 februari heropende, wordt de liefde van de dieren dagelijks zichtbaar, vol diversiteit, in hun natuurlijk gedrag gericht op samenleven en zich voortplanten.

Recentelijk hebben twee toekans hun intrek genomen in de tropische volière, deze vogelsoort heeft een uniek paringsritueel waar deze dieren elkaar fruit toewerpen om mekaar het hof te maken. Bezoekers worden vertederd door de zichtbare innige band tussen leeuwenpaar Dany en Dana, tussen twee mannelijke koppels in de pinguïngrot, waaronder Rolls en Royce die tijdelijk een kuiken adopteerden, de puma’s Cherokee en Cheyenne of Andescondors Carlos en Carla. Bij de Spix ara’s, de prachtige papagaaiensoort die ooit in het wild was uitgestorven en mede dankzij Pairi Daiza nu terug in het wild rondvliegt, is er ook een mannelijk koppel dat samenleeft in het Park. Samen met de verzorgers, letten we op mogelijke chemie tussen beermarters Kiwi en Nelly, bevers Pollux en Ottawa,…

Laat we zelfs op Valentijn echter benadrukken dat koppels in de natuur niet de norm zijn. De iconische reuzepanda’s, waarvan er 5 in het Park verblijven, zijn bijvoorbeeld notoire solitaire dieren. Zij zijn slechts enkele dagen per jaar geïnteresseerd in soortgenoten om zich voort te planten. Het overleven van de soort is cruciaal en Pairi Daiza helpt via wetenschappelijk onderzoek het kweekprogramma van de Chinese overheid. Deze slaagde er mede dankzij de inspanningen van buitenlandse dierentuinen om de populatie reuzepanda’s terug te doen stijgen.

Alle inspanningen om de talrijke diersoorten die in gevaar zijn te redden verdienen op deze dag echter alle aandacht. Het is de liefde tussen mens en dier die ervoor zal zorgen dat er in de toekomst nog meer dieren zullen worden gered van uitsterven en dat we de biodiversiteit op de aarde koesteren.


Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 261
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boots »

Op de facebook pagina Pairi Daiza Nl werd vanochtend een filmpje van de minipaardjes in de paddock gedeeld: https://www.facebook.com/reel/1540815013404603

Voor de diertjes is het toch een hele verrijking en hoewel de educatie in het park vaak ontbreekt, vind ik de berichtgeving op social media wel treffend.
Overigens gaf iemand in de reacties aan het spijtig te vinden dat voor dit project een deel van de tuin heeft moeten wijken. Waarop Pairi Daiza reageerde dat de rozen bewaard zijn gebleven en in de toekomst weer zichtbaar zullen zijn in het park. Al om al geeft mij dat toch weer vertrouwen dat ze heel bewust toewerken naar het plaatje, zoals Eric Domb dat in zijn hoofd heeft.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6556
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Apenarend »

Boots schreef:
16 feb 2024, 11:50
Op de facebook pagina Pairi Daiza Nl werd vanochtend een filmpje van de minipaardjes in de paddock gedeeld: https://www.facebook.com/reel/1540815013404603

Voor de diertjes is het toch een hele verrijking en hoewel de educatie in het park vaak ontbreekt, vind ik de berichtgeving op social media wel treffend.
Overigens gaf iemand in de reacties aan het spijtig te vinden dat voor dit project een deel van de tuin heeft moeten wijken. Waarop Pairi Daiza reageerde dat de rozen bewaard zijn gebleven en in de toekomst weer zichtbaar zullen zijn in het park. Al om al geeft mij dat toch weer vertrouwen dat ze heel bewust toewerken naar het plaatje, zoals Eric Domb dat in zijn hoofd heeft.
Het is toch nooit anders geweest ? :)

Verder heb ik geen flauw idee wat dit echt moet voorstellen, en wat dit in een dierentuin komt doen. Ook die begeleidende tekstjes, pijn aan de ogen. Maar toegegeven, volkomen in lijn met de rest :D
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 261
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boots »

Apenarend schreef:
16 feb 2024, 18:32
Boots schreef:
16 feb 2024, 11:50
Op de facebook pagina Pairi Daiza Nl werd vanochtend een filmpje van de minipaardjes in de paddock gedeeld: https://www.facebook.com/reel/1540815013404603

Voor de diertjes is het toch een hele verrijking en hoewel de educatie in het park vaak ontbreekt, vind ik de berichtgeving op social media wel treffend.
Overigens gaf iemand in de reacties aan het spijtig te vinden dat voor dit project een deel van de tuin heeft moeten wijken. Waarop Pairi Daiza reageerde dat de rozen bewaard zijn gebleven en in de toekomst weer zichtbaar zullen zijn in het park. Al om al geeft mij dat toch weer vertrouwen dat ze heel bewust toewerken naar het plaatje, zoals Eric Domb dat in zijn hoofd heeft.
Het is toch nooit anders geweest ? :)

Verder heb ik geen flauw idee wat dit echt moet voorstellen, en wat dit in een dierentuin komt doen. Ook die begeleidende tekstjes, pijn aan de ogen. Maar toegegeven, volkomen in lijn met de rest :D
Toen ze het gebied rond de toren aan het molesteren waren, dacht ik dat de beplanting gewoon weg ging. Als het in een mooie vorm terugkeert in het park kan ik daar wel mee leven.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2792
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

er zijn ook nog drie penseelzwijnen bijgekomen 1 mannetje en twee wijfjes

En in de Japanse tuin worden er ook stellingen geplaatst waar de Japanse makaken zouden moet verhuizen.
Afbeelding

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 261
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boots »

Boomkangoeroe schreef:
16 feb 2024, 21:17
er zijn ook nog drie penseelzwijnen bijgekomen 1 mannetje en twee wijfjes

En in de Japanse tuin worden er ook stellingen geplaatst waar de Japanse makaken zouden moet verhuizen.
Afbeelding
Oké dan. Het echte werk gaat nu pas beginnen zo te zien.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2487
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door zoofan »

Aan de afsluiting rond de "weides" van de paarden (waarvan ik overigens niet begrijp wat die daar staan te doen, tenzij ze misschien later in een show gebruikt zullen worden), hangen bordjes waarop staat dat er vrij vliegende ara's en kaketoes gespot kunnen worden. Daar staat dan bij dat ze niet aangeraakt of gevoederd mogen worden. De haren rezen me te berge. Als ze wegvliegen en niet terug komen zijn ze een vogel voor de kat of wie weet ontstaat zo een invasieve exotensoort zoals de halsbandparkieten die ooit ontsnapt/losgelaten zijn en nu in concurrentie zijn met inheemse spechten en zo.

Dit bovenop de ergernissen die ik al jaren had (megalomanie maar gebrekkig onderhoud van wat er al is, dierenwelzijn dat niet op de eerste plaats komt, verregaand antropomorfisme, en erg hoge prijzen), hebben me doen besluiten eens geen abonnement meer te nemen. Niet dat ze dat gaan voelen, en wie weet hoe snel kom ik er op terug.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Die vrij-vliegende vogels aan 'oeuf du monde' vlogen zover ik het zag wel altijd met toezicht rond. Het houdt een beetje het midden tussen een 'ontmoetings'moment en het trainen van de vogels voor de shows van weleer.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2487
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door zoofan »

Voorlopig is dat onder toezicht maar op het infobord stond dat ze getraind worden om lange tijd vrij te bewegen in de natuur. Of dat dan nog onder toezicht is, betwijfel ik, maar we zullen het wel vernemen.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2792
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

Een beetje zoals in apenheul dan daar zag ik dit voor het eerst?

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: Nieuwstopic Pakawi Park

Bericht door Papegaai »

Met het verdwijnen van deze twee dieren is Pakawi straks de eigenaar van de laatste Afrikaanse olifanten van België... toch zolang deze daar alleen mag staan (of gezelschap krijgt). Opvallende trend in het Belgische landschap van de twee laatste jaren.
Via een niet nader te noemen bron kan ik vermelden dat er vanuit het EEP interesse is om van Pakawi een opvangplek voor Afrikaanse bulletjes te maken. Maar dan zou Pakawi moeten investeren in nieuwe stallen en een oplossing moeten vinden voor hun koe die nu alleen staat. Verder ben ik van mening dat Pakawi ook prima geschikt zou zijn voor Aziatische bullen of zelf oude koeien van deze soort. Omdat Pakawi niet continentaal is ingericht stoort het voor mij niet wanneer er Aziatische olifanten naast een savanne zouden staan. Ook in Bellewaerde vond ik diet allesbehalve storend.

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Papegaai »

Weet iemand welke soorten er zoal te vinden zullen zijn in de nieuwe tropenkas, naast zeekoeien en een haaienaquarium.

Plaats reactie