Algemeen dierentuinnieuws

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door meubilaie2 »

De vriendenloterij heeft dit jaar diverse acties met betrekking tot dierentuinen.
- Gratis entree tot Micropia
- Gratis entree tot Natuurmuseum fryslan ( met tentoonstelling gif) - Dierentuinvergunning tot februari 2022
- Gratis patat en mayonaise bij Wildlands
- Gratis dieren verjaardagskalender in Ouwehands
- In september 2022 tot 5 personen 50% korting in dierentuinmaand
Aan deze dierentuinmaand doen de volgende tuinen mee:Wildlands, Apenheul, Dierenrijk, Overloon, Beekse bergen, Aquazoo, Ouwehands.

Bron: boekje vriendenloterij

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Asbolus »

Zojuist op RTL Nieuws was een segment waarin koalas werden aangeduid als bedreigd en dat de stamboekhouder van koala's (Duisburg), met nederlandse parken in gesprek is gegaan om ook koala's in Nederland te gaan houden.

Mijn voorspelling hierin is: Ouwehand, Amersfoort en mogelijk Artis.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Limburg vooruit »

Ik denk dan vooral aan Ouwehands.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Zoozot »

Ik gun het Artis wel. Als kleine soort die relatief eenvoudig in bestaande gebouwen kan worden ondergebracht zou het voor hen de ideale kans zijn om nog eens met een geheel nieuwe en landelijk unieke publiekstrekker uit te kunnen pakken. Maar dan moet het financieel wel kunnen natuurlijk.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Asbolus »

Limburg vooruit schreef:
15 feb 2022, 19:12
Ik denk dan vooral aan Ouwehands.
Helaas wel. Vooral omdat ze ook al de panda binnen hebben gehaald met geld. Echter werkt de koala niet puur op geld maar ook echt op huisvestiging. Vandaar mijn andere 2 gokken ook. Blijdorp heeft er geen geld/plaats voor momenteel, Burgers' heeft geen interesse, dus vandaar.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Choco115 »

Amersfoort heeft gebied rond oude doolhof leeggehaald op de wallaby’s na. Australiëgebiedje met koala’s zou hier niet misstaan wat mij betreft :D
De natuur is het mooiste wat er is

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2838
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Joost »

Ik heb het item op tv helaas niet gezien, maar in het artikel op de site van RTL Nieuws wordt juist gemeld dat er momenteel geen grote plannen zijn om koala's naar Nederland te halen, aldus de directeur van de NVD. Ook wordt de vergelijking getrokken met de reuzenpanda's en komt de hoofd dierverzorging van Ouwehands aan het woord, daaruit blijkt dat Ouwehands niet snel een rol gaat spelen in het fokprogramma van de koala's:

Koala wordt bedreigd: kunnen we het dier helpen met een fokprogramma?
Meer op: https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... kprogramma

Overigens zie ik momenteel ook echt geen dieren naar Nederland komen. Zoals gemeld in het Antwerpen topic meldden zij in de Harpij dat er voorlopig voor hun geen nieuw dier ter beschikking kwam, omdat het fokprogramma niet goed loopt. Dan gaan zie ik ze er voorlopig ook echt geen nieuw park bij nemen.

Maar als we toch aan het speculeren zijn, in 2016 is er een Nederlandse dierentuin geweest die uitgesproken heeft de Nederlandse primeur te willen hebben met koala's: Avifauna! Verder zou ik koala's in veel parken wel passen, maar vraag ik me af of veel parken zo'n investering gaan/kunnen doen.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Asbolus »

Joost schreef:
15 feb 2022, 19:31
Ik heb het item op tv helaas niet gezien, maar in het artikel op de site van RTL Nieuws wordt juist gemeld dat er momenteel geen grote plannen zijn om koala's naar Nederland te halen, aldus de directeur van de NVD. Ook wordt de vergelijking getrokken met de reuzenpanda's en komt de hoofd dierverzorging van Ouwehands aan het woord, daaruit blijkt dat Ouwehands niet snel een rol gaat spelen in het fokprogramma van de koala's:

Koala wordt bedreigd: kunnen we het dier helpen met een fokprogramma?
Meer op: https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... kprogramma

Overigens zie ik momenteel ook echt geen dieren naar Nederland komen. Zoals gemeld in het Antwerpen topic meldden zij in de Harpij dat er voorlopig voor hun geen nieuw dier ter beschikking kwam, omdat het fokprogramma niet goed loopt. Dan gaan zie ik ze er voorlopig ook echt geen nieuw park bij nemen.

Maar als we toch aan het speculeren zijn, in 2016 is er een Nederlandse dierentuin geweest die uitgesproken heeft de Nederlandse primeur te willen hebben met koala's: Avifauna! Verder zou ik koala's in veel parken wel passen, maar vraag ik me af of veel parken zo'n investering gaan/kunnen doen.
Ah kijk! Dat stukje van Wineke stond niet in het tv segment. Maar goed om te weten dat de NVD er niet naar kijkt. Dan blijft vooral Dier&Park nu direct over?
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2838
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Joost »

Anubite schreef:
15 feb 2022, 19:35
Ah kijk! Dat stukje van Wineke stond niet in het tv segment. Maar goed om te weten dat de NVD er niet naar kijkt. Dan blijft vooral Dier&Park nu direct over?
Naast Dier&Park zijn er ook een heleboel dierentuinen die bij geen organisatie zijn aangesloten, maar de meeste van deze parken en ook de meeste leden van Dier&Park zijn naar mijn weten geen lid van de EAZA. Het lijkt me sterk dat daar dan koala's heen gaan.. Koala's in DoeZOO Leens, ik zie het al helemaal voor me :D

Gebruikersavatar
Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 666
Lid geworden op: 27 okt 2015, 20:54
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Max »

Wie weet wil BestZoo wel koala's, ze hebben al wombats uit Australië gekregen...
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Limburg vooruit »

Max schreef:
15 feb 2022, 19:45
Wie weet wil BestZoo wel koala's, ze hebben al wombats uit Australië gekregen...
Ik weet niet hoe kapitaalkrachtig de eigenaar is, maar als ze aan alle eisen kunnen voldoen waarom niet.
Maar waar ga je zelf Eucalyptus (laten) kweken, want dat is eis 1.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2838
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Joost »

Max schreef:
15 feb 2022, 19:45
Wie weet wil BestZoo wel koala's, ze hebben al wombats uit Australië gekregen...
Het zou niet gek zijn, maar als de fokcoördinator stelt met parken gesproken te hebben dan denk ik niet dat dat Best Zoo is. De Wombats kwamen tenslotte ook niet via het fokprogramma, maar via een omweg.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door rick04 »

Joost schreef:
15 feb 2022, 19:31
Maar als we toch aan het speculeren zijn, in 2016 is er een Nederlandse dierentuin geweest die uitgesproken heeft de Nederlandse primeur te willen hebben met koala's: Avifauna! Verder zou ik koala's in veel parken wel passen, maar vraag ik me af of veel parken zo'n investering gaan/kunnen doen.
Dat werd gezegd in dit artikel; https://www.ad.nl/alphen/avifauna-wil-p ... ~a7188bab/ De journalist van het AD heeft de directeur deze de woorden in de mond gelegd en het was pure speculatie. Avifauna was zelf ook niet blij dat dit allemaal gezegd is omdat hier helemaal geen plannen voor zijn. De Koala's gaan daar dus (helaas..) echt niet naartoe komen, ze zijn te duur voor onderhoud en er is vrijwel nergens meer plek voor een kas van de grootte die genoemd is.

Zou het wel een leuke soort vinden voor een parkje als Overloon of Gaiazoo.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
15 feb 2022, 19:31
Ik heb het item op tv helaas niet gezien, maar in het artikel op de site van RTL Nieuws wordt juist gemeld dat er momenteel geen grote plannen zijn om koala's naar Nederland te halen, aldus de directeur van de NVD.
Ik heb eerst het artikel gelezen en daarna de uitzending van EditieNL teruggekeken. Maar de directrice van de NVD en de coördinator van het fokprogramma voor koala's spreken elkaar wel heel erg tegen. De coördinator zegt namelijk dat er wel degelijk aanvragen zijn van verschillende Nederlandse dierentuinen voor het houden van koala's. En ik ga er eigenlijk van uit dat ze geen koala's sturen naar dierentuinen buiten de EAZA.

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Dustin1999 »

MennoPebesma schreef:
15 feb 2022, 20:11
Joost schreef:
15 feb 2022, 19:31
Ik heb het item op tv helaas niet gezien, maar in het artikel op de site van RTL Nieuws wordt juist gemeld dat er momenteel geen grote plannen zijn om koala's naar Nederland te halen, aldus de directeur van de NVD.
Ik heb eerst het artikel gelezen en daarna de uitzending van EditieNL teruggekeken. Maar de directrice van de NVD en de coördinator van het fokprogramma voor koala's spreken elkaar wel heel erg tegen. De coördinator zegt namelijk dat er wel degelijk aanvragen zijn van verschillende Nederlandse dierentuinen voor het houden van koala's. En ik ga er eigenlijk van uit dat ze geen koala's sturen naar dierentuinen buiten de EAZA.
Ik geloof in dit geval Zoo Duisburg de stamboekhouder. Misschien hebben ze intern met Nederlandse dierentuinen gesproken zonder dat NVD dat nog weet. Maar we zullen zien of er koala's naar Nederland komen.

Ik zie zelf Overloon eigenlijk wel als de beste optie voor koala's, aangezien de tapirs en capybara's gaan verhuizen naar Madidi. Dan zouden ze op die plek verblijven kunnen bouwen voor koala's en boomkangoeroes als uitbreiding van de Outback?

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2838
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
15 feb 2022, 20:11
Joost schreef:
15 feb 2022, 19:31
Ik heb het item op tv helaas niet gezien, maar in het artikel op de site van RTL Nieuws wordt juist gemeld dat er momenteel geen grote plannen zijn om koala's naar Nederland te halen, aldus de directeur van de NVD.
Ik heb eerst het artikel gelezen en daarna de uitzending van EditieNL teruggekeken. Maar de directrice van de NVD en de coördinator van het fokprogramma voor koala's spreken elkaar wel heel erg tegen. De coördinator zegt namelijk dat er wel degelijk aanvragen zijn van verschillende Nederlandse dierentuinen voor het houden van koala's. En ik ga er eigenlijk van uit dat ze geen koala's sturen naar dierentuinen buiten de EAZA.
Ah het was EditieNL, daarom kon ik het eerst niet vinden! Ik heb het ook even teruggekeken en je hebt helemaal gelijk. Opvallend wel, in het tv item suggereertde hoofd verzorger van Ouwehands ook dat ze wél geïnteresseerd zijn in koala's, terwijl het artikel zegt van niet. Niet helemaal lekker uitgewerkt blijkbaar bij RTL.. Overigens blijf ik er dan wel bij dat het vreemd is met wat Antwerpen recent te horen kreeg..

Overigens vraag ik me ook wel af of de dierenparken altijd alle aanvragen met de directeur van de NVD moeten bespreken? Dat lijkt me sterk toch? Zeker als het nog informerende gesprekken zijn zou ik niet weten waarom een directeur dat zou moeten weten, dat doen ze neem ik aan ook niet bij een eekhoorntje ofzo..

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Asbolus »

Joost schreef:
15 feb 2022, 20:37
MennoPebesma schreef:
15 feb 2022, 20:11
Joost schreef:
15 feb 2022, 19:31
Ik heb het item op tv helaas niet gezien, maar in het artikel op de site van RTL Nieuws wordt juist gemeld dat er momenteel geen grote plannen zijn om koala's naar Nederland te halen, aldus de directeur van de NVD.
Ik heb eerst het artikel gelezen en daarna de uitzending van EditieNL teruggekeken. Maar de directrice van de NVD en de coördinator van het fokprogramma voor koala's spreken elkaar wel heel erg tegen. De coördinator zegt namelijk dat er wel degelijk aanvragen zijn van verschillende Nederlandse dierentuinen voor het houden van koala's. En ik ga er eigenlijk van uit dat ze geen koala's sturen naar dierentuinen buiten de EAZA.
Ah het was EditieNL, daarom kon ik het eerst niet vinden! Ik heb het ook even teruggekeken en je hebt helemaal gelijk. Opvallend wel, in het tv item suggereertde hoofd verzorger van Ouwehands ook dat ze wél geïnteresseerd zijn in koala's, terwijl het artikel zegt van niet. Niet helemaal lekker uitgewerkt blijkbaar bij RTL.. Overigens blijf ik er dan wel bij dat het vreemd is met wat Antwerpen recent te horen kreeg..

Overigens vraag ik me ook wel af of de dierenparken altijd alle aanvragen met de directeur van de NVD moeten bespreken? Dat lijkt me sterk toch? Zeker als het nog informerende gesprekken zijn zou ik niet weten waarom een directeur dat zou moeten weten, dat doen ze neem ik aan ook niet bij een eekhoorntje ofzo..
Precies. Ik denk dat het zeker wel in de planning staat, voor 2022/2023/2024 maar waar enzo is nog niet zeker?
Laatst gewijzigd door Asbolus op 15 feb 2022, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door JvG »

Ik weet dat ZooParc Overloon in het verleden de wens bij het fokprogramma heeft neergelegt. Ik denk niet dat de NVD zelf alles weet over parken wat ze willen en gaan doen. Qua informatieuitwisseling en ervaringen delen okay maar de NVD speelt echt geen rol in masterplannen, genoeg parken houden dat liever intern omdat andere parken toch een soort van concurrenten zijn. Burgers en Blijdorp waren beide bezig met een aquariumproject in de jaren 90 maar naar buiten toe redelijk gesloten, pas aan het eind werden ze er meer open over. In mijn ogen ook alleen maar goed, parken moeten hun eigen wegen gaan qua ontwikkelingen en niet teveel daarin willen overtreffen of aftroeven

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Apenarend »

Praag Zoo is, samen met alle Oekraïnse zoos uit de EARAZA gestapt, een regionaal Europees-Aziatisch samenwerkingsverband.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2838
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Joost »

Vanavond was er een interessant interview in De Avondshow met Arjen Lubach met onderzoeker Mariska Kret over emoties bij dieren. Haar onderzoek heeft onder andere te maken met keuzes in fokprogramma's in dierentuinen en hoe bepaald wordt dat bepaalde dieren een goede match zijn. Nu gebeurd dat met name op genetisch vlak, maar zij heeft ook gekeken naar de interesse van een dier zelf. Het hele item:

Plaats reactie