Wilde waarnemingen in dierentuinen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Plaats reactie
meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Wilde waarnemingen in dierentuinen

Bericht door meubilaie2 »

Ik vroeg mij af of er mensen op dit forum zijn die waarnemingen bijhouden op waarneming.nl van wilde dieren in dierentuinen?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Wilde waarnemingen in dierentuinen

Bericht door Zoozot »

Ik ben niet heel actief in het bijhouden van waarnemingen, maar ik heb wel een account op die site en ik zet er incidenteel weleens iets op als ik iets tegenkom dat me opvalt, bv. een ijsvogel in de Beekse Bergen toen ik er was afgelopen april heb ik wel genoteerd.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Wilde waarnemingen in dierentuinen

Bericht door Jarne »

meubilaie2 schreef:
30 mei 2022, 18:58
Ik vroeg mij af of er mensen op dit forum zijn die waarnemingen bijhouden op waarneming.nl van wilde dieren in dierentuinen?
Zeker, nooit allemaal maar van Planckendael, Antwerpen, Keulen, Gelsenkirchen, Burgers en Blijdorp heb ik er al op gezet.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Wilde waarnemingen in dierentuinen

Bericht door rick04 »

meubilaie2 schreef:
30 mei 2022, 18:58
Ik vroeg mij af of er mensen op dit forum zijn die waarnemingen bijhouden op waarneming.nl van wilde dieren in dierentuinen?
Jazeker, kijk hier maar eens van mijn project in Blijdorp: https://waarneming.nl/users/149261/obse ... y=&method=
You can find me in the zoo :)

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Wilde waarnemingen in dierentuinen

Bericht door meubilaie2 »

rick04 schreef:
30 mei 2022, 20:48
meubilaie2 schreef:
30 mei 2022, 18:58
Ik vroeg mij af of er mensen op dit forum zijn die waarnemingen bijhouden op waarneming.nl van wilde dieren in dierentuinen?
Jazeker, kijk hier maar eens van mijn project in Blijdorp: https://waarneming.nl/users/149261/obse ... y=&method=
das 'n beste

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Wilde waarnemingen in dierentuinen

Bericht door rick04 »

Niet in een dierentuin, maar toch erg leuk!

https://www.looopings.nl/weblog/22610/V ... agode.html
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Wilde waarnemingen in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Wel niet in een dierentuin maar ik zag deze middag een klein blauw vlindertje in mijn tuin. Was de eerste keer, wat opzoekwerk doet mij twijfelen aan een icarusblauwtje. Geen flauw idee of die zeldzaam zijn, maar het ecologisch tuinieren werpt ieder jaar meer en meer vruchten af.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Wilde waarnemingen in dierentuinen

Bericht door Jarne »

Limburg vooruit schreef:
28 mei 2023, 18:20
Wel niet in een dierentuin maar ik zag deze middag een klein blauw vlindertje in mijn tuin. Was de eerste keer, wat opzoekwerk doet mij twijfelen aan een icarusblauwtje. Geen flauw idee of die zeldzaam zijn, maar het ecologisch tuinieren werpt ieder jaar meer en meer vruchten af.
Icarus- en boomblauwtje zijn in tegenstelling tot veel andere blauwtjes nog algemene soorten in tuinen, wat niet wegneemt dat het een toffe vondst is. Hier zie ik ze beiden ook wel eens rondfladderen.

Waardplanten zijn hoofdzakelijk vlinderbloemigen (klavers, luzerne, stalkruid), vogelwikke en enkele zeldzamere soorten. Moest je die hebben staan is het zeker de moeite om eens te letten op rupsen, een waarschijnlijk veel zeldzamere gebeurtenis in tuinen. Meestal vliegen ze er gewoon doorheen zonder echt gebruik van tuinen te maken.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Wilde waarnemingen in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Jarne schreef:
28 mei 2023, 18:41
Limburg vooruit schreef:
28 mei 2023, 18:20
Wel niet in een dierentuin maar ik zag deze middag een klein blauw vlindertje in mijn tuin. Was de eerste keer, wat opzoekwerk doet mij twijfelen aan een icarusblauwtje. Geen flauw idee of die zeldzaam zijn, maar het ecologisch tuinieren werpt ieder jaar meer en meer vruchten af.
Icarus- en boomblauwtje zijn in tegenstelling tot veel andere blauwtjes nog algemene soorten in tuinen, wat niet wegneemt dat het een toffe vondst is. Hier zie ik ze beiden ook wel eens rondfladderen.

Waardplanten zijn hoofdzakelijk vlinderbloemigen (klavers, luzerne, stalkruid), vogelwikke en enkele zeldzamere soorten. Moest je die hebben staan is het zeker de moeite om eens te letten op rupsen, een waarschijnlijk veel zeldzamere gebeurtenis in tuinen. Meestal vliegen ze er gewoon doorheen zonder echt gebruik van tuinen te maken.
Bedankt voor de info, momenteel heb ik thans geen van die waardplanten staan, gaan we verandering in brengen.
Na (sier)distels, brandnetels, vlinderstruik, salie en vele andere nuttige planten heb ik ongetwijfeld nog wel wat plaats ergens.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 91
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Wilde waarnemingen in dierentuinen

Bericht door lintworm »

Voor icarusblauwtje is rolklaver, hopklaver en kleine klaver de waardplant. Boomblauwtje is anders en heeft verschillende bomen en struiken als waardplant.

Ook leuk om bijv. look-zonder-look te laten staan, dat is een waardplant voor oranjetipje, waarvan we nu meerdere rupsen in de tuin hebben. Vooral belangrijk om zoveel mogelijk inheems spul te hebben, vlinders zijn minder kieskeurig maar voor wilde bijen kan het uitmaken en kun je met een paar inheemse plantensoorten (en dan geen cultivars) weer nieuwe soorten aantrekken. Een (mannelijke, want stuifmeel) wilg is de makkelijkste stap ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Wilde waarnemingen in dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

lintworm schreef:
29 mei 2023, 09:04
Voor icarusblauwtje is rolklaver, hopklaver en kleine klaver de waardplant. Boomblauwtje is anders en heeft verschillende bomen en struiken als waardplant.

Ook leuk om bijv. look-zonder-look te laten staan, dat is een waardplant voor oranjetipje, waarvan we nu meerdere rupsen in de tuin hebben. Vooral belangrijk om zoveel mogelijk inheems spul te hebben, vlinders zijn minder kieskeurig maar voor wilde bijen kan het uitmaken en kun je met een paar inheemse plantensoorten (en dan geen cultivars) weer nieuwe soorten aantrekken. Een (mannelijke, want stuifmeel) wilg is de makkelijkste stap ;)
Nog leuke tips, neem ik allemaal mee. Ik ben mijn tuin aan het ombouwen naar een voedselbos/natuurtuin.
Hier zal ook nog plaats zijn voor cultivars, maar ook hier kijk ik al naar nuttige soorten.

Ik merk momenteel veel activiteit op bij de frambozen, geraniums, paardebloem, cornus, schietwilg, sleedoorn, wilde roos, Gelderse roos en wilde vlier.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie