Ontsnappingen

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Ontsnappingen

Bericht door zoofan »

Al lang verwonder ik me er over hoeveel dieren er ontsnappen in dierentuinen. Daarom dat ik er nu eens een item over maak.

In de zoo van Praag is de volledige groep orang oetans kunnen ontsnappen door een gat in het net. De verzorgers hebben ze gelukkig vrij gemakkelijk terug in hun verblijf kunnen krijgen.

Duco
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 okt 2021, 10:38
Favoriete dierentuin: Pairi daiza

Re: Ontsnappingen

Bericht door Duco »

Wanneer was dat?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Ontsnappingen

Bericht door MennoPebesma »

Duco schreef:
19 mei 2022, 20:20
Wanneer was dat?
Een paar uur geleden ;)

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Ontsnappingen

Bericht door zoofan »

Uit de zoo van Jihlava ontsnapten drie zebra's die zich zelfs buiten de zoo begaven en door de drukke straten liepen. Uiteindelijk zijn ze gevangen geraakt en teruggebracht naar de zoo.

https://mailbd.net/news/the-zebras-esca ... ome-43005/

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Ontsnappingen

Bericht door jackdw »

mOOi ZOO ... "Animal-Houdini's", ontsnappingskoningen uit de dierenwereld! :party:

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Ontsnappingen

Bericht door MennoPebesma »

Australische dierentuin in lockdown nadat leeuwen uit hok ontsnappen

Paniek in de dierentuin van Sydney vanochtend. Vier volwassen leeuwen en een leeuwenwelp werden rond 06.30 uur buiten hun hok gezien. De Taronga Zoo sloeg groot alarm en medewerkers en gasten moesten zich in 'veilige zones' verstoppen. Enkele uren later was de 'noodsituatie' opgelost.

Bron & meer: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerke ... k-lockdown


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Ontsnappingen

Bericht door MennoPebesma »

Vier chimpansees doodgeschoten in Zweedse dierentuin

Vier chimpansees zijn doodgeschoten nadat ze waren ontsnapt uit hun verblijf in een dierentuin in Zweden. Een vijfde ontsnapte chimpansee keerde zelf terug naar zijn verblijf. Hoe de dieren konden ontsnappen, is nog onduidelijk.

Drie chimpansees wisten vandaag als eerste uit hun verblijf in Furuvik Zoo te ontsnappen. Zeven schutters en politie, die assisteerde met drones, werden ingeschakeld om de apen te lokaliseren. Buren van het park en dierentuinpersoneel werd geadviseerd binnen te blijven en ramen en deuren gesloten te houden zolang de apen op de vlucht waren. In auto's verplaatsten de schutters zich door het park. Zij schoten twee apen dood, een derde bleef uit hun handen.

Bron & meer: https://www.ad.nl/buitenland/vier-chimp ... SSuQ_DxQwc


Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Ontsnappingen

Bericht door JvG »

MennoPebesma schreef:
14 dec 2022, 20:17

Vier chimpansees doodgeschoten in Zweedse dierentuin

Vier chimpansees zijn doodgeschoten nadat ze waren ontsnapt uit hun verblijf in een dierentuin in Zweden. Een vijfde ontsnapte chimpansee keerde zelf terug naar zijn verblijf. Hoe de dieren konden ontsnappen, is nog onduidelijk.

Drie chimpansees wisten vandaag als eerste uit hun verblijf in Furuvik Zoo te ontsnappen. Zeven schutters en politie, die assisteerde met drones, werden ingeschakeld om de apen te lokaliseren. Buren van het park en dierentuinpersoneel werd geadviseerd binnen te blijven en ramen en deuren gesloten te houden zolang de apen op de vlucht waren. In auto's verplaatsten de schutters zich door het park. Zij schoten twee apen dood, een derde bleef uit hun handen.

Bron & meer: https://www.ad.nl/buitenland/vier-chimp ... SSuQ_DxQwc

Een dier doodschieten is in mijn ogen echt het laatste redmiddel om nog erger te voorkomen. Maar 4 dieren doodschieten ivm een tekort aan verdovingsmiddelen zoals in dit artikel staat? Dat is echt ongelovelijk en onbegrijpelijk. Hopelijk is het een vertaalfout en bedoelen ze iets anders (bv dat verdoven teveel tijd zou kosten en er mensenlevens gevaar liepen daardoor. Nog steeds enorm erg maar de keuze is dan wel meer te begrijpen)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Ontsnappingen

Bericht door MennoPebesma »

JvG schreef:
14 dec 2022, 23:18
Een dier doodschieten is in mijn ogen echt het laatste redmiddel om nog erger te voorkomen. Maar 4 dieren doodschieten ivm een tekort aan verdovingsmiddelen zoals in dit artikel staat? Dat is echt ongelovelijk en onbegrijpelijk. Hopelijk is het een vertaalfout en bedoelen ze iets anders (bv dat verdoven teveel tijd zou kosten en er mensenlevens gevaar liepen daardoor. Nog steeds enorm erg maar de keuze is dan wel meer te begrijpen)
Een (vertaalde) update van de dierentuin vandaag:
Gisteren zijn vijf chimpansees ontsnapt uit hun verblijf en chimpanseehuis. We informeerden ons personeel dat zich in veiligheid kon brengen en we alarmeerden de politie. Om veiligheidsredenen werden schutters ingezet in het park en werd ook het chimpanseehuis bewaakt. Chimpansees zijn sterke dieren en hebben een hoge risicoclassificatie. Als een chimpansee in het park losloopt, vormt hij een gevaar voor het menselijk leven en de enige uitweg is het dier dood te schieten. Helaas moesten overdag om veiligheidsredenen drie chimpansees worden gedood.

De nacht was rustig. Ons noodteam bewaakt het chimpanseehuis, waar de vier overgebleven chimpansees verblijven. Ze zijn in het huis, maar niet opgesloten in hun verblijf. Dit betekent dat we mensen nog niet vrij kunnen laten bewegen in het park en dat we nog steeds volledig alert zijn.

Momenteel werken we aan een overzicht van waar in het huis de chimpansees zich bevinden, en dan werken we eraan om ze veilig in hun verblijf te krijgen.

Hoe de chimpansees precies zijn ontsnapt is in dit stadium niet bekend, maar wij nemen dit incident zeer ernstig en zullen een volledig onderzoek instellen en alle nodige maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat zoiets niet meer gebeurt. 

We wachten nog steeds op bevestiging welke individuen we hebben moeten afschieten. Het is belangrijk dat we het goed doen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Dit is een uiterst tragische situatie voor alle betrokkenen, zowel dieren als mensen. Onze gedachten gaan uit naar al onze medewerkers, onze dieren en iedereen die voor onze dieren zorgt. Het verdriet is extreem zwaar.
Een vierde dier is wel geschoten maar is alleen gewond geraakt. Er zijn dus 'maar' drie chimpansees doodgeschoten. Over te weinig verdovingsmiddelen werd eerst wel over gesproken door de dierentuin, maar dat is nu verwijderd.

Update op de website van de dierentuin: https://www.furuvik.se/viktig-information

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: Ontsnappingen

Bericht door Papegaai »

Ik vernam dat in Planckendael de alpenkraaien zijn ontsnapt. Een jammere zaak aangezien deze zeldzaamheid waarschijnlijk niet weer gevangen gaat kunnen worden en we hierdoor afscheid nemen van deze mooie diersoort.

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: Ontsnappingen

Bericht door Papegaai »

Ik vernam dat in Planckendael de alpenkraaien zijn ontsnapt. Een jammere zaak aangezien deze zeldzaamheid waarschijnlijk niet weer gevangen gaat kunnen worden en we hierdoor afscheid nemen van deze mooie diersoort.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Ontsnappingen

Bericht door Limburg vooruit »

Weeral een ontsnapping in Planckendael, voor de rest ga ik mijn commentaar voor mezelf houden.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Ontsnappingen

Bericht door Jarne »

Limburg vooruit schreef:
24 jan 2024, 10:53
Weeral een ontsnapping in Planckendael, voor de rest ga ik mijn commentaar voor mezelf houden.
Je hebt ergens wel gelijk hoor. Ik kom aan het volgend lijstje de afgelopen jaren:
  • Leeuw
  • Hyena
  • Addax
  • Bonobo
  • Kuifmakaak
  • Rode panda
  • Bongo
  • Guineaduif
  • Rode ibis
  • incastern
  • Madagaskartaling
  • Vlinders
  • Goudkopleeuwaap
  • Witkoppenseelaap
  • Alpenkraai
Bij veel ontsnappingen lijkt het me nog steeds vooral pech hebben, zoals dat een nieuwe bongo plots wel sprong over het hek terwijl dit 20+ jaar lang geen probleem was. Maar soms lijkt slordigheid/vergetelheid/te hoge werkdruk, slecht ontworpen verblijven of slecht onderhoud het er niet beter op te maken. De vlinders is daar een topvoorbeeld van.


Ik heb ook wel het gevoel Belgische parken in het algemeen wel wat meer aandacht hieraan mogen besteden. Pairi Daiza heeft ook niet bepaald een goede track-record, die als je op waarnemingen.be kijkt nog steeds bezig is. O.m. Ringtaling, rosse stekelstaart, roze pelikaan, Afrikaanse zee-arend, Amerikaanse bever, Amerikaanse wolven, Casarca en Zwartsnavelooievaar herinner ik me van de afgelopen jaren. Antwerpen lijkt beter mee te vallen momenteel, buiten de kangoeroe’s (die ‘s nachts op wandel gingen en zelf terug hun verblijf in sprongen tegen de ochtend, en verder 1 keer zijn gaan lopen toen er emoe’s bij werden gezet) en de beverratten heb ik daar geen weet van recente ontsnappingen.

Hoe het met andere Belgische tuinen als Olmen, Vleteren en Monde Sauvage staat is me minder bekend, maar veel beter verwacht ik niet. Mogelijk ontsnapte mara’s en puna-ibissen van Olmen, met zekerheid een stekelvarken in 2022. Bevestigde ontsnapte mara’s van Vleteren, net als korenslangen

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Ontsnappingen

Bericht door Apenarend »

Jarne schreef:
24 jan 2024, 11:47
...
Je hebt ergens wel gelijk hoor. Ik kom aan het volgend lijstje de afgelopen jaren:
  • Leeuw
  • Hyena
  • Addax
  • Bonobo
  • Kuifmakaak
  • Rode panda
  • Bongo
  • Guineaduif
  • Rode ibis
  • incastern
  • Madagaskartaling
  • Vlinders
  • Goudkopleeuwaap
  • Witkoppenseelaap
  • Alpenkraai
...
Een stevig lijstje waar ik wel van schrik eerlijk gezegd.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie