Beste verblijf van Benelux

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

Kort maar krachtig, Een wedstijd tussen de grote parken Burgers' Zoo, Blijdorp en Wilands. Met de oppervlakte en natuurlijke uitstraling gaat de overwinning hier naar Wildlands. Zowaar een winnaar in de discussie is misschien ook wel eens een verfrissende uitkomst zijn.

Hierbij zou ik graag de Prairi Honden discussie willen afsluiten en door te gaan met de volgende interessante soort met 'Het beste verblijf van de BENELUX'

Graag hoor ik jullie mening over het 'Het beste verblijf van de BENELUX' voor Indische/Aziatische Olifant (Elephas maximus)

Een soort die niet veel parken hebben, maar zeker ook wel een goede is eens te bekijken? Wat zijn de doelen van de verblijven? Zijn de dieren genoeg uitgedaagd met verrijking in het huidige verblijf? Hoe is de oppervlakte voor het aantal dieren?
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door rick04 »

Het is een dier uit de bossen en regenwouden dus dan vallen de buitenverblijven van Wildlands, Artis en Dierenrijk al af. Zelf ga ik dan voor Blijdorp, helemaal omgeven door hoog groen en nog stukken groen in het verblijf ook. Voor binnenverblijf ga ik voor het oog voor Wildlands, al zijn de hoogteverschillen daar naar mijn idee te groot, dus voor dierenwelzijn ga ik binnen voor Diergaarde Blijdorp (ondanks dat het wel wat ouder is allemaal).

Amersfoort en Burgers vind ik ook wel oké, maar die missen net iets bijzonders naar mijn idee.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 793
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Rafiaan »

De bovenstaande analyse kan je best nog eens in zijn perspectief zetten door eens over de grens heen te kijken. Naar mijn mening heeft bv. het verblijf in Planckendael al heel wat meer te bieden dan dat van Blijdorp. Qua oppervlakte alleen al, maar ook qua inrichting, hoogteverschillen, water...

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Jarne »

rick04 schreef:
11 jul 2022, 11:27
Het is een dier uit de bossen en regenwouden dus dan vallen de buitenverblijven van Wildlands, Artis en Dierenrijk al af. Zelf ga ik dan voor Blijdorp, helemaal omgeven door hoog groen en nog stukken groen in het verblijf ook. Voor binnenverblijf ga ik voor het oog voor Wildlands, al zijn de hoogteverschillen daar naar mijn idee te groot, dus voor dierenwelzijn ga ik binnen voor Diergaarde Blijdorp (ondanks dat het wel wat ouder is allemaal).

Amersfoort en Burgers vind ik ook wel oké, maar die missen net iets bijzonders naar mijn idee.
Emmen mist inderdaad wel schaduw, maar heeft als enige park de optie om fission-fusion toe te passen met een stierengroep. Dat geeft het bij mij toch net een streepje voor op Blijdorp. Een voorsprong die ongetwijfeld in het niets zal worden gesteld als Blijdorp haar uitbreiding rond krijgt. Binnen vindt ik Emmen ook wel een pak beter dan Blijdorp met het groot binnenbad en ruimer oppervlak.

Op deze moment zou ik echter qua beste verblijf (zeker buiten) gaan voor Planckendael. Ruim, deels bebost, mooi buitenbad en toch een redelijk aantal feeding stations. Binnen is het ook niet klein, het binnenbad is ruim en er zijn meerdere feeding stations. Bovendien is er ook een bijna volledige zandvloer (helaas wel afwezig voor de stier net als het binnenbad).

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Zoozot »

Over olifantenverblijven zouden bij wijze van spreken hele boeken volgeschreven kunnen worden, dus altijd interessant om alle verblijven in de Benelux eens af te gaan en onderling te vergelijken. Ik heb ze hier wat op een volgorde proberen te zetten van minder goed naar beter:

Antwerpen: Het is waarschijnlijk al genoeg gezegd, maar het is simpelweg te klein. Ik wil ze als positief puntje wel meegeven dat het buitenperk verrassend divers is ingericht voor zijn oppervlakte (grote loofbomen, modderpoeltje, wat glooiing en een redelijk bassin), maar zelfs met de toekomstige uitbreidingsplannen in het achterhoofd zal het een klein olifantenverblijf blijven. Plus: de eveneens beperkte stalruimte in de Egyptische tempel is naar mijn idee nog problematischer dan het huidige buitenperk.

Artis: Met de recente uitbreiding heeft men een geschikt buitenverblijf weten te maken voor het groepje dat ze hebben zitten. Het is ontworpen met een bewust artificiële en niet-naturalistische look. Vanuit een bepaalde filosofie is dat niet per se verkeerd, maar ik weet niet of die rare hoekige 'rotsen' echt mijn smaak is. Ook is het qua inrichting misschien wat aan de open kant. Ik zet het vooral laag op mijn lijst vanwege het verouderde buitenperk en stal die nog steeds in gebruik zijn en overigens nooit een schoonheidsprijs verdiend hebben, ook niet op esthetisch vlak. Als Artis zou investeren in een nieuw en modern binnenverblijf, zou ik hun verblijf wellicht wat hoger inschatten.

Burgers: Het verblijf is niet enorm spectaculair of groot, maar gezien het feit dat ze het gebruiken voor oudere koeien is het niet slecht. De aanwezigheid van talrijke bomen in en rond het verblijf geven het geheel een bijzonder mooie natuurlijke indruk.

Dierenrijk: Het verblijf is een grote open vlakte en wellicht het grootste verblijf van Nederland. Qua dierenwelzijn is het over het algemeen prima, maar vanuit bezoekersstandpunt heeft het verblijf weinig om het lijf. Zowel buitenperk als stal worden gekenmerkt door de typische utilitaristische Dierenrijk-stijl zonder enige fatsoenlijke aankleding of thematisering. De enige bijzondere eigenschap hier is het feit dat de olifanten gecombineerd worden met herten en makaken.

Pairi Daiza: Valt een beetje te vergelijken met Dierenrijk in de zin van dat het een bijzonder groot verblijf is, maar gewoon niet echt interessant. Het grootste deel van de ruimte is een open vlakte met een paar tempeltjes erop, wat voor mij een schoolvoorbeeld is voor mijn stelling dat groter niet altijd per definitie beter is als het om dierenverblijven gaat. Er is dan wel sprake van meerdere verblijven, maar door het naar mijn mening wat dubieuze hands-on-systeem dat PD zo graag in de verf zet, kunnen de dieren uiteindelijk toch niet altijd zelf kiezen waar ze exact gaan staan.

Amersfoort: Is op weinig gebieden het beste, grootste of meest spectaculaire olifantenverblijf van de Benelux, maar voldoet wel uitstekend aan alle eigenschappen waaraan een 'goed' hedendaags olifantenverblijf moet voldoen. Waar het naar mijn mening wel in excelleert, is in de omkadering. De educatie en aankleding van het complex zijn Erik van Vliet op zijn best.

Blijdorp: Taman Indah was revolutionair toen het gebouwd werd, maar dat heeft er ook voor gezorgd dat het hele verblijf een beetje is ingehaald door haar eigen navolgers. Toch is het nog steeds een prima (de recente toevoeging van de zandvloer binnen is een welkome verbetering) en ook op vlak van aankleding vind ik het nog steeds een bijzonder mooi complex. Het buitenverblijf is naar de huidige standaarden wellicht wat aan de kleine kant (met name het bullenperkje), maar daar komt in de toekomst verandering in.

Wildlands: Is misschien qua binnenverblijf het beste van Nederland en over het algemeen valt er op vlak van dierenwelzijn weinig op af te dingen, maar door de gestileerd-naturalistische aanleg van het hele verblijf (en uiteindelijk heel Wildlands) vind ik het er een beetje vreemd uitzien. Ik vraag me af of een vrij open en door kunstrotsen en heuvels gedomineerd landschap wel zo geweldig is voor Aziatische olifanten. Qua functionaliteit voor het houden van een grote groep olifanten (zowel stieren als kweekkudde) is het waarschijnlijk wel het best aangepast van alle verblijven op deze lijst.

Planckendael: Naar mijn mening haalt deze het als beste olifantenverblijf van de Benelux. Op alle punten scoort het wat mij betreft goed: het buitenverblijf is groot en heeft een diverse inrichting met bomen, heuvels, bassin en een onregelmatige vorm. Binnen is er ook een bassin, en de ruimte is er groot met zandbodem en voldoende enrichment-elementen. Ook voor het publiek scoort het verblijf wat mij betreft goed. Functionaliteit is hier weliswaar dominant ten opzichte van uiterlijk, maar het helpt dat een verblijf dat divers is ingericht voor olifanten naar mij idee ook meteen mooi oogt voor bezoekers. Rondom is er bovendien ruimschoots voorzien in deels educatieve Aziatische thema-elementen.

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door JvG »

Persoonlijk vind ik het Aziatische olifantenverblijf van Burgers Zoo het mooist. Voor een kudde of groep mannetjes zou het echt niet geschikt zijn maar voor 2 tot 4 oudere dames juist enorm. Binnen zijn het losse stallen die ze indien er minder dan 4 dieren zijn kunnen verbinden. Buiten is er enorm veel schaduw (het zijn toch bosbewoners wat bijna elke dierentuin vergeet). Tevens zijn de hoogteverschillen perfect om hun lichaam te blijven bewegen. De hooinetten hangen ze bewust hoog op zodat ze hun lichaam volledig strekken en ze hebben een mooi zwembad. Het perk is eigenlijk perfect voor oudere dames die geen familiebanden hebben en daardoor buiten een kudde vallen in een andere dierentuin. Is het een verblijf wat nog 20 jaar meegaat? Nee dat niet, maar zolang er oudere dames zijn die niet in een kudde passen is het geschikt daarvoor.
Ik denk dat je bij een verblijf vooral moet nadenken of het geschikt is voor hetgene wat het park ermee wilt doen. Dierenrijk, Blijdorp, Amersfoort, Artis, Wildlands en Planckendael hebben een heel ander doel met hun verblijf. Antwerpen kiest bewust voor alleen 2 bullen. En dan heb je een heel ander vormgegeven verblijf nodig. Burgers trekt mij het meest juist door de bomen en de natuurlijkere vormgeving.
Qua andere parken ga ik toch voor een Planckendael en Wildlands. Ruim, zandstal, binnenbad die echt groot genoeg is en mogelijkheid om dieren apart te laten. Ik mis daarin alleen een separaat buitenverblijf in Wildlands wat een klein nadeel vormt in mijn ogen. Maar ze missen wel het bosachtige in het verblijf zelf wat Burgers juist uniek maakt

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Joost »

Ik heb binnen de BeNelux 7 verblijven voor Aziatische olifanten gezien, alle 6 de verblijven in Nederland én dat van Antwerpen. Mijn mening over deze verblijven van mijn favoriet tot mijn minst favoriet:

Wildlands: Voor mij is als totaalplaatje het verblijf in Wildlands de absolute nummer 1. Momenteel wat mij betreft het meest vooruitstrevende en moderne verblijf van Nederland (wat niet zo gek is want het is ook het nieuwste). De manier waarop bullen langer kunnen blijven en stapsgewijs de familiegroep kunnen verlaten is (nu nog) uniek in Nederland en goed voor de dieren. Sowieso is het erg sterk dat men dieren in verschillende groepssamenstellingen kan houden, zonder dat er een groep echt op achteruit gaat qua verblijf. Ook de ruime baden om te zwemmen, zowel binnen als buiten, zie je maar op weinig andere plekken. Qua schaduw mist er in het buitenverblijf misschien nog wel wat, al komt dat met de jaren en het groeien van de bomen ook wel goed denk ik, en ik had bij het grote binnenverblijf nog graag een extra uitkijkpunt (iets dichterbij de dieren) gezien.

Dierenrijk: Misschien wel een nogal verrassende nummer 2, maar dat komt misschien ook wel vooral omdat ik een enorme zwak heb voor dit verblijf.. Toegegeven: het oog wil natuurlijk ook wat en krijgt hier vrij weinig. Het is ook nogal een verschil tussen de mooie kunstrotsen in Emmen en de damwanden in Dierenrijk. Toch is het voor zowel de dieren als de verzorgers echt een prima verblijf. Grootste pluspunt is voor mij de combinatie van de verschillende soorten. Dat maakt het leuk, afwisselend én uniek.

Burgers’Zoo: Het buitenverblijf is erg mooi en voldoet qua oppervlakte ook prima voor haar huidige functie. Voor een fokgroep of bullen zou het misschien wat beperkt zijn, maar naar mijn weten wil Burgers dat ook niet. Het binnenverblijf ben ik echter wat minder fan van: een betonnen bunker waar de verzorgers nog tussen de dieren moeten lopen zie ik liever niet.

Blijdorp: ooit was het een vooruitstrevend verblijf, maar voor mij is het tegenwoordig middenmoot. Het had overigens ook een plekje hoger kunnen staan, want Burgers en Blijdorp zijn voor mij wel om het even. Het ligt mooi in het groen, maar verder is het allemaal niet zo spannend. Wanneer de uitbreiding heeft plaatsgevonden zal deze ongetwijfeld stijgen in dit lijstje.

Amersfoort: een prima verblijf en wat mij betreft veel beter dan de verblijven in Artis en Antwerpen, maar toch mis ik een wauw-factor. Het is allemaal heel solide en dat is voor Amersfoort ook helemaal prima, maar daarmee komt hij voor mij niet in de top.

Artis: Toegegeven: de olifanten in Artis zijn er met de uitbreiding van hun verblijf enorm op vooruit gegaan, maar dat kon ook eigenlijk niet anders met waar ze eerst hadden. Voor de uitbreiding had het verblijf stipt onderaan gestaan in mijn lijstje. Toch blijft het voor mij een matig verblijf, vooral vanwege de stal. Wil je hier een modern goed verblijf van maken dan is een nieuw binnenverblijf een must.

Antwerpen: Hoewel het mooi tussen de bomen ligt en daardoor misschien goed past bij een bosbewoner vind ik dit verblijf te klein voor een olifantenverblijf anno 2022. Zowel binnen als buiten. Eigenlijk is het alleen acceptabel vanwege de beperkte plaats voor bullen in andere dierentuinen. Ik ben bang dat ze met een toekomstige uitbreiding van het perk hetzelfde effect krijgen als Artis: van een slecht naar een matig verblijf.

Plaats reactie