Beste verblijf van Benelux

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Jarne »

Zelf zou ik dat van Gaiazoo toch het beste noemen dat ik tot nu toe heb gezien, zowel voor dier als bezoeker. Veel land (en als ik het goed herinner zelfs meerdere eilanden), een mooie waterpartij, diverse medebewoners, … en bovendien mooi groen aangekleed.

Nu ik heb zelf enkel nog maar dat van Artis, Pairi Daiza, Vleteren, Planckendael, Olmen en Gaia gezien binnen de Benelux (en vroeger nog Burgers’).

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

Jarne schreef:
04 jun 2022, 23:50
Zelf zou ik dat van Gaiazoo toch het beste noemen dat ik tot nu toe heb gezien, zowel voor dier als bezoeker. Veel land (en als ik het goed herinner zelfs meerdere eilanden), een mooie waterpartij, diverse medebewoners, … en bovendien mooi groen aangekleed.

Nu ik heb zelf enkel nog maar dat van Artis, Pairi Daiza, Vleteren, Planckendael, Olmen en Gaia gezien binnen de Benelux (en vroeger nog Burgers’).
En wat maakt het Capybara verblijf in GaiaZoo dan zoveel anders/beter dan de andere parken?
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Jarne »

Anubite schreef:
05 jun 2022, 18:14
Jarne schreef:
04 jun 2022, 23:50
Zelf zou ik dat van Gaiazoo toch het beste noemen dat ik tot nu toe heb gezien, zowel voor dier als bezoeker. Veel land (en als ik het goed herinner zelfs meerdere eilanden), een mooie waterpartij, diverse medebewoners, … en bovendien mooi groen aangekleed.

Nu ik heb zelf enkel nog maar dat van Artis, Pairi Daiza, Vleteren, Bellewaerde, Planckendael, Olmen en Gaia gezien binnen de Benelux (en vroeger nog Burgers’).
En wat maakt het Capybara verblijf in GaiaZoo dan zoveel anders/beter dan de andere parken?
De dingen die ik erboven al oplijst:

Buiten Planckendael & Bellewaerde heeft elk hierboven genoemd park wel een aantal medebewoners, dus daar zijn ze zeker niet uniek in. Ze zijn wel het enige park waar ik van weet waar ze kunnen kiezen met welke medebewoners ze zitten.

Als het aankomt op vegetatie: Planckendael, Artis & Pairi Daiza zijn praktisch kaal. Gaia heeft toch wel wat gras & kruidachtigen in hun verblijf. Wel hebben Planckendael & Artis bomen die schaduw geven, het enige dat in Gaia eigenlijk niet aanwezig is. Maar struiken langs de zijkant, binnengebouwen & de stenen bergen voorzien toch altijd wel een aantal schaduwplekken.

Niet eerder vermeldt, maar in tegenstelling tot Artis & Planckendael heeft Gaia ook mooi wat zon waar toch gretig gebruik van wordt gemaakt om op te warmen.

Verder is er ook nog de zeer grote waterpartij. Sommigen zoals Artis & Vleteren hebben eigenlijk 2 keer niks aan water. Planckendael, Olmen & pairi Daiza hebben wel allemaal een mooie hoeveelheid water, maar volgens mij nergens zo veel als in Gaia.

En als laatste, de hoeveelheid land & de layout ervan. Normaal hebben ze toegang tot meerdere eilanden, dus kunnen ze kiezen met welke medebewoners ze zitten. In totaaloppervlak is het daardoor ook één van de grootste van de Benelux, van diegene die ik heb bezocht is enkel Artis groter volgens mij.


Dat alles is dan ook nog gegoten in een mooie omgeving die leuk is beplant, binnenverblijven heeft die mooi zijn verwerkt in de omgeving & een vlonderpad bevat (waaronder de capybara's kunnen doorzwemmen). Persoonlijk vindt ik het dan ook het mooiste verblijf voor capybara's dat ik al heb gezien.

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Choco115 »

Ben het met je eens Jarne, vind Gaia ook mooier dan Artis vooral vanwege de vegetatie (en het ontbreken daarvan in Artis). Al is het verblijf van Artis ook niet zo verkeerd, met een prima vijver en een groot oppervlak
De natuur is het mooiste wat er is

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Choco115 »

Overigens is volgens mij het verblijf in de Apenheul ongeveer gelijk aan dat van Gaia, al ben ik daar al een tijd niet meer geweest (maar daar komt morgen verandering in dus dan kan ik daar meer over zeggen).

Verder is het verblijf in Overloon ook best goed: veel groen, zon en schaduw mogelijkheden, mogelijkheid om zich af te zonderen van bezoekers alleen wel minder water dan in Gaia. Ten slot ook nog Blanckendaell: dat is niet veel aan wat mij betreft (net zoals het merendeel van dat park): klein, kaal en geen andere soorten
De natuur is het mooiste wat er is

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

Als ik zo de vergelijking bekijk zou ik zelf de hoed gooien naar Overloon vooral omdat ze 2 verblijven in het park hebben met genoeg groen, water en beschutting.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Jarne »

Choco115 schreef:
05 jun 2022, 19:24
Ben het met je eens Jarne, vind Gaia ook mooier dan Artis vooral vanwege de vegetatie (en het ontbreken daarvan in Artis). Al is het verblijf van Artis ook niet zo verkeerd, met een prima vijver en een groot oppervlak
Als ik naar foto's kijk is de vijver ietsje groter dan ik mij herinnerde, en zeker voldoende, maar vergeleken met de meeste andere parken (en vooral met Gaia) blijft het best klein.


Zal toch maar eens Overloon op de planning moeten zetten, en een bezoekje Apenheul gebeurt hopelijk in de nazomer. Als ik zo even foto's bekijk is dat Overloon alleszins zeker ook een pareltje, vooral het landgedeelte bij de tapirs vind ik zeer mooi gedaan. Apenheul ziet er ook wel mooi uit.

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door meubilaie2 »

Ik vind het lastig om goed te herinneren hoe veel verblijven eruit zien.
In Nederland zijn er 11 houders van capybara's waarvan ik enkel Daalhoeve en Flakkee niet bezocht heb.
Wat mij gelijk te binnen schoot was het volgende nieuws.
https://dvhn.nl/archief/Waterschap-dood ... 64318.html

Verder heb ik ooit filmpjes gemaakt van de verblijven in aquazoo en de Paay.


De Paay


Aquazoo

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Apenarend »

Het laatste videoverblijf, in Aquazoo, is eigenlijk een schoolvoorbeeld van een verblijf dat aan alle voorwaarden voldoet (ruimte, water, schuilplaatsen tegen regen) maar toch niet goed is, noch op esthetisch vlak noch op het vlak van dierenwelzijn: het is te open, te eentonig, geen structuur, geen verbergplekken, etc.

Het vergt denk ik, net zoals bij de flamingo's, wel enige verbeelding om voor capybara's verblijven te ontwikkelen die voor de dieren top zijn op het vlak van dierenwelzijn en voor de bezoekers voldoende spannend. Had Burger's meer landruimte voorzien, dan was het voormalige verblijf in de Bush wat mij betreft uitstekend.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Gorilla Gust »

In Monde Sauvage zaten de capibara's de laatste keer te klimmen in de takken/ platliggende bomen. Dat had ik capibara's nog nooit eerder zien doen, veelal kom je ze enkel op kale grasvelden of in het water tegen. Mochten de dieren dat vaker en graag doen, dan is het daar tenminste wel een gevarieerd en uitdagender verblijf. Minpunt in Monde Sauvage is vooral dat de autosafari er (voorlopig) nog doorheen rijdt.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

Apenarend schreef:
06 jun 2022, 12:40
Het vergt denk ik, net zoals bij de flamingo's, wel enige verbeelding om voor capybara's verblijven te ontwikkelen die voor de dieren top zijn op het vlak van dierenwelzijn en voor de bezoekers voldoende spannend. Had Burger's meer landruimte voorzien, dan was het voormalige verblijf in de Bush wat mij betreft uitstekend.
Helaas niet, de dieren zijn allemaal de laatste jaren gestorven of kampen met darmproblemen door (waarschijnlijk) een tekort aan groen. Omdat het verblijf niet meer was dan een zandbak en een boomstam. Het had veel moeten veranderen om top te zijn. Maar er zijn denk ik wel genoeg opties capybaras mooi te displayen.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Choco115 »

Het verblijf in apenheul heeft wel een heel groot, mooi groen landgedeelte alleen is het watergedeelte zeker kleiner dan dat van gaiazoo (en denk ik ook dan het oudste verblijf van Overloon). Wat mij betreft gaat het dan tussen Gaiazoo, Overloon en de Apenheul waarbij dan de vraag is, of een groot stuk land of een groot stuk water belangrijker is.
De natuur is het mooiste wat er is

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Jarne »

Heeft iemand foto’s van het 2de verblijf in Overloon? En van dat van Monde Sauvage?

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

Jarne schreef:
06 jun 2022, 18:05
Heeft iemand foto’s van het 2de verblijf in Overloon? En van dat van Monde Sauvage?
Monde Sauvage niets over te vinden.

Er is vanaf 13:00 op deze video een goed stuk te zien van het nieuwe madidi met de capybaras!
https://www.youtube.com/watch?v=UFgYOjb255c
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Jarne »

Anubite schreef:
07 jun 2022, 17:37
Jarne schreef:
06 jun 2022, 18:05
Heeft iemand foto’s van het 2de verblijf in Overloon? En van dat van Monde Sauvage?
Monde Sauvage niets over te vinden.

Er is vanaf 13:00 op deze video een goed stuk te zien van het nieuwe madidi met de capybaras!
https://www.youtube.com/watch?v=UFgYOjb255c
Maar niet veel van het capybaraverblijf zelf helaas, enkel een hoekje lijkt me. De Zoo-Inside video heeft hetzelfde probleem.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

Vind die 2e opzich wel mooier dan het verblijf dat ze delen met de tapir in Overloon. Al verwacht ik stiekem dat Madidi nog een phase 2 gaat krijgen waarbij het gebied waar nu ook de slingerapen zitten etc. er bij worden getrokken met nieuwe verblijven.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Jarne »

Anubite schreef:
07 jun 2022, 20:40
Vind die 2e opzich wel mooier dan het verblijf dat ze delen met de tapir in Overloon. Al verwacht ik stiekem dat Madidi nog een phase 2 gaat krijgen waarbij het gebied waar nu ook de slingerapen zitten etc. er bij worden getrokken met nieuwe verblijven.
Mooier lijkt het inderdaad wel, veel meer groen. Enig idee van het formaat waterpartij? Ik verwacht wel zowel qua land- als water kleiner dan Gaia, klopt dit?

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

Jarne schreef:
07 jun 2022, 22:18
Anubite schreef:
07 jun 2022, 20:40
Vind die 2e opzich wel mooier dan het verblijf dat ze delen met de tapir in Overloon. Al verwacht ik stiekem dat Madidi nog een phase 2 gaat krijgen waarbij het gebied waar nu ook de slingerapen zitten etc. er bij worden getrokken met nieuwe verblijven.
Mooier lijkt het inderdaad wel, veel meer groen. Enig idee van het formaat waterpartij? Ik verwacht wel zowel qua land- als water kleiner dan Gaia, klopt dit?
Zeker wel kleiner, maar dat zegt niets natuurlijk over het welzijn.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Jarne »

Anubite schreef:
08 jun 2022, 08:37
Jarne schreef:
07 jun 2022, 22:18
Anubite schreef:
07 jun 2022, 20:40
Vind die 2e opzich wel mooier dan het verblijf dat ze delen met de tapir in Overloon. Al verwacht ik stiekem dat Madidi nog een phase 2 gaat krijgen waarbij het gebied waar nu ook de slingerapen zitten etc. er bij worden getrokken met nieuwe verblijven.
Mooier lijkt het inderdaad wel, veel meer groen. Enig idee van het formaat waterpartij? Ik verwacht wel zowel qua land- als water kleiner dan Gaia, klopt dit?
Zeker wel kleiner, maar dat zegt niets natuurlijk over het welzijn.
Ruimte kan heel veel zeggen over het welzijn, afhankelijk van hoe het wordt ingezet. Ruimte geeft kansen voor diversiteit in inrichting. De kracht van Gaia is dat hun grote hoeveelheid land is opgesplitst in 2 aparte delen, en dat de waterpartij ook niet gewoon een plasje is maar een lange gracht met vertakkingen.

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 793
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Rafiaan »

Het verblijf van GaiaZOO geniet ook mijn voorkeur. Mooi vormgegeven, goede bezetting en het is ook gewoon zowat het enige verblijf waar ik capibara's echt al actief heb zien ronddartelen in het water en gebruik maken van het hele verblijf. Dan zijn ze plots echt heel attractief en niet zomaar een 'extraatje' voor bij tapirs. De grote waterpartij en de meerdere stukken land zijn inderdaad grote pluspunten. In Apenheul ben ik wel nog niet geweest, dus ik kan niet echt oordelen welk van de twee gelijkaardige verblijven beter is. Een belangrijk verschil is wellicht dat het verblijf in GaiaZOO nogal open is, terwijl ik me meen te herinneren van foto's op ZooChat dat het verblijf in Apenheul veel echte bomen en dus meer schaduw heeft?

Oh, en verder kan ik toevoegen dat, hoewel het niet het meest ideale verblijf was, het wel iets had om capibara's en zeekoeien zij aan zij hun lunch te zien verorberen in Burgers' Bush. ;) ;)

Plaats reactie