Algemeen dieren- en natuurnieuws

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door Apenarend »

De handel in aquariumvissen is idd een aandachtspunt. Geen idee waarom wildvang persé duurzamer en milieuvriendelijker zou zijn dan nakweek, maar ik herinner mij inderdaad ook dat je voor sommige soorten in de handel al in de winkel kon zien dat ze het niet lang zouden uithouden (kleurafwijkingen, gezwellen, etc.). Anderzijds heeft wildvang ook wel zijn nadelen.

Ik vermoed, maar we zullen de definitieve teksten moeten inkijken, dat het vooral gaat om wildvang van vogels en zoogdieren. Een natuurinspecteur waarmee ik goed bevriend ben, doet ongeveer 1 beslagname per week in de regio Vlaamse Ardennen, vnl. zangvogels, maar ook nog steeds een paar keer per jaar roofvogels, vossen, steenmarters.

Ik herinner mij alleszins niets over vissen in de adviezen van de Vlaamse dierenwelzijnsraad, maar mogelijks heb ik daar over gelezen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door jackdw »

Elke krant geeft een andere interpretatie, wachten dus op de officiële teksten.
Laatst gewijzigd door jackdw op 17 jul 2023, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door Jarne »

Apenarend schreef:
17 jul 2023, 16:44
De handel in aquariumvissen is idd een aandachtspunt. Geen idee waarom wildvang persé duurzamer en milieuvriendelijker zou zijn dan nakweek, maar ik herinner mij inderdaad ook dat je voor sommige soorten in de handel al in de winkel kon zien dat ze het niet lang zouden uithouden (kleurafwijkingen, gezwellen, etc.). Anderzijds heeft wildvang ook wel zijn nadelen.

Ik vermoed, maar we zullen de definitieve teksten moeten inkijken, dat het vooral gaat om wildvang van vogels en zoogdieren. Een natuurinspecteur waarmee ik goed bevriend ben, doet ongeveer 1 beslagname per week in de regio Vlaamse Ardennen, vnl. zangvogels, maar ook nog steeds een paar keer per jaar roofvogels, vossen, steenmarters.

Ik herinner mij alleszins niets over vissen in de adviezen van de Vlaamse dierenwelzijnsraad, maar mogelijks heb ik daar over gelezen.
Nakweek komt veelal uit Azië of andere (sub)tropische regio's zoals Florida, vaak gepaard met een negatieve impact op het lokaal milieu (invasieve exoten, afvalwater al dan niet met antibiotica, nieuwe ziektes, impact van de productie van voer) en in de commerciële kweek zijn inteelt, overmatige stimulatie van groei en antibiotica ook geen abnormale zaken. Bij sommige soorten is dit enorm opvallend, zo is de gup gegaan van een ijzersterke vis naar een "ietwat gevoelige" vis en zijn sommige gourami soorten zo doorgekweekt dat een winkel hier in de buurt ze gewoon niet meer wil bestellen. Ook bij kardinaaltetra's hoor ik veel kritiek over de toestand van nakweek tegenover die van wildvang. Dat is natuurlijk iets compleet anders dan wat men kan halen bij hobbykwekers, wellicht de meest diervriendelijke en duurzame optie. Er zijn ook zeker commerciële kwekers die zich wel aan hogere standaarden verbinden, maar mijn persoonlijke ervaring is zeker niet uniform positief. Bij mijn rijstvissen merk ik op dat mijn eigen nakweek veel langer leven en gezonder zijn dan de oudergeneratie uit de winkel, waarschijnlijk omdat ze de tijd krijgen om te ontwikkelen op een gevarieerd dieet en niet met krachtvoer snelsnel worden grootgebracht.

Wildvang, en zeker ongereguleerde wildvang, heeft zeker ook zijn problemen. Maar met het opkomen van initiatieven zoals project Piaba wordt respect voor en bescherming van de wilde populaties steeds meer op de voorgrond gezet en ook de acclimatisatiemethodes worden er niet slechter op. En of ze nu worden ingevlogen vanuit Brazilië of vanuit Thailand maakt weinig uit. Met de energieprijzen zal commerciële kweek op grote schaal voor nu een zeldzaamheid blijven in onze contreien. Het grootste probleem met wildvang is dat de overgang naar leidingwater (hard en neutrale pH) en droogvoer vaak stroef loopt of zelfs onmogelijk is. Mijn recentste eigen aanwinst, een groepje chocoladegoerami's, houdt ik op 90% osmosewater aangezuurd tot pH 5.2 omdat ze op hogere pH's binnen de kortste keren bezwijken aan bacteriële infecties. En mijn groepje otocinclus is nog aan het wennen aan droogvoer, dus krijgen ze extra veel verse groenten. Het is niet noodzakelijk moeilijker om wildvang levend te houden, deels omdat ze in regel sterker zijn dan nakweek, maar goed inlezen en gepaste maatregelen nemen is een must. Nakweek is vaak wel in staat om te overleven op kraantjeswater en wordt grootgebracht met droogvoer, wat ze gewoonlijk makkelijker maakt voor een ongeïnformeerd publiek.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door Limburg vooruit »

Als wildvang eruit gaat in de aquariumhobby dan word de hobby quasi onbetaalbaar.

Zoals reeds aangehaald is het met veel soorten sterk achteruit gegaan. Niet alleen met guppen en terras.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 753
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door Renegade »

Volgens vrt.nu gaat het over "Je mag geen dieren meer houden die je zelf in het wild gevangen hebt", dus dat zou dan gaan over onder meer (zang)vogelvangst, en dat zou wel een terechte maatregel zijn aangezien dat nog steeds te vaak voorkomt. Maar aangezien de eigenlijke teksten voor zover ik kan vaststellen nog niet raadpleegbaar zijn, lijkt me dat absoluut nog geen zekerheid.

Als wildvang algemeen niet meer toegelaten is zal er van de zeevissen in dierentuinaquaria behalve haaien, roggen en anemoonvissen ook niet veel meer overblijven. Dat lijkt me toch wel een bedenkelijk radicale maatregel. Blijkbaar zou er een uitzondering voor wildvang voor labo's komen, waarom zou het dan, eventueel met bijkomende regels, ook niet voor dierentuinen moeten kunnen?

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door daniel1109 »

Nu.nl meld een loslopende leeuwin in Berlijn. De politie zoekt met o.a. helikopters naar haar. Ze gaan proberen haar diervriendelijk te vangen, dus willen haar verdoven. Het is nog niet bekend waar de leeuwin vandaan komt.

Leeuwin loopt los rond in Berlijn, inwoners opgeroepen binnen te blijven https://www.nu.nl/dieren/6273141/leeuwi ... ijven.html

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door Limburg vooruit »

daniel1109 schreef:
20 jul 2023, 10:35
Nu.nl meld een loslopende leeuwin in Berlijn. De politie zoekt met o.a. helikopters naar haar. Ze gaan proberen haar diervriendelijk te vangen, dus willen haar verdoven. Het is nog niet bekend waar de leeuwin vandaan komt.

Leeuwin loopt los rond in Berlijn, inwoners opgeroepen binnen te blijven https://www.nu.nl/dieren/6273141/leeuwi ... ijven.html
Mogen deze dieren nog gehouden worden in Duitsland door particulieren?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door Apenarend »

daniel1109 schreef:
20 jul 2023, 10:35
Nu.nl meld een loslopende leeuwin in Berlijn. De politie zoekt met o.a. helikopters naar haar. Ze gaan proberen haar diervriendelijk te vangen, dus willen haar verdoven. Het is nog niet bekend waar de leeuwin vandaan komt.

Leeuwin loopt los rond in Berlijn, inwoners opgeroepen binnen te blijven https://www.nu.nl/dieren/6273141/leeuwi ... ijven.html
Damned, nog los gezien van de vraag waar dat beest vandaan komt, wie het groene Berlijn een beetje kent, zou dit wel eens een tijdje kunnen duren. Tussen die voorsteden en Potsdam liggen grote bosgebieden met veel wild, en uiteraard ook veel wandelaars en villatuinwijken.

Er zou wel twijfel zijn of het effectief om een leeuw gaat, al lijkt dit er toch wel op https://twitter.com/lqzze1/status/16818 ... 12323.html
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door daniel1109 »

Limburg vooruit schreef:
20 jul 2023, 11:50
daniel1109 schreef:
20 jul 2023, 10:35
Nu.nl meld een loslopende leeuwin in Berlijn. De politie zoekt met o.a. helikopters naar haar. Ze gaan proberen haar diervriendelijk te vangen, dus willen haar verdoven. Het is nog niet bekend waar de leeuwin vandaan komt.

Leeuwin loopt los rond in Berlijn, inwoners opgeroepen binnen te blijven https://www.nu.nl/dieren/6273141/leeuwi ... ijven.html
Mogen deze dieren nog gehouden worden in Duitsland door particulieren?
Als ik even google lijkt het erop dat deze in Duitsland gewoon als huisdier gehouden mogen worden. Maar helaas zie je dat ook als het niet mag mensen het toch doen. Stichting Leeuw in Landgoed Hoenderdaell hebben een leeuw die als welp in een hondenbench zat in een weiland. Gewoon in Nederland.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door daniel1109 »

Apenarend schreef:
20 jul 2023, 12:36
daniel1109 schreef:
20 jul 2023, 10:35
Nu.nl meld een loslopende leeuwin in Berlijn. De politie zoekt met o.a. helikopters naar haar. Ze gaan proberen haar diervriendelijk te vangen, dus willen haar verdoven. Het is nog niet bekend waar de leeuwin vandaan komt.

Leeuwin loopt los rond in Berlijn, inwoners opgeroepen binnen te blijven https://www.nu.nl/dieren/6273141/leeuwi ... ijven.html
Damned, nog los gezien van de vraag waar dat beest vandaan komt, wie het groene Berlijn een beetje kent, zou dit wel eens een tijdje kunnen duren. Tussen die voorsteden en Potsdam liggen grote bosgebieden met veel wild, en uiteraard ook veel wandelaars en villatuinwijken.

Er zou wel twijfel zijn of het effectief om een leeuw gaat, al lijkt dit er toch wel op https://twitter.com/lqzze1/status/16818 ... 12323.html
In het artikel staat juist dat er volgens de politie geen twijfel over mogelijk is dat het om een leeuw gaat. Maar het lijkt mij idd wel vrij duidelijk. Ik keen geen enkele huiskat, hond of welk andere kat/hondachtige die zo groot is en in Duitsland voorkomt :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door Apenarend »

daniel1109 schreef:
20 jul 2023, 12:41
Limburg vooruit schreef:
20 jul 2023, 11:50
daniel1109 schreef:
20 jul 2023, 10:35
Nu.nl meld een loslopende leeuwin in Berlijn. De politie zoekt met o.a. helikopters naar haar. Ze gaan proberen haar diervriendelijk te vangen, dus willen haar verdoven. Het is nog niet bekend waar de leeuwin vandaan komt.

Leeuwin loopt los rond in Berlijn, inwoners opgeroepen binnen te blijven https://www.nu.nl/dieren/6273141/leeuwi ... ijven.html
Mogen deze dieren nog gehouden worden in Duitsland door particulieren?
Als ik even google lijkt het erop dat deze in Duitsland gewoon als huisdier gehouden mogen worden. Maar helaas zie je dat ook als het niet mag mensen het toch doen. Stichting Leeuw in Landgoed Hoenderdaell hebben een leeuw die als welp in een hondenbench zat in een weiland. Gewoon in Nederland.
Verstrenging (via positieflijsten) ligt wel op tafel: https://www.badische-zeitung.de/cem-oez ... 41901.html
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door Apenarend »

daniel1109 schreef:
20 jul 2023, 12:44
Apenarend schreef:
20 jul 2023, 12:36
daniel1109 schreef:
20 jul 2023, 10:35
Nu.nl meld een loslopende leeuwin in Berlijn. De politie zoekt met o.a. helikopters naar haar. Ze gaan proberen haar diervriendelijk te vangen, dus willen haar verdoven. Het is nog niet bekend waar de leeuwin vandaan komt.

Leeuwin loopt los rond in Berlijn, inwoners opgeroepen binnen te blijven https://www.nu.nl/dieren/6273141/leeuwi ... ijven.html
Damned, nog los gezien van de vraag waar dat beest vandaan komt, wie het groene Berlijn een beetje kent, zou dit wel eens een tijdje kunnen duren. Tussen die voorsteden en Potsdam liggen grote bosgebieden met veel wild, en uiteraard ook veel wandelaars en villatuinwijken.

Er zou wel twijfel zijn of het effectief om een leeuw gaat, al lijkt dit er toch wel op https://twitter.com/lqzze1/status/16818 ... 12323.html
In het artikel staat juist dat er volgens de politie geen twijfel over mogelijk is dat het om een leeuw gaat. Maar het lijkt mij idd wel vrij duidelijk. Ik keen geen enkele huiskat, hond of welk andere kat/hondachtige die zo groot is en in Duitsland voorkomt :)
Her en der (https://www.t-online.de/region/berlin/i ... ttel-.html) wordt een circusdirecteur en een dierentuinarts geciteerd dat het dier er niet uitziet als een leeuw. Mja, de link op twitter lijkt mij wel in die richting uit te wijzen, maar op Twitter staan wel meer verkeerde bronnen.
Iemand spreekt ook over een Kaukasische wolfshond maar daar lijkt het dier in het filmpje toch echt niet op.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 753
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door Renegade »

Het enige andere dier wat ik mij direct kan bedenken dat lijkt op het dier op dat filmpje is een poema. Ook niet klein en zeker niet ongevaarlijk, maar toch niet het formaat van een leeuwin. Hoe dan ook blijft in dat geval de vraag waar dit dier vandaan kan komen...

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 96
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door lintworm »

Gezien de staart en oren kan het prima een wild zwijn zijn.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door Jarne »

Op het filmpje lijkt het me idd te gaan om een wild zwijn

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door daniel1109 »

Jarne schreef:
20 jul 2023, 19:44
Op het filmpje lijkt het me idd te gaan om een wild zwijn
Het zou toch echt om een leeuwin gaan. Agenten hebben haar al 2 keer zien lopen. En ooggetuigen hebben gezien dat een wild zwijn werd aangevallen.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door Jarne »

daniel1109 schreef:
20 jul 2023, 22:39
Jarne schreef:
20 jul 2023, 19:44
Op het filmpje lijkt het me idd te gaan om een wild zwijn
Het zou toch echt om een leeuwin gaan. Agenten hebben haar al 2 keer zien lopen. En ooggetuigen hebben gezien dat een wild zwijn werd aangevallen.
Als ik het filmpje op het juiste moment pauzeer (niet zo handig op de gsm) begin ik voor dat filmpje toch ook terug te twijfelen. Nu als er zo veel meldingen zijn zal er sowieso wel eentje rondlopen, ongeacht wat er om dat specifiek filmpje staat.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door Limburg vooruit »

Het is een wild zwijn ;) :D :pig:

Hoe kunt ge daar nu een leeuw in zien :doh:

Die dat gemeld heeft heeft toch teveel pilletjes genomen :sssst:
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door MennoPebesma »

In Berlijn gefilmde 'leeuwin' waarschijnlijk een wild zwijn

De leeuwin die Berlijn en omstreken dagenlang bezighield, is waarschijnlijk een wild zwijn. Dat meldt de burgermeester van Kleinmachnow in een persconferentie.

Experts hebben de videobeelden die van het dier zijn gemaakt geanalyseerd en kwamen tot deze conclusie. Ook zijn er geen sporen in het gebied gevonden die wijzen op een leeuw.

De zoektocht wordt grotendeels beëindigd.

Bron: NOS.nl


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door MennoPebesma »

Vreetsporen bij Drachten vormen het bewijs: Fryslân heeft er een bever bij

Fryslân is een derde bever rijker en wie weet zwemt er ook nog een vierde rond. Harrie Bosma van de Zoogdiervereniging kreeg een melding dat er een bever was gezien aan de rand van het Drachtster industriegebied de Haven.

Bosma kan nu officieel bevestigen dat daar een bever zit. Het lijkt wat een bijzondere plek voor een bever, zo dicht op de industrie. Maar dat ziet Bosma anders.

Bron & meer: Omrop Fryslân


Plaats reactie