Beste verblijf van Benelux

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
corotauria
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 jun 2020, 00:35
Favoriete dierentuin: Tiergarten Berlin, Vogelpark Walsrode
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door corotauria »

En Amersfoort? Niet mijn persoonlijke favoriet, maar ontbreekt nog in de opsommingen van hierboven. Ook daar (te veel) interactie mogelijk met de bezoekers? Wel een aantal leuke medebewoners.

Ik neig persoonlijk erg naar Blijdorp: de hele setting (ook daar een hoge uitkijk vanaf de brug) en binnenverblijf maakt dit voor mij de mooiste etalage voor de soort. Het oude Emmen heeft me ook altijd wel gecharmeerd, maar is niet meer.

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door JvG »

Tsja nu nog mijn mening over de giraffenverblijven die ik ken in de Benelux. Zelf heb ik meerdere dagen hierover nagedacht wat in mijn ogen een goed giraffenverblijf is. Nog steeds ben ik er niet helemaal uit...

Voor mij staat Ouwehands Dierenpark Rhenen zeker weten helemaal onderaan. Leuk dat ze nog niet zo lang geleden de stal gerenoveerd hebben maar eigenlijk is het vooral enorm gedateerd en krap. Ze zijn wel gestopt met een kweeksituatie wat in mijn ogen ook wel moest met de nieuwste richtlijnen. Groepen van minimaal 3 dieren. Een kweektrio met jongen is in mijn ogen echt teveel voor het verblijf. Binnen is het niet ruim en buiten ook niet echt. Als oplossing zouden ze het zebraperk definitief kunnen toevoegen om alle dieren meer ruimte te geven, qua medebewoners is het huidige verblijf eigenlijk niet heel geschikt. Voor kinderen is het indrukwekkend dat ze zo dichtbij komen met hun kop maar verder oogt het geheel nogal hekkerig....

Ik was van mening dat Artis ook onderaan hoorde maar hoe langer ik nadacht hoe meer ik ging twijfelen. Binnen is echt niet geschikt voor zo'n grote groep giraffen. Van buiten is het wel een prachtig gebouw. En hun buitengebied? Het oude perk alleen zou echt te klein zijn geweest en te saai. Maar ze staan nu ook op de grote savanne dus die ruimte is juist enorm handig. Je kan dieren apart naar buiten laten en ze hebben veel meer afwisseling. De medebewoners zijn divers en vooral de koedoes heb ik veel interactie zien geven. Qua zicht nog steeds niet helemaal mijn ding maar in plaats echt onderaan is het een verblijf uit het middelste lijstje geworden.

Dierenpark Amersfoort vind ik ook een lastige. De stal is zeker niet mooi en niet overzichtelijk als bezoeker. Hoe het ingedeeld is weet ik eigenlijk niet. Over buiten heb ik 2 meningen. Vanaf de makikant is het super door de mooie zichtlijnen maar vanaf dat verhoogde pad? Totaal niet mijn ding. Verder is het ook veel zand naar mijn gevoel. Qua ruimte is het groot genoeg en de medebewoners zijn divers en interesant. Maar een wow-gevoel krijg ik er niet van...

Mijn eerste reactie over Zoo Antwerpen is "wat een sfeer!!!" Dat komt vooral door de tempel natuurlijk. In de tempel zie je ze achterin al staan wat in mijn ogen een geweldig gezicht is. Het lijkt ook dat ze binnen meerdere ruimtes hebben wat ik alleen maar toejuich. Buiten is het niet overdreven groot en iets te overzichtelijk. Maar bezoekers kunnen aan 2 kanten niet komen wat ook weer meer rust geeft. Misschien qua welzijn niet het beste verblijf maar ik hou er toch van ;) de combi met de zebra's vond ik een hele leuke dus ben benieuwd hoe het gaat worden als alle soorten echt samen gaan.

GaiaZoo is inderdaad saai. Maar door de bocht in het verblijf ook wel weer een beetje spannend, wat zie je vanaf het volgende punt? Maar qua grote vraag ik mij af of ze niet beter scoren dan andere parken. Ze zouden het verblijf wel met een heraanleg veel interesanter kunnen maken dan het huidige. De soorten is wel divers maar ikzelf loop deze savanne eigenlijk altijd voorbij. Binnen kijk je door die soort vaste houten lamellen heen wat een vertekenend beeld geeft...


Wildlands is qua opzet gebaseerd op het oude Emmen maar dan in mijn ogen als een mislukte versie. Het oogt klein door die truck met bijbehorende wegen. Ik mis ook de sfeer van het oude Emmen die veel diverser was. Zowel zand als steen, gras en zelfs een heel stuk hoge bomen die ideaal voor giraffen was. Voor andere soorten vind ik het verblijf veel beter voldoen. Ik moet wel zeggen dat de grasmat er de keren dat ik er geweest ben er echt goed bijlag ondanks de vele medebewoners waaronder een geweldigde groep impala's. Ben ik omvergeblazen? Nee ik zag ze vooral aan de rand staan gras eten of bij een rotswand staan. Binnen was wel ruim maar qua vormgeving ronduit saai om het te laten passen in een themapark.

Safaripark Beekse Bergen heeft zeker buiten enorm veel ruimte maar eigenlijk geen schaduwplek buiten de begroeien aan de randen na. Ze hebben wel een overdekte voederplek. Van alle kanten zijn er wel bezoekers. Wat ik zelf een nadeel vind zijn de auto's die erdoorheen rijden. Het is een soort van "verrijking" maar niet een hele goede in mijn ogen met vele giraffen die rond de auto's staan. Voor natuurlijk gedrag echt een zonde maar voor "bezigheid" wel een belangrijke. De vlakte heeft een mooie verdeling qua soorten. Binnen is het echt Libema. Functioneel en geen extra poespas. Wel een mogelijkheid om dieren apart te zetten. Zeker het idee van het Safariresort is voor de giraffen een goede. Overschotdieren kunnen makkelijk naar de alleen vrouwelijke of alleen mannelijke groepen daar. De omgeving en verzorging zijn hetzelfde. Wat wel een groot voordeel is in het Resort zijn de begroeide afgezetten gebieden in het midden waardoor er meer zichtbarrieres zijn en ze ook makkelijker schaduw kunnen opzoeken.

En dan heb ik nog een willekeurige top 4.
Burgers Zoo is eigenlijk gewoon geweldig. Veel seperatiemogelijkheden is ideaal bij deze soort. Binnen meerdere verblijven en buiten ook een tweede kleiner verblijf voor mannen/pas geboren jongen met hun moeders. Buiten is ruim, heeft ook echt bomen en stukjes bos (dan wel afgeschermt maar het geeft beschutting en zichtbarrieres. De grote vlakte kan op meerdere hoogtes gezien worden door bezoekers en er is veel interactie tussen de verschillende soorten. Zeker voor de huidige groep giraffen is het mooi. In het verleden hadden ze zelfs 2 fokmannen. Eentje op de seperatie samen met vrouwtjes die net een jong gehad hebben en eentje op de vlakte die de dames die nog niet bevrucht waren kon dekken. Zeker voor de genetische variatie in de kudde een goed gegeven.

Diergaarde Blijdorp daar is het meeste al over gezegt. Buiten is het wel okay, niet overdreven wauw maar ook niet slecht. Gewoon goed eigenlijk al mis ik nog steeds de thomsongazelles die er een aantal jaar bijgestaan hebben. Die gaven toch net wat meer diversiteit en beweging. Binnen is het voor het dierwelzijn de beste stal. Hoog genoeg voor een eventuele dekking (in het oude verblijf in de Rivierahal stond de man daarom binnen apart). Geen hoeken waar dieren ingedreven kunnen als alles samengevoegd is. Meerdere opties om dieren te separeren met tevens de optie om een soort gang te vormen naar een transporttrailer wat het minder riskant is. En misschien wel het beste zijn de verwarmde muren waardoor de temperatuur bij de muren hoger is en de dieren zelf kunnen kiezen welke temperatuur fijner is op dat moment.

Planckendael is blijkbaar niet heel favoriet maar in mijn ogen wel een mooi perk. De stal vind ik qua vormgeving echt mooi en zeker met goed weer een mooi bezoekersgedeelte. Aan 2 kanten kunnen er bezoekers komen wat ook meer rust kan geven. Binnen zijn er meerdere seperatiemogelijkheden. Buiten was er ook nog een apart stukje als ik het goed herinner. Het perk zelf is misschien niet de meest bijzondere maar de keuze qua soorten uit Noordelijk-Afrika tot voor kort vond ik mooi bedacht. Iets wat mij vaak trekt is (onder)soorten die uit hetzelfde gedeelte van een continent komen samen te plaatsen. De groep is niet heel groot meer maar dat groeit vast wel weer in de toekomst.

ZooParc Overloon is voor een kleine kudde mooi. Enkele bomen waar ze bijkunnen en meer bomen buiten hun bereik die ook schaduw kunnen geven. Ergens heeft het ook wel iets om niet een hele volle savanne te maken maar juist giraffen in de hoofdrol met nog brazzameerkatten en zeker de zeboes in een bijrol. Binnen is het niet helemaal Libema al is de basis dat wel. Het onderste gedeelte met hout en de metalen platen toch nog een kleurtje. De hekken tussen de separatiemogelijkheden bestaan bovenaan uit touw wat vriendelijker eruitziet. De kraal buiten is ook apart te gebruiken om dieren ook buiten niet samen te laten. De laatste keer dat ik het gezien heb was het nog steeds een mooi en groen verblijf, iets wat vaak toch snel kapotgelopen of gegeten wordt. In mijn ogen best wel een meerwaarde voor een park ;)

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

Pfoe veel argumenten. Nu is denk ik de vraag: Wie is dan toch echt de beste?
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2838
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Joost »

Qua beste giraffenverblijf in de Benelux zou ik voor de verblijven die ik gezien heb denk ik uitkomen bij Burgers’Zoo. Daar hebben ze een zeer ruim en gevarieerd buitenverblijf, mooi gelegen in het groen. De extra separatie buiten en dat ze het verblijf delen met andere interessante soorten zijn wat mij betreft ook pluspunten. Het binnenverblijf heb ik nooit met eigen ogen kunnen zien, maar wat ik op beelden langs heb zien komen ziet dat er ook goed en modern uit.

Ook het verblijf in Wildlands hoort wat mij betreft zeker wel in de top thuis. Nee, qua sfeer heeft het nog niet wat de savanne in het oude dierenpark had, maar dat betekent niet dat het verder een slecht verblijf is. Het buitenverblijf is behoorlijk groot en gevarieerd. De bomen zijn nog niet heel imposant, maar op zonnige dagen als vandaag bieden ze de dieren wel redelijk wat schaduw. Meerdere hoge voerlocaties waar wisselend voedsel wordt aangeboden, waardoor de dieren niet standaard naar 1 vaste plek lopen vind ik ook slim gedaan. Daarnaast delen ze het verblijf met een aantal leuke soorten. De safaritruck ben ik liever kwijt dan rijk, maar ik heb niet het idee dat de dieren daar echt zo veel stress van ervaren. Aan het begin wel hoor, toen renden ze er regelmatig van weg, maar inmiddels trekken ze zich daar echt niets meer van aan. Qua backstage faciliteiten zit het ook goed, het binnenverblijf is simpel, maar wel ruim voldoende voor de groep die ze nu hebben. Dat ze binnen dieren kunnen separeren, zonder dat er iemand echt op achteruit gaat, en de grote uitloop die ze hebben achter de schermen vind ik sterk.

In Blijdorp hebben ze wat mij betreft in ieder geval het mooiste binnenverblijf van Nederland. Daar ben ik altijd wel van onder de indruk en volgens mij functioneert het voor de verzorgers ook goed. Het buitenverblijf vind ik prima. Het is mooi aangelegd en is in elk geval een plaatje voor het oog. Wel had het wellicht wat ruimer gekund, ik snap nog steeds niet waarom ze het geheel niet samenvoegen met het zebraverblijf, waardoor alle dieren meer ruimte krijgen. Daarnaast vind ik het jammer dat ze nauwelijks combineren met andere soorten, ik vind het nog altijd jammer dat de thomson gazelles toen weg zijn gegaan.

Het verblijf in Artis is misschien niet het meest ruime verblijf, maar heeft toch altijd ook wel weer haar charme. De ligging is erg mooi en het binnenverblijf is vanaf buiten een blok nostalgie (hoe het binnen zit kan ik niet over oordelen). Voor de huidige groep is het qua oppervlakte wat mij betreft wel voldoende, maar heel veel groter moeten ze niet willen. De mogelijkheid om buiten ook dieren apart te zetten is top, ik vind het alleen jammer dat als alle dieren samen staan de separatie niet standaard beschikbaar is. Het geeft de dieren net wat meer ruimte en de mogelijkheid om te kiezen aan welke kant van het gebouw ze willen staan.

Ook even kort mijn minst favorieten:
- Ouwehands: er is al veel over gezegd en daar sluit ik mij wel bij aan. Het buitenverblijf is simpelweg té matig en inspiratieloos.
- Beekse Bergen (safaripark): qua oppervlakte mooi groot en gecombineerd met een leuke soort, maar verder vrij kaal en weinig variatie voor de dieren. Daarnaast zijn wat mij betreft de dieren té gefocust op de auto’s en zijn die resorthuisjes op de achtergrond ook jammer.
- Blanckendaell: qua vorm is het echt geen slecht verblijf, glooiend met een aparte vorm waardoor het best interessant zou kunnen zijn. Zou kunnen zijn, want meer dan een heuvel met gras is het nu niet, de dieren hebben vrijwel geen mogelijkheid om uit de wind te staan en er is geen groen. De loods op de achtergrond (waar ook het binnenverblijf in zit) is ronduit lelijk. Er zit veel meer potentie in dan wat er nu uitgehaald wordt. Toch het beste verblijf in Blanckendaell, maar dat zegt weinig.

Verder heb ik in Nederland nog Amersfoort en GaiaZoo gezien, die vond ik op zich allebei wel prima. Niet heel bijzonder, maar ook zeker niet slecht. In België heb ik enkel Antwerpen gezien, maar dat was tijdens de verbouwing dus ik kan moeilijk oordelen hoe dat verblijf nu is.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

Wat een flinke lijst met argumenten, ook flinke teksten om elk park te beschrijven en benoemen. Nu zie ik dat er deze keer ook diepgaand is gekeken naar de verrijking met combinatiesoorten en beplanting. Erg leuk om te zien.
Nu zie ik dat de strijd voornamelijk ging om Burgers' Zoo, Beekse Bergen, Blijdorp en Planckendael. Wat leuk om te zien dat deze parken toch regelmatig voorbij komen.
Zouden ze ook ergens niet in de top 5 komen? Maar een echte winnaar is dus in deze discussie niet te benoemen want ze zijn allemaal zo anders maar ook zeer goed!

Hierbij zou ik graag de Giraffen discussie willen afsluiten en door te gaan met de volgende soort met 'Het beste verblijf van de BENELUX'

Graag hoor ik jullie mening over het 'Het beste verblijf van de BENELUX' voor Ringstaart Maki (Lemur catta)'
Wat maakt het verblijf zo goed voor beide dier en bezoeker? Of misschien zelfs voor verzorger!
Een populaire soort die je bijna overal spot, maar welk park doet deze dieren de meeste eer toe? Is het verblijf natuurgetrouw of juist mooier als stylized is.

Maar ook welke soort zou jij eens graag willen bespreken met anderen?
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 mei 2021, 23:32
Favoriete dierentuin: Velen

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Raf »

Heel veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet, maar in Apenheul hebben de ringstaartmaki's het goed voor elkaar. Een groot gebied waar ze elkaar en bezoekers kunnen opzoeken en ontwijken.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Jarne »

Mijn ervaringen:

Antwerpen & Artis: relatief klein en volledig binnen. Zeker geen toppers.

Olmen: in mijn herinnering een simpel buitenverblijf, zeer open maar wel ruim. Het huidige binnenverblijf heb ik zelf nog niet gezien maar ziet er best klein uit.

Pairi Daiza: prachtig buitenverblijf met veel ruimte, relief en beplanting, maar binnen klein en zeer donker. Helaas door slechte signalen vanuit het park veel contact met de bezoekers. Standaard geografisch incorrecte combinatie met vari’s.

Planckendael: mooi verblijf, flink wat beplanting en binnen ook meerdere aparte ruimtes om de groep te splitsen indien nodig. Leuke combinatie met een kweekgroep moormaki’s (geografisch wel incorrect).

Burgers’ Zoo: binnen simpel maar voldoende, buiten een echt pareltje dat als één van de weinige parken correct weergeeft hoe ringstaartmaki’s eigenlijk in meer droge halfopen gebieden voorkomen. Leuke doch geografisch incorrecte combi met moormaki’s.

Blijdorp (eiland): buiten leuk gedaan met de meerdere eilanden en goed begroeid.

Blijdorp (Oceanium): eigenlijk de grotere versie van Burgers’, een zeer mooie weergave van hun natuurlijk leefgebied. Het binnenverblijf zag er ook best goed uit, mooi licht en wel wat klimstructuren.

Vleteren: best aan de kleine kant buiten, wel leuk ingericht met beplanting en klimstructuren. Binnen ook best klein.

Bellewaerde & Beekse Bergen: geen actieve herinneringen aan.


Ikzelf zit wat in dubio tussen Blijdorp (Oceanium) en Burgers’. Burgers’ vond ik persoonlijk mooier met de gracht, maar Blijdorp is ruimer met meer klimruimte en binnen net dat tikkeltje beter volgens mij.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door rick04 »

Blijdorp Oceanium geeft het natuurlijke leefgebied het beste weer, net als Burgers (alleen dan net iets minder). Avifauna vind ik qua grootte en combinatie met vogels en beplanting erg tof.
You can find me in the zoo :)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2838
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Joost »

Mijn meningen over de verblijven die ik in hun huidige staat heb gezien (Blijdorp en SBB ken ik enkel de oude situatie):
Amersfoort – Groot groen verblijf wat mooi opgaat in de omgeving. Leuk dat je het verblijf op verschillende manieren kan bekijken, wat toch elke keer een andere blik geeft op de dieren. Tevens zijn er genoeg mogelijkheden voor de dieren om zich indien nodig even terug te trekken. Wel jammer dat er in zo’n groot verblijf enkel ringstaarten zitten en ze niet gecombineerd worden.

Artis – Hier wordt ik minder enthousiast van. Voor de dieren is het, ondanks dat het volledig binnen is, volgens mij een prima verblijf. Het blijft alleen jammer dat het voor bezoekers zo slecht zichtbaar is en het had zeker groter gekund.

Apenheul – Lekker groot, lekker groen en leuke mede bewoners. Het verblijf is zo groot dat je soms echt even moet zoeken waar de dieren zijn, dat maakt het extra leuk. Alleen met grote drukte vind ik dit verblijf wel echt een stuk minder, dan is het nogal aanschuiven op de paadjes. Hoogtepunt van dit verblijf zijn toch wel de mede bewoners. Geen enkel park waar zoveel verschillende halfapen in (redelijke) harmonie samenleven.

Burgers’Zoo – Hoewel ik het nog steeds zonde vind dat er toentertijd niet iets anders op deze plek in het park is gekomen vind ik dit uiteindelijk wel een geslaagd verblijf geworden. Relatief simpel verblijf, maar toch interessant door de inrichting. Ook leuk dat ze in een tijd waar ieder nieuwe makiverblijf een doorloopverblijf werd ze besloten hebben dit juist niet te doen.

Wildlands – Mooi vormgegeven en lekker gevarieerd verblijf. De dieren hebben veel verschillende plekken om te zitten en maken daar ook gretig gebruik van. Zonnebadend op de rotsen is het echt een plaatje. Aan het begin hadden ze wat moeite met de dieren die alle planten sloopten, maar daar is nu de juiste balans gevonden waardoor het ook altijd lekker groen is. Het verblijf is wel echt gemaakt voor een grotere groep dan dat er nu inzit, want nu zie je regelmatig geen dier omdat er maar 5 zijn, maar aan het geruzie in de groep kan het park natuurlijk weinig doen.

Aquazoo – Behoorlijk simpel buitenverblijf, maar voor de dieren wel echt prima. Door de manier waarop het pad loopt voelt het groter dan dat het werkelijk is en er kan zomaar achter iedere bocht een maki zitten. Het binnenverblijf had wat mij betreft wel groter gekund.

Dierenrijk – Door de volière constructie van dit verblijf vond ik het allemaal erg claustrofobisch aanvoelen. De dieren hadden naar mijn idee te weinig mogelijkheden om de bezoekers te ontlopen. Naar mijn mening een van de mindere verblijven in Nederland.

Ouwehands – Niet mega groot en het komt soms wat rommelig over. Zeker geen top, maar toch vind ik het ook niet persé een slecht verblijf. Vooral leuk voor de bezoekers dat je al voordat je het park ingaat een sneakpeak krijgt met een diersoort voor de ingang.

Blanckendaell – Ik kan hier veel woorden aan vuil maken, maar ik kan het ook niet doen. Zoals we van ze gewend zijn, een matig verblijf.
Anubite schreef:
26 jun 2022, 21:09
Maar ook welke soort zou jij eens graag willen bespreken met anderen?
Zuid-Amerikaanse zeeberen :p
Zonder dollen: Aziatische olifanten, gorilla's of leeuwen lijken mij allemaal wel tof, al zijn daar voor mij ook al overduidelijke winnaars haha. Verder zijn veel gehouden soorten denk ik leuk om te bespreken omdat daar dan ook veel vergelijkingsmateriaal is.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Niels Grootegans »

rick04 schreef:
27 jun 2022, 00:07
Blijdorp Oceanium geeft het natuurlijke leefgebied het beste weer, net als Burgers (alleen dan net iets minder). Avifauna vind ik qua grootte en combinatie met vogels en beplanting erg tof.
Ik verwonder mij een beetje dat bij meerdere van jullie Blijdorp de overhand krijgt over Burgers'. Misschien ben ik bevooroordeeld ondat Burgers' mijn thuistuin is ;) , maar dan nog. Voor mij persoonlijk heeft Burgers' het mooiste makiverblijf dat ik gezien heb. Veel groener en natuurlijker dan dat in het Oceanium. En @Joost, wat brengt jou ertoe het verblijf simpel te noemen? Heb je het in het voorjaar wel eens gezien, met alle bloemen? :)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door rick04 »

Niels Grootegans schreef:
27 jun 2022, 09:43
rick04 schreef:
27 jun 2022, 00:07
Blijdorp Oceanium geeft het natuurlijke leefgebied het beste weer, net als Burgers (alleen dan net iets minder). Avifauna vind ik qua grootte en combinatie met vogels en beplanting erg tof.
Ik verwonder mij een beetje dat bij meerdere van jullie Blijdorp de overhand krijgt over Burgers'. Misschien ben ik bevooroordeeld ondat Burgers' mijn thuistuin is ;) , maar dan nog. Voor mij persoonlijk heeft Burgers' het mooiste makiverblijf dat ik gezien heb. Veel groener en natuurlijker dan dat in het Oceanium. En @Joost, wat brengt jou ertoe het verblijf simpel te noemen? Heb je het in het voorjaar wel eens gezien, met alle bloemen? :)
Het verblijf bij het Oceanium in Blijdorp vind ik juist een van de meest natuurlijke verblijven die ik ooit (15+) gezien heb, de Ringstaartmaki komt van nature ook voor in spiny forests die ze hebben nagemaakt in Blijdorp. Een keer wat anders dan de standaard (opzich ook wel mooi) beplante verblijven. Onnatuurlijk zou ik het zeker niet willen noemen. En ze hebben ook juist mooi de overgang gemaakt van woestijn naar bos achterin het verblijf met palmen en varens. Daar is echt goed over nagedacht.

Maar misschien ben ik ook een beetje bevooroordeeld met Blijdorp als thuistuin :)
You can find me in the zoo :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Apenarend »

Zelf vind ik het verblijf in PL ontzettend mooi ingekaderd, maar dat van Burgers en Blijdorp sluit inderdaad beter aan bij het leefgebied.

Mijn top zou dus zijn: 1. Burgers 2. Planckendael 3. Blijdorp
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Fryzers
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 dec 2021, 18:41
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Fryzers »

Persoonlijk ben/was ik ook zeer te spreken over, het ringstaartmaki verblijf van het oude Emmen. Dit kan natuurlijk ook komen doordat dit park er niet meer is, en ik er nostalgisch op terug kijk. Maar het verblijf was super groen, hoge grote bomen en omringt door water. Hierdoor was het binnen verblijf een heel stuk minder, omdat het onder de grond is gebouwd.

Als ik nu een nog bestaand ringstaartmaki verblijf zou moeten aanduiden als beste verblijf, ga ik toch ook voor Burgers. Super goed beplant de dieren zijn ook nog eens goed zichtbaar. Wat ook mee helpt is dat het des ondanks geen doorloop verblijf is, de dieren alsnog goed zichtbaar zijn.
- You dont take an animal picture, you make it!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2838
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Joost »

Niels Grootegans schreef:
27 jun 2022, 09:43
En @Joost, wat brengt jou ertoe het verblijf simpel te noemen? Heb je het in het voorjaar wel eens gezien, met alle bloemen? :)
Zeker, ik zeg toch ook dat ze er door de inrichting wel iets interessants van hebben weten te maken? Daartoe reken ik de beplanting en rotsten ook. Maar in de basis vind ik het een redelijk simpel verblijf wat je in andere parken ook wel tegenkomt. De inrichting maakt het interessant en geeft het het burgers'zoo sausje.

Gebruikersavatar
1doodshoofdaapje
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door 1doodshoofdaapje »

Ik ben toch wel verbaasd dat Overloon nog niet genoemd is, dat, met de informatie die ik momenteel heb*, mijn favoriet is. Misschien zijn er nog weinig mensen in Overloon geweest de afgelopen drie jaar.

Vegetatie
Het verblijf laat, net zoals in Burgers’ en Blijdorp, de natuurlijke, droge biotoop van de ringstaartmaki zien. Hierin lijkt het meer op Burgers’ dan Blijdorp. Ik vind de keuze voor het plaatsen van dunne boomstammen i.p.v veel levende bomen ook strategisch. Dit past ook bij de droge biotoop en zorgt ervoor dat het verblijf goed belicht blijft, handig voor de ringstaartmaki’s die toch wel graag zonnen.

Binnenverblijven
Ook de binnenverblijven zijn vergelijkbaar met Burgers’. Van de buitenkant lijken ze op woningen die van goedkope materialen zijn gemaakt, met riete daken. De binnenkant is niet heel natuurlijk, maar wel netjes afgewerkt en met klimmogelijkheden (takken en dergelijke)

Thematisering
De thematisering (en educatie) rond de invloed van de mens op de maki’s vind ik top en is zeer origineel. Ik wist zelf niet dat de maki’s op zo’n grote schaal (en op zoveel manieren) door de mens worden bedreigd, terwijl ik best veel van maki’s afweet.

Bezoekers
Zichtbaarheid is top, omdat het een doorloopverblijf is. Maki’s zijn dieren die zeer geschikt zijn voor doorloop, omdat ze favorieten zijn onder bezoekers, en zelf ook wel interesse hebben in de mensen. Desondanks zijn er plekken waar de maki’s zich kunnen afzonderen van de mensen (dat even goed prima zichtbaar is voor mensen, maar niet te betreden is). Ook wordt er goed toezicht gehouden op het welzijn van mens en dier door de verzorgers.

Minpunten
Een mogelijk minpunt is de grootte van het verblijf, het is in vergelijking met sommige makiverblijven redelijk klein. Overloon heeft echter niet zo’n grote groep dus het is waarschijnlijk niet een groot probleem.

Leuke bijkomstigheid is de aanwezigheid van de rode en zwartwitte vari, ook al vindt er weinig interactie met de ringstaartmaki’s plaats. Helaas klopt dit, net zoals de zwarte maki’s van Burgers’ geografisch gezien ook niet helemaal.

*Ik heb zelf het verblijf van Burgers’ echter niet in real life nog niet gezien, dus mijn mening daarover is volledig gebaseerd op foto’s en video’s op het internet. Het nieuwe verblijf van Blijdorp heb ik wel gezien, maar wel alleen vanaf de buitenkant, hij was namelijk in verband met Corona bij mijn bezoek afgesloten voor bezoekers.

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door meubilaie2 »

Ik kan enkel het verblijf in Hoenderdaell goed voor ogen halen.
Dat is een doorloopverblijf. Naar mijn idee gebeurt dit best vaak bij maki's.
In Amersfoort zitten deze toch samen met de rode vari op die eilanden rondom de bootjes? in mijn ogen gaat dit verblijf lekker de hoogte in maar is het niet groot.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Niels Grootegans »

meubilaie2 schreef:
28 jun 2022, 22:40

In Amersfoort zitten deze toch samen met de rode vari op die eilanden rondom de bootjes? in mijn ogen gaat dit verblijf lekker de hoogte in maar is het niet groot.
Wat ik mij van Amersfoort kan herinneren (inderdaad bij de bootjes) is zeker groot genoeg. Een combinatie met vari's kan ik me daar echter niet heugen.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

Niels Grootegans schreef:
30 jun 2022, 12:54
meubilaie2 schreef:
28 jun 2022, 22:40

In Amersfoort zitten deze toch samen met de rode vari op die eilanden rondom de bootjes? in mijn ogen gaat dit verblijf lekker de hoogte in maar is het niet groot.
Wat ik mij van Amersfoort kan herinneren (inderdaad bij de bootjes) is zeker groot genoeg. Een combinatie met vari's kan ik me daar echter niet heugen.
Beide vari soorten (0.3 zwartwit) en (0.2) rode zijn sinds 2020 vertrokken uit amersfoort. Of die allemaal daar zaten geen idee want ik heug alleen ringstaarten
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

1doodshoofdaapje schreef:
28 jun 2022, 21:14
Ik ben toch wel verbaasd dat Overloon nog niet genoemd is, dat, met de informatie die ik momenteel heb*, mijn favoriet is. Misschien zijn er nog weinig mensen in Overloon geweest de afgelopen drie jaar.

Vegetatie
Het verblijf laat, net zoals in Burgers’ en Blijdorp, de natuurlijke, droge biotoop van de ringstaartmaki zien. Hierin lijkt het meer op Burgers’ dan Blijdorp. Ik vind de keuze voor het plaatsen van dunne boomstammen i.p.v veel levende bomen ook strategisch. Dit past ook bij de droge biotoop en zorgt ervoor dat het verblijf goed belicht blijft, handig voor de ringstaartmaki’s die toch wel graag zonnen.

Binnenverblijven
Ook de binnenverblijven zijn vergelijkbaar met Burgers’. Van de buitenkant lijken ze op woningen die van goedkope materialen zijn gemaakt, met riete daken. De binnenkant is niet heel natuurlijk, maar wel netjes afgewerkt en met klimmogelijkheden (takken en dergelijke)

Thematisering
De thematisering (en educatie) rond de invloed van de mens op de maki’s vind ik top en is zeer origineel. Ik wist zelf niet dat de maki’s op zo’n grote schaal (en op zoveel manieren) door de mens worden bedreigd, terwijl ik best veel van maki’s afweet.

Bezoekers
Zichtbaarheid is top, omdat het een doorloopverblijf is. Maki’s zijn dieren die zeer geschikt zijn voor doorloop, omdat ze favorieten zijn onder bezoekers, en zelf ook wel interesse hebben in de mensen. Desondanks zijn er plekken waar de maki’s zich kunnen afzonderen van de mensen (dat even goed prima zichtbaar is voor mensen, maar niet te betreden is). Ook wordt er goed toezicht gehouden op het welzijn van mens en dier door de verzorgers.

Minpunten
Een mogelijk minpunt is de grootte van het verblijf, het is in vergelijking met sommige makiverblijven redelijk klein. Overloon heeft echter niet zo’n grote groep dus het is waarschijnlijk niet een groot probleem.

Leuke bijkomstigheid is de aanwezigheid van de rode en zwartwitte vari, ook al vindt er weinig interactie met de ringstaartmaki’s plaats. Helaas klopt dit, net zoals de zwarte maki’s van Burgers’ geografisch gezien ook niet helemaal.

*Ik heb zelf het verblijf van Burgers’ echter niet in real life nog niet gezien, dus mijn mening daarover is volledig gebaseerd op foto’s en video’s op het internet. Het nieuwe verblijf van Blijdorp heb ik wel gezien, maar wel alleen vanaf de buitenkant, hij was namelijk in verband met Corona bij mijn bezoek afgesloten voor bezoekers.
Zeer sterk punt, en denk dat ik deze met jou ook moet toegeven. Overloon is hier een underdog en zou best wel eens qua indeling het beste verblijf hebben. Misschien had het groter gekunt en iets meer om te klimmen buiten, maar het is in sommige aspecten vele beter dan Blijdorp en Burgers'
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door ZooMan »

Voor mij gaat het vooral tussen Burgers' Zoo, Planckendael, Vogelpark Avifauna en AquaZoo Leeuwaarden, afgaande op foto's. Het probleem is echter dat ik enkel Planckendael heb bezocht en dus niet goed kan oordelen welke nu het beste is. Qua binnenverblijven lijken Artis en Wildlands me het beste, maar beide heb ik niet met mijn eigen ogen gezien, al komt daar voor die laatste volgende week verandering in. Het verblijf van ZooParc Overloon heeft nog te weinig begroeiing om de beste te zijn, al zal daar in de toekomst ongetwijfeld verandering in komen. Het is makkelijker om het slechtste te kiezen, dat is namelijk dat van BestZoo naar mijn mening, wat de naam van het park geen eer aandoet ;) . Burger's Zoo heeft het voordeel het beste binnenverblijf van de naar mijn mening 4 beste parken te hebben, dus zou Burgers' Zoo misschien wel de winnaar kunnen zijn, al kan het verblijf eerlijk gezegd nog wat grotere bomen gebruiken.

Plaats reactie