COVID-19 in de dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
18 dec 2021, 20:15
Dat is een erg zwarte kijk erop, dat de huidige scenario's nog wel zullen terugkeren is niet het einde van de wereld. Vergeet niet dat de Nederlandse maatregelen ditmaal uitzonderlijk voor de nakende (weliswaar onafwendbare) piek komt, normaal reageert de politiek eerder (te) laat. De beperkte zorgcapaciteit zit ditmaal nog min of meer op de piekbelasting van golf 5... dan kan krijgen golf 6 niet verwerken. Zelfs geen gewone griepgolf. Dat zal niet elk jaar of elke keer zo ongelukkig vallen dat ook de amper bezochte winterse dierentuinen moeten sluiten.

Misschien dat de tuinen beter wel minder op drukkere Kerstevenementen inzetten, dat wel. Avondopenstelling en echt drukke evenementen zijn nog iets anders dan een dagopening. Zodoende lopen ze ook minder sluitingsrisico's bij herhalingen.

Het is hier niet veel beter, maar wel ietsje. Dat moet je ook wel in gedachte houden. Met name dankzij de hogere procentuele IC capaciteit, maar ook de meeste kwetsbaren kregen hier wel reeds een boosterprik, waar men in Nederland pas is gestart. Zelf een gezond en nog jong (hoop ik :p )persoon als mezelf kreeg reeds een uitnodiging ervoor.

Je ziet ook dat de dierentuinen in België in de winter niet zo heel druk zijn, dus waarom zou dat allemaal het einde moeten betekenen? Zelfs als ze moet sluiten na Kerst.

Door creatief met hotels om te springen weet Pairi Daiza misschien zelfs nog net met groene cijfers te eindigen dit jaar. Desondanks dat zij ook een sluiting te verteren hadden. Omikron komt ook hier onafwendbaar, maar het is niet de apocalyps voor dierentuinen in hun rustigste periode qua bezoekers. Het invullen van je interne schema's om voor de dieren te zorgen is een groter punt als er veel zieken zijn vermoed ik.

Maar de bijna groene cijfers van Pairi Daiza geven aan dat men best wel inventief is wanneer het moet. Als de nood hoog is? Dan kunnen er soms onverwachte dingen! Misschien niet voor elke kleinere tuin, maar sommigen tuinen hadden ook buiten deze coronacrisis om eigenlijk maar een beperkt bestaansrecht als we eerlijk zijn.
Ik zie in de huidige situatie eerlijk gezegd bijna geen enkel lichtpunt en bijna geen enkele reden voor hoop of optimisme meer. Het lijkt er steeds meer op dat het nooit gaat eindigen en nooit echt beter zal worden. Ik zie het wellicht erg zwart in, maar als je bekijkt hoe erg de situatie momenteel is zie ik heel weinig reden om het anders in te zien. Als er zaken zijn die ik mis hoor ik het graag.

De huidige situatie is niet het einde van de wereld, maar wel het definitieve einde van elke hoop dat er ooit nog (of alleszins voor vele jaren niet) zelfs maar een een gedeeltelijke normalisering van de samenleving en een meer zorgeloos leven zal kunnen komen.

De situatie in België is misschien iets beter dan in Nederland, maar ik hoor sommige experts nu toch ook al zeggen dat er eigenlijk maar één keuze is: willen we het risico nemen dat het opnieuw/verder verkeerd gaat met de omikronvariant of niet? Dat suggereert volgens mij eigenlijk dat ze een nieuwe langdurige lockdown de enige correcte optie vinden. Al zeggen sommige experts ook wel dat ze nog wel ruimte zien om niet alles opnieuw op slot te gooien, mits de nodige maatregelen genomen worden. Maar of die ruimte er ook is voor drukkere locaties als dierentuinen weet ik zo nog niet.

Ik zie ook redenen om aan te nemen dat het seizoenseffect er met deze omikronvariant niet meer zal zijn en dat dus ook de lente over enkele maanden geen oplossing zal bieden: in Zuid-Afrika waar omicron is ontstaan en momenteel raast is het nu zomer. Dus ook voor volgende lente en volgende zomer zie ik het allesbehalve positief in.

Ik vrees trouwens dat die lockdown veel langer gaat duren dan 4 weken, en ik vraag me af of er wel een realistische uitweg is uit een omikrongolf, en of zelfs een gedeeltelijke (her)opening van de samenleving met die variant nog wel mogelijk gaat zijn. We weten op dit moment eigenlijk niet of de bestaande preventiemaatregelen ook goed genoeg zullen werken tegen die variant, en zo nee, of er realistische algemeen toepasbare beschermingsopties zullen zijn.

De meeste dierentuinen hebben niet de opties die Pairi Daiza heeft. Ook grote dierentuinen zoals Antwerpen en Planckendael hebben die opties niet en zullen dus blijven verliezen bij blijvende beperkingen. Voor hen zie ik heel weinig opties om hun businessmodel aan te passen in een samenleving met permanente beperkingen en periodieke lockdowns te blijven overleven. Ik zie het zelfs voor de "klassieke" grote tuinen die afhangen van zoveel mogelijk bezoekers pessimistisch in op dit moment.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Kinderboerderijen zonder winstoogmerk die worden beheerd of geëxploiteerd door een gemeente, vereniging, stichting of groep individuen zonder rechtspersoonlijkheid en die zijn gericht op de betreffende buurt, wijk of gemeente mogen open blijven in Nederland. Net zoals publieke plaatsen waar tegen betaling verblijf wordt aangeboden aan personen die niet als ingezetene zijn ingeschreven in de basisregistratie personen met een adres in de gemeente waar dit verblijf wordt aangeboden, mits geen etenswaren of dranken aan de gasten worden geserveerd en mits deze publieke plaatsen als zodanig opgenomen zijn in het register van de Kamer van Koophandel of een soortgelijk erkend register.

Dus ik neem aan dat naast vele kinderboerderijen ook het Safari Resort (hetzij zonder extra's) kan openblijven in Nederland de komende maand. Toch afgaand op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... S00flN5sdw
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Het Overlegcomité wil verhinderen dat grote massa’s nog bijeenkomen in België. Dit zou moeten een dam helpen opwerpen tegen de verspreiding van de omikronvariant. Daarom kunnen binnen-evenementen niet meer vanaf zondag 26 december.

Binnen-activiteiten zijn niet meer toegelaten, ook binnenruimten in dierentuinen en pretparken moeten sluiten. Bij buitenactiviteiten is dan weer het gebruik van tenten is verboden, om te vermijden dat te veel mensen op een kleine oppervlakte bij elkaar komen. Vanaf 100 bezoekers tegelijk zou er bovendien een éénrichtingsverkeersplan met afzonderlijke in- en uitgangen moeten worden opgesteld. Buiten kunnen de dierentuinen wél geopend blijven. Ook buitenevenementen in de dierentuinen kunnen verdergezet worden.

Voor de Belgische dierentuinen is er dus voorlopig niet héél veel aan de hand gezien de voorgaande ervaringen.

https://www.hln.be/dossier-coronavirus- ... ~a875dbf8/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Zaterdag worden de eerste 500 kinderen gevaccineerd in de Antwerpse Zoo. Vanaf nu kunnen ouders uit Antwerpen, Borsbeek,  Stabroek, Schoten en Wommelgem hun kind inschrijven voor een coronaprik.

De stad benadrukt dat de vaccinatie niet gekoppeld wordt aan een gratis dierentuin-bezoek, maar dat de dieren het wachten aangenaam moeten maken.

https://atv.be/nieuws/inschrijven-kan-v ... pen-131904

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Waar het woord ‘prik’ niet uitgesproken wordt en aapjes ongeduldig op bezoek wachten: zo krijgen 1123 Antwerpse kinderen morgen hun eerste coronavaccin bij Zoo Antwerpen. Speciaal binnen de 'Marmeren zaal' kunnen ze plaats nemen in één van twintig witte tenten, welke royaal ingekleed werden als safarihutten.

Na de vaccinatie krijgen kinderen 15 minuten de kans om door de Wintertuin en het Kleinapengebouw te wandelen. De stad benadrukt wel dat andere delen van de zoo niet toegankelijk zijn zonder ticket. Volgens de huidige planning zal het kindervaccinatiedorp elk weekend van januari open zijn. Zaterdag 8 januari wordt er geprikt van 10 tot 13 uur, zondag 9 januari is dat van 10 tot 16.30 uur.

https://www.hln.be/antwerpen/waar-het-w ... ~a07fccf7/

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door JvG »

Gorilla Gust schreef:
07 jan 2022, 20:06

Waar het woord ‘prik’ niet uitgesproken wordt en aapjes ongeduldig op bezoek wachten: zo krijgen 1123 Antwerpse kinderen morgen hun eerste coronavaccin bij Zoo Antwerpen. Speciaal binnen de 'Marmeren zaal' kunnen ze plaats nemen in één van twintig witte tenten, welke royaal ingekleed werden als safarihutten.

Na de vaccinatie krijgen kinderen 15 minuten de kans om door de Wintertuin en het Kleinapengebouw te wandelen. De stad benadrukt wel dat andere delen van de zoo niet toegankelijk zijn zonder ticket. Volgens de huidige planning zal het kindervaccinatiedorp elk weekend van januari open zijn. Zaterdag 8 januari wordt er geprikt van 10 tot 13 uur, zondag 9 januari is dat van 10 tot 16.30 uur.

https://www.hln.be/antwerpen/waar-het-w ... ~a07fccf7/

Als je het mij vraagt wel echt een goed iniatief om het voor kinderen makkelijker te maken ;) Voor andere dingen zouden deze iniatieven zeker verder ontwikkeld mogen worden

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Niels Grootegans »

Persoonlijk lijkt het mij ietwat overdreven. Een prik is toch ook niet zo'n verschrikkelijke ramp? Als kind krijg je er een hele berg, en geen van alle in de dierentuin. Het lijkt mij niet nodig om voor de coronaprik vervolgens binnen vijftien minuten die huizen door te moeten racen en het de dagjesbezoekers moeilijk te maken.

Hamerhaai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 sep 2011, 21:34
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Hamerhaai »

Het is natuurlijk ook mooie reclame voor de Zoo. Als kind had ik het best leuk gevonden om na een prik even wat leuks te mogen doen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De verplichte prikken op school/ CLB of voorheen PMS kregen héél wat minder poespas. Maar die waren wel breed aanvaard zonder enige vorm van kritiek, niet zoals we de wereld vandaag kennen. ;) Dat men er hier mede dankzij de Zoo een uitsluitend positief verhaal van weet te maken is daar wellicht mede ook een pro-actief antwoord op. In de krant lichten ze ook toe "hoe'" met de kinderen weet af te leiden in de Zoo.

De stad Antwerpen is zaterdag begonnen met het vaccineren van vijf- tot elfjarigen in de ZOO aan het Astridplein. Met de keuze voor deze locatie werd maximaal ingezet op een zo aangenaam mogelijke ervaring voor de kinderen. En dat lukte wonderwel: geen huilende kinderen of gestresseerde ouders. Er zijn natuurlijk wel een aantal gestres­seer­de kindjes gepasseerd, maar zoals afgespro­ken kunnen die even tot rust komen in de chill-outzone onder begelei­ding van een kinderpsy­cho­lo­ge.

Dankzij een laserlichtje, waarmee de kinderen naar de apen op het doek moeten wijzen, worden ze afgeleid tijdens hun prik: "Onze kindvriendelijke aanpak werkt, aan de reacties te zien", zegt spoedarts en coördinator Jan Stroobants.

https://www.hln.be/antwerpen/prik-ik-he ... ~aeff080f/

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De Nederlandse dierentuinen blijven tot minimaal 25 januari gesloten, aldus de persconferentie van de overheid. Rutte: Op dinsdag 25 januari is er een nieuw weegmoment inzake mogelijke versoepelingen of verstrengingen. Men hoopt dan eerst te kunnen kijken naar de horeca, de musea, de bioscopen en de theaters. Dierentuinen worden voorlopig niet benoemd daarbij. Hoelang de Nederlandse dierentuinen dus effectief toe blijven wordt nog even (bang) afwachten.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Onbegrijpelijke beslissing weer van het Kabinet om dierentuinen gesloten te houden. Dierentuinen zijn buitenlocaties, waar prima 1,5 meter afstand gehouden kan worden en de bezoekers wordt gereguleerd door tijdsloten. Hopelijk mogen de Nederlandse dierentuinen vanaf 25 januari wel gewoon open!

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door JvG »

Dustin1999 schreef:
14 jan 2022, 20:07
Onbegrijpelijke beslissing weer van het Kabinet om dierentuinen gesloten te houden. Dierentuinen zijn buitenlocaties, waar prima 1,5 meter afstand gehouden kan worden en de bezoekers wordt gereguleerd door tijdsloten. Hopelijk mogen de Nederlandse dierentuinen vanaf 25 januari wel gewoon open!
In mijn ogen niet, ze zijn gedwongen om dit te doen om niet alle regie kwijt te raken omdat mensen het zat zijn... juist dingen die mensen het hardst roepen wat ze gaan doen los van alle maatregelen hebben ze nu toegestaan. Hoeveel mensen roepen momenteel om een dierentuinbezoek? Dat is echt een hele kleine minderheid. Mensen hebben veel meer behoefte aan sporten, winkels en dergelijke. Als wij Nederlanders minder eigenwijs waren en wel meer zouden luisteren naar alle maatregelen dan was denk ik de lockdown verlengt...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Of dan was alles al terug een poosje open?Nu leek het soms alsof er geen draagvlak was voor maatregelen zoals een verplicht mondmasker in de doorsnee Nederlandse dierentuinen. Of een CST/ vaccinatiebewijs.

Enkel met crowdcontrol kom je er echter niet, er blijven drukke piekmomenten/ plekken aanwezig in een dierentuin.
Maar met iets banaal zoals bijvoorbeeld een mondmasker beperk je die factor aanzienlijk. In de omliggende landen kunnen de dierentuinen daarmee echter wél open blijven. Daarvoor hoeft men niet opnieuw het warm water uit te vinden. ;)


Ik ben ditmaal vooral benieuwd onder welke categorie de dierentuinen vallen, en welke versoepelfase. Binnen de vorige Nederlandse pieken/ beperkingen was dat immers niet steeds hetzelfde had ik de indruk.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Ja ben ook wel benieuwd onder welke categorie de dierentuinen worden gerekend door de overheid. Eerst vielen ze onder buiten doorstroomlocaties volgens mij. Blijkbaar vallen ze nu ineens onder de cultuursector volgens mij. Ze zouden het beter de recreatieve sector kunnen noemen voortaan, om verwarring te voorkomen.

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Renegade »

Ik vrees dat de dierentuinen in Nederland andermaal minstens tot mei of zelfs nog langer gesloten gaan blijven. De situatie is op dit moment ernstiger dan vorig jaar, dus ik vrees dat de sluiting nog maanden gaat duren.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Renegade schreef:
15 jan 2022, 09:11
Ik vrees dat de dierentuinen in Nederland andermaal minstens tot mei of zelfs nog langer gesloten gaan blijven.
Dan ben ik er zeker van dat er enkele niet meer gaan open gaan.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Limburg vooruit schreef:
15 jan 2022, 09:12
Renegade schreef:
15 jan 2022, 09:11
Ik vrees dat de dierentuinen in Nederland andermaal minstens tot mei of zelfs nog langer gesloten gaan blijven.
Dan ben ik er zeker van dat er enkele niet meer gaan open gaan.
Is dat in het geval van enkele echt onverwacht? Ook zonder covid-beperkingen waren er zeker in Nederland toch al enkele kleinere tuinen waarbij je kon twijfelen aan het bestaansrecht. Begrijp me niet verkeerd, ik heb liever véél dierentuinen... maar eenmaal een tuin een fase ingaat waarbij de dierentuin eigenlijk meer het algemene imago zou schaden dan echt iets bij weet te dragen?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
15 jan 2022, 10:52
Limburg vooruit schreef:
15 jan 2022, 09:12
Renegade schreef:
15 jan 2022, 09:11
Ik vrees dat de dierentuinen in Nederland andermaal minstens tot mei of zelfs nog langer gesloten gaan blijven.
Dan ben ik er zeker van dat er enkele niet meer gaan open gaan.
Is dat in het geval van enkele echt onverwacht? Ook zonder covid-beperkingen waren er zeker in Nederland toch al enkele kleinere tuinen waarbij je kon twijfelen aan het bestaansrecht. Begrijp me niet verkeerd, ik heb liever véél dierentuinen... maar eenmaal een tuin een fase ingaat waarbij de dierentuin eigenlijk meer het algemene imago zou schaden dan echt iets bij weet te dragen?
Klopt helemaal
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door Zoozot »

Renegade schreef:
15 jan 2022, 09:11
Ik vrees dat de dierentuinen in Nederland andermaal minstens tot mei of zelfs nog langer gesloten gaan blijven. De situatie is op dit moment ernstiger dan vorig jaar, dus ik vrees dat de sluiting nog maanden gaat duren.
Ik verwacht eerder niet dat de Nederlandse tuinen weer zó lang gesloten moeten blijven. De besmettingscijfers zijn inderdaad enorm hoog, maar met de omikronvariant blijkt het met de ziekenhuisopnames veel gunstiger te verlopen dan men van tevoren had voorspeld.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: COVID-19 in de dierentuinen

Bericht door aardvarkentje15 »

Renegade schreef:
15 jan 2022, 09:11
Ik vrees dat de dierentuinen in Nederland andermaal minstens tot mei of zelfs nog langer gesloten gaan blijven. De situatie is op dit moment ernstiger dan vorig jaar, dus ik vrees dat de sluiting nog maanden gaat duren.
Ik blijf optimistisch. Enkele Europese landen (Spanje en VK) hebben inmiddels bijna al hun regels al losgelaten, dus ik denk dat het niet al te lang duurt voordat Nederland gaat volgen (hopelijk van de zomer al). Bovendien is de volgende mogelijke versoepelronde al over anderhalve week, maar tis wel dan de vraag of de dierentuinen daarbij zullen zitten. Het plan was om eerst naar de horeca te kijken.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Plaats reactie