Verwachtingen 2022

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Verwachtingen 2022

Bericht door Joost »

Ik zag dit op verschillende fora langskomen en ik dacht dat het hier ook wel leuk zou zijn. Ik hoop dat ik het op de goede plaats heb gezet. Wat zijn jullie verwachtingen voor 2022? Het mogen zowel realistische als meer wishful thinking dingen zijn. Gewoon als lekker opwarmertje om te fantaseren over het nieuwe dierentuin jaar en leuk om aan het eind van het jaar nog eens op terug te kijken. Mijn “verwachtingen”:
1. Erik van Engelen stopt als interim directeur van Wildlands en het park krijgt eindelijk weer een ‘normale’ directeur.
2. Wildlands opent het vernieuwde Kompasplein met op het nieuwe apeneiland de volgende soorten: witgezichtsaki, keizerstamarin, rode titi en men verrast met ook door ook zilver-oeistiti’s toe te voegen.
3. Artis bouwt een nieuw verblijf voor leeuwen op de plek van de algazellen. De algazellen krijgen wel een plek ergens anders in de tuin.
4. AquaZoo opent het tijgerverblijf en dat zorgt voor een record aantal bezoekers.
5. Diergaarde Blijdorp kondigt de uitbreiding van het nieuwe olifantenverblijf groots aan op de huidige plek van de neushoorns en de kamelen. De kuifmakaken en de manoels blijven daarbij wel op hun huidige plek.
6. Zoo Antwerpen maakt bekend te gaan stoppen met het houden van olifanten en de ruimte wordt gebruikt als een uitbreiding van de savanne.
7. Dierenrijk kondigt een nieuw verblijf aan met giraffen op de plek waar nu de kamelen, rendieren en wildezwijnen zitten. Dit savanneachtige verblijf gaan ze delen met onder andere zeboes en impala’s (en andere soorten waar SBB te veel van heeft haha).
8. Dierenpark Amersfoort kondigt (eindelijk) een grote vernieuwing bij de chimpansees aan. Het verblijf wordt flink uitgebreid op het dienstterrein wat ernaast ligt en het bestaande gedeelte wordt daarbij ook helemaal gemoderniseerd.
9. GaiaZoo heeft nu al zó veel spijt van het wegdoen van de muskusossen dat ze besluiten nog voor het eind van het jaar te starten met de bouw van een nieuw verblijf om ze terug te halen. Het nieuwe verblijf komt op de plek van de kamelen. :p

De een misschien iets realistischer dan de ander. Ik ben benieuwd, wat verwachten/hopen jullie dat er komend jaar gaat gebeuren in dierentuinland?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Apenarend »

Leuk concept Joost, ik moet er voor mijzelf eens eerst een dagje over nadenken.

'Verwachtingen', dat zijn (bij jou toch) enerzijds realisaties van wat reeds is aangekondigd, en anderzijds een beetje wishful thinking-speculaas-dromen?

Ik kan alleszins al zo wat bedenken voor Antwerpen en het Jubileumcomplex :D
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Joost »

Apenarend schreef:
30 dec 2021, 15:44
'Verwachtingen', dat zijn (bij jou toch) enerzijds realisaties van wat reeds is aangekondigd, en anderzijds een beetje wishful thinking-speculaas-dromen?
Jaa precies, al was misschien 'voorspellingen' een betere omschrijving geweest. Beetje je fantasie hier en daar er bij betrekken maakt het leuk, want als iedereen dingen gaat voorspellen die al aangekondigd zijn is het niet heel spannend haha. Door bijvoorbeeld bij het kompasplein van Wildlands de diersoorten er bij te noemen wordt het leuker. En tja, sommige dingen zijn helemaal een vurige wens ;)
Apenarend schreef:
30 dec 2021, 15:44
Ik kan alleszins al zo wat bedenken voor Antwerpen en het Jubileumcomplex :D
Ik ben benieuwd!

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Dustin1999 »

1. In Burgers Zoo komt er een Outback gebied met rode reuzenkangoeroe's, kookaburra's, Tasmaanse Duivels, Koala's, Kasuarissen etc. op de plek van huidige vogelafdeling en achter de gorilla's en chimpansees!

2. Het bergdierenrots in Blijdorp zal in de zomer gereed zijn en rode panda's en kuifherten huisvesten. In de toekomst komt hier ook nog een volière met vogelsoorten die in de Himalaya voorkomen.

3. Beekse Bergen krijgt Brazzameerkatten naast de rode panda's op de plek van het oude bonte vari verblijf.

4. Pairi Daiza krijgt een kolonie koningspinguins in de grot, naast de rotspinguins en ezelpinguins.

5. In Overloon gaan ze in de derde fase van het Madidi-gebied een jaguarverblijf bouwen op de plek van de kinderboerderij en stokstaartjes.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Limburg vooruit »

Dustin1999 schreef:
30 dec 2021, 18:38
1. In Burgers Zoo komt er een Outback gebied met rode reuzenkangoeroe's, kookaburra's, Tasmaanse Duivels, Koala's, Kasuarissen etc. op de plek van huidige vogelafdeling en achter de gorilla's en chimpansees!

2. Het bergdierenrots in Blijdorp zal in de zomer gereed zijn en rode panda's en kuifherten huisvesten. In de toekomst komt hier ook nog een volière met vogelsoorten die in de Himalaya voorkomen.

3. Beekse Bergen krijgt Brazzameerkatten naast de rode panda's op de plek van het oude bonte vari verblijf.

4. Pairi Daiza krijgt een kolonie koningspinguins in de grot, naast de rotspinguins en ezelpinguins.

5. In Overloon gaan ze in de derde fase van het Madidi-gebied een jaguarverblijf bouwen op de plek van de kinderboerderij en stokstaartjes.
Zijn dit nu dromen of realiteit?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Dustin1999 »

Nummer 1 van Burgers Zoo is een droom en zie ik eerlijk gezegd ook niet gauw gebeuren, al ontbreekt dat ecosysteem wel in Burgers Zoo en de vogelafdeling is verouderd en ze hebben daar met Moeraswallaby's, Kookaburra's, Roze Kaketoe's, Kea's al een Australische collectie zitten.

Verder van mijn verwachtingen acht ik wel realistisch.

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door meubilaie2 »

1. DPA bouwt een brute kas in het dinobos met diverse soorten krokodillen en alligators.
2. Het CNME breidt de collectie uit met inheemse zoogdieren zoals de das en de vos.
3. Het CNME krijgt diverse volières voor inheemse vogels.
4. Reptielen en cactuspark Reuver maakt een onverwachte comeback.
5. Nederland krijgt een volwaardig wildpark.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Gorilla Gust »

Dustin1999 schreef:
30 dec 2021, 18:38
3. Beekse Bergen krijgt Brazzameerkatten naast de rode panda's op de plek van het oude bonte vari verblijf.
Bij deze al realiteit... maar dan wel op het verblijf het de voormalige bejaarde gibbons. :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door meubilaie2 »

meubilaie2 schreef:
30 dec 2021, 20:12
1. DPA bouwt een brute kas in het dinobos met diverse soorten krokodillen en alligators.
2. Het CNME breidt de collectie uit met inheemse zoogdieren zoals de das en de vos.
3. Het CNME krijgt diverse volières voor inheemse vogels.
4. Reptielen en cactuspark Reuver maakt een onverwachte comeback.
5. Nederland krijgt een volwaardig wildpark.
Dit zijn overigens dromen :D.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Niels Grootegans »

Dustin1999 schreef:
30 dec 2021, 19:47
Nummer 1 van Burgers Zoo is een droom en zie ik eerlijk gezegd ook niet gauw gebeuren, al ontbreekt dat ecosysteem wel in Burgers Zoo en de vogelafdeling is verouderd en ze hebben daar met Moeraswallaby's, Kookaburra's, Roze Kaketoe's, Kea's al een Australische collectie zitten.
Persoonlijk ben ik nogal gehecht aan de vogelafdeling, maar ik begrijp dat dat niet voor iedereen geldt ;)

Mijn verwachtingen gaan puur over thuistuin Burgers' Zoo.
1. Het capybarastrandje wordt beplant met oeverplanten en op die manier bij de rest van de Bush getrokken.
2. Het voormalige dikhoornschapenverblijf wordt met rotsen en een wandelpad voorzien, en er zullen enkele reptielensoorten worden uitgezet.
3. Het Bushrestaurant wordt van binnen gerenoveerd en de resterende verharde Bushpaden worden vervangen.

Tot zover wat mij redelijk realistisch lijkt, nu mijn vurige, onrealistische wensen :)
1. Het capybarastrandje wordt beplant met oeverplanten en er komen paca's te wonen. De oeverwand krijgt holgaten en er worden ijsvogelsoorten en bijeneters uitgezet.
2. Het voormalige dikhoornschapenverblijf wordt voorzien van bodemsubstraat en woestijnplanten en er worden voor het verblijf muildierherten uit Amerika geïmporteerd.
3. De meer standaard soorten op de vogelafdeling worden vervangen door zeldzamere soorten (terug met de boskalkoenen :D ), en het geheel wordt meer geografisch ingedeeld.
4. In de muur van de gang vanaf de uitgang van de Ocean naar de Safari wordt een verblijf voor naakte molratten ingebouwd.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Limburg vooruit »

Dustin1999 schreef:
30 dec 2021, 19:47
Nummer 1 van Burgers Zoo is een droom en zie ik eerlijk gezegd ook niet gauw gebeuren, al ontbreekt dat ecosysteem wel in Burgers Zoo en de vogelafdeling is verouderd en ze hebben daar met Moeraswallaby's, Kookaburra's, Roze Kaketoe's, Kea's al een Australische collectie zitten.

Verder van mijn verwachtingen acht ik wel realistisch.
Ja sorry, maar ik ken niet van alle parken hun toekomstvisie. En werkelijkheid en dromen zijn voor mij soms al moeilijk te onderscheiden hierdoor.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door rick04 »

Niels Grootegans schreef:
31 dec 2021, 10:05
Tot zover wat mij redelijk realistisch lijkt, nu mijn vurige, onrealistische wensen :)
1. Het capybarastrandje wordt beplant met oeverplanten en er komen paca's te wonen. De oeverwand krijgt holgaten en er worden ijsvogelsoorten en bijeneters uitgezet.
2. Het voormalige dikhoornschapenverblijf wordt voorzien van bodemsubstraat en woestijnplanten en er worden voor het verblijf muildierherten uit Amerika geïmporteerd.
3. De meer standaard soorten op de vogelafdeling worden vervangen door zeldzamere soorten (terug met de boskalkoenen :D ), en het geheel wordt meer geografisch ingedeeld.
4. In de muur van de gang vanaf de uitgang van de Ocean naar de Safari wordt een verblijf voor naakte molratten ingebouwd.
Voor!! :love:
You can find me in the zoo :)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Joost »

meubilaie2 schreef:
30 dec 2021, 20:12
5. Nederland krijgt een volwaardig wildpark.
Voor! :D Blijft zonde dat het wildpark Gasselterveld er nooit gekomen is, want qua ontwerp zag het er goed uit (en dan had ik nog een park semi in de buurt).
Niels Grootegans schreef:
31 dec 2021, 10:05
2. Het voormalige dikhoornschapenverblijf wordt met rotsen en een wandelpad voorzien, en er zullen enkele reptielensoorten worden uitgezet.
Ik vind dit tot nu toe een van de leukste en meest realistische ideeën die ik gehoord heb als invulling voor dat verblijf, al zouden muilherten helemaal het einde zijn! Als de herten er niet komen is dit wat mij betreft een heel tof alternatief!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Apenarend »

Ik verwacht/hoop/droom dat Antwerpen wat het herziene Jubileumcomplex betreft ons eens echt met verstomming gaat slaan, en:
- het nocturama in al zijn glorie terug komt, in een uitgebreidere versie en qua thematisatie/ecodisplays op Europees topniveau gaat spelen
- een nocturama met een indeling naar ecosystemen en waarbij het ganse dolfijnenbassin (voor en achter de schermen) mee is betrokken
- een nocturama waarbij het watergedeelte ferm is beperkt (bv. tot een onderwatergrot voor krokodillen) en een groot deel van het bassin is doortrokken met de bovenverdieping zodat je 3-niveau verblijven krijgt (voor bv. 2 soorten lemuren);
- een nocturama met meer soorten en waar al veel is rekening gehouden met de wetgeving inzake het houden van zoogdieren (gebruik makend van de reeds voorhanden zijnde roofvogelkooien);
- een jubileumcomplex dat nog slechts 1 grote kat gaat huisvesten, maar dan in twee (man + vrouw) absolute topverblijven, gebruik maken van de niveauverschillen. Ik denk dan aan een luipaardondersoort of jagoear, veeleer dan aan sneeuwluipaard.
- à la limite komt er ook nog een kleine kat / Malagasisch roofdier (vissende kat, jagoearoendi, fossa)
Ik hoop verder dat Antwerpen financieel gezond blijft

Ik verwacht/hoop/droom dat Planckendael in 2022 plannen aankondigt voor een grondige update van het continent Oceanië, het Aziatisch circuit tussen het olifantenuitkijkpunt en de olifantentempel gaat invullen (liefst met een tropische berensoort achter het uitkijkpunt, een aquarium voor reuzensalamanders in de tempel en een volière palend aan de tempel) en ik hoop vurig dat de Aziatische serre geen grote teleurstelling wordt qua invulling op vogelvlak.

Ik hoop dat Olmen erin slaagt zijn chimpanseeverblijf te bouwen.

Ik hoop dat Pairi Daiza ook gaat denken aan kleine tropische katten en tropische runderen.
Ik wens ze tevens tijdens mijn bezoek in 2022 een kleine elektrische storing die zich beperkt tot het luidsprekercircuit van het park, bij voorkeur zo tijdens de uren van 10u00 tot pakweg 18u00.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
31 dec 2021, 16:20
Ik wens ze tevens tijdens mijn bezoek in 2022 een kleine elektrische storing die zich beperkt tot het luidsprekercircuit van het park, bij voorkeur zo tijdens de uren van 10u00 tot pakweg 18u00.
:D :D

Ik heb ook wat dingetjes opgelijst die me op basis van de geruchten en inschatting enigszins plausibel lijken, gecombineerd met een beetje wishful thinking, of juist een beetje cynisme...
- De verbouwing van het Jubileumcomplex in Antwerpen kan eindelijk beginnen. We krijgen een officiële aankondiging dat het oude dolfinarium gebruikt gaat worden voor zeekoeien. De plannen voor de tijgers worden doorgezet, maar de sneeuwpanters worden vervangen door nevelpanters. Over wat er met het nocturama gaat gebeuren wordt ook komend jaar met geen woord gerept...
- Ook in Antwerpen blijkt dat de beoogde combinatie van neushoorns en giraffen te veel conflicten oplevert, waardoor men besluit om de soorten permanent gescheiden te houden. Wel krijgen de neushoorns het gezelschap van wrattenzwijnen.
- Het orang-oetanverblijf in Planckendael wordt opgeleverd en zorgt voor veel positieve media-aandacht. De vogelcollectie in de serre blijkt helaas wel behoorlijk uitgedund te zijn.
- Als volgend project in Planckendael kondigt men aan in het Zuid-Amerikagedeelte een nieuw verblijf voor brilberen te willen bouwen. In het Jubileumcomplex van Antwerpen zullen ter vervanging Maleise beren komen te zitten.
- Pairi Daiza verrast ons met de komst van babiroessa's en anoa's in het Ganesha-gebied. Achter het Chinese gebied verrijst een nieuwe 'steppe' met kamelen en przewalskipaarden.
- Blijdorp kondigt aan de Mongoolse steppe en het Aziatisch moeras op te zullen offeren voor de uitbreiding van het olifantenverblijf; alleen de doorloopvolière en de manoels blijven gespaard. Ook maakt men bekend dat het beoogde nieuwe gorillaverblijf definitief niet meer doorgaat en dat men inzet op een uitvoerige modernisering van het bestaande gorillaverblijf in de Rivièrahal.
- Artis besluit afscheid te nemen van haar chimpansees.
- Het voormalige dikhoornschapenverblijf in Burgers' wordt ietwat teleurstellend verbouwd tot een verblijf voor witsnuitneusberen.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Niels Grootegans »

Joost schreef:
31 dec 2021, 15:47
Niels Grootegans schreef:
31 dec 2021, 10:05
2. Het voormalige dikhoornschapenverblijf wordt met rotsen en een wandelpad voorzien, en er zullen enkele reptielensoorten worden uitgezet.
Ik vind dit tot nu toe een van de leukste en meest realistische ideeën die ik gehoord heb als invulling voor dat verblijf, al zouden muilherten helemaal het einde zijn! Als de herten er niet komen is dit wat mij betreft een heel tof alternatief!
Dit lijkt mij inderdaad één van de meest realistische opties, in het interview met Zooinside vertelde de ontwerper van het park al dat men graag meer reptielensoorten in de hal wilde integreren.

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door jackdw »

Zoozot schreef:
31 dec 2021, 17:18
De plannen voor de tijgers worden doorgezet, maar de sneeuwpanters worden vervangen door nevelpanters.
In Zoo Antwerpen wil men niet meer verwarmen, dus toch sneeuwpanters en geen nevelpanters ...

:google:

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Limburg vooruit »

Een absolute droom van mij is een koppel kraagberen in Olmen. Ik zou ze plaatsen waar nu de Chimpansees, mara's zitten met het stuk grond achter en naast deze verblijven erbij. De binnenverblijven tot en met het oude reptielengebouw afbreken om erbij te voegen samen met het doodshoofdapen/otterverblijf. Het verblijf zou vanop straat te bekijken zijn door ramen (zoals de Syrische beren in Heidelberg).

Dat zou alles bij elkaar zo'n 2000 m² bedragen, perfect voor een koppel met eventuele nakweek.

De bolderkarren zou ik verhuizen tot aan de oude cafetaria.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door jackdw »

Voor dat ZOOtje in Olmen is er maar 1 ding goed ... alles platgooien en opnieuw beginnen ... ZOO'n trieste bedoening!

:google:

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Verwachtingen 2022

Bericht door Limburg vooruit »

jackdw schreef:
01 jan 2022, 20:19
Voor dat ZOOtje in Olmen is er maar 1 ding goed ... alles platgooien en opnieuw beginnen ... ZOO'n trieste bedoening!

:google:
Niet volledig mee akkoord, de nieuwe eigenaar werkt vrij goed door om de fouten van de vorige recht te zetten. Die man kan er ook niet aan doen dat de coronacrisis 1 jaar na overname is losgebarsten. Was Charel nog eigenaar geweest was het er al gedaan geweest.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie