Beste verblijf van Benelux

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

Elke keer spreekt men over goede en slechte verblijven. Over mooie en lelijke verblijven. Maar wat is nou eigenlijk het beste voor soort A en voor soort B?
Daarom zou ik graag een nieuw spel introduceren hier op het laafse forum waarin wij met elkaar in discussie/gesprek gaan over wat nou eigenlijk het beste verblijf is voor een bepaalde soort.

Elke week (ergens in het weekend) zal ik een nieuwe soort aangeven waarin wij een week de tijd krijgen er over te spreken. Probeer daarom niet zelf over nieuwe soorten te beginnen omdat we dan geen duidelijke winnaar kunnen benoemen. Want ook dat zal ik dan in het nieuwe bericht plaatsen.

We kunnen beginnen met alleen de BENELUX, en als het blijkt dat we mogelijk groter moeten kijken (West Europa) kunnen we dat altijd aanpassen.

Ik ben dus vooral benieuwd naar argumenten en eventueel het delen van foto's over het verblijf in kwestie.
Voorbeeld:
Ik vind dat Park1 het beste verblijf heeft voor Soort A omdat er een goede variatie is in open lucht en beplanting, de dieren hebben genoeg plekken om te verstoppen maar ook zichtbaar te zijn voor bezoekers. [foto] Zoals je ziet is ook de thematisering erg aanwezig. etc. etc.


Laten we een leuke en relatief simpele soort beginnen hier in de Benelux: Wat is het beste verblijf in de BENELUX voor flamingo's? (soort irrelevant) en waarom?
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door jackdw »

Voor flamingo's misschien wel het verblijf in Gaia Zoo.

Grote groep en goede fokresultaten ... :s

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Jarne »

Voor de dieren is Gaia toch wel de duidelijke winnaar, een overnet verblijf dat een zeer grote groep aankan. Dat de inrichting van het verblijf (voor nu) wat aan de kale kant is zal de flamingo’s een worst wezen, van nature leven ze sowieso in zeer open gebieden.

Qua schoonheid is het wat anders, dan nijg ik toch eerder naar Avifauna (Cubavolière) of misschien Dierenrijk. Zie-Zoo zag er op de foto’s ook wel mooi gedaan. Zelf ben ik alleszins wel fan van wat beplanting langs de randen.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

jackdw schreef:
02 jun 2022, 22:29
Voor flamingo's misschien wel het verblijf in Gaia Zoo.

Grote groep en goede fokresultaten ... :s
Maar maakt alleen dat een beste verblijf? Als we kijken naar looks? Ziet het er ook goed uit? Is het natuurlijk evt? Vind de roestige staalplaten zelf niet echt mooi ofzo..
Dat maakt het een uitdagender punt natuurlijk. Het moet niet alleen voor de dieren geweldig zijn, maar de bezoeker zou niet naar palen en (lelijke) kale plekken moeten kijken
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door rick04 »

Zelf vind ik de Cuba-volière in Avifauna een van de betere, veel groen en vooral veel soorten vogels bij elkaar waaronder een paar leuke zeldzaamheden.
You can find me in the zoo :)

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door jackdw »

Een geschikt verblijf voor dieren is niet altijd het mooist ogend voor de bezoeker. :s

Waar zit het evenwicht? :bengeltje:

Waar is het allebei? :vriendjes:

Wordt een mooie discussie! :koffie:

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Zoozot »

Over smaak valt te twisten, maar zelfs al is het verblijf van Gaiazoo niet het beste afgewerkt op esthetisch vlak, gewoon al het feit dat men het daar heeft aangedurfd op iets te bouwen dat speciaal ontworpen is op het huisvesten van zo'n enorme groep flamingo's (iets wat een absoluut pluspunt is bij zo'n kolonievogel), laat het al boven de meeste andere flamingoverblijven uitsteken wat mij betreft.

Naar looks gekeken krijgen flamingo's natuurlijk vrij vaak mooie verblijven toebedeeld omdat het soorten zijn die traditioneel vaak niet meer dan als als 'kleurrijke siervogel' langs vijvers en in grote doorloopvolières gehouden worden, en er zijn weinig verblijven die er dan voor mij echt uitspringen. Maar hoewel ik nog niet in Avifauna ben geweest, lijkt de Cubavolière me op foto's een beetje het beste van twee werelden in zich te hebben: functioneel goed ingericht op de flamingo's en esthetisch mooi ingepast in het groen.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

Zoozot schreef:
03 jun 2022, 11:16
Over smaak valt te twisten, maar zelfs al is het verblijf van Gaiazoo niet het beste afgewerkt op esthetisch vlak, gewoon al het feit dat men het daar heeft aangedurfd op iets te bouwen dat speciaal ontworpen is op het huisvesten van zo'n enorme groep flamingo's (iets wat een absoluut pluspunt is bij zo'n kolonievogel), laat het al boven de meeste andere flamingoverblijven uitsteken wat mij betreft.

Naar looks gekeken krijgen flamingo's natuurlijk vrij vaak mooie verblijven toebedeeld omdat het soorten zijn die traditioneel vaak niet meer dan als als 'kleurrijke siervogel' langs vijvers en in grote doorloopvolières gehouden worden, en er zijn weinig verblijven die er dan voor mij echt uitspringen. Maar hoewel ik nog niet in Avifauna ben geweest, lijkt de Cubavolière me op foto's een beetje het beste van twee werelden in zich te hebben: functioneel goed ingericht op de flamingo's en esthetisch mooi ingepast in het groen.
Zeker ook een goede plaats. Hoewel ik persoonlijk zelf vind dat de cuba voliere wel erg dicht beplant is, geeft het niet de vluchtruimte voor de flamingo zelf die GAIA zou kunnen bieden. Maar daarintegen is dat zeker ook wel een prachtig verblijf in Avi.
jackdw schreef:
03 jun 2022, 11:05
Een geschikt verblijf voor dieren is niet altijd het mooist ogend voor de bezoeker. :s

Waar zit het evenwicht? :bengeltje:

Waar is het allebei? :vriendjes:

Wordt een mooie discussie! :koffie:
Het evenwicht is inderdaad goed te zoeken omdat flamingo's in Zuid-Amerika bijvoorbeeld niet dezelfde omgevingen hebben als deze in Afrika. Dus dan zou het echt op de soort aan moeten komen. Want een soort uit de Caribische Eilanden is meer inlands langs rivieren in de jungle terwijl een Afrikaanse soort zich mogelijk meer bij grote wateren zal vestigen op de vlaktes. En dat maakt het mogelijk een lastige maar interessante discussie inderdaad!
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Micheltje
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 sep 2016, 12:04
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Locatie: Rotterdam

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Micheltje »

Persoonlijk denk ik zelf meer aan de voilere in Diergaarde Blijdorp.
Ee mix van oud en nieuw bij elkaar.
De groep is niet zo heel groot maar past goed bij de hoeveelheid.
Qua beplanting niet veel maar wel voldoende aanwezig met een mooi strandje

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Joost »

Eerlijk gezegd heb ik maar weinig flamingoverblijven gezien waar ik écht enthousiast van wordt. Over het algemeen zijn verblijven vrij inspiratieloos: vaak is het niet meer dan een beperkt landgedeelte met wat water. Het landgedeelte bestaat dan vaak uit niets meer dan gras of modder. Dat terwijl je met wat meer moeite er best wel wat van zou kan maken. Ik ben zelf nog nooit in Avifauna geweest, maar de Cuba volière ziet er op beelden toch erg fraai uit. Ook het verblijf in de Zuid-Amerikaanse vogeltuin in het oude Dierenpark Emmen sprak mij wel aan, al was dat meer vanwege het totaal dan puur de flamingo's (die zaten tenslotte niet heel ruim). Het laat toch zien dat je met de juiste beplanting er net wat meer van kan maken dan het zoveelste grasveldje aan het water.

Qua dierenwelzijn steekt GaiaZoo er natuurlijk met kop en schouders boven uit. Een imposant verblijf met een indrukwekkende groep. De kweekresultaten liegen er ook niet om. Helaas is het voor het oog minder fraai.. Met flink wat beplanting hadden ze er nog veel meer van kunnen maken.

Ik vraag mij overigens af hoe lang we nog kijken naar de huidige (open) flamingoverblijven. Met de vogelgriep maatregelen die er toch steeds vaker gelden zou het mij niet verbazen moesten meer parken kiezen voor een nieuw verblijf of het overnetten van hun bestaande verblijf. Van die tijdelijke geïmproviseerde situaties met bouwhekken zoals in Burgers'Zoo zien er natuurlijk niet uit..

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Apenarend »

Ik moet Joost bijtreden, de soort leent zich wellicht niet echt tot het bouwen van een mooi verblijf, al zijn er hier en daar wel best doenbare voorbeelden te vinden in Europa, en verdient de situatie in Gaiazoo zeker een pluim.

Neem nu bv. het verblijf in Antwerpen: de schoonheid ervan wordt m.i. volkomen bepaald door de omgeving: het zit geprangd tussen mooie gebouwen, omzoomd met stijlvol hekwerk, het winterkwartier mag er ook zijn, en de grote oude bomen geven het geheel extra cachet. Het verblijf zelf is en blijft een plas water omgeven door met gras begroeid land en wat kunstmatige nestplaatsen. Veel meer kan ik er eigenlijk ook niet bij verzinnen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door meubilaie2 »

Ik heb geen verstand van verblijven voor Flamingo's.
Wel moet ik zeggen dat ik dit een super leuk topic en initiatief vind waar ik graag ik ga lezen.
Super idee Anubite.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

Apenarend schreef:
03 jun 2022, 23:05
Ik moet Joost bijtreden, de soort leent zich wellicht niet echt tot het bouwen van een mooi verblijf, al zijn er hier en daar wel best doenbare voorbeelden te vinden in Europa, en verdient de situatie in Gaiazoo zeker een pluim.

Neem nu bv. het verblijf in Antwerpen: de schoonheid ervan wordt m.i. volkomen bepaald door de omgeving: het zit geprangd tussen mooie gebouwen, omzoomd met stijlvol hekwerk, het winterkwartier mag er ook zijn, en de grote oude bomen geven het geheel extra cachet. Het verblijf zelf is en blijft een plas water omgeven door met gras begroeid land en wat kunstmatige nestplaatsen. Veel meer kan ik er eigenlijk ook niet bij verzinnen.
Oh een nieuwe naam in het gesprek! Heb je toevallig een foto van dit verblijf, dit is een van de enige die ik niet snel kan visualiseren om een goede mening te zetten.
Wel vind ik het heel mooi dat je de omgeving van het verblijf betrekt omdat ook dit de aanzichten kan beinvloeden en dus niet alleen wat er in staat (zodat beide looks voor bezoek, en needs voor dieren voldaan worden.)
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Zoozot »

Anubite schreef:
04 jun 2022, 16:31
Apenarend schreef:
03 jun 2022, 23:05
Neem nu bv. het verblijf in Antwerpen: de schoonheid ervan wordt m.i. volkomen bepaald door de omgeving: het zit geprangd tussen mooie gebouwen, omzoomd met stijlvol hekwerk, het winterkwartier mag er ook zijn, en de grote oude bomen geven het geheel extra cachet. Het verblijf zelf is en blijft een plas water omgeven door met gras begroeid land en wat kunstmatige nestplaatsen. Veel meer kan ik er eigenlijk ook niet bij verzinnen.
Oh een nieuwe naam in het gesprek! Heb je toevallig een foto van dit verblijf, dit is een van de enige die ik niet snel kan visualiseren om een goede mening te zetten.
Een foto van het verblijf van KevinB op Zoochat: https://www.zoochat.com/community/media ... 24.491003/
En de omgeving waar het verblijf middenin ligt: https://www.zoochat.com/community/media ... 28.497522/
Joost schreef:
03 jun 2022, 22:51
Ik vraag mij overigens af hoe lang we nog kijken naar de huidige (open) flamingoverblijven. Met de vogelgriep maatregelen die er toch steeds vaker gelden zou het mij niet verbazen moesten meer parken kiezen voor een nieuw verblijf of het overnetten van hun bestaande verblijf. Van die tijdelijke geïmproviseerde situaties met bouwhekken zoals in Burgers'Zoo zien er natuurlijk niet uit..
Het verblijf in Antwerpen is misschien ook een goed antwoord op deze kwestie, omdat het een zeldzaam voorbeeld is van een recent (2016) verblijf dat toch niet overnet is (omdat een grote volière de zichtlijnen in de monumentaal beschermde tuin zou verstoren). Om de flamingo's in tijden van vogelgriep te kunnen ophokken hebben ze tegenwoordig een kleine uitloopkooi gebouwd die aansluit op het binnenverblijf: https://www.zoochat.com/community/media ... 16.580760/

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

Zoozot schreef:
04 jun 2022, 16:53
Anubite schreef:
04 jun 2022, 16:31
Apenarend schreef:
03 jun 2022, 23:05
Neem nu bv. het verblijf in Antwerpen: de schoonheid ervan wordt m.i. volkomen bepaald door de omgeving: het zit geprangd tussen mooie gebouwen, omzoomd met stijlvol hekwerk, het winterkwartier mag er ook zijn, en de grote oude bomen geven het geheel extra cachet. Het verblijf zelf is en blijft een plas water omgeven door met gras begroeid land en wat kunstmatige nestplaatsen. Veel meer kan ik er eigenlijk ook niet bij verzinnen.
Oh een nieuwe naam in het gesprek! Heb je toevallig een foto van dit verblijf, dit is een van de enige die ik niet snel kan visualiseren om een goede mening te zetten.
Een foto van het verblijf van KevinB op Zoochat: https://www.zoochat.com/community/media ... 24.491003/
En de omgeving waar het verblijf middenin ligt: https://www.zoochat.com/community/media ... 28.497522/
Joost schreef:
03 jun 2022, 22:51
Ik vraag mij overigens af hoe lang we nog kijken naar de huidige (open) flamingoverblijven. Met de vogelgriep maatregelen die er toch steeds vaker gelden zou het mij niet verbazen moesten meer parken kiezen voor een nieuw verblijf of het overnetten van hun bestaande verblijf. Van die tijdelijke geïmproviseerde situaties met bouwhekken zoals in Burgers'Zoo zien er natuurlijk niet uit..
Het verblijf in Antwerpen is misschien ook een goed antwoord op deze kwestie, omdat het een zeldzaam voorbeeld is van een recent (2016) verblijf dat toch niet overnet is (omdat een grote volière de zichtlijnen in de monumentaal beschermde tuin zou verstoren). Om de flamingo's in tijden van vogelgriep te kunnen ophokken hebben ze tegenwoordig een kleine uitloopkooi gebouwd die aansluit op het binnenverblijf: https://www.zoochat.com/community/media ... 16.580760/
Wat ik hier zie is vooral erg classy. Iets wat je zou verwachten bij een golfbaan als ze exotische dieren willen houden. Maar ik zie inderdaad ook dat het misschien voor de dieren niet de meest optimale verblijfshouding is. Maar zeker wel een top 3 verblijf in BENELUX, want ik hoor dus vooral veel Avifauna en Gaiazoo hiernaast. Meer morgenavond als we de 'winnaar' benoemen en het nieuwe dier gaan bespreken. De flamingo is natuurlijk een goede opwarmer geweest!
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door JvG »

Ik wil toch een nuance aanbrengen over flamingo's in dierentuinen. Een voliere heeft zeker mijn voorkeur. Zeker qua gedrag en paringen bied het veel meer kansen maar qua vliegen? Echt vliegen zullen ze in de huidige verblijven niet kunnen. In Afrika heb ik het voorrecht gehad om ze te zien vliegen heen en weer over een meer heen. Sinds dat moment vind ik eigenlijk pas flamingo's interesant. Wil je dit nabootsen als dierentuin dan is nog geen enkel verblijf geschikt. Zelfs Gaia wat hier qua welzijn tot nu toe op 1 staat naar mijn idee is daarvoor veel te klein en te laag. Een echte goede voliere zal dan enorm groot en ook hoog moeten zijn en denk dan aan meer dan 15 meter hoog en qua doorsnee meer richting honderden meters lang... onhaalbaar dus eigenlijk. Is Gaia dan qua welzijn zoveel beter dan een Blijdorp, Dierenrijk, Overloon, Beekse Bergen of Planckendael? Ik denk het niet, het is vooral groot omdat ze zo'n grote groep konden krijgen in 1 keer. Met maar 30 flamingo's had het hier zeker niet op 1 gestaan... misschien zijn andere volieres juist beter door meer begroeiing waardoor de omgeving afwisselender is en ze ook soms meer uit elkaars zicht kunnen mochten ze dat willen

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Apenarend »

Anubite schreef:
04 jun 2022, 19:59
Zoozot schreef:
04 jun 2022, 16:53
Anubite schreef:
04 jun 2022, 16:31
Apenarend schreef:
03 jun 2022, 23:05
Neem nu bv. het verblijf in Antwerpen: de schoonheid ervan wordt m.i. volkomen bepaald door de omgeving: het zit geprangd tussen mooie gebouwen, omzoomd met stijlvol hekwerk, het winterkwartier mag er ook zijn, en de grote oude bomen geven het geheel extra cachet. Het verblijf zelf is en blijft een plas water omgeven door met gras begroeid land en wat kunstmatige nestplaatsen. Veel meer kan ik er eigenlijk ook niet bij verzinnen.
Oh een nieuwe naam in het gesprek! Heb je toevallig een foto van dit verblijf, dit is een van de enige die ik niet snel kan visualiseren om een goede mening te zetten.
Een foto van het verblijf van KevinB op Zoochat: https://www.zoochat.com/community/media ... 24.491003/
En de omgeving waar het verblijf middenin ligt: https://www.zoochat.com/community/media ... 28.497522/
Joost schreef:
03 jun 2022, 22:51
Ik vraag mij overigens af hoe lang we nog kijken naar de huidige (open) flamingoverblijven. Met de vogelgriep maatregelen die er toch steeds vaker gelden zou het mij niet verbazen moesten meer parken kiezen voor een nieuw verblijf of het overnetten van hun bestaande verblijf. Van die tijdelijke geïmproviseerde situaties met bouwhekken zoals in Burgers'Zoo zien er natuurlijk niet uit..
Het verblijf in Antwerpen is misschien ook een goed antwoord op deze kwestie, omdat het een zeldzaam voorbeeld is van een recent (2016) verblijf dat toch niet overnet is (omdat een grote volière de zichtlijnen in de monumentaal beschermde tuin zou verstoren). Om de flamingo's in tijden van vogelgriep te kunnen ophokken hebben ze tegenwoordig een kleine uitloopkooi gebouwd die aansluit op het binnenverblijf: https://www.zoochat.com/community/media ... 16.580760/
Wat ik hier zie is vooral erg classy. Iets wat je zou verwachten bij een golfbaan als ze exotische dieren willen houden. Maar ik zie inderdaad ook dat het misschien voor de dieren niet de meest optimale verblijfshouding is. Maar zeker wel een top 3 verblijf in BENELUX, want ik hoor dus vooral veel Avifauna en Gaiazoo hiernaast. Meer morgenavond als we de 'winnaar' benoemen en het nieuwe dier gaan bespreken. De flamingo is natuurlijk een goede opwarmer geweest!
Dat hoort nu eenmaal bij de klassieke 19e eeuwse stijl die toonaangevend is in Antwerpen. Akkoord dat het elders veel minder zou passen, maar hier, door het geheel van de omgeving, stoort het mij allerminst.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

JvG schreef:
04 jun 2022, 20:23
Ik wil toch een nuance aanbrengen over flamingo's in dierentuinen. Een voliere heeft zeker mijn voorkeur. Zeker qua gedrag en paringen bied het veel meer kansen maar qua vliegen? Echt vliegen zullen ze in de huidige verblijven niet kunnen. In Afrika heb ik het voorrecht gehad om ze te zien vliegen heen en weer over een meer heen. Sinds dat moment vind ik eigenlijk pas flamingo's interesant. Wil je dit nabootsen als dierentuin dan is nog geen enkel verblijf geschikt. Zelfs Gaia wat hier qua welzijn tot nu toe op 1 staat naar mijn idee is daarvoor veel te klein en te laag. Een echte goede voliere zal dan enorm groot en ook hoog moeten zijn en denk dan aan meer dan 15 meter hoog en qua doorsnee meer richting honderden meters lang... onhaalbaar dus eigenlijk. Is Gaia dan qua welzijn zoveel beter dan een Blijdorp, Dierenrijk, Overloon, Beekse Bergen of Planckendael? Ik denk het niet, het is vooral groot omdat ze zo'n grote groep konden krijgen in 1 keer. Met maar 30 flamingo's had het hier zeker niet op 1 gestaan... misschien zijn andere volieres juist beter door meer begroeiing waardoor de omgeving afwisselender is en ze ook soms meer uit elkaars zicht kunnen mochten ze dat willen
Zeker een goed punt. Dan zou je bijna flamingos bij een grote hoefdierenvlakte in een mega voliere moeten plaatsen zodat je een soort afgesloten voetbaldome effect krijgt.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Zoozot »

JvG schreef:
04 jun 2022, 20:23
Ik wil toch een nuance aanbrengen over flamingo's in dierentuinen. Een voliere heeft zeker mijn voorkeur. Zeker qua gedrag en paringen bied het veel meer kansen maar qua vliegen? Echt vliegen zullen ze in de huidige verblijven niet kunnen. In Afrika heb ik het voorrecht gehad om ze te zien vliegen heen en weer over een meer heen. Sinds dat moment vind ik eigenlijk pas flamingo's interesant. Wil je dit nabootsen als dierentuin dan is nog geen enkel verblijf geschikt. Zelfs Gaia wat hier qua welzijn tot nu toe op 1 staat naar mijn idee is daarvoor veel te klein en te laag. Een echte goede voliere zal dan enorm groot en ook hoog moeten zijn en denk dan aan meer dan 15 meter hoog en qua doorsnee meer richting honderden meters lang... onhaalbaar dus eigenlijk. Is Gaia dan qua welzijn zoveel beter dan een Blijdorp, Dierenrijk, Overloon, Beekse Bergen of Planckendael? Ik denk het niet, het is vooral groot omdat ze zo'n grote groep konden krijgen in 1 keer. Met maar 30 flamingo's had het hier zeker niet op 1 gestaan... misschien zijn andere volieres juist beter door meer begroeiing waardoor de omgeving afwisselender is en ze ook soms meer uit elkaars zicht kunnen mochten ze dat willen
Wat je zegt over het vliegen is zeker waar, maar het is helaas een probleem waar alle grote vliegende vogels in gevangenschap mee te kampen hebben: het is bijna onmogelijk om volières te bouwen die net zo'n mogelijkheid tot vliegen geven als in het wild. Het maakt het sowieso een beetje tot een ethische kwestie of je deze vogels dan wel op een dierwaardige manier kunt houden. Maar ik zou hier zelf wel in durven stellen dat het bij flamingo's, die uit zichzelf toch al meer tijd op de grond doorbrengen, al wat meer voor de hand ligt om die concessie toch te maken dan bij pakweg een arend.

Wat het verblijf in Gaiazoo betreft, wat het in mijn ogen qua dierenwelzijn beter maakt dan veel andere verblijven is juist dat ze speciaal ontworpen is om zo'n enorme groep flamingo's te kunnen huisvesten. Flamingo's zijn tenslotte kolonievogels die het best met een zo groot mogelijke groep samen worden gehouden. Het is niet voor niets dat veel tuinen met kleinere groepen spiegels in het verblijf moeten zetten om de kweek een beetje op gang te krijgen.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Beste verblijf van Benelux

Bericht door Asbolus »

Er zal nog veel te bespreken zijn over het houden van flamingo's in Nederland. Toch worden een aantal verblijven in de huidige discussie benoemd die zeker wel sterke aanhang hebben. Zo is de groep van GaiaZoo sterk voor het realistische groepsverband van de flamingo. De aankleding wordt vooral veel geprezen in Avifauna. Een echte winnaar is er dus niet omdat ook JvG een aantal sterke punten bied. Dus het echte Beste Flamingo Verblijf van de BENELUX bestaat helaas nog niet.

Zeker omdat iedereen nu een goede opwarmer heeft gehad en ziet dat er veel punten zijn die we eigenlijk kunnen benoemen om een verblijf een 'Beste verblijf' te kunnen benoemen. Maar daarom denk ik dat er veel soorten zijn waar we zeker nog over kunnen discusseren.

Hierbij zou ik graag de flamingo discussie willen afsluiten en voorstellen officieel te beginnen met ' Het beste verblijf van de BENELUX'

Graag hoor ik jullie mening over het 'Het beste verblijf van de BENELUX' voor Capybara (Hydrochoerus hydrochaeris)
Wat maakt het verblijf zo goed voor beide dier en bezoeker? Of misschien zelfs voor verzorger!
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Plaats reactie